Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt auto ISO ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe werkt auto ISO ?

Pas op met die Auto ISO !

Ik kan de mening van een aantal mensen hier volgen wanneer ze zeggen dat die auto ISO soms meer problemen geeft dan dat ze oplost.

Neem je foto's op eenzelfde plaats, vanuit verschillende hoeken, dan zet je dat ding inderdaad best af.

Een paar weken terug was er hier in Ertvelde een Aikido Stage in de sporthal. Ikke daar dus naartoe om foto's te nemen. Voordien had ik effe zitten spelen met die auto ISO en ik was dat helaas vergeten uit te zetten. Op de stage heb ik dus foto's genomen vanop verschillende plaatsen, met als resultaat allemaal verschillende ISO waarden.

Op zich geen probleem, maar heel vervelend als je dan een batch van foto's hebt in RAW en je deze achteraf wil lichtjes bijwerken. Ik zat uiteindelijk met reeksen foto's waar teveel licht op zat, dan weer andere die onscherp waren wegens te weinig licht, ... De ene foto zat met een ISO van 640, de andere van 200, dan weer een andere van 800, ... resultaat ik kon de meeste foto's stuk per stuk manueel aanpassen.

Had mijnen auto ISO afgestaan, dan had ik in aperture één foto kunnen aanpassen naar mijn wensen en de instellingen gewoon kopieren naar de andere foto's uit die reeks. Nu leek dat niet in orde te komen omdat bv 10 foto's uit één reeks allemaal verschillende ISO instellingen hadden.

Auto ISO is idd handig als je on the go bent. Ga je een half uur foto's maken op een zelfde plaats, dan zou ik ten zeerste aan raden om die Auto ISO af te zetten.

Groeten,

Stefaan
    Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
    iTutor PodCast Mac Video Tutorials voor de Vlaamse Mac gebruiker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Annunaki Bekijk bericht
      ...
      Neem je foto's op eenzelfde plaats, vanuit verschillende hoeken, dan zet je dat ding inderdaad best af.
      ...Ga je een half uur foto's maken op een zelfde plaats, dan zou ik ten zeerste aan raden om die Auto ISO af te zetten.
      Ik denk dat je eerder onder constante lichtomstandigheden bedoelt, niet? Onlangs maakte ik foto's van een optocht (vanop dezelfde plaats) en toch wijzigden de lichtomstandigheden (zon/bewolkt/figuranten met lichte en donkere kledij, ...). Een goed werkende en ingestelde auto ISO was hier zeer welkom geweest. Helaas is de manier waarop Canon dit heeft geïmplementeerd bedroevend en ze levert onverwachte en ongewilde opnames op. Uit wat hierboven is vermeld zijn de Nikon gebruikers op dit punt volgens mij beter af.
      mijn foto's: www.reneheylen.be

Comment

Ik kan de mening van een aantal mensen hier volgen wanneer ze zeggen dat die auto ISO soms meer problemen geeft dan dat ze oplost.

Een paar weken terug was er hier in Ertvelde een Aikido Stage in de sporthal. Ikke daar dus naartoe om foto's te nemen. Voordien had ik effe zitten spelen met die auto ISO en ik was dat helaas vergeten uit te zetten. Op de stage heb ik dus foto's genomen vanop verschillende plaatsen, met als resultaat allemaal verschillende ISO waarden.

Op zich geen probleem, maar heel vervelend als je dan een batch van foto's hebt in RAW en je deze achteraf wil lichtjes bijwerken. Ik zat uiteindelijk met reeksen foto's waar teveel licht op zat, dan weer andere die onscherp waren wegens te weinig licht, ... De ene foto zat met een ISO van 640, de andere van 200, dan weer een andere van 800, ... resultaat ik kon de meeste foto's stuk per stuk manueel aanpassen.

Had mijnen auto ISO afgestaan, dan had ik in aperture één foto kunnen aanpassen naar mijn wensen en de instellingen gewoon kopieren naar de andere foto's uit die reeks. Nu leek dat niet in orde te komen omdat bv 10 foto's uit één reeks allemaal verschillende ISO instellingen hadden.

Auto ISO is idd handig als je on the go bent. Ga je een half uur foto's maken op een zelfde plaats, dan zou ik ten zeerste aan raden om die Auto ISO af te zetten.
        Ik sta paf . Zoiets onzinnig heb ik al lang niet meer gelezen op BD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Ik sta paf . Zoiets onzinnig heb ik al lang niet meer gelezen op BD.
          Tegenwoordig lees je meer en meer dingen van dien aard
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, maar heeft er al iemand gedacht aan het feit dat iedere iso waarde een eigen DR heeft. De DR gaan er op achteruit als je de ISO verhoogt. Volgens mij is dit in veel situaties iets waar je voorzichtig mee wil zijn en toch wel wat controle wil over hebben. Het is ook iets om rekening mee te houden toch.

Comment

Wat is er dan zo onzinnig aan ? Misschien beter om te corrigeren waar nodig, dan weet ik misschien ook wat het probleem is. Het is heel eenvoudig om te zeggen dat je onzin uitkraamt. De kunst is echter om duidelijk te vertellen wat er juist onzinnig is en waarom.

Groeten,

Stefaan

Comment

Wat is er dan zo onzinnig aan ? Misschien beter om te corrigeren waar nodig, dan weet ik misschien ook wat het probleem is. Het is heel eenvoudig om te zeggen dat je onzin uitkraamt. De kunst is echter om duidelijk te vertellen wat er juist onzinnig is en waarom.

Groeten,

Stefaan
                Misschien is het .... overgekomen...
                Maar wat je schrijft is natuurlijk wel absoluut fout.
                Je schrijft:
                Ik heb fotos die overbelicht zijn (teveel licht op zit), en fotos die bewegingsonscherpte hebben. Wel, indien je de iso vast zet, heb je dit nog meer, want je beperkt je belichtingsruimte, en ook de slaagkans op goede fotos, tenminste op gebied van overbelichting / bewegingsonscherpte.
                Met auto iso heb je nu net meer speling, en loop je dus minder snel tegen de limieten. Je kan natuurlijk ook de iso zelf instellen, maar dan zul je zien dat je konstant hetzelfde doet dan de automaat voor jou zou doen.
                Vandaar natuurlijk de reakties van sommige mensen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                  Even kleine auto-ISO test gedaan met de Canon 40D (lens: 17-55mm, f2.8, IS-USM): als je diafragma voorkeuze selecteert, gaat de camera ergens bij sluitertijden van 1/15 sec à 1/20 sec, de ISO verhogen als de lichtomstandigheden slechter worden. Daarbij vertrekt de camera bij ISO 400 en gaat max tot ISO 800. Waarschijnlijk oordeelt de software dat door de IS, 1/15 sec nog bruikbaar is; jammer genoeg ik kan nergens die grens instellen. De auto-ISO op deze camera valt me dus wat tegen en misschien kan je het beter niet gebruiken om onverwachte en tegenvallende resultaten te vermijden. Ik betwijfel ook of nieuwe firmware in de toekomst hier verandering in kan brengen omdat dit imo een drastische ingreep betekent.
                  Inderdaad,
                  De auto iso is bij Canon echt slecht geimplementeerd, ze zouden eens bij de nieuwe Nikons moeten kijken, daar kan je zo goed als alles juist zetten! Min / max iso, van de laagste tot de hoogste stand , Min/max sluiter.. daar kan je wat mee natuurlijk. Niet met dat gehandicapte Canon systeem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Maar wat je schrijft is natuurlijk wel absoluut fout.
                    Je schrijft:
                    Ik heb fotos die overbelicht zijn (teveel licht op zit), en fotos die bewegingsonscherpte hebben. Wel, indien je de iso vast zet, heb je dit nog meer, want je beperkt je belichtingsruimte, en ook de slaagkans op goede fotos, tenminste op gebied van overbelichting / bewegingsonscherpte.
                    Met auto iso heb je nu net meer speling, en loop je dus minder snel tegen de limieten. Je kan natuurlijk ook de iso zelf instellen, maar dan zul je zien dat je konstant hetzelfde doet dan de automaat voor jou zou doen.
                    Dat is 't eerste. Daarnaast zie ik niet in welke bewerkingen in RAW verschillend zouden moeten zijn omdat de ISO varieert. Witbalans? Over- of onderbelichting? Het enige dat verschilt is de ruisonderdrukking en mijn RAW converter doet dat juist weer...'t ja, automatisch op basis van de ISO.

Daar boven op is de kracht van in RAW te werken juist dat je iedere foto individueel kan aanpassen, als je alles in batch wilt doen met één en dezelfde instelling moet je niet in RAW werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Inderdaad,
                      De auto iso is bij Canon echt slecht geimplementeerd, ze zouden eens bij de nieuwe Nikons moeten kijken, daar kan je zo goed als alles juist zetten! Min / max iso, van de laagste tot de hoogste stand , Min/max sluiter.. daar kan je wat mee natuurlijk. Niet met dat gehandicapte Canon systeem.
                      Inderdaad, ik werk bijna altijd in A mode(diafragma voorkeur) en in auto ISO stel ik de langste sluitertijd in en de max te gebruiken ISO en alles is dan mooi onder controle. Hij zal dan steeds, binnen de ingestelde parameters, de laagst mogelijke ISO waarde kiezen.
                      Meer moet dat niet zijn

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Tja, kan inderdaad misschien aan mij liggen. Wat ik wel weet is dat ik een reeks van foto's genomen heb met diafragma voorkeur, neem ongeveer 10 foto's in burst mode. Door middel van dienen auto ISO had ik geen enkele die gelijk belicht was. Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen, maar ik steek het op dienen Auto ISO, omdat het de eerste keer was dat ik dat gebruikte.

Groeten,

Stefaan

Comment

Tja, kan inderdaad misschien aan mij liggen. Wat ik wel weet is dat ik een reeks van foto's genomen heb met diafragma voorkeur, neem ongeveer 10 foto's in burst mode. Door middel van dienen auto ISO had ik geen enkele die gelijk belicht was. Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen, maar ik steek het op dienen Auto ISO, omdat het de eerste keer was dat ik dat gebruikte.

Groeten,

Stefaan
                          Je hebt toch geen burst / bracketing gekozen? dat zou het kunnen zijn hé.

Comment

Beste,

Neen, ik had geen Burst gekozen. Misschien interessant om te weten : Ik gebruikte een Canon EOS 40D met een 24-70 EF L 2.8 lens. Ik had (ben nu wel aan het twijfelen) alles ingesteld op Aperture Priority, heb bv 10 foto's genomen vanop eenzelfde locatie (op statief op dezelfde plaats) in één reeks. De ISO waarden varieerden tussen 640 en 800, waardoor een aantal foto's echt overbelicht zijn ten opzichte van andere uit dezelfde reeks.

Achteraf gezien had ik voor deze 'shoot' echter wel best een sluitertijd voorkeur gepakt, misschien heeft dat hier ook iets mee te maken.

Groeten,

Stefaan

Comment

De ISO waarden varieerden tussen 640 en 800, waardoor een aantal foto's echt overbelicht zijn ten opzichte van andere uit dezelfde reeks.
                              Dat heeft daar absoluut niets mee te maken.

Comment

Beste,

Neen, ik had geen Burst gekozen. Misschien interessant om te weten : Ik gebruikte een Canon EOS 40D met een 24-70 EF L 2.8 lens. Ik had (ben nu wel aan het twijfelen) alles ingesteld op Aperture Priority, heb bv 10 foto's genomen vanop eenzelfde locatie (op statief op dezelfde plaats) in één reeks. De ISO waarden varieerden tussen 640 en 800, waardoor een aantal foto's echt overbelicht zijn ten opzichte van andere uit dezelfde reeks.

Achteraf gezien had ik voor deze 'shoot' echter wel best een sluitertijd voorkeur gepakt, misschien heeft dat hier ook iets mee te maken.

Groeten,

Stefaan
                                Stefaan, sta me toe te zeggen dat het hoe langer hoe gekker word.
                                Euh, eerst zeg je 10 fotos in burst, en dan weet je het niet meer? Ik heb een donkergijs vermoeden dat je zelf niet 100% weet wat er aan de hand is / was, en dan denk ik dat je beoordeling van auto-iso misschien wel een beetje overtrokken is.

Comment

Working...
                                X