Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

    Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Ik heb in mijn analoge jaren tijdens ski vakanties op bergen van 1500 meter en hoger UV filters gebruikt. Dat was nuttig!
    Dus UV-filters zijn voor zij die in hogere sferen verkeren

    Misschien nog een stom argument : in enkele van de vele (user) reviews die ik gelezen heb over de S100fs was er iemand die beweerde dat een UV-filter de purple fringing (daar ga ik weer ) ietwat zou verminderen. Zit daar wat in of is dat gewoon larie en apekool ?
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Dus UV-filters zijn voor zij die in hogere sferen verkeren

      Misschien nog een stom argument : in enkele van de vele (user) reviews die ik gelezen heb over de S100fs was er iemand die beweerde dat een UV-filter de purple fringing (daar ga ik weer ) ietwat zou verminderen. Zit daar wat in of is dat gewoon larie en apekool ?
      Broodje aap verhaal. Kwaliteit degradeert (al weet ik niet of dat altijd merkbaar zal zijn...)
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

        De wens is de vader van de gedachte. apenlariekool dus.
        Er is ook een heftige discussie gaande of er een firmware update zou komen die pf minder zichtbaar zal maken.
        De een verwijst dit naar het land der fabeltjes omdat pf een optisch fenomeen is en weer een ander schrijft dat als pf prima van een RAW bestand verwijdert kan worden dat Fuji dit moet kunnen door middel van software. Dat laatste klinkt zelfs logisch.
        's7raw' heeft een functie voor het verwijderen van pf, het programma zoekt het hele bestand stukje voor stukje af naar purple fringing van een bepaalde pixelbreedte en geeft dit een onopvallend kleurtje.
        Dit duurt tamelijk lang en het zal ook zeker lang duren wanneer men dit even effectief in de camera wil doen.
        Dit zal dus volgens mij... maar wie ben ik?... sterke invloed hebben op de verwerkingstijd in de camera.
        Daarom denk ik dat Fuji niet om deze reden met een firmware update komt... ik hoop dat ik ongelijk heb hoewel pf me nog niet heeft geplaagd.

        Comment


        • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          's7raw' heeft een functie voor het verwijderen van pf, het programma zoekt het hele bestand stukje voor stukje af naar purple fringing van een bepaalde pixelbreedte en geeft dit een onopvallend kleurtje.
          Dit duurt tamelijk lang
          Normaal, s7raw is een Windows-only programma en we weten allemaal wat voor brol dat is...

          Nee, alle gekheid op een stokje, het PF-fenomeen zal wel niet zo erg zijn als met laat blijken.
          Maar wat als je bijna hoofdzakelijk in JPG fotografeert ?
          Is PF goed te corrigeren met een JPG-bestand of is in RAW fotograferen de enige manier ?
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

            Met Adobe Lightroom zijn de purperen randjes vrij eenvoudig weg te halen: je corrigeert één bestand waar de PF vrij hard tot uiting komt, en dan kun je die correctie gebruiken voor alle bestanden met die camera gemaakt... Werkt ook op jpg.
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

              hey,


              ik heb eens aan het proberen geweest met de A stand op een grote waarde te zetten, dan EA BKT stand gekozen met +- 1EV per stap.


              Dit om een HDR image te maken in photomatix maar ik krijg niet het gewenste resultaat als ik een voorbeeld zie van iemand anders.

              Mijn resultaat heeft precies meer ruis en een paarse tink.


              Ligt het aan de cruve die ik maak of niet maak?


              greetz
              Last edited by schumi2002; 26 juni 2008, 20:35.

              Comment


              • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                Vraagje aan de S100fs-eigenaars :

                Ik heb mijn toestel vorige week besteld bij Konijnenberg en ik hoop dat het niet te lang zal duren want mijn oude compact heb ik ondertussen verkocht dus zit ik eventjes zonder fototoestel .
                Verleden zaterdag bezochten we, samen met de kinderen en mijn schoonouders, Plopsaland.
                Mijn schoonvader leende mij z'n D50 met Sigma 18-200 lens terwijl hij de camcorder voor z'n rekening nam. Op een bepaald moment gingen mijn vrouw en schoonmoeder samen met de kinderen op een attractie die een beetje vergelijkbaar is met een rupsbaan op de kermis (voor de mensen die Plopsaland al kennen, de attractie noemt Storm op Zee). De attractie draait dus gewoon rond maar wel tegen een serieuze snelheid. Nu heb ik enkele foto's genomen van mijn vrouw en kinderen (mijn schoonmoeder stond er ook op maar dat moet ik er maar bijnemen ) toen dat ding op topsnelheid was en die zijn wonderwel gelukt (volgens mij toch). Scherp, in focus en geen ghosting : ik heb die genomen met de D50 dus in de sportstand, al de rest automatisch. Ik zal ze vanavond eens posten, zit nu op het werk. Nu, twijfelaar die ik ben , ik stel me de vraag of de S100fs dit aankan (burst-mode buiten beschouwing gelaten). Ik ben nu niet van plan van hoofdzakelijk actiescènes te fotograferen, maar het zou leuk zijn als dit tot de mogelijkheden behoorde.

                Edit :
                Vooraleer dat jullie denken dat ik helemaal gek word : ik ga mijn keuze niet meer veranderen, mijn bestelling is geplaatst en daar blijft het bij. Maar ne mens krijgt haar geruststelling. 't Is psychologisch, zonder twijfel.
                Hieronder een quote uit de column van Macfan's columnist Jack Nouws, die alles wat we denken zo mooi kan verwoorden :

                "Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik zonder een zoekmachine te gebruiken onmiddellijk een vraag stel in nl.comp.sys.mac, waarna ik vijf minuten later zelf het antwoord vind. Diep van binnen wist ik het antwoord waarschijnlijk al. Ik had die vraag helemaal niet hoeven stellen. Het gaat ook helemaal niet om het antwoord. Het gaat om de gezelligheid. Ik kan me herinneren dat ik als kind wel eens expres mijn banden lek stak, omdat ik genoot van de meelevende blikken en aanspraak van mensen die me voorbij zagen komen: zo’n kleine jongen, met die zwabberende fiets naast hem. Dat is het nog steeds. We hebben helemaal geen problemen met onze Mac. We verzinnen gewoon wat om het er lekker over te hebben."
                --> Vervang "mac" en "nl.comp.sys.mac" respectievelijk door "digitale camera" en "forum.belgiumdigital.com"

                Voilà, nu begrepen ?
                Last edited by Kaneda; 30 juni 2008, 13:23.
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                  Weet er iemand wat je kan doen als je met een dode pixel op je live view schermpje zit?

                  Comment


                  • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Nu heb ik enkele foto's genomen van mijn vrouw en kinderen (mijn schoonmoeder stond er ook op maar dat moet ik er maar bijnemen ) toen dat ding op topsnelheid was en die zijn wonderwel gelukt (volgens mij toch). Scherp, in focus en geen ghosting : ik heb die genomen met de D50 dus in de sportstand, al de rest automatisch. Ik zal ze vanavond eens posten, zit nu op het werk. Nu, twijfelaar die ik ben , ik stel me de vraag of de S100fs dit aankan (burst-mode buiten beschouwing gelaten). Ik ben nu niet van plan van hoofdzakelijk actiescènes te fotograferen, maar het zou leuk zijn als dit tot de mogelijkheden behoorde.
                    De burst stand is verzonnen om, onder voorbehoud van de goedgezinde fotogoden, de kansen op 1 gelukte opname te bevorderen.
                    Door deze stand niet te gebruiken verlaag je de kans op een geslaagde foto.
                    De foto met de D50 dien je dan ook te beschouwen als een lucky shot en die kans is ongeveer even groot bij gebruik van de Fuji S100fs.
                    Nu heeft die S100fs ook een sportstand en die haalt een vernuftig truukje uit en dat noemen ze "Sneller AF en AE" (zie pagina 99 van de handleiding).
                    Dit versneld scherpstellen komt tot stand doordat Fuji het het gebied waarin wordt scherpgesteld verkort.
                    In de normale stand kun je op 28mm scherpstellen vanaf 50 cm en op 400mm is dat 2,5 meter. In de sportstand, of door in manual focus op het knopje "one shot focus" te drukken, worden deze afstanden verkort tot circa 2 en 5 meter.
                    Dit werkt razendsnel en ik heb er al fraaie resultaten mee geboekt en aangezien ik voor alle zekerheid een burst afvuur kan ik uit 7 foto's kiezen.
                    Het gaat dus wel, maar met beide en zoniet alle camera's, is de geluksfactor eveneens bepalend voor het succes.

                    @schumi
                    Een dode pixel is vervelend maar als Fuju niet bereid is je een andere camera te geven of het LCD schermpje te vervangen, dan zul je er mee moeten leren leven.
                    Ik ben niet op de hoogte van de dead pixel policy van Fuji.

                    Comment


                    • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                      Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
                      Weet er iemand wat je kan doen als je met een dode pixel op je live view schermpje zit?
                      Op dat schermpje zou ik er geen problemen over maken als het enkel daar te zien is.

                      Comment


                      • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                        Op dat schermpje zou ik er geen problemen over maken als het enkel daar te zien is.
                        Waarom niet
                        Op een nieuw toestel hoort dit niet te zitten, punt aan de lijn.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          De burst stand is verzonnen om, onder voorbehoud van de goedgezinde fotogoden, de kansen op 1 gelukte opname te bevorderen.
                          Door deze stand niet te gebruiken verlaag je de kans op een geslaagde foto.
                          De foto met de D50 dien je dan ook te beschouwen als een lucky shot en die kans is ongeveer even groot bij gebruik van de Fuji S100fs.
                          Nu heeft die S100fs ook een sportstand en die haalt een vernuftig truukje uit en dat noemen ze "Sneller AF en AE" (zie pagina 99 van de handleiding).
                          Dit versneld scherpstellen komt tot stand doordat Fuji het het gebied waarin wordt scherpgesteld verkort.
                          In de normale stand kun je op 28mm scherpstellen vanaf 50 cm en op 400mm is dat 2,5 meter. In de sportstand, of door in manual focus op het knopje "one shot focus" te drukken, worden deze afstanden verkort tot circa 2 en 5 meter.
                          Dit werkt razendsnel en ik heb er al fraaie resultaten mee geboekt en aangezien ik voor alle zekerheid een burst afvuur kan ik uit 7 foto's kiezen.
                          Het gaat dus wel, maar met beide en zoniet alle camera's, is de geluksfactor eveneens bepalend voor het succes.

                          @schumi
                          Een dode pixel is vervelend maar als Fuju niet bereid is je een andere camera te geven of het LCD schermpje te vervangen, dan zul je er mee moeten leren leven.
                          Ik ben niet op de hoogte van de dead pixel policy van Fuji.
                          Allé, mijn geweten is gesust...
                          Last edited by Franciskine; 26 juli 2008, 10:11.
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Waarom niet
                            Op een nieuw toestel hoort dit niet te zitten, punt aan de lijn.
                            ga ermee terug naar de winkel eh, tis een nieuw toestel, zit toch garantie op!!! (is toch logisch dat je naar de winkel ermee gaat)

                            Comment


                            • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                              Ik ben op zoek naar een bridge
                              die de mogelijkheid geeft om goede macrofoto's te maken.

                              Ik heb twee DSLR's: de Sony a350 en a700,
                              met o.a. een 100 mm macrolens.
                              Kan daar heel mooie macros' mee maken,
                              maar het scherpstelgebied is vaak zo klein,
                              dat ik niet altijd de resultaten krijg die ik wens.


                              En met een heel klein diafragma werken zorgt al snel voor bewegingsonscherpte, door te lange sluitertijd.

                              Ik heb ook nog een Sony f828 bridde,
                              waarmee ik vroeger redelijk mooie macro's kon maken,
                              met een veel groter scherpstelgebied dan de DSLR's,
                              maar ik wil meer kwaliteit. Vandaar mij vraag.

                              De bridge moet een handige compagnon worden voor de DSLR's.

                              Als er adviezen zijn voor betere macroshots
                              met een DSLR, dan graag! Het gaat om macro's van insekten,
                              die vaak bewegen.


                              Bedankt!
                              Een natuurfotograaf is niet de grote kunstenaar.
                              Hij is slechts getuige van de talloze meesterwerken van de Ultieme Kunstenaar.
                              Die mag hij als bevoorrechte toeschouwer ontdekken en vastleggen.

                              Comment


                              • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                                Oorspronkelijk geplaatst door David Sorensen Bekijk bericht
                                Ik ben op zoek naar een bridge
                                die de mogelijkheid geeft om goede macrofoto's te maken.

                                Ik heb twee DSLR's: de Sony a350 en a700,
                                met o.a. een 100 mm macrolens.
                                Kan daar heel mooie macros' mee maken,
                                maar het scherpstelgebied is vaak zo klein,
                                dat ik niet altijd de resultaten krijg die ik wens.


                                En met een heel klein diafragma werken zorgt al snel voor bewegingsonscherpte, door te lange sluitertijd.

                                Ik heb ook nog een Sony f828 bridde,
                                waarmee ik vroeger redelijk mooie macro's kon maken,
                                met een veel groter scherpstelgebied dan de DSLR's,
                                maar ik wil meer kwaliteit. Vandaar mij vraag.

                                De bridge moet een handige compagnon worden voor de DSLR's.

                                Als er adviezen zijn voor betere macroshots
                                met een DSLR, dan graag! Het gaat om macro's van insekten,
                                die vaak bewegen.


                                Bedankt!
                                Beste David,

                                Allereerst zou ik je aanraden hiervoor een nieuw draadje te starten, daar je in feite het draadje van ander(en) aan het kapen bent.
                                Dat terzijde, het is nl zo dat de scherptediepte van een compact of een bridge veel groter is dan die van een DSLR, door de veel hogere cropfactor tov de DSLR. Hierdoor hebben de vergelijkbare diafragmagetallen een veel kleiner gaatje en de scherptediepte is omgekeerd evenredig met dat gaatje.
                                Er is echter wel een techniek, hier beschreven, die met wat geduld en handelingen, de scherptediepte bij een DSLR behoorlijk kan opkrikken.
                                De beperkte scherptediepte bij een DSLR wordt in veel gevallen creatief gebruikt maar er zijn gevallen waar het ook een nadeel is en bij makro komt dit dan tot uiting, daar de scherptediepte hier flinterdun is.
                                Hubert

                                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X