Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

Onlangs de Arctic Butterfly 724 gekocht en reuze tevreden. Eens goed laten draaien, voorzichtig langs sensor gepasseerd, alles weg. Had een heel pak pluisjes en stofjes aan het matglas hangen, en ook die ben ik met één keer erover strijken kwijt.
    Gelukkig heb ik het advies van de winkel "doe dat draaien en laat dat zijn werk doen in het camerahuis" niet opgevolgd, dat draaien dient alleen om het stof er af te gooien en om statisch te laden.

Comment

In de vrij beperkte handleiding van de Arctic Butterfly SL700 staat bovenaan, in rode drukletters: DO NOT SPIN THE ARTIC BUTTERFLY WHILE ON SENSOR. Duidelijk niet?
      Bovendien staat er als puntje 2 (van de 7): "Do not use on camera chamber or parts other than sensor, otherwise you will smear the sensor (in case of smear, contact support for help)". Had ik niet gedaan, en toch smeer (of wat anders) op mijn sensor, nu opgelost door mijn plaatselijke fotoboer.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
        Er zaten stofjes op de sensor van mijn K10. Kon ze er met blaaspeer niet uit krijgen.

Een rolletje scotch. Werkt simpel, snel en het is goedkoop!
        Resultaat: Geen stofje meer te bekennnen

Heb nog even Arctic Butterfly overwogen, maar nadat ik dit las

Dan rollteje scotch toch veiliger
        Bij juist gebruik kan dat niet gebeuren, daar je de sensor niet mag raken. Dit kan enkel gebeurd zijn door de butterfly in het huis te later draaien, wat NIET MAG. Het laten draaien dient om het borsteltje electrostatisch te maken en dient buiten het huis te gebeuren. Dan moet je het borsteltje boven de sensor bewegen(zo dicht mogelijk maar niet ertegen), ZONDER ANDERE BODY delen te raken.
        M.A.W. Er is geen contact met de body en het borsteltje. De overdracht van stof gebeurd electrostatisch, niet mechanisch.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
        X