Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 naast de D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D300 naast de D200

Ik had de D200 en sinds kortde D300, vandaag de D300 voor het eerst 'echt' gebruikt (actie fotos) ...

- autofocus is ... waw ... indrukwekkend snel
    - batterij lijkt sneller leeg (voor de eerste maal opgeladen ? en veel LCD gebruikt)
    - ISO 1600 bruikbaar
    www.daviddesign.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daf Bekijk bericht
      Ik had de D200 en sinds kortde D300, vandaag de D300 voor het eerst 'echt' gebruikt (actie fotos) ...

- autofocus is ... waw ... indrukwekkend snel
      - batterij lijkt sneller leeg (voor de eerste maal opgeladen ? en veel LCD gebruikt)
      - ISO 1600 bruikbaar

Dat is nu eens goed nieuws zie,ik wilde juist een oproep lanceren naar de D300 eigenaars,hoe hun camera focust.Een aantal posters op D.Preview blijft hardnekkig beweren dat hun D300 het focusgewijs minder doet dan hun D200.

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Zeer mooi testje - beelden zeggen meer dan woorden. Heel tof.
        Ben blij dat mijn D200 het er tot 400 iso zeer zeker niet zo slecht doet in vergelijk met de D300.
        ben ik het helemaal mee eens tot aan 400 en zelfs in mate 800 vind ik het geen verschil.

Comment

Mooie test Edwin

In die test vind ik dat de beelden van de D300 nogal flets overkomen, de D200 toont wat diepere kleuren, kan je daar een instelling doen zodat er wat meer pit in de beelden van de D300 zit

Geert.

Comment

Mooie test,
            Maar het verschil tussen beide foto's komt nu misschien ook omdat ze beiden een andere kleurmodus gekregen hebben.
            Als je de D200 foto's nu ook in D2xmode1 zet. Hoe zit het verschil er dan uit?

Comment

Viel me net op dat de D300 langere belichtingstijden gebruikt dan de D200.
              Je kan dus moeilijk ruis vergelijken als de ene foto op 1/10s (D200 iso 800) en de andere op 1/6s (D300 iso 800) genomen is bij gelijk diafragma.
              Last edited by rubenknockaert; 15 december 2007, 16:50.

Comment

In die test vind ik dat de beelden van de D300 nogal flets overkomen, de D200 toont wat diepere kleuren, kan je daar een instelling doen zodat er wat meer pit in de beelden van de D300 zit
                @ Geert: PB verzonden...

Als je de D200 foto's nu ook in D2xmode1 zet. Hoe zit het verschil er dan uit?
                Viel me net op dat de D300 langere belichtingstijden gebruikt dan de D200
                @ Ruben: Bij de NEFs van de D200 had ik niet de keuze om ze in D2x-1 te zetten. Kreeg in Capture gewoon de keuzes zoals ze ook in je camera zitten.
                Wat de test betreft heb je gelijk wat de sluitertijden betreft. Koos hier om bij beiden gewoon de Matrixmeting toe te passen. Had ik ze met gelijke sluitertijd genomen, dan krijg je andere resultaten inderdaad, maar zie je dus niet hoe de D300 anders met z'n lichtmeting omgaat. Dat je met de D300 in matrix-meting een iets vastere hand nodig hebt, daar heb je gelijk in. Veel hangt waarschijnlijk ook af of je bij de D300 met of zonder Active-D-Lightning fotografeert...
                Groetjes Edwin
                Mijn Foto's

Comment

Hoi Edwin,

Volgens mij moet dit wel mogelijk zijn hoor.
                  M'n NEF's van m'n D50 kan ik ook een D2xmode1-profiel geven met de laatste versie van capture nx.

Comment

Da's vreemd Ruben. Heb het net nog even bekeken hier, en met versie 1.3 heb ik bij een D200 NEF de keuze tussen tussen mode 1;2;3 en 1a en 3a...
                    Groetjes Edwin

Edit: Je hebt toch gelijk Ruben. Als ik bovenin wat verander krijg je inderdaad meer keuzes...
                    Last edited by smartpics; 15 december 2007, 19:54.
                    Mijn Foto's

Comment

Het zou interessant zijn om een test tussen de D300 en de D200 te doen waarbij je voor beide toestellen zelfde diafragma en sluitertijd gebruikt in manuele modus met matrixmeting. De belichting regel je dan door de isowaarde aan te passen.
                      Die foto's zou je dan moeten vergelijken op ruis

Comment

Interessant gegeven Ruben!
                        Heb bij de test inmiddels alle beelden omgezet naar D2x mode1. Maakte niet echt veel verschil denk ik. Wel een groot verschil bleek het te zijn in welke mode de originele NEF geschoten is. Heb het idee dat wanneer je bv in neutraal schiet en dan de NEF omzet naar D2X-1 , je een ander beeld krijgt dan wanneer je bv vivid schiet en dan omzet naar ook D2X-1. Blijft dus moeilijk om de 2 camera's reëel te vergelijken...

Had bij de test ook de tussenliggende iso's gemaakt en het verschil tussen de camera's is precies 1/3 stop. Hieronder 2 crops waarvan:
                        1. D200 iso 1000 5.6 1/10s
                        2. D300 iso 1250 5.6 1/10s.

1.

originele jpg
                        2.

originele jpg

Groetjes Edwin
                        Mijn Foto's

Comment

Hoi Edwin,
                          Bedankt nogmaals voor je test.
                          Eigenlijk speelt Nikon hier een beetje vals bij de D300.
                          M'n heeft gewoon de isowaarde geherdefinieerd.
                          Wat iso1000 was bij de D200 is nu iso1250 bij de D300.
                          De D200 lijkt dan nog altijd wat meer ruis te vertonen maar dat is vooral kleurruis en dat krijg je gemakkelijker weg zonder detailverlies via softwarebewerking
                          Als je enkel kijkt naar de luminantieruis (moeilijker weg te krijgen zonder detailverlies) dan zie je veel minder verschil tussen beide toestellen.
                          Er is wel nog een verschil in het voordeel van de D300 maar het is allesbehalve spectaculair.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rubenknockaert Bekijk bericht
                            Eigenlijk speelt Nikon hier een beetje vals bij de D300.
                            M'n heeft gewoon de isowaarde geherdefinieerd.
                            Wat iso1000 was bij de D200 is nu iso1250 bij de D300.
                            Het zelfde bij Canon vanaf de 400D, 1DIII, 40D en 1DsIII.

En zo wordt de ruis altijd lager en lager en dat is ook wat iedereen wil zien.

Jan.

Comment

D300 review door Scott Kelby (van Photoshop-boeken)

http://www.scottkelby.com/blog/2007/archives/811

Comment

Mischien moet nikon bij de volgende camera's iso 200 herdefinieren naar iso 1600
                                Alleen maar voordelen:
                                1. De canonians zullen ootmoedig moeten toegeven dat nikon superieur is in de hoger iso's
                                2. Iso 25600 is nog steeds bruikbaar. Weliswaar met wat ruis maar hé het is tenslotte iso 25600.

Enig nadeel is natuurlijk dat de sluitertijden langer zullen zijn. Gelukkig word voor al die isotestjes een statief gebruikt. Dus foto's blijven haarscherp

Comment

Working...
                                X