Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op sensor, vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op sensor, vraagje

    Ik vrees dat ik stof op mijn sensor heb. Klopt het dat dit bij hogere f-stops (>11) steeds meer zichtbaar wordt, terwijl bij lagere f-stops (±4) dit niet te zien is? Bij mijn foto's (takjes tegen staalblauwe lucht) wordt dit zichtbaar als groter wordende ronde vlekken in de linkerbovenhoek van de foto.
    Ik zal vanavond in de club eens rondhoren of er iemand mij kan helpen, want dit is de eerste keer (toestel is iets meer dan twee jaar oud), en ik ben er toch een beetje bang voor. Ik heb ook nog niet het nodige materiaal in huis, maar woon niet zover van Konijn...
    Volgens de manual die bij mijn 350D hoort, zou een blaaspeertje moeten volstaan, terwijl ik hier in verschillende forumthreads lees dat dit niet aangeraden is (het stof zou gewoon rondgeblazen worden), en dat men best iets als Arctic Butterfly gebruikt. Maar vooraleer ik tot aanschaf (en gebruik) overga, wens ik me goed te informeren en, zoals gezegd, als het kan mij de eerste keer laten bijstaan...
    Ik heb ook grote schrik van het gebruik van Scotch-tape of een stofzuiger voor dit doel. Ik ben nu eenmaal niet zo'n handige harry.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Stof op sensor, vraagje

    Niet ver van Konijn is wel ver van bij mij, anders zou ik het je gerust eens voordoen. het houdt echt niks in, en er is helemaal niks moeilijks aan. Ik maak mijn sensor alleen schoon als ik, zoals bij jou, vlekken op mijn foto's zie, maar dan doe ik het grondig. Anders blijf ik er vanaf.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Stof op sensor, vraagje

      Dank voor je reactie. Jij woont dan weer dichter bij mijn oudste zoon, schoondochter en kleindochter (Oudenaarde-Welden) dan ik.
      Maar klopt het dat dit stof(je?) enkel bij hogere f-stops (kleinere diafragma's) meer en meer zichtbaar wordt? 't Is namelijk zo dat ik totnogtoe mijn diafragma zoveel mogelijk probeerde open te draaien, en pas nu aan het experimenteren ben met kleinere diafragma's.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Stof op sensor, vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Dank voor je reactie. Jij woont dan weer dichter bij mijn oudste zoon, schoondochter en kleindochter (Oudenaarde-Welden) dan ik.
        Maar klopt het dat dit stof(je?) enkel bij hogere f-stops (kleinere diafragma's) meer en meer zichtbaar wordt? 't Is namelijk zo dat ik totnogtoe mijn diafragma zoveel mogelijk probeerde open te draaien, en pas nu aan het experimenteren ben met kleinere diafragma's.
        Ja. Heeft met de lichtinval op de sensor te maken. Bij een groter diafragma komt er meer licht van de zijkanten.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Stof op sensor, vraagje

          Logisch, zoals je het beschrijft. Dank.
          Omdat ik nu pas met hogere f-stops bezig ben ( ) heb ik eigenlijk geen idee hoe lang dit stof reeds aanwezig ben. Maar ik kan je verzekeren dat het vanaf zo'n f/11 goed zichtbaar is. Moet ERAF!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Stof op sensor, vraagje

            Tijd voor een rolletje Scotch magic uit het groene doosje
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Stof op sensor, vraagje

              Het zou best wel eens een thread van jou, Spanjaart, kunnen zijn waar dit Scotch avontuur met kleuren (groen?) en geuren verteld werd, maar echt man, ik durf het niet aan, tenminste niet zonder toezicht van een geoefende gebruiker.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Stof op sensor, vraagje

                Arctic Butterfly (voor jouw sensor: 1.5-1.6x) + Orange Series Swabs.

                Jouw werkster regelt het zo voor je.

                Comment


                • #9
                  Re: Stof op sensor, vraagje

                  Ik heb onlangs ook mijn sensor moeten reinigen, ook met de nodige twijfels en bibbers.

                  Arctic Butterfly 700 gekocht en de boel voorzichtig "geveegd". Resultaat: alle stof weg, maar bij de operatie heb ik blijkbaar de zijkant van de body geraakt, zodat er vet op het borsteltje terecht gekomen is. Daardoor had ik nu een streep op mijn sensor. Snelle wet-cleaning bij Art&Craft verhielp dat euvel.

                  Dus best ook sensorswaps kopen, zodat je niet terug moet naar de winkel, zoals ik zelf heb mogen ondervinden...
                  Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof op sensor, vraagje

                    Dank voor de details. Straks nog eens even in de club informeren en morgenvroeg op pad.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof op sensor, vraagje

                      Ik neem aan dat het over deze produkten gaat. Dus toestelletje (€49,82) en VisibleDust 1,6x Swabs Orange (€24,66). Heb ik ook dat flesje "VisibleDust VDust Plus Formula" (€ 13,73) van doen?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof op sensor, vraagje

                        Zou er iemand even kunnen uitleggen hoe zo'n Arctic Butterfly precies werkt? Heeft het batterijen van doen, draait het... enz? Ik heb er namelijk nog nooit eentje gezien.
                        Thanks.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof op sensor, vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Zou er iemand even kunnen uitleggen hoe zo'n Arctic Butterfly precies werkt? Heeft het batterijen van doen, draait het... enz? Ik heb er namelijk nog nooit eentje gezien.
                          Thanks.
                          Er zit inderdaad een batterijtje in. Als je het toestelletje opzet, begint het borsteltje te "draaien". hierdoor kan het zich electrostatisch laden. Na 2 keer 5 seconden is het ding genoeg geladen. Met je body in sensorcleaning-mode ga je met het borsteltje naar de sensor. Het meeste stof wordt meegenomen. Let erop dat je geen andere delen van de body aanraakt, die kunnen vet zijn, en dit kan zich afzetten op de sensor. Zet ook het motortje nu ook niet meer op ...

                          Hardnekkig stof verwijder je beter nat. Ikzelf heb dit nog niet zelf gedaan, maar het resultaat is toch beter dan met het borsteltje.
                          BD0910BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof op sensor, vraagje

                            Dank voor de duidelijke uitleg. Sorry voor al mijn gevraag, maar die Oranje "swabs", passen die op de butterfly, of worden die weer anders gebruikt? Ik neem aan dat je voor een natte reiniging dat flesje nodig hebt dat ik in een vorige post vermeld heb...
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof op sensor, vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dank voor de duidelijke uitleg. Sorry voor al mijn gevraag, maar die Oranje "swabs", passen die op de butterfly, of worden die weer anders gebruikt? Ik neem aan dat je voor een natte reiniging dat flesje nodig hebt dat ik in een vorige post vermeld heb...
                              Neeneen, de Arctic Butterfly : gebruiken zoals ie is. Droog!
                              Over de swabs kan ik je helaas niks vertellen; maar gebruik anders eens de zoekfunctie, hier zijn al talrijke draadjes over geopend hoor...
                              BD0910BE

                              Comment

                              Working...
                              X