Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

    Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
    wat is juist spot- en deelmeting? en waarvoor gebruik je dit?

    Hoe ik aan de lens kom?, Ik ging normaal een canon 400D kopen en bij toeval vond ik net de standaardles te koop voor een lage prijs op het internet. Heb deze dan maar gekocht...
    Spotmeting is een meetgebied van 3,5% dat zorgt voor de nauwkeurigheid die nodig is voor een optimale belichting. De methode van spotmeting helpt bij moeilijke belichtingen, zoals scènes met een hoog contrast en sterke variatie in helderheid. De 400D heeft een gebied van 9% (is dus 2,8 x groter).

    Of dat belangrijk voor jouw fotografie is kan ik niet beoordelen.
    het was alleen een vaststelling.

    Ondanks dat ik een Nikon fan ben zou ik toch gaan voor de Canon.
    De lens heb je immers al nu nog de body. (spaar je studentencentjes)
    De 400D is immers een goede camera.
    mvgr
    antoine200

    Comment


    • #17
      Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

      Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
      wat is juist spot- en deelmeting? en waarvoor gebruik je dit?

      Hoe ik aan de lens kom?, Ik ging normaal een canon 400D kopen en bij toeval vond ik net de standaardles te koop voor een lage prijs op het internet. Heb deze dan maar gekocht...
      Kitlenzen worden vaak geleverd in een aantrekkelijk pakket samen met de body. Veel mensen willen een betere lens en verkopen de kitlens dan tweedehands. Wachten zou m.i. beter geweest zijn om een hele kit te kopen.
      De nieuwst kits met de nieuwste kitlenzen zijn beter dan de oudere... weet overigens niet wat je hebt.

      Even voor de duidelijkheid: een lens is niet zo maar een lens. Een goede lens bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van je foto...

      Comment


      • #18
        Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

        ik ben eigenlijk vergeten te vermelden waarvoor ik het toestel wil gebruiken:
        macro, zit in de scouts dus bewegende beelden van de gasten, en portretten
        of heeft dit niets te maken met de body maar met de lenzen?

        Comment


        • #19
          Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

          Oorspronkelijk geplaatst door lars l Bekijk bericht
          ik ben eigenlijk vergeten te vermelden waarvoor ik het toestel wil gebruiken:
          macro, zit in de scouts dus bewegende beelden van de gasten, en portretten
          of heeft dit niets te maken met de body maar met de lenzen?
          neen, voor deze eisen zal het niet echt uitmaken welke body je kiest, eerder welke lenzen...

          je hebt een canon lens, koop je dan gewoon de 400D en maak je er verder niet druk over.

          wees gerust, je zal je die aankoop heus niet beklagen, want sowieso als je een beginner bent, ben je met canon of nikon allebei even goed af...


          en die ene druppel die de weegschaal naar canon doet kantelen, is de afwezigheid van een AF motor in de d40x...
          dit beperkt je tot de AFS lenzen, en aangezien je portretten wil maken, neem ik aan dat één van je eerste lensaankopen toch een 50mm 1.8 zal zijn. De canon 50mm 1.8 heeft ingebouwde motor, dus geen probleem op 400D. De nikon heeft geen motor, dus geen AF op d40x...

          en misschien nog één klein ander druppeltje is de anti-stof functie, geen wondermiddel, maar het doet wel iets...


          ik zie dus in jouw geval geen enkele reden om nikon boven canon te verkiezen, maar wel enkele om het omgekeerde te doen
          de conclusie is eenvoudig
          400D
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #20
            Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            en die ene druppel die de weegschaal naar canon doet kantelen, is de afwezigheid van een AF motor in de d40x...
            dit beperkt je tot de AFS lenzen, en aangezien je portretten wil maken, neem ik aan dat één van je eerste lensaankopen toch een 50mm 1.8 zal zijn. De canon 50mm 1.8 heeft ingebouwde motor, dus geen probleem op 400D. De nikon heeft geen motor, dus geen AF op d40x...

            Begrijp ik dit goed dat een nikon een AF motor heeft in de body (voor recentere of oudere type ?), en canon in de lens. waardoor al de lenzen van canon passen op een EF, of EF-S body. En bij nikon dit nog een groot verschil uitmaakt.

            Comment


            • #21
              Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Begrijp ik dit goed dat een nikon een AF motor heeft in de body (voor recentere of oudere type ?), en canon in de lens. waardoor al de lenzen van canon passen op een EF, of EF-S body. En bij nikon dit nog een groot verschil uitmaakt.
              inderdaad
              enkel de nieuwere nikon lenzen (AFS lenzen) hebben AF motor in de lens, de oudere lenzen rekenen op een AF motor die in de body van de nikon toestellen zit. maar om geld te besparen, zit deze motor niet in de d40x of d40 zodus, de oudere (maar nog steeds goede) lenzen hebben op de d40 géén AF...

              bij canon maakt het niet uit hoe oud een EF lens is, alle EF lenzen hebben AF motor in de lens zelf zitten dus werken op alle EF en EFS vattingen
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #22
                Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                inderdaad
                enkel de nieuwere nikon lenzen (AFS lenzen) hebben AF motor in de lens, de oudere lenzen rekenen op een AF motor die in de body van de nikon toestellen zit. maar om geld te besparen, zit deze motor niet in de d40x of d40 zodus, de oudere (maar nog steeds goede) lenzen hebben op de d40 géén AF...

                bij canon maakt het niet uit hoe oud een EF lens is, alle EF lenzen hebben AF motor in de lens zelf zitten dus werken op alle EF en EFS vattingen
                De wondere wereld van Canon

                beiden zijn inderdaad aan elkaar gewaagd.

                zeker als je al een lens hebt zou ik voor een 400D body gaan.

                Maar als ik mij niet vergis heeft een D40X "maar" 3 scherpstel punten en de 400D 9.

                Om nog een argumentje op te noemen
                http://frederikherregods.be

                Comment


                • #23
                  Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                  Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                  Bij de Canon 400D is deze kwestie (nog) niet aan de orde.
                  Dat zal ook nimmer meer aan de orde komen omdat reeds in 1986 het EOS systeem kwam (alleen elektrische contacten met lens), was zijn tijd eigenlijk ver vooruit dus.....

                  Comment


                  • #24
                    Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                    Je zou moeten zien welke het snelst is in de sportieve stand. Welke camera heeft de snelste autofocus? Want met spelende kinderen moet het snel gaan, hé.

                    Ikzelf heb de 400D en ben er zéér tevreden van. Vind het een aanrader voor de startende DSLR gebruiker. Licht in gewicht en meer functies dan je kan gebruiken (toch in het begin). De batterijgrip erop geeft een solide basis. Heb nu de 70-200 F4 IS erbij gekocht en denk nu wel enkele jaren verder te kunnen. Mettertijd zal de kitlens er wel vantussen gaan voor iets als Tamron 17-50 en een prime voor de portretten.
                    Canon 5D & 40D, wat gLas van 10 tot 300 maal 1,4.

                    Comment


                    • #25
                      Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                      De 400d is prima, de d40x ook.
                      Persoonlijk vind ik de d40x toch ergonomisch iets prettiger, maar dat geldt voor het meeste Nikon materiaal.
                      De lenzen gaan het verschil voor je maken.
                      Nikon heeft simpelweg alleen de dure 105mm afs-vr macro lens die af heeft, bij canon werken alle macrolenzen AF.
                      Dan kom je er dus al werkend achter dat maro het beste werkt met MF
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #26
                        Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                        Ik vind het zeer knap dat mensen de Canon meteen aanraden omdat de TS reeds een kitlens heeft. Ik zal geen van beiden aanraden, beiden bieden voordelen en beiden hebben ook een keerzijde maar om de keus vast te pinnen op een kitlens....
                        Nee dat slaat in mijn oogjes helemaal nergens op, overal staan ze/we te verkondigen dat de kitlenzen een beroerde kwaliteit hebben.

                        Enige tip die ik mee kan geven is al gegeven, is geld een dilemma dan is de Alpha 100 een zeer goede keus, de meegeleverde kitlens is beter dan bij Nikon en Canon plús dat die camera wel heel veel gemeen heeft met de D200 qua opties en mogelijkheden. Persoonlijk verwacht ik heel veel van Sony het komende jaar.


                        Succes met de zoektocht en pin jezelf niet vast aan een kitlensje van Canon, de wereld is groter dan een objectief van nog geen 50 euro.
                        Een hoop ouwe zooi
                        www.rbfoto.nl

                        Comment


                        • #27
                          Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                          Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
                          Ik vind het zeer knap dat mensen de Canon meteen aanraden omdat de TS reeds een kitlens heeft. Ik zal geen van beiden aanraden, beiden bieden voordelen en beiden hebben ook een keerzijde maar om de keus vast te pinnen op een kitlens....
                          Nee dat slaat in mijn oogjes helemaal nergens op, overal staan ze/we te verkondigen dat de kitlenzen een beroerde kwaliteit hebben.

                          Enige tip die ik mee kan geven is al gegeven, is geld een dilemma dan is de Alpha 100 een zeer goede keus, de meegeleverde kitlens is beter dan bij Nikon en Canon plús dat die camera wel heel veel gemeen heeft met de D200 qua opties en mogelijkheden. Persoonlijk verwacht ik heel veel van Sony het komende jaar.


                          Succes met de zoektocht en pin jezelf niet vast aan een kitlensje van Canon, de wereld is groter dan een objectief van nog geen 50 euro.
                          als de TS zegt: "ik twijfel alleen tussen deze twee toestellen" dan ga ik niet beginnen hem andere toestellen aan te raden, tenzij ik weet dat hij echt een vergissing begaat...
                          welke starterskit je ook koopt, je kan echt niet veel mis doen. Voor mensen met weinig geld blijft canon toch wel één vd beste keuzes omdat daar de lenzen het goedkoopst zijn én het meeste tweedehands worden aangeboden...

                          trouwens, kitlenzen hebben beroerde kwaliteit, inderdaad, in onze ogen.(pas dan maar op voor de 18-55 IS trouwens, want die is wel goed)
                          maar een beginner die nog nooit met een DSLR heeft gewerkt, zal vinden dat die kitlens magnifieke foto's neemt
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #28
                            Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            als de TS zegt: "ik twijfel alleen tussen deze twee toestellen" dan ga ik niet beginnen hem andere toestellen aan te raden, tenzij ik weet dat hij echt een vergissing begaat...
                            welke starterskit je ook koopt, je kan echt niet veel mis doen.
                            Weet je wat het probleem is? Ik ben een leek en zou graag een DSLR kopen.
                            Mijn buurman heeft een 5D, en is er heel content van. Mijn nichtje een 400D en tevreden en een vriend een D200 en ook heel tevreden.
                            Hm, eens op internet zien. Ik vind Belgiumdigital. Bijna allemaal hebben ze een Nikon of canon. Allemaal tevreden gebruikers. Ik zal eens naar Mediamarkt gaan zien. Verkoopsterke daar dat zelf foto's trekt met haar GSM raad mij Canon aan want die maken coole reclame op national geographic.
                            Eens naar een echte fotowinkel gaan. In de vitrine ook weer Canons en Nikons. Ik vraag aan de verkoper daar om me alle Nikons en Canons te laten zien. De 400D en D40x passen in mijn budget. Maar welke van de 2 zou ik nemen? Ik zal mijn vraag eens stellen op dat belgiumdigital forum...

                            Misschien heeft deze TS wel naar andere merken gekeken, maar vaak is dat niet het geval. Is er dan iets mis om effe te vermelden dat Sony, Pentax en Olympus ook goede fototoestellen maken?

                            Grts

                            Gengske

                            Comment


                            • #29
                              Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                              Weet je wat het probleem is? Ik ben een leek en zou graag een DSLR kopen.
                              Mijn buurman heeft een 5D, en is er heel content van. Mijn nichtje een 400D en tevreden en een vriend een D200 en ook heel tevreden.
                              Hm, eens op internet zien. Ik vind Belgiumdigital. Bijna allemaal hebben ze een Nikon of canon. Allemaal tevreden gebruikers. Ik zal eens naar Mediamarkt gaan zien. Verkoopsterke daar dat zelf foto's trekt met haar GSM raad mij Canon aan want die maken coole reclame op national geographic.
                              Eens naar een echte fotowinkel gaan. In de vitrine ook weer Canons en Nikons. Ik vraag aan de verkoper daar om me alle Nikons en Canons te laten zien. De 400D en D40x passen in mijn budget. Maar welke van de 2 zou ik nemen? Ik zal mijn vraag eens stellen op dat belgiumdigital forum...

                              Misschien heeft deze TS wel naar andere merken gekeken, maar vaak is dat niet het geval. Is er dan iets mis om effe te vermelden dat Sony, Pentax en Olympus ook goede fototoestellen maken?

                              Grts

                              Gengske
                              ik zei toch ook: Tenzij hij een grote fout maakt, ga ik enkel de toestellen waartussen hij twijfelt behandelen...
                              wij zijn hier om hem te helpen en niet de keuze NOG moeilijker te maken voor hem. en zoals ik al zei, welk merk je ook kiest, je gaat geen foute keuze maken. Alle instaptoestellen hebben hun voor en nadelen...

                              maar als we het dan bvb over de lenzen hebben:
                              de TS geeft aan dat hij graag portretten wil maken, én hij geeft ook aan dat hij student is en zodus niet veel geld heeft... Portretten op aps-c camera's, dan zijn we het allemaal wel eens dat een 50mm 1.8 een fantastische keuze is,voor weinig geld hé...
                              Nu ja, weet jij een 50mm 1.8 AF onder de 100 euro bvb voor pentax? (en als ie dan wel bestaat, dan heb ik hem nog nooit 2dehands te koop gezien)

                              hoe je het ook draait of keert, de tweedehandsmarkten voor nikon en nog meer voor canon zijn zoveel uitgebreider dan de andere merken, en dat is vooral wat het onderscheid maakt, zeker als je student bent en niet al te veel geld wil uitgeven...
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment


                              • #30
                                Re: canon 400D of nikon D40x moeilijke keuze!

                                hoe je het ook draait of keert, de tweedehandsmarkten voor nikon en nog meer voor canon zijn zoveel uitgebreider dan de andere merken
                                dit was voor mij een criterium, en omdat ik de indruk had dat ook de nieuwe Canonlenzen gemiddeld iets betaalbaarder waren dan de Nikons, was de keuze gemaakt
                                ik hou niet van de opzettelijke beperkingen die Nikon in de D40 heeft ingebouwd, de 400D lijkt me een eerlijker, meer complete camera

                                Comment

                                Working...
                                X