Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Methanol

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Methanol

    Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
    Met chemische producten kan je niet voorzichtig genoeg zijn. C2H6O kan zowel ethanol als dimethylether zijn... en er is maar één van de twee drinkbaar
    OT
    behalve dat dit geen standaard chemische formulering (enkel een samenstelling) is omdat het geen structuurformule is .. net zomin als bvb niemand zo gek is om C2H4O2 te schrijven omdat geen mens weet wat het is terwijl standaard notaties als AcOH of HAc perfect te begrijpen zijn voor degenie "die weet" ... geen (chemische) hond die ethanol dat zo schrijft "neten vangen" noemen ze dat geloof ik ..
    ... maar ik houd niemand tegen om zich in de apotheek eeuwigdurend belachelijk te maken met naar C2H6O te vragen .. (vooropgesteld dat de apotheker beleef genoeg is om u niet buiten te schoppen omdat hij denkt dat ge met zijn voeten speelt )

    Comment


    • #32
      Re: Om lenzen te reinigen:

      Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
      Volgens mij is C2H5OH de moleculaire formule van ethanol (CH3-CH2-OH)... Wat is etheral dan eigenlijk? Dimethyl-ether? (zijnde CH3-O-CH3)


      Etheral is dit: ( denk wel dat ze weten wat ze op hun etiketten moeten schrijven )






      Walter
      D850

      Comment


      • #33
        Re: Om lenzen te reinigen:

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Etheral is dit: ( denk wel dat ze weten wat ze op hun etiketten moeten schrijven )


        Walter
        De vraag is wat "/solvent" is .. anders weten ze duidelijk niet wat ze op een etiket van Ethanol moeten schrijven
        ik vermoed dat er "wat anders" bij zit hoor ...

        Comment


        • #34
          Re: Methanol

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          net zomin als bvb niemand zo gek is om C2H4O2 te schrijven omdat geen mens weet wat het is
          Blijkbaar zijn er dan toch die gek genoeg zijn om "Etheral/solvent" op een fles te schrijven... Men vermoed dan dat die eigenlijk ethanol met nog iets bevat, maar geen (chemische) hond die eigenlijk weet wat er in die fles in zit
          mvg
          Bert

          Comment


          • #35
            Re: Methanol

            Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
            Blijkbaar zijn er dan toch die gek genoeg zijn om "Etheral/solvent" op een fles te schrijven... Men vermoed dan dat die eigenlijk ethanol met nog iets bevat, maar geen (chemische) hond die eigenlijk weet wat er in die fles in zit





            Met solvent bedoelt men hier gewoon dat het om een oplosmiddel gaat.

            Walter
            D850

            Comment


            • #36
              Re: Methanol

              Als ik even mag, er zijn hier toch wel een paar onnauwkeurigheden geschreven.
              Iemand sprak over methanal ipv methanol. Methanal is formaldehyde, als je dit vraagt ga je dit krijgen, opgepast, dan heb je vodden.
              Van etheral heb ik nog van mijn leven niet gehoord, dat bestaat niet.
              Methanol wordt nooit gedenatureerd omdat methanol op zich al giftig is, wel wordt hij soms gekleurd om het verschil te zien met ethanol en om te waarschuwen, soms wordt er ook een kotsmiddel bijgedaan, immers van methanol krijg je ook het roesgevoel maar de giftigheid is veel groter.
              Dit hangt af van land tot land, in Be is er vrij zuivere methanol te verkrijgen maar pas op : in de groothandel wordt er wel soms nogal losjes omgesprongen met de zuiverheid van methanol omdat hij toch meestal gebruikt wordt als brandstof, ik heb nog wel eens gezien dat de eerste bidons bij het omschakelen van de vulmachine duidelijke resten van andere derivaten (lees : white spirit) bevatten.

              Ethanol wordt soms niet gedenatureerd en dient dan voor het maken van drank, dit zie je aan de prijs (de 75 € die werd vermeld is wel extreem duur) maar bevat dan nog altijd een paar % water, dit kan er niet uit door destilleren, indien nodig wordt deze alcohol chemisch gedroogd.
              Soms wordt ethanol gedenatureerd met een kleurstof en een stinkend petroleumderivaat dat ook als kotsmiddel dient, als ethanol gedenatureerd wordt met ether dan wordt hij Norvanol-D genoemd, ook daar zitten altijd een paar % water bij (het leuke aan Norvanol is dat de ether er vrij eenvoudig kan worden uitgehaald ).

              Iemand suggereerde hier ook dat ether een oplosmiddel zou zijn itm met ethanol of methanol, die laatste twee zijn ook oplosmiddelen maar ether (de meest gebruikte is ethoxyethaan of diethylether) is veel apolairder en dus meer geschikt voor het oplossen van vetten ed. Ik zou niet weten waarom zuivere ether resten zou achterlaten tenzij je eerst eens goed schud met je vinger op het flesje of de ether ook gebruikt bij het afweken van pleisters of het onvetten van iets, a propos : ether ontsmet niet. Steeds opnieuw gaat het watje op de fles om opnieuw te bevochtigen en zo krijg je die verhalen.

              Voor het kuisen van optiek werd er vroeger heel dikwijls p-xyleen gebruikt omwille van de prima ontvettende werking, die is nu nog amper te krijgen, ether verdampt eigenlijk een beetje té snel (kookpunt 35°C) voor dit doel.

              Er is geen mogelijkheid om met huis-tuin en keukentoepassingen te controleren als de ethanol of de methanol resten petroleumderivaten bevat, tenzij er misschien druppelsgewijs gedestilleerd water bijdoen, zuiver methanol/ethanol blijft volstrekt helder. De grondreden waarom iedereen isopropanol aanbeveelt is mij eerlijk gezegd een beetje duister, buiten het feit dat het een tikkeltje apolairder is, en dus beter vetoplossend, ook is de vluchtigheid iets minder waardoor het bij kleine applicaties niet al té snel opdroogt.

              En wat water betreft, er is een verschil tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd, het eerste is nog zuiverder want bij het tweede zijn de Ca en Mg enkel ingeruild voor andere, dit is veel goedkoper om te maken. Voor bepaalde toepassingen is één keer destilleren zelfs niet voldoende zuiver !!! Het is niet rechtvaardig om beiden te bestempelen als "ontkalkt"
              De goedkoopste bron van gedestilleerd is iemand met een condens-droogkast, eerder nog dan regenwater of het condensijs uit de vriezer die al een jaar niet ontdooid is.
              Wel voldoende fijn filtreren tegen pluisjes.

              Sorry als ik hier even de chemie-nerd uithang maar ik wou toch een en ander eens duidelijk stellen. Hoop dat ik niks over het hoofd zag.

              PaulM

              Comment


              • #37
                Re: Methanol

                Toch wel iets vergeten dus, de foto van de "etheral".

                Volgens mij kent de persoon die het etiket heeft afgedrukt gewoon geen Engels, hij bedoelde waarschijnlijk ethereal solvent, etherhoudend solvent op basis van ethanol. Nog breder kan hij bedoeld hebben : "etherachtig solvent" zoals THF, tetrahydrofuraan of zelfs pyraan (cyclische ethers).
                Niemand weet dus (zoals er al iemand zei) wat er juist in de fles zit en dit is een echte schande. Een fles met zo'n etiket doe ik zelfs niet open. Daar moet zeker de verdere samenstelling op vermeld staan, zeker in 2008

                Chemie kent de etikettenplakker dus ook al niet.

                Geen wonder dus dat daar cowboyverhalen uit voortkomen als het gaat over delicate dingen als sensoren kuisen.

                PaulM

                Comment


                • #38
                  Re: Methanol

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Toch wel iets vergeten dus, de foto van de "etheral".

                  Volgens mij kent de persoon die het etiket heeft afgedrukt gewoon geen Engels, hij bedoelde waarschijnlijk ethereal solvent, etherhoudend solvent op basis van ethanol. Nog breder kan hij bedoeld hebben : "etherachtig solvent" zoals THF, tetrahydrofuraan of zelfs pyraan (cyclische ethers).
                  Niemand weet dus (zoals er al iemand zei) wat er juist in de fles zit en dit is een echte schande. Een fles met zo'n etiket doe ik zelfs niet open. Daar moet zeker de verdere samenstelling op vermeld staan, zeker in 2008

                  Chemie kent de etikettenplakker dus ook al niet.

                  Geen wonder dus dat daar cowboyverhalen uit voortkomen als het gaat over delicate dingen als sensoren kuisen.

                  PaulM

                  Maar ik heb daar al wel ettelijke keren de frontlens van mijn microscoopobjectieven mee gekuist,daar is het alleszins een goed product voor,dat bovendien heel lang meegaat ( lees:niet vervliegt ).En bovendien staat er toch een chemische formule mee op het etiket?


                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #39
                    Re: Methanol

                    Om een dood paard nog even verder te slaan

                    zoals PaulM aangeeft slaat dat etiket nergens op ..
                    De term "Etheral/Ethereal" wordt duidelijk doormekaar gebruikt maar betekent een oplosmiddel op basis van "ethers", ethers in de chemische betekening van het woord en meestal in verband met chemische reacties van het type "Grignard" (zie oa wikipedia) ttz het oplosmiddel is meestal THF of dimethylether .. er komt zelfs geen ethanol aan te pas .. van met uw klak gooien gesproken .. en natuurlijk vervliegt het traag .. BP ethanol is 78 graden en een chic ..

                    Comment

                    Working...
                    X