Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door butterflyjuneBekijk bericht
super!
ik mis alleen de uitleg voorTV
maar ik ga de andere dus AV en M goed lezen! thanks
en ook aan iedereen die mij zo goed help! thanks!!!
Tv (of Shutter priority) werkt net andersom dan Av, bij Tv kies je de sluitertijd en dan gaat het toestel het juiste diafragma kiezen. Om eerlijk te zijn werk ik liever in Av, daar bepaal je net dat ietsje meer van scherpte (DOF).
Daarnaast schiet ik zo goed als altijd in M (manueel) en dan bepaal je zowel diafragma als sluitertijd gebaseerd op dat balkje dat de belichting weergeeft.
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
Website : http://runaque.deviantart.com/
ja dat van de diafragma begrijp ik nu wel beter, dus hoe laager de numer hoe onscherp de achtergrond...zo uit mijn hoofd...
maar dat sluiter tijd....ik blijf proberen maar vind een ramp....ze komen niet goed uit vaak wassig...
maar ik ben nu met dat instellingen van canon van dat link..en het is super...
dus ik moet meer geduld hebben
Als je foto's wazig zijn, is je sluitertijd dus te lang. Hierdoor krijg je bewegingsonscherpte. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je sluitertijd korter wordt. Dit kan dus door het diafragma verder te openen, dus een lager nummer, maar dit betekent dus ook dat je scherpte-diepte kleiner wordt.
Wordt de scherpte-diepte te klein, of is je sluitertijd dan nog niet kort genoeg, dan kun je de ISO waarde verhogen (maar met een te hoge ISO waarde krijg je veel ruis in je foto en da's meestal niet gewenst) of je flits gebruiken....
Het klopt dat een groter diafragma (kleinere f-stop) een kleiner scherptediepte geeft. In het Engels spreekt men van Depth of field of DOF. Misschien zoek je best even naar een Engelse definitie als je dat beter verstaat?
Vooral met mijn 50mm prime lens zie ik het fenomeen van een wazige (=blurry) achtergrond, en ik leer nu stilletjes aan hoe ermee te "spelen".
Wat probeer je te fotograferen, en met welke lens? Binnen of buiten?
Als je foto's wazig zijn, is je sluitertijd dus te lang. Hierdoor krijg je bewegingsonscherpte. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je sluitertijd korter wordt. Dit kan dus door het diafragma verder te openen, dus een lager nummer, maar dit betekent dus ook dat je scherpte-diepte kleiner wordt.
Wordt de scherpte-diepte te klein, of is je sluitertijd dan nog niet kort genoeg, dan kun je de ISO waarde verhogen (maar met een te hoge ISO waarde krijg je veel ruis in je foto en da's meestal niet gewenst) of je flits gebruiken....
De ruis valt reuze goed mee hoor, ik heb foto's gemaakt in donkere omstandigheden met ISO 400, 800 en 1600 en echt storen doet het niet en anders moet er maar een statief gebruikt worden.
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
De ruis valt reuze goed mee hoor, ik heb foto's gemaakt in donkere omstandigheden met ISO 400, 800 en 1600 en echt storen doet het niet en anders moet er maar een statief gebruikt worden.
Ja, dat klopt natuurlijk wel en ik charcheerde het daarnet inderdaad wel een beetje, maar dat deed ik vooral om aan te geven dat het meestal niet de beste oplossing is om bijv. naar ISO 3200 te gaan
Een statief is inderdaad ook nog een alternatief, die had ik vergeten te noemen
Ja, dat klopt natuurlijk wel en ik charcheerde het daarnet inderdaad wel een beetje, maar dat deed ik vooral om aan te geven dat het meestal niet de beste oplossing is om bijv. naar ISO 3200 te gaan
Een statief is inderdaad ook nog een alternatief, die had ik vergeten te noemen
Dat klopt, maar als je echt niet in de mogelijkheid bent om en goede foto te nemen op een lage ISO waarde, dan is je enige uitweg de waarde te verhogen, soms kan je echt geen andere kant op. Ikzelf ben ook niet gek op de ISO omhoog te halen, maar als het niet kan, sja...
Het klopt dat een groter diafragma (kleinere f-stop) een kleiner scherptediepte geeft. In het Engels spreekt men van Depth of field of DOF. Misschien zoek je best even naar een Engelse definitie als je dat beter verstaat?
Vooral met mijn 50mm prime lens zie ik het fenomeen van een wazige (=blurry) achtergrond, en ik leer nu stilletjes aan hoe ermee te "spelen".
Wat probeer je te fotograferen, en met welke lens? Binnen of buiten?
ik heb alleen de lens 18-55
deze is niet zo best voor buiten....ik hou van fotos van mijn hond te maken..maar buiten is deze te klein..dus kan ik niet echt leuke fotos van maken, en verder doe ik binnen fotos..
ik heb alleen de lens 18-55
deze is niet zo best voor buiten....ik hou van fotos van mijn hond te maken..maar buiten is deze te klein..dus kan ik niet echt leuke fotos van maken, en verder doe ik binnen fotos..
Lens is anders wel geschikt voor buiten, alleen kan je er niet mee zoomen. Lens is prima voor normaal gebruik, maar bij bepaalde onderwerpen schiet je al direct te kort met deze lens.
gebruiken jullie ook een uv filter op de lens?
Ik ook, en om dezelfde reden als Runaque. Er is nochtans een hele discussie aan de gang over het wel of niet gebruiken van een UV-filter. Terwijl het je lens effectief beschermt (maar moet dat vandaag de dag nog met de gebruikte "krasbestendige" materialen?) heeft het wel degelijk een impact op de scherpte van je foto. De meningen zijn zeker verdeeld.
Ik ben heel de namiddag in de weer geweest met wat scherpte-oefeningen te doen, en haal de scherpste resultaten met mijn 50mm prime lens. Maar misschien moet jij inderdaad overwegen een telelens aan te schaffen, zoals de 55-200 kitlens of de recentere, en misschien wel betere 55-250mm, als jij buiten de (bewegende) hond wilt vastleggen?
Ik ook, en om dezelfde reden als Runaque. Er is nochtans een hele discussie aan de gang over het wel of niet gebruiken van een UV-filter. Terwijl het je lens effectief beschermt (maar moet dat vandaag de dag nog met de gebruikte "krasbestendige" materialen?) heeft het wel degelijk een impact op de scherpte van je foto. De meningen zijn zeker verdeeld.
Ik ben sinds kort bezig met infrarood fotografie en de UV filter geeft meer kans op een "hot spot" heb ik de indruk, de eerste foto's die ik nam hadden een soort van vlek in het midden en bij een nieuwere reeks heb ik de UV filter gewoon achterwege gelaten en de zogenaamde "hot spot" was niet (toch niet zichtbaar) aanwezig.
Dus ergens kan ik aannemen dat het de lichtinval en scherpte kan beïnvloeden en dat de meningen verdeeld zijn kan ik ook nog volgen, zeker met dat de nieuwere lenzen vaak al voorzien van een coating tegen UV licht. Dus met dat in het achterhoofd, waarom dan een UV filter kopen? Mijn mening is dat als je per ongeluk je lens stoot dat de UV filter de klap opvangt en (hopelijk) de vaste lens beschermt tegen mogelijke krassen of kappen.
En ik geloof niet in "krasvaste" materialen, elk materiaal is kapot te krijgen, kwestie van hoe je ermee omgaat. Krasvaste lenzen zijn in mijn ogen lenzen waar de kans kleiner is om krassen op te lopen zoals de lens afvegen met een doekje en dat er per ongeluk zand aanwezig is, in veel gevallen resulteert dit in krassen...
Runaque, niet dat ik ButterflyJune's thread wil highjacken, maar nu we het toch over UV-filters en poetsen hebben: ik merk dat de filter van mijn 50mm prime nogal stoffig is. Enige tips om het te reinigen? Op de camera, of eerst afnemen, poetsdoekje of wat? Dank voor alle tips.
Comment