Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70: hot pixel zelf remappen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70: hot pixel zelf remappen?

Ik heb een hot pixel in de sensor van de D70 (non-stop rood, ook bij lage ISO en snelle sluitertijden). Nu vraagt procirep daar maar liefst 180 euro + btw voor om dat te herstellen. Aangezien dat ongeveer de prijs is die je nog kan krijgen voor een tweedehands D70, ga ik dat alvast niet doen. Ofwel wordt het dus clonen in PP ofwel zelf proberen die pixel te remappen. Ik had ooit gehoord dat er een programmaatje voor bestaat, maar zou niet weten hoe ik dat kan terugvinden.
    Ik had ook eens gehoord van een truukje, waardoor een hot pixel soms hersteld werd, maar ook geen idee meer waar/wanneer/hoe. Het was iets in de trend van spiegel omhoog en paar minuten open laten staan zonder lens, een long exposure NR toepassen,...

Alle hulp welkom

Re: D70: hot pixel zelf remappen?

Dat is wel heel veel geld... Begin dit jaar heb ik een aantal hot pixels op mijn D80 laten gratis remappen bij Procirep, en zo'n remap duurt slechts een half uurtje.

(Nu, ik had toen niet zoveel tijd, dus ik ben er gewoon de volgende dag omgeweest. Wat bleek toen trouwens, ze hadden - zonder dat ik erom had gevraagd - mijn toestel gratis een nazicht gegeven én de sensor gekuist! Niets dan lof dus voor Procirep van mijn kant )

Maar mijn toestel was natuurlijk toen nog binnen garantie... Nochtans heb ik ook al gehoord dat Procirep een remap ook buiten garantie gratis uitvoert...

Overigens denk ik niet dat het mogelijk is zelf een pixel remap uit te voeren. Ik had er voor mijn D80 toen ook naar gezocht, maar toen enkel op dit programmatje voor de D100 uitgekomen. Het werkte dus niet voor mijn D80. Proberen op eigen risico zou ik zeggen...
    Nikon D80 en toebehoren.

Comment

Re: D70: hot pixel zelf remappen?

Ik heb het probleem met een canon 10D. Nu ja... de 10D... de helft van de pixels zijn dus al op pensioen en een overlijden van een pixel is geen uitzondering niet meer.

Inderdaad zeer vervelend om photoshop de herstelling steeds opnieuw te doen, zeker als je enkele honderen fotos hebt getrokken en nog meer als het gaat om een stuk of 4 verspreide pixels.

Bij mijn laatste reeks heb ik de correctie van hot pixels automatisch door biblelabs laten uitvoeren (ik werk in RAW). Was tevreden van het resultaat.

Comment

Working...
      X