Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

test Nikon D200 - D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: test Nikon D200 - D300

    Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Je beantwoord niet de vragen/opmerkingen die in deze thread gesteld zijn en dat vin ik vreemd.
    Bijv een crop van D200 en D300 kan niet van gelijke grootte zijn (10mp vs 12 mp).
    En als daar al gesleuteld is dan is het geen -serieuze- vergelijking.
    Maar er is meer aan de hand!

    Karel
    @Peeka
    Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van fotografie, misschien zie ik het volgende geheel verkeerd ?
    Als ik jou veronderstelling lees dan bepaald het aantal pixels de grootte van het beeld ?
    Ik dacht dat het aatal pixels niks te maken had met de grootte v/h beeld, maar dat de sensor grootte het beeld bepaald ?
    De D200 en de D300 hebben dezelfde sensor grootte, de D300 heeft meer pixels op dezelfde sensor grootte.
    Dus was mijn mening dat de pixels gewoon korter bij mekaar liggen op dezelfde oppervlakte van de sensor en dat het beeld gewoon even groot is ?
    Of zie ik dit totaal verkeerd ?
    Groetjes
    Valere

    Comment


    • #32
      Re: test Nikon D200 - D300

      Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
      Wat moet/kan ik hier nu uit afleiden.

      Beide foto werden genomen met een Nikkor 70-200 f2.8 op 200 F4,Iso 400 in RAW. Biede NEF bestanden zonder meer door carmera raw zonder aanpassingen. Gekropt naar 200% zonder bewerkingen in PS.

      Ik weet het niet dus laat ik conclusie over aan de excerpten.
      Een totaal onzinnige vergelijking.
      Laat mij beide cameras maar eens instellen, ik weet zeker dat de resultaten heel anders zullen zijn.

      Ik vraag me ook af wat exerpten zijn
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #33
        Re: test Nikon D200 - D300

        Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
        @Peeka

        Of zie ik dit totaal verkeerd ?
        Ja.

        Lees dit mischien eens goed (n.b. resolutie):





        Karel

        Comment


        • #34
          Re: test Nikon D200 - D300

          Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
          Een totaal onzinnige vergelijking.
          Laat mij beide cameras maar eens instellen, ik weet zeker dat de resultaten heel anders zullen zijn.

          Ik vraag me ook af wat exerpten zijn
          Als er dan toch geen foutje mag in staan :
          En ik wat cameras zijn ...
          Of bedoel je : camera's

          Comment


          • #35
            Re: test Nikon D200 - D300

            Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            Als er dan toch geen foutje mag in staan :
            En ik wat cameras zijn ...
            Of bedoel je : camera's
            haha
            You've got me
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #36
              Re: test Nikon D200 - D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
              Ja.

              Lees dit mischien eens goed (n.b. resolutie):





              Karel
              Bedankt voor de link.
              Sorry maar ik kan in dat artikel nergens opmaken dat de resolutie de grootte v/d foto bepaald.
              Wel deze zin "Bij digitale camera's geeft de resolutie het aantal pixels van de lichtgevoelige chip, de CCD aan."
              Dus vermits de CCD van beide camera's even groot zijn maak ik hieruit op dat het aantal pixels niet de grootte van de foto bepaald, maar dat de pixels gewoon korter bij elkaar liggen op de CCD.
              Groetjes
              Valere

              Comment


              • #37
                Re: test Nikon D200 - D300

                Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                Bedankt voor de link.
                Sorry maar ik kan in dat artikel nergens opmaken dat de resolutie de grootte v/d foto bepaald.
                Wel deze zin "Bij digitale camera's geeft de resolutie het aantal pixels van de lichtgevoelige chip, de CCD aan."
                Dus vermits de CCD van beide camera's even groot zijn maak ik hieruit op dat het aantal pixels niet de grootte van de foto bepaald, maar dat de pixels gewoon korter bij elkaar liggen op de CCD.
                De resolutie heeft als resultaat een foto van X x Y pixels. Een foto van een D200 is dus kleiner dan van een D300. (want 10Mp vs 12Mp; D200-3872 x 2592 en D300-4288 x 2848)
                )
                Als je dan een crop van hetzelfde stuk neemt dan verhouden die stukken zich als de verhouding van de totale foto van die cameras, niet 1 : 1.
                Vandaar dat er iets niet klopt in het voorbeeld van deze tread, om het diplomatisch te zeggen.


                Karel

                Comment


                • #38
                  Re: test Nikon D200 - D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                  Bedankt voor de link.
                  Sorry maar ik kan in dat artikel nergens opmaken dat de resolutie de grootte v/d foto bepaald.
                  Wel deze zin "Bij digitale camera's geeft de resolutie het aantal pixels van de lichtgevoelige chip, de CCD aan."
                  Dus vermits de CCD van beide camera's even groot zijn maak ik hieruit op dat het aantal pixels niet de grootte van de foto bepaald, maar dat de pixels gewoon korter bij elkaar liggen op de CCD.
                  Ik snap je redenering hier niet in.
                  Om bv een afdruk van een foto te maken wordt dikwijls gezegd dat je 150-200 dpi nodig hebt. Heb je een webcam van 640X480 dan kun je een foto afdrukken van ±8cm bij 5cm. Heb je 10MP(D200) dan krijg je 3872x2592 of 49cm bij 33cm. Heb je 12MP(D300) dan krijg je 4288X2848 of 53cm bij 36cm.
                  Nu 100% crop op scherm wil zeggen dat iedere pixel op het scherm een pixel van de foto weergeeft. Als je dan een zone van 900x600 op 100% weergeeft, dan is dit automatisch een kleiner deel van de foto bij een 12MP sensor dan bij een 10MP sensor. In het extreem is het bij de webcam zelfs meer dan de volledige foto.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #39
                    Re: test Nikon D200 - D300

                    Bedankt voor jullie uiteenzetting, mijn zienswijze zal wel verkeerd zijn.
                    Groetjes
                    Valere

                    Comment


                    • #40
                      Re: test Nikon D200 - D300

                      Ik ben ondertussen verschrikkelijk content met mijn D300

                      Deze morgen nog getrokken op auto ISO450, 420mm f/4 RAW, Auto WB

                      Eerste versie onbewerkt naar JPG, tweede versie in NX via een .set file + nog extra WB, gamma reductie en highlights recovery in 1 minuutje



                      MVG,

                      Comment


                      • #41
                        Re: test Nikon D200 - D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Ik ben ondertussen verschrikkelijk content met mijn D300

                        Deze morgen nog getrokken op auto ISO450, 420mm f/4 RAW, Auto WB

                        Eerste versie onbewerkt naar JPG, tweede versie in NX via een .set file + nog extra WB, gamma reductie en highlights recovery in 1 minuutje


                        MVG,



                        Een .set file wat bedoel je daarmee?Misschien een domme vraag,maar in NX heb je toch geen aparte knop voor highlight recovery,zoals die er wel is in bv. Bibble?
                        Misschien ligt het aan mijn monitor;maar de rechtse foto is naar mijn smaak net iets te gelig.


                        Groet,

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #42
                          Re: test Nikon D200 - D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Een .set file wat bedoel je daarmee?Misschien een domme vraag,maar in NX heb je toch geen aparte knop voor highlight recovery,zoals die er wel is in bv. Bibble?
                          Misschien ligt het aan mijn monitor;maar de rechtse foto is naar mijn smaak net iets te gelig.


                          Groet,

                          Walter
                          Walter,

                          Met de .set file bedoel ik instellingen (.set) laden in de menu serieverwerking. Meestal zitten daar mijn voorkeuren in voor aanscherping/USM, active D-lighting, verzadiging, etc

                          Highlight recovery pas ik toe naargelang mijn hoofdonderwerp aangetast is of niet en varieert altijd in sterkte.

                          De foto is inderdaad wat geel (warm) maar daar hou ik van. Tussenin zou misschien het beste resultaat geven?

                          MVG,

                          Comment


                          • #43
                            Re: test Nikon D200 - D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Highlight recovery pas ik toe naargelang mijn hoofdonderwerp aangetast is of niet en varieert altijd in sterkte.


                            MVG,


                            Maar die recovery voer je dus uit door middel van contrast en/of curves/levels,niet door een speciale daartoe bestemde highlight recovery knop?




                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #44
                              Re: test Nikon D200 - D300

                              Toch ook maar hier vertellen dat mijn bat van de D300 aan het opladen is , deze ochtend een leuk kado gekregen van het vrouwtje
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

                              Comment


                              • #45
                                Re: test Nikon D200 - D300

                                Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
                                Toch ook maar hier vertellen dat mijn bat van de D300 aan het opladen is , deze ochtend een leuk kado gekregen van het vrouwtje
                                Die zal een rustige avond hebben!

                                Succes ermee,

                                Karel

                                Comment

                                Working...
                                X