Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300, waarom iso vanaf 200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D300, waarom iso vanaf 200?

    even voor de duidelijkheid, moet ik mij als 'fotografen met de elektronica opleiding' en 'master in elektronica' persoonlijk aangesproken voelen?

    Comment


    • #17
      Re: D300, waarom iso vanaf 200?

      Dat mag altijd hoor. Maar de de reactie op mijn uitleg.
      Dit kwam over of ik zat er helemaal naast.
      En ik had de indruk dat zij die mij hier op terecht wezen,
      Het wel beter wisten...
      Last edited by jan van ginkel; 16 januari 2008, 15:21.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #18
        Re: D300, waarom iso vanaf 200?

        Toen ik nog naar school ging (tweede helft 20ste eeuw) werd eerst uitgelegd waarvoor de waarde 100 ISO staat. Eens dat begrepen was kon men verder, eerder niet ...
        Gurdy

        Comment


        • #19
          Re: D300, waarom iso vanaf 200?

          Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
          Toen ik nog naar school ging (tweede helft 20ste eeuw) werd eerst uitgelegd waarvoor de waarde 100 ISO staat. Eens dat begrepen was kon men verder, eerder niet ...
          begin van de 2e helft of einde ervan ? lol ! anders was het mogelijk nog 100ASA

          Comment


          • #20
            Re: D300, waarom iso vanaf 200?

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            begin van de 2e helft of einde ervan ? lol ! anders was het mogelijk nog 100ASA

            Lach niet, jongeman ! ... mijn eerste camera was er nog één met kolen !

            Gurdy

            Comment


            • #21
              Re: D300, waarom iso vanaf 200?

              Zonder zeveren nu :

              Iedereen heeft wel min of meer een idee van wat dat ISO-gedoe inhoudt, maar blijkbaar wordt er heel veel verkeerd geïnterpreteerd. Hoe goed men het ook bedoelt, "een mening hebben over wat het vermoedelijke juiste antwoord zou kunnen zijn" sticht verwarring bij mensen als Kees die een vraag stelde. en een véél moeilijker vraag dan vermoed wordt ...
              Je hoeft geen letter electronica te hebben geleerd om te begrijpen hoe men tot een standaardmaat is gekomen inzake lichtgevoelige materie.
              Een beetje wiskunde kan zeker geen kwaad daarentegen ...
              Sensitometrie was het eerste wat je vroeger in de fotografenschool op je bord kreeg. Daarin leerde men wat een densiteitscurve is en op basis van zo 'n curve ging men lichtgevoelig materiaal een waarde toekennen.

              Lees van deze PDF eens de eerste twee bladzijden.


              Als je daarvan de essensie begrijpt, dan is de stap naar het digitale tijdperk heel klein en dan kunnen we verder
              Last edited by gurdy; 15 januari 2008, 19:48. Reden: spellingsfout
              Gurdy

              Comment


              • #22
                Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Volgens mij gaan ze dan de waarde van 200iso gebruiken, dus het zelfde beeld, en dan bitshiften. Dus alleen handig voor een grotere scherptediepte enz.
                Inderdaad, waarschijnlijk gaat men ISO 200 gebruiken voor ISO 100. (vermits men de versterking van de signaalversterkers waarschijnlijk niet kan verlagen toz van ISO 200)
                Hierdoor wordt de sensor wel overbelicht, maar men rekent waarschijnlijk op de nodige reserve van de sensor. Resultaat zal men daarna aanpassen ( verzwakken) naar ISO 100. Het dynamisch bereik zal verkleinen en mogelijk wat verloop in de kleuren.

                Comment


                • #23
                  Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  begin van de 2e helft of einde ervan ? lol ! anders was het mogelijk nog 100ASA
                  Of 18 DIN
                  Jan Akkermans
                  (BD1097BE)
                  Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                  Comment


                  • #24
                    Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                    Of 18 DIN
                    Was dat geen 21 DIN?
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #25
                      Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                      Ik heb ff gegoogled, en vond volgende antwoord op de TS zijn vraag:
                      Why no ISO 100?
                      The D3 (and D300) have a new low setting, which is essentially ISO 100. Nikon has been very consistent in following proposed ISO guidelines for ISO: the base ISO should be the optimal light gathering point for the sensor, and in both sensor's cases, that would be ISO 200. Normally with a lower-than-optimal ISO setting the camera tries to keep the midtone curve the same and the highlights tend to clip faster, essentially reducing usable dynamic range. And for what it's worth, there are intermediate settings at 1/3 stops between 100 and 200, as well (L0.3, L0.7, and L1; you're going to have to think backwards to understand this, though!). But expect ISO 100 to be slightly inferior to ISO 200 in image quality due to highlight clipping.

                      bron: http://www.bythom.com/D3QA.htm
                      Het komt er dus op neer dat er ISO richtlijnen zijn die zeggen dat de basis ISO waarde (daarmee bedoelen ze de laagste waarde vermoed ik ook), dat bij deze ISO waarde de meest optimale opnememing van licht optreed.
                      Bij een lagere ISO, in dit geval ISO100, zou er vervorming in de middentonen zijn en zouden highlights vlugger satureren waardoor het dynamisch bereik daald.
                      Er zijn dus 2 hoofdredenen waarom een D300 bijn ISO200 begint.
                      1) Er zijn richtlijnen die zeggen dat je moet beginnen met de meest optimale ISO waarde.
                      2) Lagere ISO waarden dan de meest optimale hebben een mindere kwaliteit (logisch).

                      Comment


                      • #26
                        Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                        Mijn Minolta XM, een protoestel van 1976 had ISO waarden 12-6400!
                        12 nooit gebruikt, wél Velvia 50 en Kodachrome 25
                        6400 ook nooit gebruikt, wél tot 800 ISO!
                        ...moet er nog zand zijn...

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #27
                          Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                          Was dat geen 21 DIN?
                          Je hebt gelijk Vantje

                          Een tabel uit de "oude doos":
                          50 ASA/ISO = 18 DIN
                          100 ASA/ISO = 21 DIN
                          200 ASA/ISO = 24 DIN
                          400 ASA/ISO = 27 DIN
                          Jan Akkermans
                          (BD1097BE)
                          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                          Comment


                          • #28
                            Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                            Je hebt gelijk Vantje

                            Een tabel uit de "oude doos":
                            50 ASA/ISO = 18 DIN
                            100 ASA/ISO = 21 DIN
                            200 ASA/ISO = 24 DIN
                            400 ASA/ISO = 27 DIN
                            Heb ik gisteren ook moeten leren

                            Comment


                            • #29
                              Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                              Mijn eerste DSLR in 1996 was een Minolta RD175 en die had helemaal geen instelling van de gevoeligheid.
                              Gevoeligheid had een vaste waarde van 800ASA.

                              Comment


                              • #30
                                Re: D300, waarom iso vanaf 200?

                                Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                                Zonder zeveren nu :

                                Iedereen heeft wel min of meer een idee van wat dat ISO-gedoe inhoudt, maar blijkbaar wordt er heel veel verkeerd geïnterpreteerd. Hoe goed men het ook bedoelt, "een mening hebben over wat het vermoedelijke juiste antwoord zou kunnen zijn" sticht verwarring bij mensen als Kees die een vraag stelde. en een véél moeilijker vraag dan vermoed wordt ...
                                Je hoeft geen letter electronica te hebben geleerd om te begrijpen hoe men tot een standaardmaat is gekomen inzake lichtgevoelige materie.
                                Een beetje wiskunde kan zeker geen kwaad daarentegen ...
                                Sensitometrie was het eerste wat je vroeger in de fotografenschool op je bord kreeg. Daarin leerde men wat een densiteitscurve is en op basis van zo 'n curve ging men lichtgevoelig materiaal een waarde toekennen.

                                Lees van deze PDF eens de eerste twee bladzijden.


                                Als je daarvan de essensie begrijpt, dan is de stap naar het digitale tijdperk heel klein en dan kunnen we verder
                                Dit ben ik voor het moment aan het studeren voor mijn examen

                                Comment

                                Working...
                                X