Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5D en natuurfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon 5D en natuurfotografie

Hoi DES,

Met de EF 400mmf5.6 ga je veel plezier hebben.

Retescherp, licht, snel, mooi contrast,etc...kortom een prachtige lens.

Ik heb ze nu een 3 tal jaartjes en ik wil ze niet meer missen.

Samen met mijn sigmonster(300-800mm f5.6) zijn die mijn twee absolute favorieten.

Mijne maat heeft de 100-400m en is er eigenlijk niet 100% tevreden van.

Van de 10 foto's krijgt hij er maar een paar echt scherp.

Met of zonder IS maakt weinig verschil.

Ik heb ze (de lens) ook al geprobeerd met tegenvallende resultaten.

Het kan een "slecht" exemplaar zijn.....

We werken ook veel vanuit een schuilhut/schuiltent en dan is de schuifzoom ook niet handig.

Hij moet telkens zijn hand naar buiten steken om van brandpunt te veranderen en dat zien de vogels/dieren direct.

Het is zoals Elsan zegt: Betaalbaar en toch heel scherp......de 400mm f5.6 van canon en de 500mm prime van sigma.

Persoonlijk zou ik voor de 500mm sigma gaan omwille van het bereik.

Als je met extenders gaat werken boet je kwaliteit in....zo simpel is het.

Als je met je neus op het onderwerp kunt gaan zitten heb je nog een beetje respijt met een extender, dan heb je nog goede details, maar als de afstand wat groter wordt....

Ik weet niet of je deze jongens al kent, maar ze werken alledrie met een sigma 500mm.
    Groetjes
    ----JO

Comment

Ik kan Jo volledig bijtreden. Noch de Bigma, noch de Canon 100-400mm zijn vogellenzen. Ik spreek uit ervaring want ik heb ze beiden gehad.

Als je kiest voor betaalbaar en draagbaar, dan ga je voor Canon 400mm prime.

Wil je er wat meer aan besteden en meer kilo's sleuren, ga dan voor de Sigma 500mm, maar bedenk dat ook je statief veel zwaarder en duurder zal moeten zijn.

Die 30D body kan je nog wel enkele jaartjes bijhouden.

Maar, en dat heb ik je al gezegd, Des, in een vorige post, vogelfotografie vereist veel geduld. Er bestaan geen bodies en lenzen waarmee je enkele minuutjes in het veld loopt en vanop 200meter een vogeltje kan kieken.
      http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Bedankt ,
        jo en neos,

dat is duidelijk de gebruikerservaring die julie meegeven.
        zoals de beschrijving in de schuilhut, en de daarbij gaande perikelen....
        Ook de eigen ervaring van de 100-400, wil toch weer wat zeggen.
        de enige echte goede fotos die ik gezien heb, is van de link die ik heb gepost,
        en dat op de vele fotografen die er mee werken .....
        wil al iets zeggen denk ik.

ook schijnt het inderdaad zo te zijn dat, de meeste 100-400 soft zijn,
        je moet al heel veel geluk hebben dat, uw exemplaar een scherp is !

alle hier op bd geposte fotos, van de canon 400 mm prime, en de sigma 500 mm prime, zijn van een heel goede kwaliteit, en na wat onderzoek viel me dit toch heel erg op, wat dan toch een verstandige keuze zou zijn, om één van die 2 lenzen aan te schaffen.
        Ik denk dan ook, dat ik niet lang meer ga twijfelen, wat betreft mijn keuze.

canon 400 mm prime = korte termijn - 1122€ bij konijn,
        sigma 500 mm prime= lange termijn - 3555€ bij konijn,

die knoop doorhakken, is niet echt simpel rekening houdend met 100mm meer,en 1 stop minder voor de sigma.
        maar het berdag , ten opzichte van 400 verschil naar de 500 is toch trippel en ik weet nog niet of dat wel verantwoord is.

De 30D blijft nog tot volgend jaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
          Bedankt ,ook schijnt het inderdaad zo te zijn dat, de meeste 100-400 soft zijn,
          je moet al heel veel geluk hebben dat, uw exemplaar een scherp is !

Dat is volgens mij wel ietsje overdreven, de laatste jaren zijn het bijna allemaal goede exemplaren die afgeleverd worden, het zijn vooral de eerste exemplaren waar veel slechtere tussen zaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            Dat is volgens mij wel ietsje overdreven, de laatste jaren zijn het bijna allemaal goede exemplaren die afgeleverd worden, het zijn vooral de eerste exemplaren waar veel slechtere tussen zaten.
            Dat is natuurlijk heel goed mogelijk;
            maar waar kan ik daar dan recente en correcte info over vinden?
            waarschijnlijk is dit mischien wel zo, maar wie of wat bevestigd dat?

Comment

canon 400 mm prime = korte termijn - 1122€ bij konijn,
              sigma 500 mm prime= lange termijn - 3555€ bij konijn,

die knoop doorhakken, is niet echt simpel rekening houdend met 100mm meer,en 1 stop minder voor de sigma.
              maar het berdag , ten opzichte van 400 verschil naar de 500 is toch trippel en ik weet nog niet of dat wel verantwoord is.

De 30D blijft nog tot volgend jaar.
              Het verschil is geen volle stop hé, de Sigma is geen F4 maar 4.5, dat maakt de lens ook lichter en goedkoper dan zijn Canon broer natuurlijk. Persoonlijk zou ik nooit zo'n bedrag uitgeven voor een lens waar je niet eens een 1.4 extender Kan op gebruiken zonder je AF te verliezen. Volgens Elsan gaat de kwaliteit er ook nogal op achteruit. Mijn persoonlijke mening is dat je dan beter de sublieme 400 koopt ofwel wacht je nog enkele jaartjes en ga je ineens voor een 500 F4 maar die beslissing kan enkel jij nemen.

Het verschil in bereik tussen 400 en 500mm is nu ook weer niet zo wereldschokkend, in elk geval niet in die mate om er 3 keer meer voor te betalen. Als je op een 500 zonder probleem een 1.4x kunt gebruiken dan pas is er echt een verschil in bereik, pas op ik ben 100% overtuigd dat die Sigma een heel goede lens is maar een lens met zo’n prijs moet je 100% kunnen benutten met een 1.4 extender volgens mij.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Het verschil is geen volle stop hé, de Sigma is geen F4 maar 4.5, dat maakt de lens ook lichter en goedkoper dan zijn Canon broer natuurlijk. Persoonlijk zou ik nooit zo'n bedrag uitgeven voor een lens waar je niet eens een 1.4 extender Kan op gebruiken zonder je AF te verliezen. Volgens Elsan gaat de kwaliteit er ook nogal op achteruit. Mijn persoonlijke mening is dat je dan beter de sublieme 400 koopt ofwel wacht je nog enkele jaartjes en ga je ineens voor een 500 F4 maar die beslissing kan enkel jij nemen.

Het verschil in bereik tussen 400 en 500mm is nu ook weer niet zo wereldschokkend, in elk geval niet in die mate om er 3 keer meer voor te betalen. Als je op een 500 zonder probleem een 1.4x kunt gebruiken dan pas is er echt een verschil in bereik, pas op ik ben 100% overtuigd dat die Sigma een heel goede lens is maar een lens met zo’n prijs moet je 100% kunnen benutten met een 1.4 extender volgens mij.
                Ik geef je meer dan gelijk,
                ik vind dat ook, tis aleen jammer .
                Mijn gedacht doet men dit expres en wel om te voorkomen dat het sig-monster, te veel concurentie van hun eigen merk krijgt.
                anders zouden ze wel een gelijkwaardige lens, als de canon 500 gekozen hebben om te copieren, net zoals met de 70-200 enz ...

Denk elke dag, meer en meer om de 400mm prime te nemen samen met de 1.4 pro 300 kenko. Dat geeft me dan toch de 1.6 x 400 x 1.4 = 896 mm,
                en daar moet ik mijn inziens toch deftige prentjes mee kunnen maken,
                ook het feit dat ik met de kenko mijn af blijf behouden, en dat is toch wel belangrijk, de zoeker van de 30D is niet groot genoeg om manueel te focusen.
                (toch voor mijn ogen lijkt dit zo)

op dit moment , zal men mij toch met serieuze argumenten moeten afkomen, om me te kunnen overtuigen, om van gedacht te veranderen.

Het enige struikelblok voor mij is nog de zoeker van mijn 30 D,
                ik had er graag zo een vergroot glas ingezet, aan de zoeker , maar naar het schijnt( van horen zeggen) is dit rommel en zou dat niet echt werken.

heeft daar iemand ervaring mee?

Comment

ook het feit dat ik met de kenko mijn af blijf behouden,
                  en dat is toch wel belangrijk, de zoeker van de 30D is niet groot genoeg
                  om manueel te focusen. (toch voor mijn ogen lijkt dit zo)
                  hola pola ...

400f5.6 met 1.4 extender (kenko of whatever) geeft focaal van 560f8.0 met de field of view van een 900f8.0 ...
                  om je AF te behouden op de 30D ga je dan wel de tape-methode dienen te gebruiken.
                  maar het werkt!

ik heb zelf een tijdje die 400f5.6 gehad (gebruikt op een 10D) en getest op
                  (merkbare, niet meetbare) AF-snelheid en scherpte mits afgeplakte pinnetjes.
                  ik kon geen doorslaggevend scherpteverschil vaststellen bij gebruik van de canon tegenover de soligor(=kenko) 1.4 extender.
                  wel merkte ik dat de AF snelheid met de canon extender een fractie sneller was dan met de soligor (dan spreken we fracties van secondes).
                  AF heb ik getest in heel slechte licht omstandigheden: 's avonds, binnen, bij spaarlampverlichting.

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    hola pola ...

400f5.6 met 1.4 extender (kenko of whatever) geeft focaal van 560f8.0 met de field of view van een 900f8.0 ...
                    om je AF te behouden op de 30D ga je dan wel de tape-methode dienen te gebruiken.
                    maar het werkt!

ik kon geen doorslaggevend scherpteverschil vaststellen bij gebruik van de canon tegenover de soligor(=kenko) 1.4 extender.
                    wel merkte ik dat de AF snelheid met de canon extender een fractie sneller was dan met de soligor (dan spreken we fracties van secondes).
                    AF heb ik getest in heel slechte licht omstandigheden: 's avonds, binnen, bij spaarlampverlichting.

mm
                    Nu breekt mijn klomp.......
                    Ben ik dan zo mis?

na veel lezen, vraag me nu niet de bron, maar daar werd verteld dat de kenko,
                    zijn a.f. behoud, omdat deze zijn signaal niet doorgeeft body-lens,
                    en je deze dus kunt gebruiken met gelijk welke lens (muliti inzetbaar), je a.f. blijft behouden .....

dan moet het een andere extender zijn(die niet afgeplakt moet worden)??

maar welke?

ale kan weer gaan zoeken ,

ik heb nu de sigma 1.4 extender ( 6weken oud) dus de nieuwste versie,
                    dat zal niet gaan zeker met de canon lens?
                    en zo ja wat moet ik dan afplakken? om de body te misleiden?

Nog goed dat er forums bestaan, mijn gedacht

Comment

bizar hé

de kenko's die af-behoud hebben zijn de oudere versies.
                      die hebben die contactjes niet die de info doorgeven aan
                      de camera. met zo'n extender op de cam lees je mooi in
                      de exif "400 @ f5.6" maar met de recentere versies lees
                      je "560 @ f8" in je exif.

niks om je zorgen in te maken.

eventjes zoeken en de (doodsimpele) tape-methode vind je wel.

heb eventjes gezocht:
                      foto en artikel

mm
                      Last edited by mm; 11 april 2008, 14:38.
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

hola pola ...

maar het werkt!

mm
                        bizar hé

de kenko's die af-behoud hebben zijn de oudere versies.
                        die hebben die contactjes niet die de info doorgeven aan
                        de camera. met zo'n extender op de cam lees je mooi in
                        de exif "400 @ f5.6" maar met de recentere versies lees
                        je "560 @ f8" in je exif.

niks om je zorgen in te maken.

eventjes zoeken en de (doodsimpele) tape-methode vind je wel.

mm
                        Ach dat verklaart natuurlijk alles,
                        ze gaan met hun tijd mee

o.k., zal eens zoeken op Tape methode..

Comment

Ach dat verklaart natuurlijk alles,
                          ze gaan met hun tijd mee

o.k., zal eens zoeken op Tape methode..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                            Gelukt, en met de 50-500 plus de sigma extender

dus dat gaat met de 400, en canon of kenko,
                            nog een stuk sneller en scherper zijn dat kan niet anders

thx voor de link

Comment

De Canon 400 5.6 + extender van welk merk ook, voor vogelfotografie, gaat je een desillusie rijker maken en een flink aantal euro's armer....

Ik fotografeer dagelijks vogels met Canon 30D en 400mm zonder converter en voor 95 % niet vanuit een schuilhut.

De foto's van de laatste dagen vind je hier: http://www.pbase.com/neos_marc/recent

In deze map staat er geen enkele die vanuit een schuilhut gemaakt is.

De enkele mindere van kwaliteit die er tussen staan zijn grote crops, maar toch gemaakt en geplaaatst omwille van de zeldzaamheid in het gebied.

De plantenfoto's maak ik met een stokoude Canon D60 + Sigma 150mm macro
                              Last edited by Neos; 13 april 2008, 02:29.
                              http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Des, niet te veel piekeren over materiaal, maar 't veld in en platen schieten
                                Deze zijn ook met de 50-500 gemaakt
                                fotosite

Comment

Working...
                                X