Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Nikon] AF-ON artikel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [Nikon] AF-ON artikel

hier ook niks dan lovende woorden vr deze "techniek".
    Want eigenlijk is het niet meer dan logisch dat er 2 knoppen zouden zijn...
    Maar ja dit is standaard in 1 knop "gegoten" geweest; lichtmeting/FOCUS + afdrukken; dan denk je daar niet meer over na hé
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patevi Bekijk bericht
      Hallo,

Deze stelling klopt toch niet voor de D200 want deze blijft wel tracken bij het alleen duwen van de af-on button! Zo heb ik toch altijd mijn sportfoto's genomen.

groeten,
      Patrick
      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Ja en nee. Zonder VR gaat het inderdaad zo en kan je op AF-ON drukken en op het beslissende moment je foto's nemen. Als je echter VR wil gebruiken, ben je wel verplicht de ontspanknop half in te drukken om deze functie actief te houden.

MVG,
      Ik ben het even kwijt(). Hier trek je dan de foto's zonder de ontspanknop in te drukken?

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ook vermeldenswaardig is dat de teleobjectieven in de exotischere prijsklasse de AF-ON functie op het lenshuis aanbieden in de vorm van 4 druktoetsen rondom (Figuur: A)
        Volgens mij is dit niet waar.
        Je vergrendeldt de AF op het moment dat je de knop indrukt.
        De AF word dus niet geactiveerdt.
        Nikon spul

Comment

Zelf werk ik al een jaar of 5 met deze methode, paarden sport, en het werkt grandioos, het is even wennen.
          Verder een heel mooi artikel Frank, iedereen aan de AF-on knop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
            Volgens mij is dit niet waar.
            Je vergrendeldt de AF op het moment dat je de knop indrukt.
            De AF word dus niet geactiveerdt.
            Dat was inderdaad zo bij de superobjectieven van de vorige 2 generaties. Bij mijn AFS 300mm f/2.8 mk.1 hadden deze 4 toetsen ook enkel de AF-L functie Bij de AFS 80-200mm f/2.8D en AFS VR 70-200mm f/2.8G is het net hetzelfde. In de handleiding heten deze knoppen dan ook Focus lock button

De AFS VR 200-400mm f/4G zal denk ik de eerste geweest zijn die een keuze voor de drukknoppen aanbood met AF-L, Memory recall en AF-ON. In de handleiding heten deze knoppen dan opeens Focus operation button
            (Focus Lock/MEMORY RECALL/AF Start)
            De AFS VR 200mm f/2 en de AFS VR 300mm f/2.8 hebben deze opties ook, net als de nieuwe AFS VR 400mm f/2.8G, AFS VR 500mm f/4G en AFS VR 600mm f/4G. Bij de opvolger van de huidige AFS VR 70-200mm f/2.8G zullen deze knoppen vermoedelijk ook wel de naam Focus operation button dragen.

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Ik ben het even kwijt(). Hier trek je dan de foto's zonder de ontspanknop in te drukken?

Hubert
              Neen, je kan op AF-ON drukken om een onderwerp te volgen zonder de ontspanknop te aan te raken, en op het juiste moment kan je dan de ontspanknop indrukken bij Enkel beeld (S) of rammen bij Continu hoge snelheid (Ch). Enkel bij VR moet je de ontspanknop half ingedrukt houden om de beeldstabilisatie te activeren en werkende te houden.

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Prima Artikel Frank
                Sinds een aantal maanden staan mijn toestellen ook zo in gesteld, en je wordt het snel gewoon.

Vroeger was ik gewoon om naar het beepje te luisteren bij af-s, nu naar het bolletje kijken in de viewfinder.

Enkel bij focus - recompose voel ik me soms niet 100% zeker of de focus nog wel goed zit. Je drukt eenmaal op de AF-ON, je ziet dat de focus gelocked is. Maar als je de AF-ON knop loslaat, is ook het bolletje verdwenen. Daarna herkadreren en afdrukken.

Het is nu wel zo dat je bij een landschap gewoonlijk 1/3 in de scene focust en de lens op oneindig staat. Dus het komt wel goed.
                Dank je Rudy,

Wees gerust, ik heb ook nog de neiging om onzeker te zijn bij herkadreren Maar met de 51pt 3D op D300 voel ik me al een pak geruster zolang het focus punt op het gezicht vergrendeld blijft

Met de landschappen heb ik vandaag overigens ook nog proefnemingen gedaan omdat ik niet tevreden was van de consistentie van de autofocus op mijn Sigma 12-24 HSM. Maar nu zet ik 'm aan 12mm en f/8 gewoon manueel op 2 meter, en heel mijn landschap is kritisch scherp Met dan de AF activering weg van de ontspanknop ben ik dan ineens gesteld en moet ik niet meer aan de focus denken

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                  hier ook niks dan lovende woorden vr deze "techniek".
                  Want eigenlijk is het niet meer dan logisch dat er 2 knoppen zouden zijn...
                  Maar ja dit is standaard in 1 knop "gegoten" geweest; lichtmeting/FOCUS + afdrukken; dan denk je daar niet meer over na hé
                  Het zit er inderdaad diep ingebakken bij de meesten onder ons Gelukkig biedt Nikon dit mooi alternatief

MVG,

Comment

Bedankt Frank, duidelijk taal
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bedankt Frank, tamelijk duidelijke taal.

Misschien kan je, telkens wanneer je een nieuwe afkorting gebruikt, even (tussen haakjes) de verklaring voor die afkorting er achter zetten.
                      Voor mensen die níét zo thuis zijn in het jargon, maar wél geïnteresseerd in hetgeen die professionele toestellen méér te bieden hebben als hun eigen "kodakske".
                      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik gebruik dit systeem ook, maar het grote nadeel is, dat de AF hulpverlichting van de flits (SB 800 en SU 800) op de -Continu- stand niet werkt. En ik vind geen enkele instelling die dat kan veranderen. Dus moet ik altijd overschakelen naar -Single- modus in donkere momenten
                        Weet iemand meer hierover?

Marchek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marchek Bekijk bericht
                          Ik gebruik dit systeem ook, maar het grote nadeel is, dat de AF hulpverlichting van de flits (SB 800 en SU 800) op de -Continu- stand niet werkt. En ik vind geen enkele instelling die dat kan veranderen. Dus moet ik altijd overschakelen naar -Single- modus in donkere momenten

Marchek

DOF knop indrukken,boven de functieknop?
                          Walter
                          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marchek Bekijk bericht

Marchek
                            Inderdaad een zeer terechte opmerking die ik zeker ook in het artikel ga opnemen.

Uit de SB-800 handleiding:

De AF hulpverlichting gaat automatisch aan wanneer de ontspanner lichtjes ingedrukt wordt bij weinig licht, als er een AF-objectief gemonteerd is en de camera’s focusseermodus is ingesteld op S (Single ServoAF met scherpstellingsprioriteit), AF of A

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              DOF knop indrukken,boven de functieknop?
                              Walter
                              Hier bedien je (uit de handleiding van de D300) de Persoonlijke instelling e4 mee, Instellicht. Deze instelling bepaalt of de ingebouwde flitser en de SB-800, SB-600, SBR200 en andere optionele flitsers die het Creatieve Verlichtingssysteem (CVS; zie pagina 357) ondersteunen, een instellicht afgeven wanneer de knop voor scherptedieptecontrole wordt ingedrukt.

Comment

Frank,
                                Ondanks dat ik deze instelling zelf ook gebruik, is het toch interessant dit topic te volgen.
                                Overigens een goede en zeer duidelijke uitleg.
                                mvg
                                Antoine

Comment

Working...
                                X