Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf eerste digitale toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aanschaf eerste digitale toestel

Als je een makro lens koopt is het voornaamste dat ze een vergroting van 1/1 heeft. Het onderwerp wordt dan op ware grootte op de sensor geprojecteerd.
    Bij vele zoomlenzen staat er makro in de naam, wat er op slaat dat ze tot 35-40cm kunnen scherp stellen maar ze hebben een vergroting van 1/4 à 1/3, war wil zeggen dat het onderwerp 4 à 3 keer kleiner dan ware grootte op de sensor wordt geprojecteerd. Dit geeft dan natuurlijk niet zulke mooie plaatjes.

Nog een opmerking waarom meestal Nikon of Canon wordt aangeraden:
    Het is niet specifiek omwille van het domineren van de markt maar vooral het aantal beschikbare lenzen, zowel eigen merk als 3th party, voor deze toestellen. Dit zowel nieuw als tweede hand.
    Je zou eens in aangeboden een selectie van 100 lenzen moeten bekijken en dan uitzetten voor welke vatting die lenzen geschikt zijn. Dat zal een goed beeld geven van het beschikbaar gama voor de diverse merken.
    Het is zo dat over het algemeen de lenzen van Nikon wat duurder zijn dan gelijke van Canon. Bij 3th party merken(Sigma, Tamron, Tokina) is er meestal geen verschil in prijs voor de verschillende vattingen.

Starten met een bijgeleverde kitlens is altijd goed om het toestel wat beter te leren kennen. Ze zijn bijna altijd voor een kleine meerprijs te verkrijgen en presteren meestal, onder geen te slechte condities, niet slecht.
    De standaard kitlens voor Nikon 18-70 was een vrij goede lens die veel beter was dan de vroegere Canon 18-55. Beide merken hebben echter ondertussen nieuwere versies en varianten van kitlenzen, zodat de keuze nu vrij uitgebreid is in (mogelijke) kitlenzen.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Fotografie is ook veel veranderd tegen vroeger.
      Ofwel was het maar voor enkele weggelegd of trok men met een "boxkes". Zo een zwarte doos met een gat vanvoor en amper een lens erin.
      Een simpele compact van nu heeft ook veel meer instelmogelijkheden dan een analoge "compact" van een 20 tal jaar geleden.

Hubert
      Ik bedoel met vroeger niet de jaren 20, maar de jaren 70, waarin ook iedereen met een SLR liep en mensen het ook konden lerenzonder alle gemakken van nu. Het is net als toen investeren in je hobby. Ik denk dat het moeilijker,langduriger, is om de complete truckendoos van de AF van een D300 onder de knie te krijgen dan om een fatsoenlijke foto uit een DSLR te krijgen op de manier zoals jij het wilt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

hallo,

iets dat ik totaal vergeten te vragen was:

Hoe werkt het eigenlijk met veel fotos snel na elkaar nemen? Of lukt dit niet met zo'n fototoestel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
          Naar wat ik van je reacties kan lezen is het niet effectief de bedoeling om macro te doen.
          Gevaarlijke beestjes zijn die rupsjes nou wel niet, maar denk dat je meer tele wil.
          Om de mogelijkheid te hebben om de beestjes die wat verder zitten zoals in de dierentuin dichterbij te halen op de foto.
          Hallo,
          nu ben ik verward en ben met de neus op de feiten gedrukt dat ik nog veeeeeel zal moeten lezen en surfen op het BD voor ik kan zeggen dat ik iets van fotografie ken...
          Wat is nu precies het verschil tussen macro en tele?
          Ik DACHT dat macro het tegenovergestelde was van tele?
          Wat uit de quote van hierboven foutief gedacht blijkt...
          Wie helpt mij even?
          Dikke knuf! Eve'ke -xxx-
          Canon EOS450D - EF-S 18-55 | Sigma 150mm F2.8 APO MACRO DG
          Check: www.rediers.be/gallery - gratis fotoalbums met "direct linking"

Comment

.. en ik denk dat (ondanks het feit dat de TS hier bedolven wordt onder technische raadgevingen waar hij geen zak van verstaat) gezien de TS een onderbeginneling is, dat hij met een spiegelreflex van een heeel koude kermis gaat thuiskomen .. zijn verwachtingen zijn oa dat zowel dichtbij fotografie (en ik zeg met opzet niet "macro") en tele allemaal in hetzelfde "pakje" zitten .. wel, met een goede bridge (10x tot 18x zoom) heeft hij IMHO een goede kans om fotografie te exploreren en te leren zonder al te grote desillusies (met alle gevolgen vandien) ttz met acceptabel resultaat in functie van zijn weten/kennen en kan hij verder de concepten uitdiepen terwijl hij zijn fotos ziet verbeteren .. met een dSLR (vooropgezet dat hij nog de nodige lenzen aanschaft !) heeft hij met zijn voorlopig kennisnivo geen schijn van een kans tenzij hij over wonderlijke talenten/gaven beschikt .. JMHO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              .. en ik denk dat (ondanks het feit dat de TS hier bedolven wordt onder technische raadgevingen waar hij geen zak van verstaat) gezien de TS een onderbeginneling is, dat hij met een spiegelreflex van een heeel koude kermis gaat thuiskomen .. zijn verwachtingen zijn oa dat zowel dichtbij fotografie (en ik zeg met opzet niet "macro") en tele allemaal in hetzelfde "pakje" zitten .. wel, met een goede bridge (10x tot 18x zoom) heeft hij IMHO een goede kans om fotografie te exploreren en te leren zonder al te grote desillusies (met alle gevolgen vandien) ttz met acceptabel resultaat in functie van zijn weten/kennen en kan hij verder de concepten uitdiepen terwijl hij zijn fotos ziet verbeteren .. met een dSLR (vooropgezet dat hij nog de nodige lenzen aanschaft !) heeft hij met zijn voorlopig kennisnivo geen schijn van een kans tenzij hij over wonderlijke talenten/gaven beschikt .. JMHO

regulus, ik begrijp dat het effectief niet eenvoudig zal zijn om meteen met een "professioneel" toestel te gaan werken en direct goede fotos te nemen, maar ik ben ook niet van plan om met een "eenvoudiger" toestel te starten om alles te leren en dan te ontdekken dat ik het "allemaal" al kan en me een nieuw toestel moet aanschaffen.
              Hiermee wil ik niet zeggen dat ik alles snel zal kennen en dat ik het allemaal eventjes rap ga leren, maar ik bedoel hiermee dat het voor mij toch niet echt aanlokkelijk klinkt om met een minder model te starten en dan van zodra je dat kent over te schakelen op een beter.
              Ik ben eerder van mening dat ik evengoed met een spiegelrelfex camera kan beginnen en dan gewoon doorbijten en meteen daar dan alles voor leren.
              + financieel lijkt het wel dat die bridge even duur is in aanschaf. Enkel de lenzen is dan een andere zaak vermoed ik?

Misschien is mijn visie verkeerd en snap ik er totaal niks van, dat kan ook, maar ik heb echt geen zin om te starten met iets en dan achteraf te beseffen dat ik toch een nieuw , beter toestel moet kopen.

en zo'n bridge, daar zou ik dan ook mooie fotos van close ups mee kunnen maken?
              (kan je met andere woorden fotos nemen van insecten en kleine dieren vanop een respectabele afstand? ik kan me het vaak niet permiteren om met mijn neus op de dieren te zitten omdat ik ze dan wegjaag of omdat ik dan zelf wordt aangevallen)

Wat die tele en macro betreft: regulus, ik wil eigenlijk vooral fotos van close ups maken. Gewone fotos zeggen mij bitter weinig tot niets eerlijk gezegd. Gewone fotos kan ik ook maken met een simpel toestelletje.
              Mij gaat het erom om de dingen die ik wil zien op de gevoelige plaat te leggen. En die dingen zijn dus insecten en detailopnames van insecten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Kan niet volgen, te veel technische woorden
                Denk toch dat de TS en gewoone dslr kan kopen hoeft daarom niet de D300
                te zijn kan best een lichter model nemen zoals al beschreven de D80 ofzo
                En de prijs die hij hierbij uitspaart een macro lens aanschaft.
                Wat tevens ook al in bovenvermeld posts is genoemd.
                Wet niet wat de werkafstand is van de macro lenzen van sigma van de 105- of de 150- en ook de 180mm
                Maar als iemand dat hier even wil vermelden denk ik dat Ts beter mee geholpen is.

Comment

Kan niet volgen, te veel technische woorden
                  Denk toch dat de TS en gewoone dslr kan kopen hoeft daarom niet de D300
                  te zijn kan best een lichter model nemen zoals al beschreven de D80 ofzo
                  En de prijs die hij hierbij uitspaart een macro lens aanschaft.
                  Wat tevens ook al in bovenvermeld posts is genoemd.
                  Wet niet wat de werkafstand is van de macro lenzen van sigma van de 105- of de 150- en ook de 180mm
                  Maar als iemand dat hier even wil vermelden denk ik dat Ts beter mee geholpen is.
                  je zegt dat de D80 lichter is, maar hoe verklaar je dan dat dit model duurder is?
                  (ik spreek nu over de fotowinkel waar ik eens gaan horen ben)
                  Ik vind dat persoonlijk nogal raar, een lichter (minder goed) model dat dan goedkoper is?
                  Of bedoel jij met lichter iets anders?

Comment

Misschien dat toch de bovenvermelde posts eens goed doorlezen. Ik vermeld dit nl in post 11. De werkafstand is tussen de 50cm en de 150cm tov een bridge enkele cm.

@Joske1
                    Prijs fotokonijnenberg
                    D80:vanaf €625
                    D300: vanaf €1463

Hubert
                    PS: Juist uit nieuwgierigheid: welke insekten zou je graag trekken, die zo gevaarlijk zijn? Bijtjes en wespen moet je als serieus ambeteren voor ze aanvallen.
                    Hubert

Comment

Misschien dat toch de bovenvermelde posts eens goed doorlezen. Ik vermeld dit nl in post 11. De werkafstand is tussen de 50cm en de 150cm tov een bridge enkele cm.

@Joske1
                      Prijs fotokonijnenberg

Hubert
                      PS: Juist uit nieuwgierigheid: welke insekten zou je graag trekken, die zo gevaarlijk zijn? Bijtjes en wespen moet je als serieus ambeteren voor ze aanvallen.
                      Sorry heb daar overgekeken
                      Ik vroeg mij wat je hier vraagt ook al af, welke beestjes wil de TS fotograferen.
                      Maar de prijzen die je hier melde zijn correct.
                      Dacht al dat ik ergens overgeken had met het antwoord dat de 300 goedkoper was dan de 80.
                      Klopt ook wat je vermelde dat de macro afstand van een bridge (heb zelf een pan fz30 gehad ) kort is maar 5 cm en dan nog is het object te klein om echt van macro te kunnen spreken.
                      Maar daar had ik de raynox 250 voor die kleine beestjes zoals vliegen enz...

Comment

@Joske1
                        Prijs fotokonijnenberg

Hubert

Sorry, mijn fout:
                        Ik dacht dat je met de D300 de canon d300 eos bedoelde.

Ivm. die insecten: de bedoeling is deze zomer aziatische hoornaars te fotograferen.
                        Verder een aantal spinnen en andere kleinere insecten.

En indien ik het geluk moest hebben nog wat slangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
                          Ivm. die insecten: de bedoeling is deze zomer aziatische hoornaars te fotograferen.

Voor slangen zou ik eerder naar een telezoom gaan ipv. een makro lens. Hier wil je zeker wat afstand houden en ze zijn ook niet zo klein dat je een vergroting van 1/1 nodig hebt.
                          Handig en zeker niet duur om dan bij te hebben is deze Sigma met een vergroting van 1/2. Ze kan perfect naast je echte makro in he zak zitten.

Hubert
                          Hubert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
                            ...Ivm. die insecten: de bedoeling is deze zomer aziatische hoornaars te fotograferen.

Pas maar op! Hoornaars doden moeder en 2 kinderen
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ook even gaan googlen. Staat als eerste punt.

Hubert
                              Hubert

Comment

Had geen idee wat zo'n hoorn-aars (?) was , dus daarom goeie ouwe Google en inderdaad: eerste hit was meteen een dodelijke!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X