Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
    Mijn advies (je doet er natuurlijk mee wat je wilt), beslis nu, en geniet van de lente en de zomer .
    Bij fotorubens (shop mét service) staat hij nu ook op 1725 euro -200 euro = ~1500 euro , waarbij ik mijn aankoopdrempel bereikt heb.
    Ik wacht nog effekes tot 22 april en dan hap ik allicht toe.

    Comment


    • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

      Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
      Dit verlegt zeker de prioriteiten .
      In elk geval snel beterschap gewenst voor uw vrouw, en hierbij wens ik u ook veel sterkte.
      En volgens de laatste geruchten zijn zowel de 40D als de 5D nog niet met uitsterven bedreigd , je hebt dus nog alle tijd dan om na te denken.
      Bedankt Stapperke
      Tja, al goed dat ik hier wat kan komen volgen + af & toe iets posten, om toch maar even op iets anders te focussen, dan ziekte, dokters, verpleegsters, baxters...enz.

      @PSG
      Bedankt voor de link
      Dienen 5D download gaat wel aan een slakkengangetje

      SF
      00.00 Gone

      Comment


      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Mijn zoon beweert namelijk dat hij geen verschil ziet tussen de foto's van de Dpreview tests 5D en 40D. (RAW)
        Daar staat wel RAW bij, maar deze zijn reeds geconverteerd naar Jpg
        Hij liet ons (van die test) 2 A4 prints zien: 300ppi, Canon papier, maar niemand kon juist vertellen welke de 5D print was!
        Het was echt gissen en hoe goed ik ook mijn best deed....hummm, moeilijk!!
        Het kan zijn dat je tot A3+ moet gaan of nog groter, om verschil te zien!
        Boven A4 printen kom ik eigenlijk nooit, zo’n grote lappen is niet meer van deze tijd, vind ik!
        Ik vermoed wel dat bijvoorbeeld bij nachtopnames met hoge ISO’s en zeer lange sluitertijden er wel een heel groot verschil kan zijn!
        Een keuze maken kan toch moeilijk en vervelend zijn, hoor, gelukkig heb ik nog veel tijd.
        Het ideale zou zijn dat de 5DMKII, voor het einde van de CBack zou komen, maar dat betwijfel ik.



        Zijn er trouwens op het net RAW files te vinden, die met de 5D genomen zijn?

        SF
        Wat je daar gedaan hebt is uitstekend vind ik want dat doe ik ook altijd. Maar mijn prints zijn iets groter want ik druk nogal regelmatig tot 45x30 cm. En dat is dus mijn maatstaf hoe goed is de kwaliteit op mijn normale max print formaat. Af en toe print een mens wel eens groter maar dat is teveel een uitzondering om rekening mee te houden. Maar ik probeer dan wel zelf de foto's te maken en converteer de RAW files ook zelf.

        40D-5D heb ik zo nog niet vergeleken dus daar kan ik mijn gedacht niet geven maar in lage iso's gaat het verschil niet groot zijn. In de hogere gaat het denk ik toch meer gaan opvallen.
        Maar op A4 ga je geen wereld van verschil zien ook niet.
        Eigenlijk vind ik dat je een 5D moet kopen als de voordelen van FF voor jou interessant zijn. Want anders is de 40D eigenlijk gewoon de betere keuze. Voor het prijsverschil kan je immers nog steeds veel kopen en doen.

        Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
        Hoelang kan je er bij canon op rekenen om de 5DI nog te kunnen kopen, eens de 5DII uit is? Stel dat de 5DII vb te duur is, hoe snel moet je dan zijn om nog een 5DI nieuw te kunnen kopen?
        Meestal is de cashback afgelopen alvorens de opvolger uitkomt. Maar er is toch nog steeds een periode van enkele weken na de aankondiging dat je de oudere body's nog wel kan vinden.

        Comment


        • Re: Test en RAW files??

          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
          Mijn zoon beweert namelijk dat hij geen verschil ziet tussen de foto's van de Dpreview tests 5D en 40D. (RAW)
          Daar staat wel RAW bij, maar deze zijn reeds geconverteerd naar Jpg
          Hij liet ons (van die test) 2 A4 prints zien: 300ppi, Canon papier, maar niemand kon juist vertellen welke de 5D print was!
          Het was echt gissen en hoe goed ik ook mijn best deed....hummm, moeilijk!!
          Het kan zijn dat je tot A3+ moet gaan of nog groter, om verschil te zien!
          Boven A4 printen kom ik eigenlijk nooit, zo’n grote lappen is niet meer van deze tijd, vind ik!
          Ik vermoed wel dat bijvoorbeeld bij nachtopnames met hoge ISO’s en zeer lange sluitertijden er wel een heel groot verschil kan zijn!
          Een keuze maken kan toch moeilijk en vervelend zijn, hoor, gelukkig heb ik nog veel tijd.
          Het ideale zou zijn dat de 5DMKII, voor het einde van de CBack zou komen, maar dat betwijfel ik.



          Zijn er trouwens op het net RAW files te vinden, die met de 5D genomen zijn?

          SF
          Heb die poef al voor verschillende toestellen gedaan met dezelfde opnames op A3+ en A2 formaat. Op A2 kun je verschillen detecteren als je heel nauwkeurig gaat vergelijken. Wat wel een groot verschil geeft, en dat zie je op A5 formaat of nog kleiner, is het dynamisch bereik, zekers in JPEG mode waar de 5d toch moet onderdoen toz van de 40d of andere recente APS-C toestellen.
          Daarbij komt dat de bediening en mogelijkheden van de 5d vrij spartaans overkomt tegenover hedendaagse toestellen.
          Op hoge ISO's presteert de 5d beter.

          Comment


          • Re: Test en RAW files??

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Heb die poef al voor verschillende toestellen gedaan met dezelfde opnames op A3+ en A2 formaat. Op A2 kun je verschillen detecteren als je heel nauwkeurig gaat vergelijken. Wat wel een groot verschil geeft, en dat zie je op A5 formaat of nog kleiner, is het dynamisch bereik, zekers in JPEG mode waar de 5d toch moet onderdoen toz van de 40d of andere recente APS-C toestellen.
            Daarbij komt dat de bediening en mogelijkheden van de 5d vrij spartaans overkomt tegenover hedendaagse toestellen.
            Op hoge ISO's presteert de 5d beter.
            Ik moet echt wel toegeven, dat ik, en anderen, op een A4 topprint op Canon papier, totaal geen verschil kunnen zien, zelfs niet onder een loupe!
            Vermits ik nooit boven A4 ga…..?
            Misschien toch maar bij mijn eerste speurtocht blijven > 40D en later ooit eens een FF
            Ik heb nog 3 á 4 maand bedanktijd, wie weet wat komt er nog allemaal boven water tegen die tijd.
            Bedankt voor uw reacties.

            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • Re: Test en RAW files??

              Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              Ik moet echt wel toegeven, dat ik, en anderen, op een A4 topprint op Canon papier, totaal geen verschil kunnen zien, zelfs niet onder een loupe!
              Vermits ik nooit boven A4 ga…..?
              Misschien toch maar bij mijn eerste speurtocht blijven > 40D en later ooit eens een FF
              Ik heb nog 3 á 4 maand bedanktijd, wie weet wat komt er nog allemaal boven water tegen die tijd.
              Bedankt voor uw reacties.

              SF
              Het is een interessante oefening maar naar wat kijk je dan ?
              Scherpte, DR, tonaliteit, ruis?

              Maar vooral : op welke foto's doe je die oefening. Een testfoto met flessen e.d. is wel leuk maar ik vraag me af of je daarmee de juiste nuancen e.d. meehebt. De 5D is bijvoorbeeld vaak geroemd voor een natuurlijke look, rendering van kleine details, een pop-effect, een je-ne-sais-quoi, mooie tonaliteit,...
              Het is maar de vraag of je dit op een dpreview testimage kunt zien.

              Ik weet alleszins dat ik op webverkleiningen foto's van de 5D er heel geregeld kan uithalen. Ik heb ook al foto's gezien van een 40D (zelfs een 20D), D300 die ook heel goed in de richting komen, maar ik kom consequent meer van dergelijke foto's tegen bij de 5D.
              Dan heb je nog het DOF effect van FF...

              Mensen die zowel een 40D als 5D hebben (gehad), zeggen nagenoeg unaniem dat de 5D betere beelden geeft en dat een shoot met de 5D beter resultaten geeft dan wanneer ze hun 40D inzetten.

              Voor wat dienen kan ...

              Comment


              • Re: Test en RAW files??

                Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Mensen die zowel een 40D als 5D hebben (gehad), zeggen nagenoeg unaniem dat de 5D betere beelden geeft en dat een shoot met de 5D beter resultaten geeft dan wanneer ze hun 40D inzetten.

                Voor wat dienen kan ...
                Ik was hier ook aan het nadenken tussen die 2 en heb ook al heel wat sites zitten bekijken. En ik ben er toch ook tegengekomen die hun 40D net beter vinden.
                Het zal wel afhangen van wat je nu net belangrijk vind in de foto.

                Voor mij persoonlijk neigt het nu toch meer naar de 40D omdat ik anders ook nog de 24-105 moet bijkopen en dan wordt die 5D inverstering toch weer wat hoger.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • Re: Test en RAW files??

                  Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  Het is een interessante oefening maar naar wat kijk je dan ?
                  Scherpte, DR, tonaliteit, ruis?
                  Naar wat kijken wij... gewoon naar de foto's zoals iedereen naar foto’s kijkt, denk ik.
                  Deze Dpreview foto's zijn in dezelfde omstandigheden genomen, hoop ik en van hetzelfde onderwerp, maar we zien echt geen verschil.
                  Daar een stuk gaan uithalen en dan uitvergroten, dat spreekt me niet aan, omdat ik dit in de werkelijke wereld ook nooit zou doen.
                  Mijn wijlen vader, was fotograaf en die vond herkaderen een fotografische zonde.
                  Volgens hem mocht je nooit herkaderen, tenzij de afstand echt niet te overbruggen is.
                  Achteraf gezien bleek, dat veel geroemde fotografen van dezelfde mening waren en dienden, dan toch steeds als bewijs, het volledig negatief af te drukken, met het rare bekende zwarte randje!
                  Ik ben zo fotografisch opgevoed dat ik er mij, uit respect, nu ook strikt aan hou.
                  Ik ben al zeg ik het zelf héél goed op de hoogte van 'B&W' analoge fotografie en "voodoo" dokawerk!
                  Mijn zoon is dan weer veel beter op de hoogte ((momenteel)) van PC en Digitale fotografie!
                  Hij beweert en probeert me al lang uit te leggen dat een 5D met 2 megapixel eigenlijk al voldoende zou zijn om een scherm (1024x1280) mee te vullen?
                  Nog straffer dat je geen verschil op het scherm zou zien, indien alle andere parametes hetzelfde zouden zijn.
                  Sowieso moet je die mega-megapixelflappen, waar je maar 1/8ste deel van op je scherm krijgt, toch resizen naar 72ppi en (+I-) 2 megapixel, of minder!
                  Daar heef hij toch wel een punt.
                  Gaan we printen dan is het "wel" een ander verhaal natuurlijk. 320ppi enz….

                  SF
                  info: ik hoor net dat Hugo Claus is overleden
                  Last edited by StoneFree; 19 maart 2008, 15:26. Reden: H.Claus (+)
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Ik heb me de 5D besteld met 24-105.

                    Van beeldkwaliteit zullen de 5D en 40D niet voor elkaar onderdoen denk ik, de lens die je erop steekt zal ook bepalend zijn. Bij een 5D riskeer je nog eerder vignettering en andere lensfouten te zien dan op een 40D, wegens de grotere beeldcirkel.

                    Maar, je moet eens een digitale reflex met cropfactor nemen en daarna door een analoge reflex kijken (fullframe)....een wereld van verschil.

                    Ik ben nog steeds super tevreden van mijn 20D, en nu wordt ie aangevuld met een 5D. Volgend jaar, of eind dit jaar vervang ik mijn 20D waarschijnlijk door een 5D. Nee, en niet door een 5D Mk II of een andere full frame. 2 van deze toestellen is me een beetje te duur (tenzij ik de lotto win natuurlijk).

                    Zo heb ik de voordelen van beide werelden, prachtig toch
                    SKurt.be
                    www.SKurt.be

                    Comment


                    • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Het DOF-aspect is de enige reden waarom ik twijfel aan de 5D/FF + de mogelijkheid om meer te croppen
                      met minder detailverlies tov de 40D, anders had ik me allang de 40D gekocht...

                      Voor mij persoonlijk betekent dat ik voor dat éne aspect bijna 2x zoveel betaal en dat met een pak minder
                      features , maar als het verschil groot is dan vind ik dat wel waard...

                      Enfin, vrijdag ga ik mijn lenzen even testen op een 5D vs mijn 20D bij een bekende en helpvaardige BD'er hier (thanx Yowan)...
                      Hopelijk geeft dat de doorslag

                      Comment


                      • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        Ik heb geen 5D, maar haal de foto's genomen met een 5D er toch wel redelijk consequent uit hoor. Je kan het niet wetenschappelijk verklaren, maar foto's die uit een 5D komen zijn veel zachter, aangenamer om naar te kijken, meer gedetailleerd... en een foto van een Hassie is dan NOG eens een klasse mooier.

                        Kijk hier maar eens naar één van mijn favoriete Hasselbladfotografen:

                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Ik heb geen 5D, maar haal de foto's genomen met een 5D er toch wel redelijk consequent uit hoor. Je kan het niet wetenschappelijk verklaren, maar foto's die uit een 5D komen zijn veel zachter, aangenamer om naar te kijken, meer gedetailleerd... en een foto van een Hassie is dan NOG eens een klasse mooier.

                          Kijk hier maar eens naar één van mijn favoriete Hasselbladfotografen:

                          http://www.pbase.com/arnoldas

                          Ik zag dit verschil ook wel met de 5D
                          Ik zag echter ook veel slechte en fletse opnames met 5D’s
                          Bij nader inzien begin ik me af te vragen of het niet aan de fotograaf zelf ligt, of eventuele nabewerking-kunstjes
                          Normaal zouden we het veschil dan "ook en zeker" op de DPr test foto's moeten zien en dat is dus helemaal niet het geval.
                          De ene fotograaf is echter niet de andere en sommigen doen wonderen in Photoshop, anderen verknoeien de boel volledig, door lelijke oversharpeining, saturation, contrast… enz

                          SF
                          00.00 Gone

                          Comment


                          • Re: Test en RAW files??

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Het is een interessante oefening maar naar wat kijk je dan ?

                            Mensen die zowel een 40D als 5D hebben (gehad), zeggen nagenoeg unaniem dat de 5D betere beelden geeft en dat een shoot met de 5D beter resultaten geeft dan wanneer ze hun 40D inzetten.

                            Voor wat dienen kan ...
                            Er zijn er toch verschillende eigenaars op andere fora die anders kraaien hoor.

                            Comment


                            • Re: Test en RAW files??

                              Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                              Hij beweert en probeert me al lang uit te leggen dat een 5D met 2 megapixel eigenlijk al voldoende zou zijn om een scherm (1024x1280) mee te vullen?
                              Nog straffer dat je geen verschil op het scherm zou zien, indien alle andere parametes hetzelfde zouden zijn.
                              Hier haal je wel een aantal zaken door elkaar.
                              De nagenoeg 13 megapixel van de 5D is inderdaad heel wat groter dan je op een scherm kan tonen. In photoshop ga je dan gewoon uitzoomen en pannen e.d.

                              Wanneer een beeld op een website vb wordt getoond, wordt dit effectief verkleind. Het beeld is dan echt vb maar 800 pixels breed.
                              Wanneer je verkleint, gebeuren een aantal zaken : tonaliteit blijft redelijk gelijk maar contrast verhoogt vaak wat. Bokeh, dof, e.d. verandert niet echt.
                              Scherpte en details veranderen : de randen aan grote egale vlakken worden wat scherper en kleine details vallen weg.

                              Dat je zélfs op een webformaat dus verschillen ziet tussen de 5D en 40D (vb meer details bij de 5D) spreekt dan eerder voor de 5D en is niet zomaar vanzelfsprekend omdat het een kleinere foto is. Eigenlijk, net omgekeerd.

                              Ook als je inzoomt op het oorspronkelijke formaat, zie je meer details bij de 5D.

                              Maar veel aanhangers van de 5D vinden dat dit zelfs niet het belangrijkste verschil is, maar dat de beelden "iets" hebben dat anders is (je-ne-sais-quoi) waar je niet direct een technische term kan op plakken.

                              Comment


                              • Re: Test en RAW files??

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Er zijn er toch verschillende eigenaars op andere fora die anders kraaien hoor.
                                De tendens gaat eerder voor 5D dan omgekeerd vind ik, maar er zijn uiteraard ook voorstanders van de 40D.

                                Mensen met een voorkeur voor actie en tele gaan eerder voor een 40D.
                                Belangrijkste verschil/voordeel van de 5D is nu het FF aspect.

                                Het IQ voordeel is niet zo groot meer.

                                Comment

                                Working...
                                X