Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voorzetlens op DSLR objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voorzetlens op DSLR objectief

    Ik bezit een 0.7 en een 2x voorzetlens (Hama) die ik vroeger gebruikte op mijn Sony. nu wou ik eens weten of het schadelijk zou zijn deze lenzen ook te gebruiken op een Pentax 18-55 en een 55-200. De schroefdraad stemt overeen, maar vooral de 2.0 heeft wel wat gewicht, dus misschien dat de lens te veel gewicht op het objectief legt. Iemand een mening?
    Comfortably numb with my Pentax

  • #2
    Re: voorzetlens op DSLR objectief

    Als de schroefdraad past, dan kan je die voorzetlenzen wel proberen.

    Laat dan ook weten wat de resultaten zijn.
    Let op vignetting en scherpte.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: voorzetlens op DSLR objectief

      Ik heb gisteren enkele foto's genomen met en zonder tele en groothoekobjectief en het resultaat valt echt tegen. De autofocus is trager, de foto's zijn enkel scherp in het midden van de compositie en er treedt veel CA op. Vooral het teleobjectief heeft hier veel last van. Ook de belichting valt terug. De voorzetlenzen wegen ook vrij veel zodat het zwaartepunt naar voor wordt verplaatst. Op termijn is dit misschien schadelijk voor de objectieven. Jammer genoeg krijg ik de foto's niet gepost (krijg ze niet geplaatst bij telenet).Als iemand ze wil zien, kan ik ze wel doorsturen.
      En ik heb mijn nick nog steeds niet aangepast.
      Comfortably numb with my Pentax

      Comment


      • #4
        Re: voorzetlens op DSLR objectief

        ik heb mijn Sony 3,3 diopter close-up lens met goed gevolg gebruikt op mijn Sigma 105mm. dat gaat perfect maar je moet manueel scherpstellen, vreemd genoeg, (iemand een idee waarom AF in deze omstandigheden niet schijnt te werken ?)

        Comment


        • #5
          Re: voorzetlens op DSLR objectief

          Ook op m'n Pana FZ50 met voorzetlens Raynox werkt de autofocus niet naar behoren. Maar manueel is er geen probleem.
          Wat betreft kwaliteit van de beelden, als je een voorzetlens gebruikt haal je in mijn opinie sowieso de kwaliteit van de oorspronkelijke lens naar beneden.
          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
          BD0993BE
          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

          Comment


          • #6
            Re: voorzetlens op DSLR objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            ik heb mijn Sony 3,3 diopter close-up lens met goed gevolg gebruikt op mijn Sigma 105mm. dat gaat perfect maar je moet manueel scherpstellen, vreemd genoeg, (iemand een idee waarom AF in deze omstandigheden niet schijnt te werken ?)
            Ik heb een +4 voorzetlensje van HAMA en datwerkt wel met AF op m'n Pentax kit objectief.
            Comfortably numb with my Pentax

            Comment


            • #7
              Re: voorzetlens op DSLR objectief

              Als je een close-up voorzetlens gebruikt, dan is het scherpstelgebied heel beperkt, daarom zal die FZ50 er waarschijnlijk scherpstelproblemen mee krijgen.


              Nu weten we ook weer dat de voorzetlenzen die gebouwd zijn voor een compact onbruikbaar zijn op de grotere DSLR-lenzen, ook al komt de schroefdraad overeen.

              De foto's zijn dus alleen scherp in het midden, bij een compact, met een veel kleinere lensdiameter zal er vooral het midden van die voorzetlens gebruikt worden, en daarom zijn ze daarvoor wel bruikbaar.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: voorzetlens op DSLR objectief



                Als het gelukt is zie je via de link een foto met en zonder de groothoek. Genomen op dezelfde plaats met een tijdspanne van enkele seconden.
                Comfortably numb with my Pentax

                Comment

                Working...
                X