Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5D en natuurfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon 5D en natuurfotografie

Ik zou nooit een FF kopen om met tele te gaan werken.
    Cropmogelijkheden groter ? Oké, voor zover je foto dan ook haarzuiver is, en dan bedoel ik echt loepzuiver op 100 %, en dat zal met de 50-500 niet eenvoudig worden. Ik ken intussen het verschil tussen de 50-500 en een haarscherpe prime.

MM drukte het juist uit : landschappen = FF, telewerk : hou je bij je cropcamera
    fotosite

Comment

10D met de bigma ...super content

5D met de bigma ...helemaal niet meer overtuigd. Sinds ik die 5D heb ligt zelfs de bigma gewoon in de kast, ver weg van de andere fotografiespullen.

landschappen en na het kopen van de 5D wat een beperkter budget ? Koop de canon 17-40 en je gaat echt wel tevreden zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Cropmogelijkheden groter ? Oké, voor zover je foto dan ook haarzuiver is, en dan bedoel ik echt loepzuiver op 100 %, en dat zal met de 50-500 niet eenvoudig worden.
        Ik heb geen ervaring met een Bigma, maar wat je dus hier aangeeft is dat een 8Mpix crop uit een 12Mpix sensor minder Image Qualtity geeft dan op een 8Mpix native sensor met de bigma. Wil dat wel eens zien hoor.

Nog eens. Het is zeer gemakkelijk om te stellen dat voor telewerk je een cropcamera nodig hebt.
        DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
          Ik heb geen ervaring met een Bigma, maar wat je dus hier aangeeft is dat een 8Mpix crop uit een 12Mpix sensor minder Image Qualtity geeft dan op een 8Mpix native sensor met de bigma. Wil dat wel eens zien hoor.

Nog eens. Het is zeer gemakkelijk om te stellen dat voor telewerk je een cropcamera nodig hebt.
          Ieder zijn mening hé
          Een 50-500 is geen lens om op een FF camera te gaan zetten en dan sterk te gaan croppen, een 50-500 is zelfs geen lens om op een 10 megapixel crop camera te zetten en dan sterke crops te gaan maken, geloof me maar, ik weet waarover ik het heb.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Ieder zijn mening hé
            Een 50-500 is geen lens om op een FF camera te gaan zetten en dan sterk te gaan croppen, een 50-500 is zelfs geen lens om op een 10 megapixel crop camera te zetten en dan sterke crops te gaan maken, geloof me maar, ik weet waarover ik het heb.
            Ok geen probleem. Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met de Bigma en de TS vroeg inderdaad hoe de Bigma zich zou gedragen op een 5D.

Wat ik maar wou aangeven is dat de cropfactor in het algemeen niet per definitie in het voordeel van tele speelt. Het aantal Megapixels dat je ter beschikking hebt speelt ook een rol. Als de beeldkwaliteit van een lens op dat moment roet in het eten komt gooien, tja, dan moet je maar een andere lens overwegen ipv een andere body.

Mag ik concluderen dat een bigma op een 30D meer voordelen geeft dan op een 5D vanwege de IQ versus het telebereik, maar in het algemeen een FF met een goede tele niet noodzakelijk in het nadeel is tov een 1.6 crop voor zover het beschikbaar aantal Mpixels achteraf croppen toelaat? Misschien is de TS daar mee iets?
            DigiCam

Comment

Re: canon 5D

Daar ben ik het niet mee eens. Ook de cropmogelijkheid door het grotere aantal Mpixels speelt ook een rol. Als je het beeld dat uit de 12.8 Mpixel 5D komt gaat uitsnijden tot de 8.2 Mpixel middelste pixels (overeenkomende met de sensor van de 30D) dan ga je dat effect van die "zogenaamde 800mm" op de 30D bijna benaderen. Dus weg zogenaamd voordeel van de 1.6 crop camera.
              Er is nog steed een serieus verschil hoor zelfs als je naar de 8MP cropt.

De 5D "cropfactor" zullen we maar zeggen tov een 350D met 8MP is ong 1.24 als ik het mij goed herinner. Niet nagerekend want ik denk dat ik het mij nog juist herinner. De cropfactor van de 350D is 1.6.

Die 500 mm wordt dus bij 5D 620mm en de 350D heeft er dan 800mm. De betere beeldkwaliteit van een 5D zal nog wel wat extra croppen toelaten maar als je de 5D cropt naar hetzelfde beeld als je hebt met een 350D dan heb je maar iets van een 5.5 miljoen pixels over en dus minder detail in je beeld. Vandaar het televoordeel van de 350D.

Ik wist dat er ergens een vb stond en gevonden met googlen kijk dus hier maar naar het verschil. Is wel met 20D maar dat maakt niets uit. http://www.virtualtraveller.org/5dv20d/5dv20d4.htm het is een oud artikel he maar dat veranderd niets aan wat hier besproken wordt.
              Last edited by Kevlar; 7 april 2008, 22:26.

Comment

@ Digicam :
                Om het met een paar voorbeelden uit ervaring te stellen :
                mijn 50-500 levert uitstekende beelden op mijn D50 en in beperkte mate kan je zelfs nog wat croppen. Mijn 50-500 op mijn D200, tja, da's andere koek,
                je moet echt wel een zuiver shot hebben om degelijke kwaliteit te produceren en crops mag je wel vergeten. Mijn 500 prime op de D200 daarentegen, die laat crops toe tot 100 % en die blijven zuiver als je shot goed zit. Om maar te zegen : de 50-500 is een uitstekende lens, maar als je die op echt kritische toestellen gaat plaatsen worden de fouten uitvergroot.
                Voor de rest verwijs ik je naar de uitleg van Kevlar, als het echt om telebereik te doen is ben je meer met een cropcamera. Mijn mening hé.
                fotosite

Comment

Daar ben ik het niet mee eens. Ook de cropmogelijkheid door het grotere aantal Mpixels speelt ook een rol. Als je het beeld dat uit de 12.8 Mpixel 5D komt gaat uitsnijden tot de 8.2 Mpixel middelste pixels (overeenkomende met de sensor van de 30D) dan ga je dat effect van die "zogenaamde 800mm" op de 30D bijna benaderen. Dus weg zogenaamd voordeel van de 1.6 crop camera.

<...>

Dus zomaar stellen dat een cropcamera beter is voor telebereik is niet volledig of altijd correct.
                  Misschien moet je dit eens lezen...

Comment

l

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Er is nog steed een serieus verschil hoor zelfs als je naar de 8MP cropt.
                    Ik volg je uitleg, hoor. Alleen wou ik maar aangeven dat de cropmogelijkheden tgv het hoger aantal pixels bij een 5D (of een andere FF) ook in rekening moeten gebracht worden bij de vergelijking tussen een tele op een FF en een cropfactorcamera.

En zoals hier door anderen al aangegeven speelt de IQ van de lens ook een rol. Ik begrijp nu dat dat bij de 50-500 niet in het voordeel speelt.

Een persoonlijke noot: Als ik moet kiezen - rekening houdend met mijn ervaring met FF - zou ik de 5D prefereren voor landschap ipv een 1.6 cropfactor. Maar dan heb je uiteraard de juiste lenzen nodig. En dat is mijn persoonlijke mening. Dus neem ze voor wat ze waard is.
                    DigiCam

Comment

Re: l

Een persoonlijke noot: Als ik moet kiezen - rekening houdend met mijn ervaring met FF - zou ik de 5D prefereren voor landschap ipv een 1.6 cropfactor.
                      En daar ging het hem nu juist over : Des (TS) is geen wideshooter maar een teleshooter, zijn bedoeling is vogels beeldvullend te krijgen. Een FF camera geeft je dan geen voordeel.
                      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Leonidas, ik heb met aandacht je duidelijke post gelezen. Het is zo dat de 5D inderdaad niet helemaal dezelfde cropmogelijkheden geeft als de cropfactor van de sensor (van een 20D/30D). Maar wat ik maar wou aangeven hierboven is dat je ze niet zomaar volledig uit het oog mag verliezen. Je mag niet stellen dat -zoals MarkEl aangaf - je zomaar de cropfactor van de sensor mag toepassen op de mm's van de lens. De waarheid ligt ergens in het midden. Met de 21 Mpix van de 1DsMkIII ziet dat cropverhaal er trouwens nog anders uit (maar da's een ander verhaal, hé)
                        DigiCam

Comment

Kijk dit is nu wat ik wou weten,
                          door de ervaring van de ene poster(s), en de technise uitleg van de ander poster(s) geeft dit een duidelijke weergave van wat ik wou weten,
                          en heel belangrijk is het waarom daarvan !

Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben,
                          een full-frame, vraagt de upgrade van een prime , van degelijke kwaliteit.
                          daar komt het dus op neer.

En wat ik ook meen te veronderstellen, is dat een upgrade naar een 40D geen meerwaarde zal geven, als ik dit doe, met mijn huidige setup van lenzen.
                          Is dit correct?

Ik vraag me af of ik niet beter investeer in een,

-400mm prime(van canon)5.6f , in combinatie met een 1.4 ext. kenko
                          (de kenko behoud zijn af op de cropcamera).
                          Dat geeft mij 400mm x 1.4 x 1.6 = 896 mm

ofwel

-500 mm prime sigma 4.5 f plus kenko 1.4 .
                          Dat geeft mij 500mm x 1.4 x 1.6 = 1120 mm

Ik heb het hier wel over kwaliteit, beide geven mij één stop verlies met de extender, maar kwalitatief, weet ik zo nog niet welke de betere zou zijn,
                          de sigma heeft één stop minder lichtsterkte dan de canon, maar de sigma geeft me dan wel 224 mm meer in bereik.
                          rekening houdend met een, een upgrade volgend jaar, van een 40D-(of als hij er is) de 50D. en niet aan kwaliteit te moeten inboeten .

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de 500mm canon, hier voor mij geen rol in speelt, aangezien deze altijd buiten mijn budget zal blijven.

welke keuze zou ik hier in moeten in maken?
                          zou de meest verstandige keuze zijn, 224 mm extra van sigma of de kwaliteit van de l lens van canon met meer f stop (minder lichtsterk).

Comment

Wat ik zou doen :
                            De zomer afwachten, het wordt eindelijk beter weer en betere lichtomstandigheden, kan je die 50-500 eens deftig onder de knie krijgen.
                            Als je deze zomer nog zinnens bent te upgraden zou ik in eerste instantie kiezen voor de Canon 400 prime omwille van de handelbaarheid en de kwaliteit.
                            Wil je echt het maximum aan betaalbare kwaliteitsmm's dan is er idd alleen nog de Sigma 500 F4.5. Echter : deze met een extender gebruiken is tricky bussines.
                            Daar kom je rap van terug, je moet manueel gaan focussen met een kanon van 4 kg dat met de extender en de body erbij een lengte krijgt om U tegen te zeggen. Dus ofwel de Canon 400 prime al dan niet met extender naar noodwendigheden, ofwel de Sigma, maar die zou ik alleen opzijn pure 500 gebruiken. De Sigma is licht in het voordeel vor de winter omwille van toch lichtsterker.
                            Upgraden naar een nieuwe body : zonder twijfel de 40dD.
                            fotosite

Comment

Ik vraag mij zo af of je naast de twee niet de 100-400 IS van Canon moet overwegen (als je de Bigma toch wil vervangen) Je gaat hier op BD heel wat info vinden over deze lens van mensen die ze gebruiken, vergelijkingen tussen de 100-400 en de Bigma en de 400 prime.

Mochten ze die 400 prime van Canon nu eens uitbrengen met IS, hé.

Verder zou ik toch opletten dat de F8 die je gaat verkrijgen met de extender wel voldoende licht geeft om nog (snel) te kunnen AF'en. Ik weet niet hoe belangrijk dat is voor jouw fotografie, maar optimaal gaat dat zeker niet zijn.

Misschien eens posten in het lenzenforum
                              DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Een heel intresant topic, en maakt veel duidelijk.

Comment

Working...
                                X