Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt auto ISO ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoe werkt auto ISO ?

    Bv. bij snapshot fotografie in wisselende lichtomstandigheden zou auto-ISO uitstekende diensten kunnen bewijzen denk ik. De manier waarop Canon dit op zijn 40D (en wrsch op veel andere camera modellen) heeft geïmplementeerd is echter teleurstellend en ik snap niet hoe men hiertoe is gekomen. Men heeft veel te weinig controle en instelmogelijkheden om tot voorspelbare resultaten te komen. Het aantal missers zal misschien afnemen maar er zullen zeker ook opnames met onverklaarbare instellingen worden gemaakt.
    mijn foto's: www.reneheylen.be

    Comment


    • #32
      Re: Hoe werkt auto ISO ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Tja, je wilt dus een camera met auto-studio detectie . Klein beetje logisch denken kan geen kwaad hé. Natuurlijk zijn er omstandigheden waar je de ISO zelf regelt.


      NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
      Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor.
      Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.

      Comment


      • #33
        Re: Hoe werkt auto ISO ?

        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
        NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
        Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor.
        Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.
        Je ziet het nut niet in en je haalt als voorbeeld een situatie aan waarin geen zinnig mens zou overwegen om het te gebruiken. Niet heel overtuigend, vind ik. Er zijn situaties waarin het wel handig is (indien die auto-iso een beetje intelligent is), zoals hierboven beschreven. Maar je moet dit niet gebruiken hé.

        Autofocus, doe je daar ook niet aan mee? Waar is de tijd dat we nog zelf ons filmke konden doorspoelen met zo'n leuke hendel.

        Comment


        • #34
          Re: Hoe werkt auto ISO ?

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          NEEN, weg met al dat automatisch gedoe
          Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand

          Lijkt me elkaar tegen te spreken
          Had dan voor manueel gekozen, dan hield je redenering tenminste steek
          Last edited by mexicano; 4 juni 2008, 10:23. Reden: taalfoutje
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #35
            Re: Hoe werkt auto ISO ?

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
            Dan moeten ze gelijk ook de P, de Av en de Tv stand ook weg doen, en alleen nog M overhouden. Die zijn immers ook automatisch.

            Comment


            • #36
              Re: Hoe werkt auto ISO ?

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
              Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor.
              Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.
              Gelukkig kan je daarvan doen wat je wil, maar je ziet dat de meningen verdeeld zijn, en je hebt nog steeds je vier geheugenbanken die je kan aanspreken voor dat soort dingen, kies voor je specifieke instellingen, sla deze op in één van de geheugenbanken, geef het kind een naam Bv. Auto iso on, en kees komt klaar
              Ik weet niet hoe het bij Canon zit, maar bij Nikon kan je gaan kiezen wat je hoogste en laagste ISO waarde mag zijn, en wat je langste sluitertijd mag zijn, wat is hier dan het probleem

              En trouwens, wat houd je tegen om in de P of de A stand te werken met auto ISO aan.

              En wil je dat automatisch gedoe niet, laat het dan gewoon af staan, maar geef geen kritiek op iets waar je uit principe tegen bent, ik zou zeggen probeer het eens uit, wedden dat je het leert waarderen, mannen die er slechte ervaringen mee hebben, zijn mensen die met hun toestel niet overweg kunnen, je hebt nog altijd de randinformatie in je zoeker die je vanalles verteld, maar zelfs daarnaar kijken sommigen niet, daar kan je nochtans metteen zien of de waarden door je toestel voorgesteld al dan niet bruikbaar zijn voor wat je aan het doen bent.

              conclusie, mensen die zo praten hebben de bediening van hun toestel niet, of NOG niet in de hand
              Last edited by Guest42; 4 juni 2008, 11:13.

              Comment


              • #37
                Re: Hoe werkt auto ISO ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                bij Nikon kan je gaan kiezen wat je hoogste en laagste ISO waarde mag zijn, en wat je langste sluitertijd mag zijn, wat is hier dan het probleem
                Ik dacht dit ook, maar volgens de handleiding zou de camera (de D300 althans) automatisch ISO 200 als laagste stand kiezen - geen probleem wat mij betreft
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #38
                  Re: Hoe werkt auto ISO ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Ik dacht dit ook, maar volgens de handleiding zou de camera (de D300 althans) automatisch ISO 200 als laagste stand kiezen - geen probleem wat mij betreft
                  Ja de camera zal altijd zo laag mogelijk gaan. (bij mijn D200 althans). Ook tussenwaarden zoals ISO 110, 140 180, 220 enz. kunnen gekozen worden.

                  Auto ISO is gewoonweg geweldig (op Nikon allezins) en heeft al heel wat opnames gered bij mij. Ik stel het ook altijd in op max 800 iso of soms 400, hangt beetje van de situatie af eigenlijk. Moest de camera de max ISO bereiken en is de sluitertijd dan nog altijd niet genoeg dan gaat hij gewoon de tijden verlagen onder de (door de gebruiker) instgestelde minimum tijd. Het systeem laat de camera dus nooit "blokkeren" omdat er zogezegd te weinig licht is.
                  mijn website

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoe werkt auto ISO ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Ik dacht dit ook, maar volgens de handleiding zou de camera (de D300 althans) automatisch ISO 200 als laagste stand kiezen - geen probleem wat mij betreft
                    Laagste ISO waarde kan je ook bij de D300 gaan instellen, als normale ISO, geen probleem dus, zo kan je Bv. gaan instellen laagste 400 en hoogste 1.600 ISO
                    Probleem bij de D300 is wel, dat je daar de langste sluitertijd maar kan instellen tot 1/250 sec. , waar dat bij de D3 tot 1/4000 sec. kan.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoe werkt auto ISO ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
                      Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor.
                      Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.
                      1) Auto ISO is in de D200 en hoger zeker goed geimplementeerd en zal steeds, binnen de zelf ingestelde parameters, de laagste ISOwaarde kiezen. Misschien werkten je studio collegas met Canon, vandaar dit onvoorspelbare resultaat. In ieder geval is Auto Iso uitermate geschikt om te werken in sterk varierende lichtomstandigheden. In de studio is alles goed gecontroleerd en dus eigenlijk overbodig.

                      2) Ik werk toch meer in A stand dan in de P stand. Dat geeft juist een veel betere controle over het diafragma en dus ook de scherpte diepte.

                      Hubert
                      PS Er is wel een duidelijk verschil tussen de A stand en de Auto stand!!!
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoe werkt auto ISO ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Domme autoISO wordt in veel compacten dikwijls electronische beeldstabilisatie genoemd en is natuurlijk zo goed als onbruikbaar.
                        Mijn compactje is een Lumix FX500 en daar zit én auto-ISO op én beeldstabilisatie op.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoe werkt auto ISO ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                          NEEN, weg met al dat automatisch gedoe, en zeker met de automatische IS0 stand. Zoals ik al eerder zei, alleen goed om ellende te verkopen.
                          Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor.
                          Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.
                          Eigenlijk, is de auto instelling DE oplossing om snel en creatief te werken. Ik verduidelijk:
                          Ik gebruik full manual, dus M mode, en stel zelf diafragma en sluitersnelheid, toch wel de 2 belangrijkste instelbare parameters denk ik. Dan gebruik ik dus auto-iso, weliswaar met beperkingen tot iso 6400 op de D3. En voila, je hebd de dream-machine, je hebt steeds je parameters perfekt onder kontrole, je variable iso is ondertussen zo subliem aan het meedenken, dat je er geen nadeel van hebt, en de moderne cameras kun je echt ver in de iso laten!
                          Dus, voor mij, een van de mooiste features van een dslr, de auto-iso met een low-noise ccd/cmos!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoe werkt auto ISO ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Eigenlijk, is de auto instelling DE oplossing om snel en creatief te werken. Ik verduidelijk:
                            Ik gebruik full manual, dus M mode, en stel zelf diafragma en sluitersnelheid, toch wel de 2 belangrijkste instelbare parameters denk ik. Dan gebruik ik dus auto-iso, weliswaar met beperkingen tot iso 6400 op de D3. En voila, je hebd de dream-machine, je hebt steeds je parameters perfekt onder kontrole, je variable iso is ondertussen zo subliem aan het meedenken, dat je er geen nadeel van hebt, en de moderne cameras kun je echt ver in de iso laten!
                            Dus, voor mij, een van de mooiste features van een dslr, de auto-iso met een low-noise ccd/cmos!
                            Op deze manier maak ik met stadion licht sportfoto's op een D300 met de 70-200 en het werkt perfect.
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoe werkt auto ISO ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                              Je moet maar eens in de studio werken met auto-ISO.
                              De camera denkt dat er weinig licht is en zet de ISO op de hoogste waarde.
                              Het is niet de eerste keer dat er mensen bij ons in de club op een studioavond hiermee miserie hebben.
                              Weten wat je doet is de eerste vereiste. Je moet dit nietop auto iso schuiven, maar op de gebruiker.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoe werkt auto ISO ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                                alleen goed om ellende te verkopen..
                                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                                Sorry, ik zie echt niet het nut in van die auto-ISO instelling hoor...
                                Soms kun je ook verblind worden door je tegenzin van automatiek en hoe kan je een oordeel hebben over iets dat je niet gebruikt?
                                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                                Ik werk ook in de P-stand of nog meer in de A-stand om wat te kunnen spelen met de scherptediepte, maar die auto-ISO gebruik ik nooit.
                                Om een bepaalde scherptediepte te kunnen bereiken bij bepaa;de lichtomstandigheden kun je kiezen om dit zelf te doen of de camera voor dezelfe waarde te laten kiezen. Wat is het verschil in scherptediepte?
                                Last edited by hjanssen; 7 juni 2008, 15:14.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X