Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Misschien eerst eens komen proberen ...
    Vertel dat maar aan Sony.
    Oorspronkelijk geplaatst door Sony
    Super SteadyShot effect may decrease depending on the camera setting and/or difference of individuals:

    * When image is magnified. The larger the magnification rate, the more the image is influenced by camera shake. Use of a tripod is recommended.
    Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

    Comment


    • #32
      Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

      http://forum.belgiumdigital.com/arch.../t-193978.html
      Mijn foto's en fractals
      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

      Comment


      • #33
        Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Geef het op
        In plaats van je druk te maken over mijn koppigheid kun je je volgens mij ook veel beter afvragen hoe het zit met IS bij tele converters die je tussen body en lens plaatst. Die worden nog weleens bij DSLR gebruikt.
        Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

        Comment


        • #34
          Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

          Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
          In plaats van je druk te maken over mijn koppigheid kun je je volgens mij ook veel beter afvragen hoe het zit met IS bij tele converters die je tussen body en lens plaatst. Die worden nog weleens bij DSLR gebruikt.
          Druk makenf,
          Als van een auto de motor niet werkt vraag ik me niet af of de 5de versnelling al dan niet zal werken. Ik koop hen zowiso niet.

          afvragen hoe het zit met IS bij tele converters die je tussen body en lens plaatst. Die worden nog weleens bij DSLR gebruikt
          Hoeft ook niet:
          1) Info wordt zonder meer correct door gegeven
          2) Ik heb stabilisatie in de lens en hoeft geen rekening te houden met de TC daar alles zich ervoor afspeeld(nog een voordeel van stabilisatie in lens tov sensor shift)

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #35
            Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

            Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
            Vertel dat maar aan Sony.
            Nee, ik vertel dat aan jou.

            Dat SSS "NIET" werkt, bestaat niet.
            En je mag het altijd eens komen proberen.

            (Dat het het effect niet kan opvangen van iemand die tijdens het afdrukken zijn camera uit de handen laat vallen, is logisch, maar voor de rest werkt het op z'n minst heel behoorlijk tot uitstekend, en dat heb ik niet van een website maar uit ervaring.)
            Last edited by K-2; 2 juni 2008, 11:38.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #36
              Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

              Let op bij SSS wordt niet de lens maar de sensor gestabiliseerd, dat is een niet onbelangrijk verschil. Dit maakt dat de invloed van de brandpuntafstand van lens vrij beperkt is op hoe of hoeveel er dient gestabiliseerd te worden.
              Daar werd zekers geen rekening gehouden met de lens bij de eerste in camera beeldstabilisatie systemen. Nieuwere modellen (pentax, olympus weet niet Sony) doen dat nu wel maar ik verwacht niet dat de impact vrij groot is.

              Als je een teleconverter gebruikt heeft dit zowel impact op systemen in de camera als in de lens.
              Als je een 300mm lens neemt en je kunt bvb op 1/60s een opname maken uit de hand, zal dit bij gebruik van een teleconverter welke je bvb een verdubbeling geeft aan brandpuntafstand (600mm) dit niet meer mogelijk zijn, en zal je naar sluitersnelheden boven 1/200, of zoiets, moeten gaan, dit is evident dacht ik.
              Maar het verschil tussen een echte 600mm lens of 600mm via teleconverter zal volgens mij weinig verschil geven voor systemen met in camera stabilisatie.

              Olympus mensen zouden dit het best kunnen bevestigen omdat er voor hun systeem ook lenzen zijn met IS in de lens. Zo kunnen ze kiezen welk systeem ze wensen te gebruiken, in body of in lens stabilisatie, en dit met zelfde camera en lens. Zouden dan de proef met converter eens kunnen doen.

              Comment


              • #37
                Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Druk makenf,
                Als van een auto de motor niet werkt vraag ik me niet af of de 5de versnelling al dan niet zal werken. Ik koop hen zowiso niet.
                Ik geloof nu dat een teleconverter slechtere resultaten geeft op een DSLR lens dan ik zou willen en ik koop hem ook niet, ook al zou IS nog perfect werken. Dus maak je alsjeblieft geen zorgen over mij okee?
                Ik ben er alleen niet van overtuigd dat dit komt door de grotere sensor van de DSLR. Het heeft volgens mij eerder te maken de grotere dimensionering van de lenzen die voor DSLR gemaakt worden. En dat zal vast ook te maken hebben met de grotere sensor. Maar in principe, in theorie, kun je ook een kleine lens maken die een grote sensor aankan (b.v. een pinhole lens) die wel goed werkt met een voozet lens. Ook ben ik het er niet mee eens dat er geen toepassingen kunnen bestaan waar een slechte beeldkwaliteit opweegt tegen een vergroting zonder de lens te verwisselen (waarschijnlijk wel wat meer dan 1.7x vergroting). Voor jij en ik waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit.
                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Hoeft ook niet:
                1) Info wordt zonder meer correct door gegeven
                Wat is correct? Als de lens met brandpunt 50mm met een converter ertussen nog steeds doorgeeft aan de camera dat het brandpunt 50mm is dan is dat incorrect.
                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                2) Ik heb stabilisatie in de lens en hoeft geen rekening te houden met de TC daar alles zich ervoor afspeeld(nog een voordeel van stabilisatie in lens tov sensor shift)
                Inderdaad, en dat is nu precies belangrijk om te weten voor mensen die overwegen een camera aan te schaffen (zoals ik) en kunnen kiezen tussen body en lens IS. Als je ooit een teleconverter denkt te gaan gebruiken is body IS dus niet zo handig.
                Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                Comment


                • #38
                  Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Nee, ik vertel dat aan jou.
                  Nou bedankt. Ik heb het zelf over de Sony A300 en die is beperkt in de sensor beweging. Wellicht dat een lens-IS wel veel grotere bewegingen kan compenseren dan de body-IS. Natuurlijk kan de body IS ook wel heel even een beweging bij tele opvangen en zo een klein voordeel bieden, maar je kunt niet verwachten dat IS bij alle langere brandpunten even goed compenseert voor dezelfde bewegingen van de camera.

                  Pff, nouja, in elk geval voel ik me wel op mijn plaats gezet als junior member zonder DSLR. Ik krijg de wind van voren hier, lekker fris
                  Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                  Comment


                  • #39
                    Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                    Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                    ...dat is nu precies belangrijk om te weten voor mensen die overwegen een camera aan te schaffen (zoals ik) en kunnen kiezen tussen body en lens IS. Als je ooit een teleconverter denkt te gaan gebruiken is body IS dus niet zo handig.
                    Als je ooit met een Sony eens een goeie converter gebruikt, en dat met een lens waarvan men zou verwachten dat er een converter mee samengaat, dan zal je merken dat dat geen enkel probleem is. In de meeste gevallen vind je in de exif gewoon de aangepaste brandpuntsafstand terug.

                    Als je het nu heel belangrijk vind je aankoop af te stemmen op het misschien ooit gaan gebruiken van een teleconverter in combinatie met een lens waardoor je als resultaat geen 100% correcte info naar SSS toe zou krijgen, dan moet je dat voor mij niet laten hé.

                    Voor de meeste mensen die een camera aanschaffen is dat echter een detail dat zich ofwel in hun hele leven nooit zal voordoen, ofwel absoluut niet opweegt tegen bv. het feit dat SSS op al hun lenzen werkt in plaats van enkel maar op die lens met IS/VR en niet op de andere...

                    Hou er misschien ook nog rekening mee dat je mogelijk (of eerder waarschijnlijk) evenveel kwaliteit verliest door een converter te gebruiken dan dat je kwaliteit wint door die converter te gebruiken met in-lens- in plaats van in-body-stabilisatie (tenzij je een TC in combinatie met dure, kwalitatieve primes of enkele uitzonderlijke telezooms gebruikt, en hoeveel kopers zijn er in verhouding voor dit soort spullen denk je ?).
                    Wat je alweer brengt bij het punt dat dit voor de meesten absoluut geen factor is die van belang is bij de beslissing rond een aankoop.

                    Maar soit, veel succes met de voorzetlens.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #40
                      Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                      Nou bedankt. Ik heb het zelf over de Sony A300 en die is beperkt in de sensor beweging. Wellicht dat een lens-IS wel veel grotere bewegingen kan compenseren dan de body-IS. Natuurlijk kan de body IS ook wel heel even een beweging bij tele opvangen en zo een klein voordeel bieden, maar je kunt niet verwachten dat IS bij alle langere brandpunten even goed compenseert voor dezelfde bewegingen van de camera.
                      Denk je nu dat een lenselement niet beperkt is in beweging dan ? Dat moet nogal een geschommel zijn dan, daar binnen in die lenzen .

                      Zoals ik een paar keer zei: kom eens proberen hé. 400mm of 500mm naar keuze, met of zonder TC.

                      (Ik heb het trouwens onlangs nog ergens vermeld: de laatste test die ik zag kwam tot de conclusie dat een 300/2.8 VR ongeveer een halve stop extra voordeel heeft t.o.v. een 300/2.8 SSM. Zogauw ik de link weer vind, laat ik je weten waar je dit kan bekijken.)

                      ps: Misschien kan je dit eens bekijken: http://www.bobatkins.com/photography...ilization.html
                      Geeft een goed overzicht van de voordelen van beide systemen waar mensen die op zoek zijn naar een dslr wel wat aan kunnen hebben.
                      Last edited by K-2; 2 juni 2008, 12:43.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                        Nou bedankt. ...
                        Pff, nouja, in elk geval voel ik me wel op mijn plaats gezet als junior member zonder DSLR. Ik krijg de wind van voren hier, lekker fris
                        Heeft niets te maken met junior member zijn. Als jij de wind van voren krijgt heeft dat verder ook niets te maken met het wat en hoe van IS, maar alles met je weigering om te aanvaarden dat een (te kleine, maar dat is van minder belang, het kwaad is toch al geschied) voorzetlens op een deftige lens hetzelfde effect geeft als de contouren van je lens met een dikke zwarte stift accentueren, en de rest van het niet geschilderde oppervlak met een dun laagje vaseline insmeren.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          hetzelfde effect geeft als de contouren van je lens met een dikke zwarte stift accentueren, en de rest van het niet geschilderde oppervlak met een dun laagje vaseline insmeren.
                          Das wat we noemen een goede simulmatie van wat zich gaat voordoen.

                          Hubert
                          Is ook wat vergelijkbaar met mijn wc-rolletje in de mist
                          Last edited by hub2805; 2 juni 2008, 14:50.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                            Wat is correct? Als de lens met brandpunt 50mm met een converter ertussen nog steeds doorgeeft aan de camera dat het brandpunt 50mm is dan is dat incorrect.
                            Neen, met correct bedoel ik dat de DSLR TC's de gecorrigeerde brandpuntsafstanden weergeeft. Bij een 50mm lens, samen met een 1.4XTC, zal je in de exif 70mm zien of 100mm met een 2XTC.
                            Wat wel is is dat sommige(Tamron) in combinatie met bepaalde lenzen het diafragma niet corrigeren.
                            Volgend voorbeeld:
                            Ik heb een Nikon 300mm F4(AF-versie, niet AFS) en met een Tamron 2XTC geeft die mooi 600mm aan maar met F4 ipv F8. Dit is dan wel gemakkelijk te corrigeren in de exposure maar heeft ook een groot voordeel. De AF die normaal boven de F5.6 wordt uitgeschakeld, blijft wel werken.
                            Dus weegt hier het nadeel niet op tegen het voordeel(vind ik persoonlijk).

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Als je ooit met een Sony eens een goeie converter gebruikt, en dat met een lens waarvan men zou verwachten dat er een converter mee samengaat, dan zal je merken dat dat geen enkel probleem is. In de meeste gevallen vind je in de exif gewoon de aangepaste brandpuntsafstand terug.
                              Ah mooi, dat is goed nieuws, bedankt
                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Als je het nu heel belangrijk vind je aankoop af te stemmen op het misschien ooit gaan gebruiken van een teleconverter in combinatie met een lens waardoor je als resultaat geen 100% correcte info naar SSS toe zou krijgen, dan moet je dat voor mij niet laten hé.
                              Ik was het niet van plan, maar het is fijn om te weten dat met een teleconverter ook de in-body IS zich enigzins zal kunnen aanpassen. Ik probeer de problemen alleen zo volledig mogelijk in beeld te krijgen. Jij mag oordelen hoe jij de zaken vindt afwegen voor jou. Ik doe dat voor mezelf.
                              Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                              Comment


                              • #45
                                Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Denk je nu dat een lenselement niet beperkt is in beweging dan ? Dat moet nogal een geschommel zijn dan, daar binnen in die lenzen .

                                Zoals ik een paar keer zei: kom eens proberen hé. 400mm of 500mm naar keuze, met of zonder TC.

                                (Ik heb het trouwens onlangs nog ergens vermeld: de laatste test die ik zag kwam tot de conclusie dat een 300/2.8 VR ongeveer een halve stop extra voordeel heeft t.o.v. een 300/2.8 SSM. Zogauw ik de link weer vind, laat ik je weten waar je dit kan bekijken.)

                                ps: Misschien kan je dit eens bekijken: http://www.bobatkins.com/photography...ilization.html
                                Geeft een goed overzicht van de voordelen van beide systemen waar mensen die op zoek zijn naar een dslr wel wat aan kunnen hebben.
                                Op die pagina staat dat in-lens inderdaad meer beweging kan compenseren dan in-body. Maar gezien de testen voor IS van de sony cameras werkt het toch best goed. Aangezien de Tamron 17-50mm (waarschijnlijk) ook gestabiliseerd kan worden is de keuze voor mij gemaakt. Maar ik zou uiteraard nog wel graag willen zien dat iemand het werkelijk test.
                                Bedankt voor de uitnodiging om bij je langs te komen, maar ik neem aan dat je niet echt in de buurt van Londen woont?
                                Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                                Comment

                                Working...
                                X