Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 40D...... snap er niks van

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 40D...... snap er niks van

Oorspronkelijk geplaatst door Doggy Bekijk bericht
    In de M stand doet hij het nu ook prima maar de over/onderbelichtingschaal in de zoeker blijft dan continu op -2 staan ook al speel ik met diafragma en sluitertijden, (zal nog wel ergens een instelling zijn?) foto's blijven hetzelfde belicht (dat is al ok) doch die -2 in de zoeker zou ik toch graan naar 0 zien gaan (middenstand)
    Ik begrijp ook niet waarom u dat stoort , bekijk het dan zo u toestel meet -2 en
    geeft aan de flits de opdracht +2 bij te belichten .
    Well, I always point and shoot. I find that if I don't point, I get erratic results, and if I don't shoot, I don't get any results at all.

Comment

Ik wil je helpen met je aankoop
      ik woon in kontich dus niet echt ver uit elkaar.
      Je mag bij me op bezoek komen met heel de apparatuur of ik kom
      tot bij u indien je dit liever hebt.

Afspraak via PM

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik weet niet of het je veel zal helpen maar, op youtube staat er een handleiding online van de 40D. Heb hem zojuist bekeken en is wel het waard, je zal er veel uit op steken en tis makkelijker te volgen dan een boekske hé. Wel int engels en degelijk kwaliteit

http://nl.youtube.com/watch?v=EzRU4K...eature=related deel 1 de rest volgt er gewoon op.

Comment

had de vorige review filmpjes reeds gezien voor de aankoop.
          De nieuwe reeks (11 delen) user films zijn de moeite waard om te bekijken thanks voor de tip.

Heb ondertussen nog wat de de flitsinstellingen bezig geweest en kom nu aan zeer scherpe en contrastrijke foto's met flits.

Ben er nog niet helemaal uit het het wordt steeds beter.

Heb ondetussen de driepoot van de zolder gehaal en ga morgen die front- en backfocustest met de mm kaart eens doen om 100% zekerheid van het focusinstelpunt te hebben.
          Ben al benieuwd naar het resultaat, zal wel goed zijn vermoed ik.
          Canon EOS 7D, EF-S 55-250 IS, EF-S 15-85 IS USM, 580EX II, en nog wat oud glas.

Comment

Front- en backfocustest.....

Ja ja .. en ikke maar zeuren dat mijn foto's ni 100% scherp zouden zijn, dacht al dat het aan mijn ogen lag maar nee hoor deze camera stelt bij autofocus mode zijn scherptepunt vóór het onderwerp.

Handmatig scherpstellen is picobello op korte afstand van je onderwerp maar als je met een 50mm 1 a 2m van je onderwerp staat en live vieuw niet gebruikt wordt dit wel een pak lastiger, dan is de autofocus wel noodzakelijk maar je moet er dan ook op kunnen vertrouwen.

Ik heb deze test gedaan zoals beschreven met die mm kaart.
            Om dit nogmaals te verifïeren heb ik 5 pakjes sigaretten naast elkaar gezet en elk pakje 1cm naar achter verschoven dan auomatisch scherpgesteld op de tekst van het middelste pakje, ja ik weet het roken is ongezond maar dit is een simpele en ook zeer betrouwbare test.

De tweede foto genomen , zelfde standpunt en belichting, maar deze keer met handmatige focus.

Het resultaat is dat met de manuele focus het middenste pakje exact scherp was en bij de autofocus ligt het scherptepunt op het naastliggende pakje dat iets dichter bij de camera staat.

Autofocus

Handmatige focus

mm kaart

Is dit bewijs genoeg om de camera terug binnen te brengen??????

Comment

De tweede foto genomen , zelfde standpunt en belichting, maar deze keer met handmatige focus.

Het resultaat is dat met de manuele focus het middenste pakje exact scherp was en bij de autofocus ligt het scherptepunt op het naastliggende pakje dat iets dichter bij de camera staat.
              Ja, maar heeft de camera bij autofocus foto ook scherpgesteld op het middenste pakje of op het pakje ernaast ? Bij AF moet je natuurlijk in de gaten houden waarop de camera scherpstelt.
              Selecteer eens het middelste AF punt als enige AF punt, en neem de foto opnieuw, met AF.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Als je het centrale AF-punt hebt gebruikt, en je krijgt bij verschillende lenzen dezelfde fout, dan ligt het aan de camera. Heb je alleen bij 1 specifieke lens last van frontfocus, dan moet die ene lens gecalibreerd worden.

Meestal zit de fout in de lens.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

ga dat ff testen met de 17-55, vorige opnamen zijn gemaakt de 50mm

Comment

7-55 lens op 55 gezet autofocus in centerpoint

Zelfde lens en instellingen maar dan met manuele focus

de linker pakjes staan het dichts bij de camera

Comment

Ja, maar heeft de camera bij autofocus foto ook scherpgesteld op het middenste pakje of op het pakje ernaast ? Bij AF moet je natuurlijk in de gaten houden waarop de camera scherpstelt.
                      Selecteer eens het middelste AF punt als enige AF punt, en neem de foto opnieuw, met AF.
                      Werk steeds met centerfocus, ook in autofocusmode.
                      de test waarop de autofocuspunten van de cam scherp stellen heb ik als eerste gedaan maar hier niet vermeld . Er is een kleine afwijking , cam steld iets lager scherp dan het centerpunt aangeeft

Voor de test met de mm kaart heb ik verschillende foto's moeten nemen om tot het exacte point te komen maar deze afwijking is normaal en is enkel vertikaal (misschien een 2 tal mm).

Comment

Bij de test met de 17-55 lijkt het ook dat het pakje links van het midden iets scherper is, het is dus mogelijk dat de camera zelf voor de front-focus problemen zorgt.

Ik heb gisteren nog een testfoto gemaakt met de 50mm f1,4 volledig open, en dan zit de scherpte helemaal juist waar er scherpgesteld is, de andere lenzen heb ik nog niet getest, maar omdat ik geen scherpstelproblemen gezien heb met de 40D vermoed ik dat hier alles in orde is.

De testfoto 50mm op f1,4 iso 800, geen statief:

Neem kontakt op met de zaak waar je de camera hebt gekocht, dan kan je afspreken wat er moet gebeuren om de camera zo snel mogelijk in orde te krijgen. Je zal daar ter plaatse ook een testje kunnen doen, om aan te tonen wat het probleem is (neem eventueel een afdruk mee), en ze kunnen er zelf ook even een andere lens opzetten waarvan ze zeker zijn dat die wel juist focust op een goed afgeregelde camera.
                        Last edited by Black B@ndit; 25 januari 2008, 16:13.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Heb dergelijke foto genomen en de afwijking is niet zo veel als ik eerst dacht.
                          Gefocust op de mindelste "N"

Ben er ondertussen ook achtergekomen dat bij de vorige tests de IS aan stond en die wordt geactiveerd net voordat de foto genomen wordt.

Met live view kun je goed zien wanneer de IS in werking komt en het resultaat hiervan is dat die IS de ganse foto soms wat opschuift ongeacht of de camera nu op een vast statief staat of in de hand.

Is gaat bij mij nu uit, zeker met de 17-55 lens.
                          Op een tele van 300mm zal dat wel zijn effect hebben maar in deze opstelling geeft dat meer nadelen dan voordelen (verschuiving van focus point na scherpstelling)
                          Niet naar de witbalans kijken heb die niet ingesteld voor deze snelle klick.

Groetjes Doggy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                            1. Ik moet Telekees hierin volgen.
                            2. Heb je hier niet een EV instelling gedaan die je lichtmeter laat zien?
                            3. Als je met de 17-55 of de 50mm hebt geschoten horen deze wijdopen ook scherp te zijn hoor, alleen zit je dan met een kleinere scherptediepte.

En zoals al aangehaald, het is geen compact die alles "klaar" eruitgooid.
                            Een stukje bewerking op de pc doet wonderen voor een foto.

Greetz rich
                            wat puntje 2 betreft: Doggy refereert naar de M-stand => hierin kan je geen belichtingscompensatie instellen, dus heeft Doggy gelijk wat betreft het streepje in het midden te krijgen door aanpassen van diafragma en sluiter ...
                            Last edited by MichelP; 26 januari 2008, 07:50.
                            Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Conclusie van dit verhaal,

Na vele testfoto's heeft deze camera een beetje last van backfocus (bij close-ups), net iets te weinig om hem binnen te brengen maar als je dit éénmaal weet neem je het focuspoint net ietsje verder en dan krijg je alsnog scherpe foto's.

Met de tele 70-300 heb je daar minder last van zolang je je niet focust op close-ups (dus bij makro opnamen, in de toekomst, dien ik hier zeker rekening mee te houden).

Bij handmatig scherpstellen is er helemaal geen probleem.

Met de 17-55 moet ik er wel op letten om bij een close-up de "IS" af te zetten anders kan tijdens de opname het focuspoint verplaatst worden en bij een groot diafragma geeft dat een onscherp beeld op die plaats waar je dacht scherp gesteld te hebben.

Eigenlijk heb ik gewoonweg de verkeerde lenzen gekocht en waarom:
                              De 17-55 f2.8 IS USM is op zich een prachtlens maar de "IS" gebruik ik hier niet en het zoombereik is net iets te klein om in huis de honden te fotograferen.

De tele 70-300 f4-5.6 IS USM is ook een prima lens met goede kleurweergave en hier kan je dus de "IS" gebruiken om met sluitertijden van 1/30 of langer uit de hand te werken. Heb hier de proef gedaan buiten tegen de avond en hier heb je wel het nut van de "IS"
                              Desondanks is deze lens ook niet zo geschikt voor mij.

Ik wil voornamelijk een fotosessie maken van onze vijf speelse honden. Daar is in de eerste plaats veel geduld en een snelle camera voor nodig die steeds binnen handbereik ligt.
                              Ik heb ondervonden dat 55mm net iets te korte brandpunt is en wanneer je iets dichter naar de hondjes gaat denken die dat je komt meespelen en daar gaat de foto...
                              Dus over naar de tele, yep zelfde probleem moet minstens anderhalve meter van onderwerp staan en dat is in een woonkamer niet altijd mogelijk, ook niet als een hond naar u toe komt ben je al snel buiten het focusbereik.

Oorspronkelijk was ik gegaan voor de 17-85 samen met de ef-s 55-250 maar omdat de 17-85 niet zo kwaliteitsvol is en de 55-250 ook werd afgeraden (plastic) door Konijneberg besliste mijn vrouwke van maar die duurdere lenzen te nemen met als argument (anders zijde toch ni tevreden )
                              Lief vrouwke, en die weet dat ik van kwaliteit hou maar nu zit ik eigenlijk met zeer dure en "verkeerde" lenzen.
                              De 70-300 is een prima lens om buiten te gebruiken maar heeft het nadeel dat je er moeilijk een polarisatiefilter op kunt gebruiken vanwege het meedraaïende voorste lensdeel.

Dus ben ik eigenlijk op zoek naar een zoemlens tussen 28-135 lichtgevoelig vb f2.8
                              Met een minimum focusafstand van 50cm. zonder "IS" maar wel een snelle en stille focus.
                              Iemand enig idee of zoiets op de markt is en het moet niet per definite van Canon zijn.
                              De telelens zou ik voorlopig houden maar de 17-55 zou ik dan eventueel kunnen verkopen en in de roekomst dan eens uitkijken naar aan andere groothoeklens? (10-22 mischien) of heeft er iemand nog een ander voorstel?

Comment

Met de 17-55 moet ik er wel op letten om bij een close-up de "IS" af te zetten anders kan tijdens de opname het focuspoint verplaatst worden en bij een groot diafragma geeft dat een onscherp beeld op die plaats waar je dacht scherp gesteld te hebben.
                                Huh? Dat is op z'n zachtst uitgedrukt een euh.. unieke conclusie.

Comment

Working...