Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners advies (again)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginners advies (again)

Ik hoor iedereen denken.........alweer een beginner die advies wil over wat hij moet kopen. En eigenlijk is dat dan ook wel weer een beetje waar. Alleen ik denk dat de eisen die ik heb nog niet op dit forum staan.

Ik zal proberen te omschrijven wat ik wil:
    Ik ben een beginnende amateur die genoeg heeft van de compact modellen en over wil stappen naar de digitale spiegelreflex. Echter ik wil hiermee ook foto's kunnen maken van volleybal wedstrijden (binnen bij slecht licht).

Mijn budget heb ik eigenlijk gesteld op maximaal 1500 euro echter liever minder. Dit is dan voor body, lens/lenzen, extra accu, geheugen, enz. Echter mocht blijken dat dit niet haalbaar is wil ik weten waarom ik verder moet sparen.

Waar ik op dit moment naar zit te kijken zijn de Sony A300/A350 of de Canon 450D. Beide hebben volgens mij zowel voor als nadenken.

Voordelen Sony: goede live view/schermpje/14 MP/stabilisatie in body
    Nadelen Sony: schijnt minder goed te presteren bij weinig licht/weinig geschikte lenzen

Voordelen Canon: goede prestaties bij minder licht/voldoende beschikbare lenzen
    Nadeel Canon: stabilisatie in de lens ipv body

Nu zat ik zelf te denken aan een body met de 18-70 of 18-55 kitlens en dan een 70-200 F2.8 lens hierbij. Echter de Sigma is (nog?) niet beschikbaar voor de Sony en de Sony/Canon lens is erg duur 2000 euro ofzo.

Mijn vragen:
    1) Welke body (mogelijk een andere dan ik noemde) met welke lenzen adviseren jullie?
    2) Waar zit het prijsverschil tussen de Sony/Canon en de Sigma lenzen in? En is het verschil significant voor een beginnen?
    3) Moet je stabilisatie hebben wanneer je sportfoto's maakt?
    4) Kan ik niet volstaan met beide kitlenzen?

Hopelijk snappen jullie mijn probleem. Zo niet, zeg dat dan ook

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

EagleEyeMan

Re: Beginners advies (again)

Het allerbelangrijkste is welke je het prettigst vast vindt houden. Hoe ligt ie in de hand, hoe goed kun je bij de knopjes en zo.
    Als je echt een 70-200 wilt met F/2.8 kun je ook nadenken over de Tamron, Deze is er al wel voor Canon (en er wordt op een forum lovend over geschreven) en komt binnenkort ook voor Sony.
    Stabilistatie vangt het trillen van de fotograaf op, en niet dat van het te fotograferen object. Dus voor sport heb je er niet zoveel aan.
    Door in RAW te schieten (een bestandsformaat dat de onbewerkte en onbehandelde informatie van de foto opslaat) kun je middels nabewerking ook met de sony bij hogere iso's goede resultaten behalen. De A300 zal met minder pixels een beter resultaat bij slecht licht geven dan de A350.
    Maar nogmaals, belangrijk is welke je het beste in de hand vind liggen.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Ik heb 2 jaar volleybal op het hoogste niveau gefotografeerd, toen gebruikte ik een D200 of een Fuji S5, in combinatie met een Nikkor 17-55 f/.8 en een Nikkor 70-200 f/2.8
      Maar er zijn zeker alternatieven, ik blijf bij Nikon omdat ik van de andere merken niet op de hoogte ben, maar als je voor dat bedrag prijs/kwaliteit wil hebben zou ik gaan voor een 2de handse Nikon D80, in combinatie met een Tamron 17-50 f/2.8 en een Sigma 70-200 f/2.8, ook allemaal 2de hands dus, anders is je budget zeker ontoereikend. Ook een Fuji S3 Pro kan je tegenwoordig zeer goedkoop vinden, een tragere camera qua wegschrijven van bestanden maar je kan bij dit toestel gerust je ISO een pak hoger zetten en enkel in JPG trekken zodat het toestel toch de files snel genoeg kan wegschrijven. Deze Fuji werkt trouwens met de Nikon-vatting.
      ISO 800 tot 1600 is eerder de regel dan zeldzaam in sportzalen wegens de slechte verlichting, sluitertijden moet je ook proberen kort genoeg te houden, flitsen wordt niet altijd op prijs gesteld . . .
      Last edited by Franciskine; 9 mei 2008, 22:14.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met Franciskine, alleen vind ik persoonlijk de Fuji's voor zowat alles zeer goed behalve voor actie en dus sport.
        Ik zou persoonlijk ook de voorkeur geven op een D200 ipv een D80(uiteraard 2de hands zoals alles wat ik nu voorstel want nieuw zal je het zeker niet halen met je budget)
        Voor de cam:
        Nikon D200, Canon 20d,30d
        Lenzen
        Sigma 70-200/F2.8
        Tamron 17-50/F2.8(Indien jet er net niet geraakt, een beetje bijsparen of eventueel voorlopig een kitlens 18-70 namen)
        Dat zit je met een combinatie die goed presteerd in indoor sport en waar je ook nog andere gewone zaken mee kunt doen.
        Andere lenzen kunnen later wel bij komen. (Vakantiegeld en/of 13de maand hebben reeds een bestemming gevonden )

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met Franciskine, alleen vind ik persoonlijk de Fuji's voor zowat alles zeer goed behalve voor actie en dus sport.
          Ik zou persoonlijk ook de voorkeur geven op een D200 ipv een D80(uiteraard 2de hands zoals alles wat ik nu voorstel want nieuw zal je het zeker niet halen met je budget)
          Voor de cam:
          Nikon D200, Canon 20d,30d
          Lenzen
          Sigma 70-200/F2.8
          Tamron 17-50/F2.8(Indien jet er net niet geraakt, een beetje bijsparen of eventueel voorlopig een kitlens 18-70 namen)
          Dat zit je met een combinatie die goed presteerd in indoor sport en waar je ook nog andere gewone zaken mee kunt doen.
          Andere lenzen kunnen later wel bij komen. (Vakantiegeld en/of 13de maand hebben reeds een bestemming gevonden )

Hubert
          wel mee eens, met de toevoeging, dat ik het nut van IS niet zie bij sportopnamen.
          grtb,ouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor jullie advies.

Concreet wat jullie mij adviseren is een semi-pro apparaat in plaats van een budget-SLR of hoe je het wil noemen?

Voor de lenzen Sigma 18-50 F2.8 en de Tamron 70-200 F2.8 ben ik gezamelijk ongeveer 1000 euro kwijt.

Echter nu de hamvraag ik wil naast sportfoto's ook 'gewone' foto's maken. Is het dan niet heel handig om beeldstabilisatie te hebben. En aangezien deze dan niet in de lenzen zit welke camera past hier het beste bij?

Comment

Heeft iemand al ervaringen met de Sony A700 bij het maken van sportfoto's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                wel mee eens, met de toevoeging, dat ik het nut van IS niet zie bij sportopnamen.
                grtb,ouk.
                Wie spreekt er over IS
                Ik heb daar geen woord over gerept!!!

Hubert
                Hubert

Comment

Wie spreekt er over IS
                  Ik heb daar geen woord over gerept!!!

Hubert
                  oh... ik dacht dat IS iets met stabilisatie te maken had.
                  grt,bouk.

Comment

Ik weet niet hoe het budgetair bij jou zit. Maar als je bij Nikon of Canon blijft kan je kiezen uit een zeer grote reeks aan objectieven, dit zowel nieuw als tweedehands aan een redelijke prijs. Bij Sony zijn er momenteel niet zoveel gebruikers en dacht ik dat de lenzen ook rel duur waren.

Grts Jan
                    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      oh... ik dacht dat IS iets met stabilisatie te maken had.
                      grt,bouk.
                      Dan heb je het misschien over de openingpost van TS want ik zet mijne VR op de NIkkor 70-200 voor sport ook altijd af maar de combi's die ik voorstelde bevatte nergens VR of IS of OS of AS of hoe jet ook maat wilt noemen.

Hubert
                      Hubert

Comment

Mijn budget is meer afhankelijk van het resultaat. Het heeft voor mij geen zin om een camera aan te schaffen om er achter te komen dat het niet voldoet.

De Canon D40 heeft mijn aandacht getrokken echter de Sony A700 heeft stabilizatie in de body, ik weet niet of dit een meerwaarde heeft.

Het wordt er niet makkelijker van!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EagleEyeMan Bekijk bericht
                          Mijn budget is meer afhankelijk van het resultaat. Het heeft voor mij geen zin om een camera aan te schaffen om er achter te komen dat het niet voldoet.

De Canon D40 heeft mijn aandacht getrokken echter de Sony A700 heeft stabilizatie in de body, ik weet niet of dit een meerwaarde heeft.

Als het budget het toelaat zit je met de combo 40D 17-55 2.8 IS en 70-200 2.8 of 4.0 IS zeker goed.
                          Voeg daar nog een 580 EX flash aan toe en je kunt de meest diverse onderwerpen aan.

Grts Jan

Grts Jan
                          Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EagleEyeMan Bekijk bericht

Stabilisatie heeft een meerwaarde bij statische opnamen. Voor actie en sport meestal niet. Over de discussie van stabilisatie in de body of in de lens moet je maar eens de zoekfunctie gebruiken. Daar is al aardig wat over geschreven. Bij Nikon en Canon kiest men voor stabilisatie in de lens, de rest kiest voor de body.
                            Lensstabilisatie werk ook in de zoeker en is geoptimaliseerd voor de lens maar je betaald het op iedere lens.
                            Body stabilisatie betaal je een maal en oudere lenzen zijn inees ook gestabiseerd gratis en voor niets.

Hubert
                            Hubert

Comment

Dan heb je het misschien over de openingpost van TS want ik zet mijne VR op de NIkkor 70-200 voor sport ook altijd af maar de combi's die ik voorstelde bevatte nergens VR of IS of OS of AS of hoe jet ook maat wilt noemen.

Hubert
                              ja, ik had het over punt 3 van de vragen van TS.
                              grt,bouk.

Comment

Working...
                              X