Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

    Hallo kan iemand mij zeggen hoe ik mij Nikon D300 best gebruik zonder flits bij een voetbalwedstrijd s avonds? de terreinverlichting valt goed mee, alvast bedankt ,Jan

  • #2
    Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

    Om op deze vraag te kunnen antwoorden is het volgens mij ook wel belangrijk om te weten met welke lens je denkt te zullen fotograferen.
    Last edited by leonbidon; 17 februari 2009, 20:05.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

      om te beginnen een manuele WB maken en testfoto maken om tezien of dit al goed zit,rest volgt vanzelf
      succes
      BD0968BE
      nikon
      D2Xs

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

        Gebruik een lichtsterk objectief. F2.8 bijvoorbeeld en schroef je iso zodanig omhoog dat je een sluitertijd krijgt van 1/500 of sneller. Houdt er wel rekening mee dat als je tegen het licht in foto's maakt je een snelle sluitertijd hebt maar de voetballers waarschijnlijk onderbelicht zullen zijn. Let ook op je witbalans. Het beste maak je de foto's in RAW (NEFF) dan kun je o.m je lichtbalans achteraf bijstellen.
        groet, Rik

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

          Oorspronkelijk geplaatst door boeboe Bekijk bericht
          om te beginnen een manuele WB maken en testfoto maken om tezien of dit al goed zit,rest volgt vanzelf
          succes
          Euh, dat is wel erg kort de bocht genomen Witbalans kan je achteraf aanpassen, zeker als je in RAW werkt. De keuze van de lens zal zoals Leonbidon hierboven al gezegd heeft, een grote rol spelen.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

            Snelheid moet bij voetbal hoog zijn. Best boven 1000ste...
            Ik werk met met Canon 40D met 3200 iso
            Eigenlijk wat hoog maar in raw en dan ruis er wat uithalen is nodig.
            Je kan eens kijken
            http://www.pixagogo.com/7737794210
            Zet wel bij bekijken bovenaan links "original" anders zijn ze te klein.
            Beetje ruis is niet erg voor mij.
            http://www.stich.be

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

              Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
              Om op deze vraag te kunnen antwoorden is het volgens mij ook wel belangrijk om te weten met welke lens je denkt te zullen fotograferen.

              Lens is Nikkor AF-S 70-300 mm

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                De lens is niet echt lichtsterk en in de praktijk ga je nog wat inzoomen met nog wat minder licht... Daarom zal je de snelheid moeten verlagen. Om dan nog scherpe opnames te maken kan je best proberen af te drukken op:
                - moment dat iedereen in de lucht hangt om te koppen (wat "dood" moment)
                - wanneer er door een speler geshot wordt (of getackeld) dan is er een moment van minder beweging
                - beetje meebewegen met de actie en dan afdrukken
                http://www.stich.be

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Euh, dat is wel erg kort de bocht genomen Witbalans kan je achteraf aanpassen, zeker als je in RAW werkt.
                  Ik vind het een goede tip die boeboe geeft. Er zijn goede fotografen die onmiddellijk een prachtig beeld uit de camera halen, en er zijn fotografen die photoshop nodig hebben om iets deftigs te produceren. Ik krijg het van mensen die beginnende fotografen aanraden alles op te lossen via photoshop. Op die manier word je gemakzuchtig en zal je nooit de basistechnieken van de fotografie onder de knie krijgen. Sorry!

                  Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                  Snelheid moet bij voetbal hoog zijn. Best boven 1000ste...
                  1/1000 is toch een beetje teveel van het goede. In België zal je niet veel velden vinden waar je 1/1000 bij 2.8 haalt met kunstlicht (want dat is de vraag van de vraagsteller).
                  Indien er voldoende licht is verkies ik een iets groter diafragma (f.4) bij 1/320 - 1/500, boven een snellere sluitertijd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                    zet je toestel op meerdere beelden per seconde.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                      ....................... Er zijn goede fotografen die onmiddellijk een prachtig beeld uit de camera halen, en er zijn fotografen die photoshop nodig hebben om iets deftigs te produceren. Ik krijg het van mensen die beginnende fotografen aanraden alles op te lossen via photoshop. Op die manier word je gemakzuchtig en zal je nooit de basistechnieken van de fotografie onder de knie krijgen. Sorry!
                      Er zijn mensen die het beste willen halen direct uit de camera met .jpegs en de in-camera instellingen en mensen die in raw fotograferen en daarna correcties aanbrengen in PS en/of in de raw converter van hun keuze.
                      Veel goede foto's van vroegere topfotografen zijn in de doka ook serieus bewerkt, net zoals nu in PS... ALS je de basistechnieken onder de knie hebt dan zal kennis van nabewerking nog altijd verbetering brengen (lees, geen overbewerking, tenzij dat een artistiekerig doel heeft).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                        Er zijn mensen die het beste willen halen direct uit de camera met .jpegs en de in-camera instellingen en mensen die in raw fotograferen en daarna correcties aanbrengen in PS en/of in de raw converter van hun keuze.
                        Veel goede foto's van vroegere topfotografen zijn in de doka ook serieus bewerkt, net zoals nu in PS... ALS je de basistechnieken onder de knie hebt dan zal kennis van nabewerking nog altijd verbetering brengen (lees, geen overbewerking, tenzij dat een artistiekerig doel heeft).
                        Volledig mee eens! Photoshop is handig om een goed beeld nog te verfraaien. Het gaat me er om dat hierboven wordt aangeraden om je camera op automatische witbalans te zetten en die achteraf recht te trekken met PS. Zo zal je de basistechnieken van fotografie nooit onder de knie krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                          Met de 70-300 zal je vrees ik 's avonds niet veel kunnen doen vrees ik - op 300 mm zit je al aan f5.6.
                          Dan moet je de iso wel erg omhoog halen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen bij avond-voetbalwedstrijd

                            ISO opschroeven met de D300 (en zeker de D90) kan toch geen probleem zijn.
                            Met mijn D90 op ISO3200 en natuurlijk de hoge ISO-ruisonderdrukking op aan zijn veel foto's bruikbaar.
                            Met je lens zal je natuuurlijk niet de pro-kwaliteit halen zoals de pro's lang de kant met hun enorme trechters, maar met proberen kan je niets mis doen.

                            Keps
                            Piet Cosaert
                            http://kepsfotografie.wordpress.com

                            Comment

                            Working...
                            X