Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

    merci viewfinder

    Comment


    • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

      Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
      merci viewfinder
      Er moet wel een kaartje inzitten voor de firmware te kunnen zien, anders werkt het niet
      Last edited by Fabbe; 14 juni 2008, 14:13.

      Comment


      • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

        Je kunt bij een resolutie van 1600x1200 pixels 38 foto's opslaan in het interne geheugen, en bij 640x480 pixels zelfs 170 stuks.
        Een kaartje is dus niet strikt noodzakelijk
        Filmen is zonder kaartje niet mogelijk!

        Comment


        • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

          Altijd handig die extra info viewfinder

          Het begint me al meer te lukken. EEn dikke 400 foto's genomen met 1 batterijlading en altijd met het display.


          Nu omdat ik graag actiefoto's neem van wagen die op het circuit voorbijvliegen ben ik mss al tot een minder punt gekomen van mijn camera of anders ligt het aan een instelling .

          Ik heb al gemerkt dat als je een korte sluitertijd neemt dat dan je foto's donkerder zijn tot bijna zwart bij sommige eheh.

          Dus als je dan de sluitertijd langzamer zet dan wordt het beter maar dan bevries je de actie niet meer.

          Is het dan een kwestie van op dat moment met je gegeven zonlicht dat je dan ter beschikking hebt om de juiste sluitertijd te vinden die je toelaat om de actie te bevriezen en doch niet te veel moeten inboeten aan licht.

          Of komt daar nu juist een instelling dat je je foto's lichter kan zetten daar die AE +1 te zetten of witbalans...



          Ik ga straks de NL handleiding eens doornemen die op de cd staat, ik was begonnen donderdag met de ENG handleinding die uit het boekje bestond.


          greetz

          Comment


          • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

            Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
            Is het dan een kwestie van op dat moment met je gegeven zonlicht dat je dan ter beschikking hebt om de juiste sluitertijd te vinden die je toelaat om de actie te bevriezen en doch niet te veel moeten inboeten aan licht.


            Ik ga straks de NL handleiding eens doornemen die op de cd staat, ik was begonnen donderdag met de ENG handleinding die uit het boekje bestond.


            greetz
            Een oplossing is je ISO waarde verhogen zodat de sluitertijd weer korter wordt en je beelden kan bevriezen, nadeel is wel dat er dan meestal meer ruis aanwezig is op de foto's maar dat kan je softwarematig zeer goed bewerken.

            Vraagje : ik heb deze camera ook en een Nederlandstalig boekje, maar ik heb interesse in een NL handleiding in digitaal formaat en die staat bij mij niet op de CD?
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

              hey mercikes ik zal dat van de iso waarde eens proberen


              En die ruis met welk programma kan je die verwijderen ( moest het nodig zijn )


              Ik heb hier een ENG talig boekje en een cd met daarop 6 talen waaronder de NL.


              Ik zal eens zien of ik ze kan doorsturen als dat mag teminste ?

              Comment


              • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                @schumi
                Er zijn twee factoren die tezamen bepalen hoeveel licht er op de sensor valt, het diafragma en de sluitertijd.
                Wanneer een combinatie van die twee niet kunnen leiden tot een naar wens belichte foto omdat er kennelijk te weinig licht is, dan dien je het signaal dat uit de sensor komt te versterken. Dat is dus de ISO waarde.
                Telkens wanneer je de ISO waarde verdubbeld dan kun je de sluitertijd halveren en dat doe je net zo lang tot je een snel bewegend object scherp kunt vastleggen.

                De reden dat bij jou de foto's donkerder worden komt omdat de diafragma opening niet (automatisch) groter kan worden bij een bepaalde brandpuntsafstand. Bij 28mm is dat f/2.8 en bij 400mm is dat f/5.3.
                Wanneer je bij een té korte sluitertijd de ontspanknop half indrukt dan zal het diafragma getal in de zoeker rood oplichten... dat betekent onderbelichting oftewel.. donkere foto's.

                Je kunt bewust een foto over- of onderbelichten door het +/- knopje in te drukken en aan het duimwieltje te draaien. Als je dit doet dan verschijnt er een balkje onderaan het schermpje waarop je het wijzertje van -2 tot + 2 stops kan verzetten. Tevens verschijnt er een histogram op het scherm waardoor je een indicatie krijgt van de mate van over- en onderbelichting. Dit is de EV (Exposure Value compensation) functie en in goed nederlands noemen we dat 'lichtwaarde compensatie'.
                Om een goede indruk te krijgen van hoe het diafragma, de sluitertijd en de ISO waarden zich verhouden raad ik je aan de enige echte Ultimate Exposure Computer te bestuderen, dan wordt het verband tussen deze drie instelbare grootheden onmiddelijk duidelijk.
                zie

                en klik op Exposure Factor Relationship Chart. De Exposure Value Chart geeft je een indruk van de lichtniveaus bij diverse LichtWaarden.
                Ik raad je aan om vervolgens het hele artikel van Fred Parker aandachtig te lezen.
                Het is leerzaam en zeer vermakelijk.

                Comment


                • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                  Shumi,
                  die Nl uitleg zal dan wel over het Finepixviewer progje gaan. Dat vermoed ik althans.

                  Hoeveel CDroms heb jij?
                  Flickr één
                  Flickr two

                  Comment


                  • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                    Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                    Shumi,
                    die Nl uitleg zal dan wel over het Finepixviewer progje gaan. Dat vermoed ik althans.

                    Hoeveel CDroms heb jij?
                    Euhm nee ik had toch gezegd de handleiding zelf :clown.


                    Staat op cd hier in 6 talen.



                    Ik heb 2 cd roms. 1 van de finepix software en 1 users manual.





                    En na een paar uur zitten klooien met die P stand ben ik het moe zeg gvd volgens de handleiding moet ik mij shutter en apperture daar net zoals in de M stand ook kunnen aanpassen maar dat lukt hier niet.

                    P stand = auto bij mij


                    Volgens de handleiding die hetvolgende zegt over de P AE-programma:

                    Dit is een automatisch programma waarbij alle instellingen worden geregeld behalve sluitertijd en diafragma.
                    Dit is een eenvoudige manier om foto's te maken zoals in de automatische programma's S sluitertijdvoorkeuze en A Diafragmavoorkeuze (programmawissel).

                    Draai aan de keuzeknop ( duim ) om verschillende combinaties van sluitertijden en diafragma's te selecteren zonder de belichten te veranderen.
                    ( Als ik daar aan draai in P mode dan gebeurd er NIETS! )


                    Zo staat het in de handleiding uitgelegd

                    Volgens het stukje in de handleiding: "Dit is een eenvoudige manier om foto's te maken" Ja mijn achterste toch hoor Het = auto mode


                    Dus wil iemand me eens zeggen wat P mode is, doet of hoe het wel werkt?

                    Ofwel heb ik een defecte camera in p mode



                    greetz

                    Comment


                    • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                      Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
                      Dus wil iemand me eens zeggen wat P mode is, doet of hoe het wel werkt?

                      Ofwel heb ik een defecte camera in p mode



                      greetz
                      Zet je auto ISO eens uit
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                        Auto iso die staat niet op in de p stand he.


                        heb ik net de instelling "dynamisch bereik" van auto naar dr100 gezet en nu komt er wel de sluitertijd en diafragma linksonder in het scherm tevoorschijn wat ik kan regelen met de keuzeknop.


                        Staat toch slecht uitgelegd in de handleiding dan hoor .


                        Als snap ik nog niet voor welke doeleinde bv je die p stand nu gebruikt als je met M stand juist hetzelfde kan

                        Comment


                        • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                          Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
                          Auto iso die staat niet op in de p stand he.

                          Kan even niet volgen, als je op de P-stand werkt, kan je nog steeds de ISO - waarde zelf instellen met de knop ISO bovenaan, als je die op (auto 400/800/1600 ) zet, dan kan je niets veranderen aan diafragma en sluitertijd, probeer maar, voor alle andere iso waarden gaat het wel.

                          Verschil P en M mode : met de P mode stelt de camera de volgens hem ideale combinatie is naargelang de omstandigheden, in de M stand mag je zelf gaan zoeken wat de beste combinatie is in die bepaalde omstandigheid, toch echt wel een groot verschil vind ik.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                            Als ik in de p mode de iso zelf instel kan ik niets instellen in de S en A.

                            Maar als ik dyn. bereik van auto naar 100, 200 of 400% zet dan pas kan ik S en A regelen vanonder.


                            Blijkbaar hebben wij andere camera's

                            Comment


                            • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                              Oorspronkelijk geplaatst door schumi2002 Bekijk bericht
                              Als ik in de p mode de iso zelf instel kan ik niets instellen in de S en A.

                              Maar als ik dyn. bereik van auto naar 100, 200 of 400% zet dan pas kan ik S en A regelen vanonder.


                              Blijkbaar hebben wij andere camera's
                              Ik ben echt wel de draad kwijt nu Ofwel trek je in P, ofwel in A ofwel in S, ik begrijp niet wat je wil zeggen met " S en A "instellen in de P-mode?
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • Re: Nieuw Fujifilm FinePix S100fs

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Ik ben echt wel de draad kwijt nu Ofwel trek je in P, ofwel in A ofwel in S, ik begrijp niet wat je wil zeggen met " S en A "instellen in de P-mode?
                                s= shutter en a= apperture

                                dus in de p mode de sluitertijd en diafragma instellen bedoel ik dus.


                                Blijkbaar moet DR niet op auto staan waar het standaard op staat.

                                Comment

                                Working...
                                X