Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF fijnregeling.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF fijnregeling.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mischien is het wel vanwege die muggenzifterij, dat bijna alle Canon 1Ds Mark III binnenmoeten om te laten fijnregelen met de gebruikte objectieven

Bij mijn weten kan je dit op de 1DsMKIII ook, althans bij m'n gewone mkIII dus ik denk wel dat bij de s versie deze mogelijkheid ook bestaat ?

Of het nuttig is, tja , ik stel alleen maar vast dat plotseling veel lenzen helemaal fout focussen op die instelbare body’s en op oudere body’s het wel perfect doen zonder enige fijnafstelling …( en dat is zowel bij Canon als Nikon het geval ), als je wat rondleest op het net blijken er ineens heel veel te zijn waar hun setup plots helemaal de mist ingaat…
    Ik het een 10-tal lenzen en er is eigenlijk maar bij één lens dat ik een correctie heb staan en dat is een 85 1.2L die héél erg moeilijk correct te focussen is natuurlijk, voor de rest staat alles op 0 bij me en ik heb geen enkel focusprobleem…
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Het enige dat ik tot nu toe wijzer geworden ben van die "AF-finetuning" is het feit dat er op alle systemen toleranties zitten (die op een D3 wel een pak kleiner zullen zijn dan pakweg een D200) doch ze zijn er wel...

Mijn vraag is dan ook : zijn de alhier getoonde verbeteringen het resultaat van een "gewogen gemiddelde" (bvb 3 maal , 5 maal of ... 10 maal scherpstellen vanop oneindig ? ik zeg maar) danwel van een eenmalige AF activatie ?
      Hoe sluit je anders de AF toleranties uit ?

Ten tweede : Het is vroeger al gebleken dat de AF sensors niet 100% liggen waar de markering is: zolang je deze dus niet gaat "mappen" zou het kunnen dat je net naast je doel richt.

Ten derde : user error : nog zo'n grote variabele...

Ben ik (voorlopig) de enige die zich niet van de indruk kan ontdoen dat de
      Nikon-ingenieurs (En Canon natuurlijk eerst) zichzelf een hele hoop gezaag hebben willen besparen door deze "spielerei" (sorry voor m'n woordkeuze) beschikbaar te stellen...

Het kan best zijn dat er hier of daar iemand een merkbare , konsekwente verbetering opmerkt na het finetunen doch als je sommige posts op het WWW moet geloven dien je al je objectieven te gaan calibreren om mee te zijn...

Comment

Silent_M,

Het is een actie van de gebruiker dwz testshots. Je kunt dan van 0 tot -20/ +20 aanpassen en je kunt dat zoveel doen als je wilt.
        Oneindig lijkt me geen practische waarde om op scherp te stellen.

Je noemt Canon: hoe wordt het daar geregeld en hoe zijn de ervaringen ermee. Ik hoor daar nooit iets over....

Karel
        Last edited by Peekaa; 16 mei 2008, 11:12. Reden: naam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
          Het kan best zijn dat er hier of daar iemand een merkbare , konsekwente verbetering opmerkt na het finetunen doch als je sommige posts op het WWW moet geloven dien je al je objectieven te gaan calibreren om mee te zijn...
          Ik heb hier een tweedehandse Sigma 150mm f/2.8 die effectief +15 nodig heeft. Die zou dus eens binnen moeten voor bijstelling van de AF, want op mijn D2X kan ik 'm pas op f/5.6 gebruiken Mijn 85mm f/1.4 kan ik met +5 voor portretten dichtbij (5-15m) eindelijk betrouwbaar op volle opening gebruiken De andere objectieven focussen allemaal perfect.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Bij mijn weten kan je dit op de 1DsMKIII ook, althans bij m'n gewone mkIII dus ik denk wel dat bij de s versie deze mogelijkheid ook bestaat ?

Of het nuttig is, tja , ik stel alleen maar vast dat plotseling veel lenzen helemaal fout focussen op die instelbare body’s en op oudere body’s het wel perfect doen zonder enige fijnafstelling …( en dat is zowel bij Canon als Nikon het geval ), als je wat rondleest op het net blijken er ineens heel veel te zijn waar hun setup plots helemaal de mist ingaat…
            Ik het een 10-tal lenzen en er is eigenlijk maar bij één lens dat ik een correctie heb staan en dat is een 85 1.2L die héél erg moeilijk correct te focussen is natuurlijk, voor de rest staat alles op 0 bij me en ik heb geen enkel focusprobleem…
            Een terechte opmerking. Ik heb momenteel maar 1 lens, de AF-S 24-70 (waar ik al meer problemen mee gehad heb) waar de AF-tuning echt noodzakelijk is (+5) op de D300.

De 50mm 1.4 staat er ook bij maar met minimale correctie. Al mijn andere lenzen zijn prima.

Bij de D200, zonder AF-tuning, zijn al deze lenzen er gewoon tack op.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Als ik het heel kritisch ga bekijken, dan hebben bijna al mijn objectieven (in mindere of meerdere mate) een zekere bijstelling nodig, en dat zowel op de D3 als op de D300, op het eerste zicht dacht ik dat dit op de D3 niet nodig was, maar deze week ben ik eens alle objectieven gaan uitproberen, en met uitzondering van de 14-24 hebben al mijn objectieven een zekere bijstelling nodig, en dat op beide camera's, weliswaar, is deze bijstelling groter op de D300 dan op de D3

Op zich geen probleem, want daarvoor zit deze bijstelling er op denk ik, maar wat eigenaardig is, is dat het altijd een + correctie is, dus allemaal FrontFocus.

Maar wat mij niet duidelijk is, is waarom ze deze correctie in de handleiding, eigenlijk afraden (D300 blz. 327, D3 blz.358) daar staat, AF-fijnafstelling wordt in de meeste situaties niet aanbevolen. Gebruik deze optie alleen als het echt nodig is.

Waarom zit het er dan verdikke op zoals reeds gezegd, heb ik ondervonden, (na enkele uren uitproberen) dat bijna geen enkel objectief volgens de optische regel scherpstelt, natuurlijk steeds op het grootst mogelijk diafragma, en soms wel verwaarloosbaar, maar als het er op staat, kan je het net zo goed bijregelen zoals het hoort, of eventueel zoals je het zelf liever hebt, bij de 85mm f1.4 heb ik deze bijgeregeld 1/2 vóór en 1/2 achter het scherpstelpunt, omdat ik dat liever zo heb, maar de rest heb ik bijgesteld volgens de optische regel, 1/3 vóór en twee derde achter het scherpstelpunt.

Sommigen beweren dat je dan niet meer kan scherpstellen op oneindig, maar daar merk ik helemaal niets van.

Comment

Working...
              X