Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus of manueel instellen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autofocus of manueel instellen ?

Ik stel me die vraag eigenlijk omdat ikzelf bij outdoorshoots meestal werk met hele grote diafragma"s en achteraf telkens blijkt dat zeker niet elk shot raak is . Zelfs met een prima camera als de Canon 5D en prime lenzen zijn er behoorlijk wat opnames bij waarbij de scherpte niet goed zit.
    Let wel , bij fullframecamera's en 135mm lens en diafragma's 2.8 - 3.5 is de scherptediepte heel gering.
    Vraag me af of er hier nog mensen zijn die hun objectief in de manuele stand gebruiken en aldus op het matglas scherpstellen ?
    Heb er even mee geoefend en dat lukt allemaal wel prima maar vraag me af of deze methode nauwkeuriger is dan de "autofocus" ?

Re: Autofocus of manueel instellen ?

Werken met één focuspunt dat gebruiken waar je de scherpte wenst (de ogen) dan herkadreren en afdrukken. Sommige fotografen gebruiken de * toets om de AF te bedienen, zodat je de ontspanknop niet hoeft half ingedrukt te houden. De instelling kan je vinden in de CF functie's in het menu.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Heb je al eens nagezien of dat je lens of toestel geen back/frontfocus problemen hebben. Is meestal de oorzaak van zulke problemen en manifisteert zich meestal enkel op kleine F-waardes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Werken met één focuspunt dat gebruiken waar je de scherpte wenst (de ogen) dan herkadreren en afdrukken.
        Ik volg Jeff hier voor 100%. Werkt inderdaad veel nauwkeuriger dan de camera de focuspunten te laten kiezen.

Maar zoals je zelf al aangeeft is DOF bij FF bij volle opening soms flinterdun. Het helpt dan om af en toe eens een DOF calculator te gebruiken om je daar van bewust te worden.

F2 op een 135 mm op 2,5 m geeft een DOF van 3,9 cm. Dus als je de camera zelf laat kiezen en ipv de focus van de ogen het topje van de neus geselecteert wordt heb je al prijs want de scherpte gaat dan maar 2 cm verder dan "de neus lang is" en in de meeste gevallen zullen de ogen onscherp zijn.
        DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
          Ik volg Jeff hier voor 100%. Werkt inderdaad veel nauwkeuriger dan de camera de focuspunten te laten kiezen.
          Ik volg Jeff niet. Waarom zou je niet gewoon het focuspunt kiezen wat op de goed plaats zit?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nog wel iets om rekening mee te houden: de omgeving waarop een focuspunt zich richt is groter dan het focuspunt in je zoeker. Als er deel van het onderwerp meer contrast heeft en in het veld valt dan het punt waar je op scherp wilt richten, ga je al de fout in. Normaal gesproken (kleiner diafragma) merk je daar niet zoveel van, met een groot diafragma wel.

Met bepaalde lenzen kun je het oplossen door eerst in te zoomen (b.v. op oog), focussen en daarna uitzoomen (b.v. torso). Als de lens het aankan blijft de focus behouden die de AF bepaald heeft op het oog. Als je direct focust op het oog, terwijl de torso in beeld hebt zou het toestel best wel eens op het punt kunnen focussen wat het dichtste bij is (neus b.v.) ondanks dat je richt op het oog.

Of de focus behouden blijft is afhankelijk van je lens, maar daar is wel meer info over te vinden. Over het algemeen is het zo dat hoe geavanceerder het toestel is, hoe zuiverder de focus zicht richt op exact dat punt dat je wilt (kleiner veld per focuspunt), maar zekerheid heb je niet met AF.

Uiteindelijk is manueel scherpstellen het zuiverste. De vraag is alleen of het je lukt zonder verdere hulpmiddelen. Mij in ieder geval niet.
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

als je manueel wilt scherpstellen, heb je een hulpmiddel zoals een matglas met prisma nodig. standaard staat dit niet op een DSLR, maar je kan het wel apart bestellen online en zelf inbouwen als je wilt.

kies een scherpstelpunt dat zich in de zoeker het dichtste van je scherp te stellen punt in de foto bevind, decadreer dan minimaal om met dat scherpstelpunt scherp te stellen, focus bijhouden en hercadreren naar het kader dat je wilde fotograferen

de plaats in je scène waarop je wilt scherpstellen moet wel voldoende contrast bevatten, op een effen muur zal het bv. moeilijker zijn voor de AF dan op een streepjesmotief.

ook de hoeveelheid aanwezig licht kan je parten spelen: in het duister zal je AF het veel moeilijker hebben dan bij daglicht.

je kan ook altijd je DOF controleren door een knopje op de body in te duwen waardoor het diafragma zich sluit naar het gekozen diafragma alvorens je de foto maakt zodat je beter kan in schatten of de DOF correct is. werk je echter op volledig open diafragma, dan is dit overbodig, omdat standaard met open diafragma wordt scherpgesteld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Werken met één focuspunt dat gebruiken waar je de scherpte wenst (de ogen) dan herkadreren en afdrukken. Sommige fotografen gebruiken de * toets om de AF te bedienen, zodat je de ontspanknop niet hoeft half ingedrukt te houden. De instelling kan je vinden in de CF functie's in het menu.

MVG, Jeff
                Gebruik inderdaad ook maar 1 focuspunt en ondanks dat dit voor portretten niet het makkelijkste is stel ik scherp met het centrale focuspunt omwille van de grotere nauwkeurigheid .
                Ik heb inderdaad in het verleden al vaker gebruik gemaakt van die * toets om de AF te bedienen maar dat was meer in verband met de betere belichting.
                Echt handiger heb ik die CF functie nooit gevonden

Groetjes, Noel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Heb je al eens nagezien of dat je lens of toestel geen back/frontfocus problemen hebben. Is meestal de oorzaak van zulke problemen en manifisteert zich meestal enkel op kleine F-waardes.
                  Nooit nagekeken maar ik gebruik haast nooit kleine F- waardes ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht

Maar zoals je zelf al aangeeft is DOF bij FF bij volle opening soms flinterdun. Het helpt dan om af en toe eens een DOF calculator te gebruiken om je daar van bewust te worden.

F2 op een 135 mm op 2,5 m geeft een DOF van 3,9 cm. Dus als je de camera zelf laat kiezen en ipv de focus van de ogen het topje van de neus geselecteert wordt heb je al prijs want de scherpte gaat dan maar 2 cm verder dan "de neus lang is" en in de meeste gevallen zullen de ogen onscherp zijn.
                    Hey thanks , interessant die DOF calculator , denk inderdaad dat ik mijn scherptediepte nogal eens regelmatig overschat .
                    indertijd de eerste shoot met deze FF en een 85mm volledig de mist ingegaan . Ondertussen wel lessen uit getrokken maar toch, tikkeltje beweging , autofocus stelt in op verkeerde punt en de opname is voor vuilbak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht

Uiteindelijk is manueel scherpstellen het zuiverste. De vraag is alleen of het je lukt zonder verdere hulpmiddelen. Mij in ieder geval niet.
                      Ben nog van de oude garde , de analoge Pentax 6x7 en de Mamiya met puur matglas ligt nog steeds in de kast.
                      Stelde toen probleemloos scherp op het catchlight in de ogen , zou nu ook nog moeten lukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
                        Dan spreek je jezelf hier toch wel flink tegen!!!
                        omdat ikzelf bij outdoorshoots meestal werk met hele grote diafragma"s
                        Grote diafragma's === kleine F-waarden

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

...omdat ikzelf bij outdoorshoots meestal werk met hele grote diafragma"s...
                          en

¿Que?
                          Wat klopt er hier niet?

Is het niet zo dat
                          hele grote diafragma's = kleine F-waarden?

Oops! Hubert is me een minuut voor geweest. Great minds think alike
                          Last edited by LesC; 9 mei 2008, 13:55. Reden: Hubert heeft sneller gepost!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ben nog van de oude garde , de analoge Pentax 6x7 en de Mamiya met puur matglas ligt nog steeds in de kast.
                            Stelde toen probleemloos scherp op het catchlight in de ogen , zou nu ook nog moeten lukken
                            Wat ik er van weet (heb nog nooit een dergelijk toestel in handen gehad ) is de zoeker wel een klasse anders. Sommige dingen waren vroeger toch beter
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik stel me die vraag eigenlijk omdat ikzelf bij outdoorshoots meestal werk met hele grote diafragma"s en achteraf telkens blijkt dat zeker niet elk shot raak is . Zelfs met een prima camera als de Canon 5D en prime lenzen zijn er behoorlijk wat opnames bij waarbij de scherpte niet goed zit.
                              Let wel , bij fullframecamera's en 135mm lens en diafragma's 2.8 - 3.5 is de scherptediepte heel gering.
                              Vraag me af of er hier nog mensen zijn die hun objectief in de manuele stand gebruiken en aldus op het matglas scherpstellen ?
                              Heb er even mee geoefend en dat lukt allemaal wel prima maar vraag me af of deze methode nauwkeuriger is dan de "autofocus" ?
                              Interpreteer dit aub niet als merkfanatiek, maar ik heb wel bijzonder goede resultaten met AF op mijn Nikon D300 en de 51punt3D modus. Ik heb zopas een communieshoot met mijn nichtje gedaan met deze camera en een 85mm f/1.4 + focus fine tune, en waar ik vroeger maar tot f/2.0 durfde gaan, gebruik ik nu het objectief zonder verpinken op volle opening voor een betere isolatie wanneer dit vereist is. Ik vertrek dan met het middelste focuspunt op de ogen en pas dan mijn compositie aan. Als ik dat niet te bruusk doe volgt het AF punt mooi het gelaat. Natuurlijk zijn er af en toe wel softe exemplaren bij omdat in in AF-C werk en het punt wel eens verspringt, maar van de 340+ foto's hield ik er toch 307 scherpe over. En wees gerust, ik ben vrij kritisch

MVG,

Comment

Working...
                              X