Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus of manueel instellen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Autofocus of manueel instellen ?

Ik vertrek dan met het middelste focuspunt op de ogen en pas dan mijn compositie aan. Als ik dat niet te bruusk doe volgt het AF punt mooi het gelaat.
    Hm, nu ben ik mijn kluts kwijt hoor, denk dat ik ergens iets verkeerd begrepen heb. Als je nu met het centrale AF punt scherpstelt op de ogen, en je herkadreert, dan zullen de ogen scherp zijn zolang ze niet dichter of verder van de camera staan op het moment dat je scherpstelt ?

Wat ik hier ook las is bv inzoomen om dan scherp te stellen op de ogen, en dan terug uitzoomen. Ik ging er eigenlijk van uit dat zoiets niet zou werken.

Groeten,

Stefaan
    Langs Vlaamse Wegen een gratis Video Podcast voor Wandel Liefhebbers.
    iTutor PodCast Mac Video Tutorials voor de Vlaamse Mac gebruiker.

Comment

Even een kanttekening bij alle reacties die het hebben over manueel scherpstellen, maar MET gebruik van scherpstelpunten , hierbij maak je dus gewoon gebruik van het AF systeem van de camera.....
      Dat is niet waar de topicstarter het over heeft.
      Bij scherpstellen op het matglas van een moderne camera doet zich het probleem voor dat deze matglazen zijn voorzien van microlensjes om de zoeker helder te houden bij weinig lichtsterke lenzen.
      Werkt heel aardig bij die lenzen maar als je een lichtsterke lens handmatig wil scherpstellen doet zich het probleem voor dat door die microlensjes er een veel grotere scherptediepte LIJKT te zijn dan er feitelijk is.
      De oplossing is een ander matglas zonder microlensjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Interpreteer dit aub niet als merkfanatiek, maar ik heb wel bijzonder goede resultaten met AF op mijn Nikon D300 en de 51punt3D modus. Ik heb zopas een communieshoot met mijn nichtje gedaan met deze camera en een 85mm f/1.4 + focus fine tune, en waar ik vroeger maar tot f/2.0 durfde gaan, gebruik ik nu het objectief zonder verpinken op volle opening voor een betere isolatie wanneer dit vereist is. Ik vertrek dan met het middelste focuspunt op de ogen en pas dan mijn compositie aan. Als ik dat niet te bruusk doe volgt het AF punt mooi het gelaat. Natuurlijk zijn er af en toe wel softe exemplaren bij omdat in in AF-C werk en het punt wel eens verspringt, maar van de 340+ foto's hield ik er toch 307 scherpe over. En wees gerust, ik ben vrij kritisch

MVG,
        Leuk, maar heeft niks te maken met de vraag van TS.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Leuk, maar heeft niks te maken met de vraag van TS.....
          Wel hoor Ik wou gewoon zeggen dat er AF systemen bestaan die over een heel groot veld binnen het beeldkader in continu AF een zeer kleine DOF aankunnen.

Om dan verder on topic te antwoorden: ja ik gebruik af en toe wel eens de manual override bij mijn AFS VR 200mm f/2, en met dat objectief is het helemaal niet moeilijk om de focus juist te leggen, zelfs aan f/2 op een 1.5x crop camera
          Last edited by frank207be; 12 mei 2008, 16:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Annunaki Bekijk bericht
            Hm, nu ben ik mijn kluts kwijt hoor, denk dat ik ergens iets verkeerd begrepen heb. Als je nu met het centrale AF punt scherpstelt op de ogen, en je herkadreert, dan zullen de ogen scherp zijn zolang ze niet dichter of verder van de camera staan op het moment dat je scherpstelt ?
            Groeten,
            Stefaan
            Ik had het specifiek over het AF systeem van de D300, dat gekoppeld is aan de lichtmeter. Deze herkent gelaatskleuren, en zal in 51pt3D het AF punt zelf toewijzen naar het veld waar de huidskleur op dat moment is, dus mag je binnen het bereik van de AF punten vrij bewegen om je compositie te bepalen. Dit in combinatie met continu AF zal er voor zorgen dat het gezicht (bijna) altijd in focus blijft. Het systeem werkt zeer goed in normaal licht, maar wordt logischerwijs minder doeltreffend in donkere omstandigheden.

Comment

Ik heb m'n beste kans ooit vern**kt door het toestel zelf z'n AF punt te laten kiezen. Die vond de lichtjes op de achtergrond blijkbaar interessanter dan iedereen op de voorgrond.

Vertrouw nooit op de "ring of fire" van je camera. Kies je AF punt zelf.

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Wel hoor Ik wou gewoon zeggen dat er AF systemen bestaan die over een heel groot veld binnen het beeldkader in continu AF een zeer kleine DOF aankunnen.

Om dan verder on topic te antwoorden: ja ik gebruik af en toe wel eens de manual override bij mijn AFS VR 200mm f/2, en met dat objectief is het helemaal niet moeilijk om de focus juist te leggen, zelfs aan f/2 op een 1.5x crop camera
                De TS wil scherpstellen op het matglas.
                Heeft niks met je 287 AF velden te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  De TS wil scherpstellen op het matglas.
                  Heeft niks met je 287 AF velden te maken.
                  't is al goed. Ik versta je volledig

Comment

Jullie hebben beiden gelijk. De TS vraagt zich af of het niet beter zou zijn manueel scherp te stellen.

Alles hangt af van de situatie, denk ik. Doe je bijvoorbeeld MACRO, dan is manueel scherpstellen een must. Doe je sport, dan denk je beter twee keer na. En er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Zomaar door een matglas scherpstellen lukt mij ook niet. Ik gebruik de Live View, om scherp te stellen, als het onderwerp het toelaat en het nodig is.

Je moet ook opletten dat je matglas een andere DOF heeft dan wat je sensor ziet. Je kan op F/2 fotograferen, maar minder scherptediepte behouden dan wanneer je op je matglas F/2.8 ziet. Je moet het eens nakijken in je handleiding. Je hebt speciale matglazen nodig, die enkel geschikt zijn voor lenzen met een enorm groot diafragma, omdat ze anders te donker zijn.

En afhankelijk van je camera kan het zijn dat je AF punten kunnen helpen. Ik heb ook moeten ondervinden dat de techniek van "centrum punt, dan herkadreren" in veel gevallen nefaste gevolgen heeft, omdat het onderwerp beweegt, of omdat je door je herkadreren net voor of na je scherpstelpunt beweegt. De AF van mijn toestel heeft 19 punten die allemaal gevoelig genoeg zijn om F/2.8 en groter scherp te stellen, maar op een bepaald moment kom je aan de limiet van je camera, de fabriekscalibratie, en gewoon de omstandigheden van je shoot.

Er is geen een techniek die "perfect" is voor alle omstandigheden. Het beste dat je kan is proberen te begrijpen hoe alles in elkaar zit en functioneert, zodat je ter plekke over de beste informatie beschikt om juist te handelen.

Dave
                    pixelpusher

Comment

Working...
                    X