Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoge iso D80 vs 40D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoge iso D80 vs 40D

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Fout gedacht .. over de hele lijn .. waar haal je dat wak verhaal van noise ninja ?
    Wat betreft de sensor. Uit een Whitepaper van de 40D:
    "Although the EOS 40D’s single-piece CMOS sensor is based on the Canon EOS Digital Rebel XTi’s (400D ) sensor design and manufacturing technology, new processes were incorporated in the CMOS semiconductor fabrication and microlens-forming process. By improving light-collecting efficiency, the same ISO range and low noise (S/N ratio) as that of the EOS 30D were attained even though the pixels on the 30D are larger."

Als ik lees "new processes were incorporated in the CMOS semiconductor fabrication and microlens-forming process" wil dat voor mij zeggen omzeggens geen verschil. Dat is ook veelal het besluit aangaande dit topic dat je leest in de meeste reviews over verschil tussen de 400D en de 40D.

Dat wak verhaal van noise reduction in de 40D vind je op blz 156 van onderstaande handleiding:

http://www.the-digital-picture.com/O...40D-Manual.pdf

Of in de Canon Product Sheet:

"10,1 Megapixel CMOS-sensor
    Canons CMOS-sensor geeft de camera een groot dynamisch bereik, waarbij ook de subtiele details in schaduwen en lichte delen worden vastgelegd. Een verbeterd pixelontwerp plus een on-chip beeldruisreductie zorgen voor schone, heldere opnamen over het gehele ISO-bereik. De opnamen worden met 14 bits geconverteerd voor fijne gradaties en een superieure kleurreproductie."

Deze optie vind je in detail besproken op:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page19.asp

Comment

et voila, een uit een enorme slechte reeks van die sauna op 100% uitgeknipt

en dat zelfs al op iso 320 ... (1/60e f2)

ruisreductie op camera stond zeker aan want van details valt niet veel meer te bespeuren

D80 ISO 320, rechtstreeks uit cam zonder enige bewerking:

Last edited by frankyds; 30 mei 2008, 09:56.
      Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
        et voila, een uit een enorme slechte reeks van die sauna op 100% uitgeknipt en dat zelfs al op iso 320 ... (1/60e f2)
        D80 ISO 320
        Als je een statement over ISO wilt maken dan zal je wel goed moeten belichten.

Karel

Comment

lol triestig excuus omdat je zelf een D80 hebt ofzo?

een spotmeting op het gezicht zou niet veel beter zijn é (en dan wordt de rest van de sfeer onderbelicht), goed dat is nog een foto van toen ik begon met fotografie, maar zo zie je, in zo'n situatie kom je, als er nog een ander onderwerp in je beeld staat die minder licht opvangt dan het hoofdonderwerp, dan mag je spotmeting vergeten, of je mag het ander onderwerp gaan optrekken in curves waardoor je nog meer ruis krijgt, en dan zit je al met zo'n ruis op nog maar iso 320 ... spreek mij dan niet over lichtmeting ...

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Als je een statement over ISO wilt maken dan zal je wel goed moeten belichten.

Karel
          Fuji XPRO1

Comment

Het is mij niet meer gelukt om de originele foto's te vinden zodat ik deze kan plaatsen.

Morgen avond heb ik weer een kickboksevenement te fotograferen. Ik neem dan mijn 30D weer mee en zal ik weer foto's maken op 1600 iso. Ik zal de raw's dan zeker online gooien.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

ruisreductie op camera stond zeker aan want van details valt niet veel meer te bespeuren

Dit heb ik met mijn (ex)-D80 nooit meegemaakt hoor.
              Mvg Tim

Comment

een voorbeeld op slechts ISO 250 1/60e ...

in slechte lichtomstandigheden blijft de D80 beter in de tas want veel bruikbaars levert het niet op ...

kijk naar de ruis in de schaduw in het gezicht bij slechts 250 iso ...
                (rechtstreeks uit de cam)

Fuji XPRO1

Comment

Voor de posters van zwart/wit beelden. Heeft weinig zin in een noise discussie daar je een heel pak noise (chroma) eruit kiepert met de omzetting naar zwart/wit.

Comment

ruis zit voornamelijk in gele lagen, maar bij omzetten naar zwart wit wordt die gewoon behouden hoor

Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                    Voor de posters van zwart/wit beelden. Heeft weinig zin in een noise discussie daar je een heel pak noise (chroma) eruit kiepert met de omzetting naar zwart/wit.
                    Fuji XPRO1

Comment

Deze foto is gemaakt op 1600 iso en binnen zonder flits waar zit die ruis dan , je zal me nooit horen beweren dat canon niet beter zou kunnen zijn in verband met ruis mar dat de D80 een ramp is op 400 iso vind ik zeer onjuist

een slecht belichte foto kan je niet meer goed krijgen , als je dan de lichten optrekt krijg je zo zeker meer ruis
                      Last edited by koen1950; 30 mei 2008, 12:02.

Comment

Uw voorbeelden zijn te slecht om de ruis objectief te kunnen beoordelen.
                        En de ruis die jij ziet is volgens mij niet veroorzaakt door de camera.

Comment

kijk naar de ruis in de schaduw in het gezicht bij slechts 250 iso ...
                          (rechtstreeks uit de cam)

sorry, maar hier ga je toch volledig door de bocht, je toont in je eerste foto een slechte jpeg met een risico belichting en je steekt de foute focus of bewegingsonscherpte op de ruisonderdrukking van de camera. In de tweede foto, juist hetzelfde. Ruisonderdrukking kan onmogelijk zo'n wazige foto's geven. Zelf op ISO 3200 is er nog meer detail bij een scherp genomen foto met een D80.

Je kan kritiek geven op een camera, maar dit is gewoon belachelijk.

De Nikon D80 is vorige generatie Nikon materiaal, maar toch vind ik het betere toestellen dan 400D of 30D om persoonlijke redenen zoals gebruiksgemak, sterkte, lenscompatibiliteit (past op een 40D een lens van 1965?), maar voor ISO waarden moet hij nog iets onderdoen in vgl met Canon, maar niet veel. En compenseert hij het ook door een mooier ruis te tonen, zonder rode of groene vlekken. Of zoals overal te lezen is op het web, meer film-achtige ruis. Wat ook zijn charme heeft. In mijn ervaring is er ongeveer 1 stop ver schil. ISO 800 op D80 is te vergelijken met ISO 1600 bij Canon etc... dus dat is ver van een ramp.

Niemand zegt dat een D80 beter is qua ruis, maar om te zeggen dat hij onbruikbaar is, is fel overdreven.

De situatie is nu natuurlijk anders met de nieuwe generatie camera's.

Comment

ik vraag mij af waarom ik hier eigenlijk nog reageer terwijl jullie het toch beter willen weten

het is alom gekend dat nikon zeer slecht is voor ruis, en dat daar nu eindelijk een verandering is gekomen met de komst van de D300 & D3

check wat ruistesten op dpreview en dergelijk en je zal tot dezelfde constatie komen, hier heeft het blijkbaar geen zin want de minste amateur moet blijkbaar zijn gelijk halen ...

nee de ruis zal komen door vliegenuitwerpselen waarschijnlijk ...

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Uw voorbeelden zijn te slecht om de ruis objectief te kunnen beoordelen.
                            En de ruis die jij ziet is volgens mij niet veroorzaakt door de camera.
                            Fuji XPRO1

Comment

ik vraag mij af waarom ik hier eigenlijk nog reageer terwijl jullie het toch beter willen weten

het is alom gekend dat nikon zeer slecht is voor ruis, en dat daar nu eindelijk een verandering is gekomen met de komst van de D300 & D3

check wat ruistesten op dpreview en dergelijk en je zal tot dezelfde constatie komen, hier heeft het blijkbaar geen zin want de minste amateur moet blijkbaar zijn gelijk halen ...

nee de ruis zal komen door vliegenuitwerpselen waarschijnlijk ...
                              Hoe je uit onderstaande link kan besluiten dat de D80 zeer slecht is voor ruis, zou ik wel eens willen weten.

Comment

Ok, dan kijken we toch even?:

Comment

Working...
                                X