Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    Nee Voorzetlenzen zijn sowieso niet super voor de optische kwaliteit van je beeld. Dus een beter resultaat op lenzen die van betere optische kwaliteit zijn.

Maar jij had het over die specifieke voorzetlens die bedoeld is voor compacts en bridges en dus helemaal ongeschikt om te gebruiken op lenzen van DSLR's.
    Blijkbaar heb je het niet helemaal kunnen volgen dus ik zal het samenvatten:
    - Ik beweerde eerst dat DSLR of geen DSLR niet uitmaakt bij een tele voorzet bij een groot brandpunt (kleine angle of view) omdat je het diafragma kan verkleinen totdat er geen vignetting is.
    - Toen werd ik gewezen op het feit dat DSLR lenzen complexer zijn en daardoor zelfs met klein diafragma nog slecht werken met een voorzet lens.
    - Er werd ook beweerd dat dit alleen al komt door de grotere sensor van DSLR
    - De directe invloed van sensor grootte heb ik weerlegd met een rekenvoorbeeld
    - Daarna heb ik uitgelegd waarom volgens mij een grotere sensor in de praktijk samenhangt met een complexere lens, en indirect een grotere sensor toch samenhangt met slechtere prestatie in combinatie met een voorzet lens (dus meer achteruitgang van kwaliteit door de voorzet dan bij een kleinere sensor). Denk b.v. aan het effect dat lenzen met over-correctie van chromatische abberatie een dubbele lelijke blurring krijgen in de onscherpte (bokeh).

Jij beweert nu dat er (in theorie) voorzetlenzen gemaakt zouden kunnen worden die net zo goed (of slecht) werken met een DSLR als een niet-DSLR objectief op een niet-DSLR camera. Dat is wat ik eerst ook dacht en waar ik nu vanaf gestapt ben. Als het uberhaubt mogelijk is, dan zal het zeer complex zijn en dus niet kosten-effectief.
    Last edited by JeroenL; 4 juni 2008, 16:10.
    Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
      ...Jij beweert nu dat er (in theorie) voorzetlenzen gemaakt zouden kunnen worden die beter werken met een DSLR. Dat is wat ik eerst ook dacht en waar ik nu vanaf gestapt ben. Als het uberhaubt mogelijk is, dan zal het zeer complex zijn en dus niet kosten-effectief.
      Hopeloos...

Comment

ik heb enkele berichten verwijderd omdat deze eigenlijk via PM verstuurd waren en om deze discussie niet te top te drijven en te laten uitmonden in iets eindeloos wordt deze dan ook gesloten.
        Gelieve dus verder via PM op elkaar te reageren
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
        X