Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

    Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
    Nee.

    Een kamera bezitten is geen levensnoodzakelijk gegeven, sterker zelfs, het is goed mogelijk om te leven zonder kamera. Of het echt gezond is, moet je eens aan Puerte vragen.
    Ik zou het ook niet weten manneke of het al dan niet gezond is ne camera te hebben, sommige beweren dat ik er gene heb,dus, maar ja ............... (beleefd blijven).Is wel zo dat op dit forum rondhangen zeer amusant is, en het geeft je zo een superieur gevoel weet je. en ne mens heeft dat al eens nodig zo.
    Heel lachwekkend te zien wat voor onzin er sommige schrijven om hun camera of hun merkske te verdedigen. Wat men soms al niet uitvind om zijn (mis)koop te motiveren. Dat iemand duizenden euro's uitgeeft voor fotokes van zijne kat, hond of wat reisfotokes te maken, dat kan mij niet schelen.
    Maar iemand die zijn geld telt om een camera te kopen, verkeerde zaken aan praten dat stoort me toch wel.

    Heb een aantal jaren terug de 5d effe gebruikt, en toen was dat een indrukwekkend toestel in vergelijking met de toen gangbare 6-8mp APS-c toestellen,alhoewel in JPEG mode was het zekers geen uitblinker. Ondertussen is er heel wat veranderd in het camera landschap en zijn de APS-C toestellen heel erg verbeterd, met een beeldkwaliteit die deze van de 5d benadert en in sommige area's overtreft. De 5d blijft de leider op hoge ISO's en is beter geschikt voor zeer grote vergrotingen.

    Gebaseerd op persoonlijke ervaring met zowel de Sony A700 en de Nikon D300 kan ik zeggen dat de huidige APS-c veel te bieden hebben qua performantie, AF, JPEG, lichtmeting, DR, algemene consistentie qua kleurweergave, gebruiksgemak, beeldkwaliteit etc. De 40d zal wel niet veel moeten onderdoen voor deze toestellen zekers.

    Akkoord in principe is een FF beter dan een APS-C, zekers voor de items gerelateerd tot een betere signaal/ruisverhouding, maar let wel dat dit enkel maar geldt binnen een zelfde technologie en productie platform.(3 jaar, manne, dat is een eeuwigheid in camera technologie)
    De meeste andere zogenaamde voordelen van FF zijn evenzeer nadelen, dat hangt puur van het gebruik af.

    Zou al serieus aan den drank of paddo's moeten gezeten hebben om een 5d te verkiezen boven bvb een D300, en een 40d is dan nog eens de helft goedkoper, manne, manne, manne gebruikt je gezond verstand eens.
    Als je nu de keuze moest maken tussen een recente FF van 2500 euro en een APS-C, en je bent een iet of wat deftige fotograaf, katten, honden, kinnekes, den dierentuin en stereotiepe model opnames ontgroeid, ja dan !!!

    En als je het koopt voor het aanzien (de meeste waarschijnlijk) denk ik dat je toch nog beter af bent met een D300 binnen dezelfde prijs categorie althans.
    Ik weet, de 40d heeft niet meer het aanzien van een 20d destijds en dat kan voor sommigen een probleem lijken.

    Comment


    • #62
      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

      De meeste mensen die ik ken die over zichzelf een superieur gevoel hebben, blijken in de praktijk meestal héél dom te zijn...
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

      Comment


      • #63
        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

        Man man man

        Wat een filosofie over het al dan niet van een 5D. Gaat het over superieur zijn? Moeten lange lenzen bij sommigen iets compenseren? Gaat het over de beste? De langste? De dikste?

        Je zal me niet horen zeggen dat die 5D geen goed toestel is, integendeel. Maar ik ga me hier toch niet moeten verantwoorden waarom ik aan dat FF nu een hogere waarde hecht. Ik ga daar ook niet voor in therapie. Mocht ik die body nu gaan gebruiken als target bij het kleiduifschieten, dan kon daar nog niemand iets van zeggen (mss mijn vrouw ).

        Als je een toestel hebt, dat dan ook nog regelmatig gebruikt en er voldoening van hebt maakt het toch niet uit of je werkt met een oude AE-1, F-1 of eos 5 met filmpjes, een 10d, 350d, 5d, een 1D-whatever of een Hasselblad met digitale rug (om eens een ander merk te noemen) of een TC met scanrug (voor die het nog groter zien).

        En ja, bij elk toestel zal je na verloop van tijd wel tegen een grens botsen. En dat is dan meestal het manneke en niet het toestel. En in het laatste geval, dan zal er altijd wel iets nieuwer of beter zijn.

        Is er iemand die denkt dat dé voorwaarde om geselecteerd te worden voor de Canvascollectie bepaald wordt door het type camera?
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #64
          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

          Mensen bepalen hun eigen normen en de redenen waarom is hun zaak.
          Zoals ik in een ander thread al zei : kiezen voor 5D is kiezen voor FF voor welke reden dan ook (dof, breedhoek, ... whatever).
          De 5D kies je niet om een dikke nek te hebben, de D300 lijkt mij eigenlijk veel emposanter.
          Toch is de IQ van de D300 nog altijd niet die van de 5D, hoewel die 3 jaar voorsprong heeft. Wanneer de 5DII fullframe combineert met nieuwe technologieën dan gaat het weer serieus knallen....

          Maar post anders eens een paar foto's uit die persoonlijke ervaring....

          Comment


          • #65
            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
            Man man man

            Wat een filosofie over het al dan niet van een 5D. Gaat het over superieur zijn? Moeten lange lenzen bij sommigen iets compenseren? Gaat het over de beste? De langste? De dikste?

            Je zal me niet horen zeggen dat die 5D geen goed toestel is, integendeel. Maar ik ga me hier toch niet moeten verantwoorden waarom ik aan dat FF nu een hogere waarde hecht. Ik ga daar ook niet voor in therapie. Mocht ik die body nu gaan gebruiken als target bij het kleiduifschieten, dan kon daar nog niemand iets van zeggen (mss mijn vrouw ).

            Als je een toestel hebt, dat dan ook nog regelmatig gebruikt en er voldoening van hebt maakt het toch niet uit of je werkt met een oude AE-1, F-1 of eos 5 met filmpjes, een 10d, 350d, 5d, een 1D-whatever of een Hasselblad met digitale rug (om eens een ander merk te noemen) of een TC met scanrug (voor die het nog groter zien).

            En ja, bij elk toestel zal je na verloop van tijd wel tegen een grens botsen. En dat is dan meestal het manneke en niet het toestel. En in het laatste geval, dan zal er altijd wel iets nieuwer of beter zijn.

            Is er iemand die denkt dat dé voorwaarde om geselecteerd te worden voor de Canvascollectie bepaald wordt door het type camera?
            Dat vind ik nu eens een goede en gezonde benadering se!!
            Waaruit nog maar eens blijkt dat mensen die praten vanuit de praktijk meestal meer gefundeerde, rationele, maar daar bovenop ook meer genuanceerde argumenten hanteren dan...( wie het schoentje past, trekke het aan zou ik zeggen).
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #66
              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              blabla voor de zoveelste keer.
              Ik wou enkel zeggen dat gezien jij in elk topic over elke kamera van elk merk zowiezo begint te orakelen, dat je hier ook wel iets over te zeggen zou hebben. Ik vind het best grappig dat er nu al maanden beweerd wordt dat je geen kamera hebt. Ik zou vandaag meteen een foto plaatsen van mezelf, mijn kamera en dit topic om iedereen het zwijgen op te leggen, of toegeven dat ik 16 was en al jaren van één droom. Maar op deze manier, dat moet toch slecht zijn voor je mentale welzijn. Hitler was ook overtuigd van zijn gelijk en zijn ideeen, kwestie van een misplaatst gevoel van superioriteit aan te tonen. Zowiezo vind ik dat iedereen op een forum waar het over elkaar informeren gaat, zijn leeftijd plaats etc moet invullen.

              Je pleidooi, waar hou je je mee bezig zeg, tegen de 5D doet naast de vraag of je een kamera hebt, nog een andere vraag rijzen of je niet nog een paar dingen mist.

              Mocht je enige 'voeling' hebben met al die kamera's zou je weten

              Dat er geen slechte zijn en dat de beste kamera de andere niet overbodig maakt.
              Dat elke kamera zeer algemeen goede resultaten geeft. Voor specifieke doeleinden zijn er betere en mindere keuzes.
              Dat elke keuze genuanceerder is dan jij ze stelt. Je was alle kamera's aan het declasseren toen je de specs van de D300 zag voor er nog maar een foto uitgekomen was.
              Dat de debiele gedachte dat iemand met een canon 300D zich vreselijk misnoegd moet voelen omdat de kamera jaren oud is en achterhaald is door zelfs de canon ixus kwa specs niet opgaat.
              Dat jij een trendzinger bent, die bij elke nieuwe release gejodelt heeft over de nieuwe pentax, de nieuwe sony, de Ultieme NIKON die nooit nog overtroffen ging worden en al de rest devalueerde...
              Dat je overal opstelletjes over de kwaliteit van kamera's gaat maken die ook mensen kunnen beinvloeden. En dat zelfs mensen met de kamera in kwestie vinden dat je teveel op specificaties voortgaat ipv handling.
              Dat iemand met goede lenzen van merk x niet moet overschakelen naar Nikon om plezier en kwaliteit te hebben die gelijk is aan die van een Nikonian met een D300.

              Dat, vooral, veel mensen jouw uitleg als nonsens bestempelen. En daaruit concluderen dat je geen kamera hebt. En dat uitgerekend jij mensen beschuldigt van het verstrekken van misleidende info. Als ik morgen een D300 ervaar als nodig tov waar ik nu mee werk, ga ik dat simpelweg toegeven. Maar zelfs sommige nikonians met de 'veel minder goede D200' gaan niet upgraden, dat is niet noodzakelijk omdat ze het financieel niet kunnen, waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen D300 zouden kunnen kopen.

              zeer gefundeerd wat je hier zegt anders :

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              De 40d zal wel niet veel moeten onderdoen voor deze toestellen zekers.
              Best van al, wat gezegd wordt door de topic heen is :

              -5D staat nog steeds zijn mannetje tss het nieuwe geweld
              -40D is aantrekkelijk geprijsd en heeft de nieuwe snufjes
              -5D mII is mogelijk in aantocht voor wie persé FF wil en Canon kiest, dus wacht nog even

              Als ik de D300 gebruik vind ik het een super toestel, maar de 5D geeft me nog altijd een supervibe. En de fotos die ik zie zijn echt goed.

              Voor alle duidelijkheid, je bent wellicht zo intelligent dat je bij dit simpel feit niet stilgestaan hebt, zijn de mensen in dit topic gebonden aan Canon en voelen ze geen reden om over te schakelen. Of zijn het mensen die FF willen en de prijs van de D3 niet willen betalen. Of met de 5D genoeg hebben.

              Dat je pado's of drank moet nemen om een 5D te kiezen boven een D300 geldt alleen voor jou of als je geen kamera vervangt waar je al lenzen voor hebt en geen FF wil. En dan nog...

              Ik heb een paar 1000 euro canonlenzen en het volste vertrouwen in canon. Ik heb daar toevallig niet voor gekozen maar een Canon gekregen voor mijn Bday terwijl ik zelf een Nikon ging kopen. Maar ik mis niets -integendeel- en als ik een foto mis, ligt dat aan de fotograaf.

              Nog veel typsucces man! Ik ga vlug nog met de crappy 30D spelen en verlangen naar een nieuwe veel betere! Part of the fun.
              Last edited by VoN_DamN; 14 maart 2008, 09:24.

              Comment


              • #67
                Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                Dat krijgt hier wel een rare wending vind ik, nen camera kopen om "den diksten" te hebben
                Amai, als ik nen 5D of nen 40D koop is 't om mee te fotograferen
                SKurt.be
                www.SKurt.be

                Comment


                • #68
                  Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
                  Dat krijgt hier wel een rare wending vind ik, nen camera kopen om "den diksten" te hebben
                  Amai, als ik nen 5D of nen 40D koop is 't om mee te fotograferen
                  Ja wrijf het er in dat je een p***del** hebt !




                  D300 op basis ISO 200



                  5D op basis ISO 100



                  40D op basis ISO 100



                  zelfs in explorer, full stretch, bekijk de Baileysfles hals (1 vd focuspunten) en kleurenkaart :

                  wat ik zie :

                  5D zwart is intenser, 5D background is klaarder en witter, beeld komt scherper en natuurlijker over. kleuren op kleurenkaart zijn mooi warm bij beide maar de 5D is in verhouding iets 'lichter', dat heeft niet noodzakelijk conclusies, 5D FF effectjes zoals kleinere DOF te zien. 40D moet niet onderdoen voor D300.

                  scroll naar beneden, bekijk de THIN LIGHT en de boom op de fles. Detail en scherpte best bij 5D.

                  Ik geef nooit ofte nimmer het voordeel aan D300 op basis van deze foto's.

                  Specs sommen mooi op maar ogen liegen nooit. Of ik heb mij miskocht van scherm, of ik heb een oogziekte. Last but not least, ik wou altijd een NIKON kopen. Omdat ik er vroeger meer gewerkt heb.

                  It is only a test.
                  Last edited by VoN_DamN; 13 maart 2008, 08:04.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                    Bovenop alle andere 5D-threads zou ik toch nog graag enkele () vraagjes in de groep gooien:

                    Wie vindt het nog de moeite om nu nog een nieuwe 5D aan te schaffen ? (+-1700€ -200€ cashback = +-1500€)
                    Is 1500€ niet teveel geld voor een technologisch bijna 3 jaar oude camera ?

                    Waarom niet voor bijna de helft van de prijs een nieuwe 40D kopen die technologisch een heel stuk verder staat ?
                    ¨
                    voor minder dan de helft een bijna nieuwe 5D ... wie moet'em ? 1100$

                    omgerekend aan 1.5 en incl. verzending 736 Euro
                    + btw, invoerrechten en douanekosten rond de 900 Euro

                    Comment


                    • #70
                      Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                      Hmm, als ik een 40D koop met grip, wil ik ook een Sigma 10-20 kopen. Dus zit ik aan 1500 euro....
                      Op eBay vind ik een nieuwe 5D met 3jaar garantie(???) voor 1600 euro, battery grip vind ik voor 100 euro (niet origineel). En dan moet ik geen andere lenzen kopen.
                      Tja, voor 200 euro meer zal ik toch voor de 5D gaan, het kan me niet schelen dat er in juni een nieuwe komt, deze is ook al goed genoeg
                      SKurt.be
                      www.SKurt.be

                      Comment


                      • #71
                        Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                        en ik heb een 350D, waarmee ik blijf fotograferen tot hij in stukken uit elkaar valt. Héérlijk ding!
                        ... al zou ik een gegeven 5D niet weigeren.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #72
                          Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                          Mijn bedoeling was om een 40D te kopen en dan veel later de opvolger van de 5D!
                          Nu met die lage prijzen van de (old) 5D & 200€ C-Bck, begin ik weer te twijfelen.
                          Eigenlijk een dom luxe probleem.

                          SF
                          00.00 Gone

                          Comment


                          • #73
                            Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                            Mijn bedoeling was om een 40D te kopen en dan veel later de opvolger van de 5D!
                            Nu met die lage prijzen van de (old) 5D & 200€ C-Bck, begin ik weer te twijfelen.
                            Eigenlijk een dom luxe probleem.

                            SF
                            Nadeel van een 40D als je toch FF ambities hebt, is dat het u ofwel kan aanzetten tot lenzen kopen die je later niet meer kunt gebruiken ofwel dat je mogelijkheden mist. Vb een 10-22 zou ik nooit meer kopen. Dat zou een 17-40 worden maar op een 40D ben je dan nog altijd niet enorm breed.
                            Voor de rest is de 40D een toptoestel voor een heel lage prijs.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                              wachten op opvolger van 5D
                              tegen dan is de dollar nog wat meer gekelderd ...
                              Fuji XPRO1

                              Comment


                              • #75
                                Re: Wie koopt er zich nu nog de nieuwe/oude 5D ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                                ¨
                                voor minder dan de helft een bijna nieuwe 5D ... wie moet'em ? 1100$

                                omgerekend aan 1.5 en incl. verzending 736 Euro
                                + btw, invoerrechten en douanekosten rond de 900 Euro
                                Met €1000 zal je er dichter bij zitten.
                                De ervaring leert dat je er ongeveer 35% moet bij rekenen.

                                Hubert
                                Hubert

                                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X