Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

    Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
    Wat je ook kunt doen is om een rietje (niet die hele dunne maar van 5-6 mm) nemen. Knip uit een stukje zacht lens/toilet/keuken papier een vierkantje van c.a. 5x5 cm. Rol het stukje papier om het rietje en laat dat c.a. 5 mm buiten het rietje uitsteken. Pak een lucifer/tandenstokertje en stop het uitstekende gedeelte IN het rietje zodat je als het ware een kokertje van papier om dat rietje hebt zitten.

    Nu kan je aan de andere kant van het rietje zachtjes zuigen terwijl je er voorzichtig mee over je sensor poetst. Zo heb je een heel mooi stofzuigertje.
    Lees dit bericht natuurlijk precies nadat ik mijn camera voor een sensorcleaning beurt heb ingeleverd
    Maar zou inderdaad ook goed kunnen werken. Heb hem net ingeleverd , en wordt aan het eind van de dag gebeld dat ik hem weer kan ophalen.
    Eerste keer dat ik hem in deze zaak inlever voor een cleanbeurt.
    We gaan afwachten.

    Aan iedereen bedankt voor de reacties en suggesties.

    @Spanjaart : Heb wel een rolletje scotch tape in huis , maar durf deze methode toch ( nog) niet echt aan
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

    Comment


    • #17
      Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

      Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
      Lees dit bericht natuurlijk precies nadat ik mijn camera voor een sensorcleaning beurt heb ingeleverd
      Al deze tips werken ook voor je volgende schoonmaakbeurt.
      Ik ben er klaar mee.

      Comment


      • #18
        Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

        Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
        Al deze tips werken ook voor je volgende schoonmaakbeurt.
        Uiteraard
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

        Comment


        • #19
          Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

          Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
          @Spanjaart : Heb wel een rolletje scotch tape in huis , maar durf deze methode toch ( nog) niet echt aan
          De Scotch tape methode heb ik met succes toegepast op mijn vorige camera (300D), maar daar zat alles goed vast. Met de ingebouwde sensor cleaning mechanismes in de nieuwe camera's zit er zo'n trilding tussen... Iets dat trilt, moet volgens mij toch loszitten en daar durf ik dan toch niet zo snel aan zitten trekken met tape of iets dergelijks...

          Iemand anders hier al ervaringen mee? Anders ga ik me toch zo'n Arctic Butterfly aanschaffen, denk ik.
          Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

          Comment


          • #20
            Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

            Oorspronkelijk geplaatst door Koyaanisqatsi Bekijk bericht
            De Scotch tape methode heb ik met succes toegepast op mijn vorige camera (300D), maar daar zat alles goed vast. Met de ingebouwde sensor cleaning mechanismes in de nieuwe camera's zit er zo'n trilding tussen... Iets dat trilt, moet volgens mij toch loszitten en daar durf ik dan toch niet zo snel aan zitten trekken met tape of iets dergelijks...

            Iemand anders hier al ervaringen mee? Anders ga ik me toch zo'n Arctic Butterfly aanschaffen, denk ik.
            Sensor claening is geen los mechanisme, maar een ultasone trilling op een plaatje, ik zou meer vrees hebben voor het mechanisme in een camera met ingebouwde VR functie.

            Comment


            • #21
              Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

              Dus die self cleaning trilt het stof van de censor en het stof moet zch dan toch ergens verzamelen?Als jij dan in je camera me je blaaspeer blaast dan dwareld het stof lekker rond en komt terug op de censor.
              Of zie ik het verkeerd?

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #22
                Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                Oorspronkelijk geplaatst door Koyaanisqatsi Bekijk bericht
                De Scotch tape methode heb ik met succes toegepast op mijn vorige camera (300D), maar daar zat alles goed vast. Met de ingebouwde sensor cleaning mechanismes in de nieuwe camera's zit er zo'n trilding tussen... Iets dat trilt, moet volgens mij toch loszitten en daar durf ik dan toch niet zo snel aan zitten trekken met tape of iets dergelijks...

                Iemand anders hier al ervaringen mee? Anders ga ik me toch zo'n Arctic Butterfly aanschaffen, denk ik.
                Heb ik me scotch op mijn 400D nog nooit problemen gehad kuis ik hem zoals mijn 300D-350D gewoon doen .

                mvg duindistel

                Comment


                • #23
                  Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Dus die self cleaning trilt het stof van de censor en het stof moet zch dan toch ergens verzamelen?Als jij dan in je camera me je blaaspeer blaast dan dwareld het stof lekker rond en komt terug op de censor.
                  Of zie ik het verkeerd?

                  mir
                  Onder de sensor is blijkbaar een soort plakband voorzien waar het stof blijft opkleven.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
                    Lees dit bericht natuurlijk precies nadat ik mijn camera voor een sensorcleaning beurt heb ingeleverd
                    Maar zou inderdaad ook goed kunnen werken. Heb hem net ingeleverd , en wordt aan het eind van de dag gebeld dat ik hem weer kan ophalen.
                    Eerste keer dat ik hem in deze zaak inlever voor een cleanbeurt.
                    We gaan afwachten.
                    En ....? Schoon?
                    Ik ben er klaar mee.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                      En ....? Schoon?

                      Een stuk schoner dan dat hij was in ieder geval. Had nog geen ervaringen met deze winkel qua sensorcleaning. Er zijn nog wel een paar stofjes te zien op F22 , maar voor het grootste gedeelte is de sensor gelukkig weer schoon.

                      De blaaspeer heb ik in ieder geval niet meer........

                      Onderstaande foto deze morgen genomen , welliswaar met F9 , maar goed ...Ben al blij dat ik dit soort foto's weer kan nemen zonder dat je stof ziet.


                      Last edited by Hanske; 11 mei 2008, 14:49.
                      Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                      Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                        Blaaspeer buiten gebruikt ???

                        Da's volgens mij helemaal om problemen vragen.
                        Dacht je echt dat je buiten minder stof had dan binnen...
                        En het stof buiten is meestal veel hardnekkiger dan het stog binnenshuis.

                        Best zo een dingen doen in de badkamer, da's de ruimte met het minste stof waar je de blaaspeer best kan gebruiken.

                        Zoals je sensor er nu uit ziet vrees ik wel dat dit niet meer gaat lukken.
                        Dat wordt cleanen
                        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                          Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht

                          Dat wordt cleanen

                          Is dus inmiddels al gebeurd
                          Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                          Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                            Heb ooit ergens gelezen dat je moet opletten met goedkope blaasperen, sommigen bevatten een soort poeder dat kan overblijven door het fabricageproces. Dit ziet er precies zoiets uit.
                            Het schijnt dat de Rocket Blowers daar geen last van hebben.

                            Het eerste middel dat ik altijd gebruik om m'n sensor te reinigen is een blaaspeer (Rocket). Nog nooit problemen mee gehad.
                            Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                              Er zaten stofjes op de sensor van mijn K10. Kon ze er met blaaspeer niet uit krijgen.

                              Een rolletje scotch. Werkt simpel, snel en het is goedkoop!
                              Resultaat: Geen stofje meer te bekennnen

                              Heb nog even Arctic Butterfly overwogen, maar nadat ik dit las

                              Mijn sensor van de D200 zit nu onder de vlekken nadat ik met m'n Arctic Butterfly aan de gang ben geweest. Ik heb waarschijnlijk iets van smeer naast de sensor geraakt en op de sensor zelf gesmeerd. Wat een gedoe toch met die sensors. Ik hoop echt dat we over een jaar of 3 kunnen zeggen "weet je nog met die sensors, die moesten we vroeger altijd schoonmaken, maar nu niet meer gelukkig".
                              Dan rollteje scotch toch veiliger
                              Ik ben op zoek naar een MB-20.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Oppassen met blaaspeer bij Canon Eos 400D ....

                                Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met mijn pas aangekochte Artic Butterfly HIER. Gelukkig heeft mijn lokale fotoboer de sensor manueel gereinigd voor €15,- Alles is nog niet verdwenen, heb bovendien een pluisje dat ik in mijn viewer zie, maar ik heb toch besloten mijn vlinder van de hand te doen (iemand geïnteresseerd misschien?).
                                Bovendien bewijst dit tevens het belang van een vertrouwde verkoper "om de hoek".
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                                Comment

                                Working...
                                X