Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op sensor, vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stof op sensor, vraagje

    Thanks.
    Ik heb min of meer een idee wat me te doen staat. Heb intussen ook heel wat oude posts gelezen. In principe zou een Arctic Butterfly moeten volstaan. Enkel als daarmee het stof (dat ik waarschijnlijk enkel kan vaststellen op een nieuwe foto met een hoge f stop) niet weg is, moet ik overgaan tot het gebruik van een swab, eerst droog en als dat niet helpt, nat.
    Compris! Dank voor alle input.

    (in één van de eerste threads gevonden via zoeken op "swab" wordt trouwens mijn originele vraag beantwoord, nl. dat stofdeeltjes enkel bij hogere f-stops echt "tevoorschijn komen" - quod erat demonstrandum)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Stof op sensor, vraagje

      In eerste instantie gebruik ik de butterfly.10 tot 15 sec laten draaien,één veeg over de sensor,terug laten draaien buiten de body,opnieuw een veeg over de sensor,laten draaien om opnieuw het stof eraf te krijgen en opnieuw op te laden,en dit tot de hele sensor gekuisd is.Indien nodig een tweede passage.Altijd buiten de body laten draaien !!!!!!.
      Indien geen resultaat: sensorswabs en eclipse-vloeistof.Aangepste swab gebruiken voor je sensor.

      Comment


      • #18
        Re: Stof op sensor, vraagje

        Man man, wat een gedoe! Koop je gewoon de swabs en de eclipse. Ik heb op drie jaar tijd mijn sensor twee keer gereinigd, en dat volstaat ruimschoots (en ik wissel ontzettend vaak van lens). Drupje of twee vloeistof op de swab, swab aan één kant plaatsen, naar beneden drukken (gemiddelde druk, niet forceren), vegen en op het einde recht laten komen zodat de swab recht staat aan de andere kant, en dan hetzelfde van rechts naar links zonder de swab op te heffen, en klaar. foto maken van een licht vlak op klein diafragme. Vlekjes weg: probleem opgelost. Ik doe het iets grondiger door een foto op f22 van een wit scherm te maken en auto levels te doen in photoshop. Dat toont je elk klein vlekje, ook de vlekjes die je op je foto's niet zal zien. als die allemaal weg zijn, kan ie er weer effe tegen. het enige waarop je moet letten, is dat je de swab meteen mooi op het sensorglas zet, en de buitenkanten niet raakt. Er kan dan echt niks mis gaan. Je kan ook zelf klussen met Pec-pads , een op maat gesneden pannenlikkertje en methanol van de apotheker, maar wellicht is de kan-en-klare oplossing meer je meug. je doet er sowieso lang mee, en de swabstokjes kan je later weer omwikkelen met pec-pads.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #19
          Re: Stof op sensor, vraagje

          Wel opletten wat je juist koopt voor welke camera eh. (bv. ITO coating bij D300).
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #20
            Re: Stof op sensor, vraagje

            Het is dus OF de Butterfly OF de swabs met vloeistof. Nu spreek je van eclipse (zal wat zoeken hier in de forums, want konijn geeft niet wat ik denk dat het is). Bedoel je misschien dat flesje (VisibleDust VDust Plus Formula)?

            @Destn: het gaat om de Canon EOS 350D uit mijn signature.


            Intussen de "eclipse" bij Konijn gevonden. Het zou gaan om Photosol Cleaning Vloeistof. Die swabs echter zijn zo duur als een Arctic Butterfly!
            Last edited by LesC; 8 mei 2008, 14:25. Reden: Eclipse gevonden!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Stof op sensor, vraagje

              Bij mij heet het eclipse, maar ik weet niet precies wat er op het flesje staat. Gebruik het daar te weinig voor. Ter info: ik heb ook een 350D. Ik wil wel eens kijken en je dan zeggen wat ik precies heb. Oh, en niet OF OF. Je zult de natte methode van tijd tot tijd sowieso moeten toepassen wegens stof dat aan de sensor kleeft.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Stof op sensor, vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Het is dus OF de Butterfly OF de swabs met vloeistof. Nu spreek je van eclipse (zal wat zoeken hier in de forums, want konijn geeft niet wat ik denk dat het is). Bedoel je misschien dat flesje (VisibleDust VDust Plus Formula)?

                @Destn: het gaat om de Canon EOS 350D uit mijn signature

                Comment


                • #23
                  Re: Stof op sensor, vraagje

                  Bedankt, gasten, maar wat een prijzen zeg. Ik was intussen mijn vorige post aan het editen, omdat ik zowel de eclipse (photosol) als de swabs (duur!!!) gevonden heb. Die Duitse link (134,90 EUR !) lijkt me echter nog duurder te zijn.
                  Enfin, alleszins beter dan een nieuwe body te moeten kopen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stof op sensor, vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Bedankt, gasten, maar wat een prijzen zeg. Ik was intussen mijn vorige post aan het editen, omdat ik zowel de eclipse (photosol) als de swabs (duur!!!) gevonden heb. Die Duitse link (134,90 EUR !) lijkt me echter nog duurder te zijn.
                    Enfin, alleszins beter dan een nieuwe body te moeten kopen.
                    Je kan ook zelf voor alle ingredienten zorgen, en dan kost het twee keer niks
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #25
                      Re: Stof op sensor, vraagje

                      Denk dat ik beter af ben met de produkten uit mijn eerste link (vooral als het niet OF/OF is maar soms EN)

                      Artic Butterfly: € 49,82
                      VisibleDust VDust Plus Formula: € 13,73 (of de goedkopere "Eclipse")
                      VisibleDust 1.6x Swabs Orange: € 24,66

                      Totaal: € 88,21
                      Amai, daar kan ik bijna een poolse poetsvrouw voor inhuren!
                      Last edited by LesC; 8 mei 2008, 14:36. Reden: foute optelling!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Stof op sensor, vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Amai, daar kan ik bijna een poolse poetsvrouw voor inhuren!

                        Maar die heeft ook schoonmaakspullen nodig !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Stof op sensor, vraagje


                          Juist! En schoonmaakmiddelen zijn vandaag de dag ook verre van goedkoop.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stof op sensor, vraagje

                            Schoonmaakmiddelen zijn niet alleen duur, ze zijn bovendien niet in voorraad.
                            Ik vanmorgen met een kort lijstje naar Konijn, maar het enige dat ze konden leveren was de Butterfly.
                            Handig ding, dat wel... Na de eerste poetsbeurt bleven er nog enkele stippen aanwezig, enkel te zien op een foto op f/22, maar ik dacht "ik doe het nog ne keer", maar dat had ik beter niet gedaan. Ik moet iets (smeer?) geraakt hebben of wat, maar nu zijn er vegen links op een foto.
                            Dus nu hoog tijd voor een natte beurt, maar Konijn had de juiste swabs niet. Wat nu? Dadelijk in paniek naar mijn plaatselijke fotoboer, waar ik uiteindelijk ook de 350D gekocht heb. Hopelijk weet hij raad.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Stof op sensor, vraagje

                              Als ik hoor wat er weer allemaal mis kan gaan met andere middelen... Ik zal in tipss&trucs weer eens een artikeltje updaten.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment


                              • #30
                                Re: Stof op sensor, vraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                                Als ik hoor wat er weer allemaal mis kan gaan met andere middelen... Ik zal in tipss&trucs weer eens een artikeltje updaten.
                                Doen, man! Beginners zoals ik zullen u er eeuwig dankbaar om zijn.
                                Laatste update: mijn fotoboer heeft voorgesteld nu zelf hetgeen ik verprutst heb te herstellen. Ik mag straks opnieuw mijn toestel gaan halen. Ik hou mijn vingers gekruist!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X