Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen canon versus nikon!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: flitsen canon versus nikon!

    Zo doe ik het doorgaans :

    Als ik tijd heb er het licht niet te veel veranderd :

    - Camera op de M stand
    - Belichting instellen en er voor zorgen dat je ongeveer twee stops onderbelicht
    - Meting op het centrum
    - Flits op High Sync en op ETTL

    In het geval het licht wél veranderlijk is :

    - In de custom functies de tijd op 1/200 zetten bij AV voorkeuze
    - Flits op ETTL zetten
    - Lichtmeting op het centrum

    Hopelijk heb je er iets aan.

    Wim
    BD0808BE

    Comment


    • #17
      Re: flitsen canon versus nikon!

      Neem hier eens een kijkje:


      Pikant detail. De man gebruikt Nikon flashes ism een Canon body (weliswaar remote).
      Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

      Comment


      • #18
        Re: flitsen canon versus nikon!

        Als je een flitser gebruikt op een Canon DSLR, dan zal je heel gemakkelijk onderbelichte foto's krijgen als er ergens in beeld ook maar het kleinste object zit dat het licht terug naar de camera reflecteert. Het enige dat je dan kan doen is de flitsbelichtingscompensatie opvoeren.
        Dat geldt vooral bij foto's waarbij je recht naar het onderwerp flitst, zet je de flits omhoog om te bouncen op het plafond, dan krijg je bijna altijd correct belichte foto's, maar dat is niet altijd mogelijk.

        Ik heb nu even de G9 getest met de ingebouwde flitser en de 580EX (die is wel veel te groot en te zwaar voor de G9), en die belicht de foto's altijd perfect, zelfs al leg ik een reflecterende band mee in beeld...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: flitsen canon versus nikon!

          Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
          gebruik je Flash Exposure Lock ? Let je op je 'zoom' setting ?

          Speedlites zijn prachtmachines en zwaar onderschat, maar je moét ze leren kennen en er mee leren werken, met een studioflits zijn veel zaken 'gemakkelijker' maar dan weer niet zo mobiel.
          Nee, ik gebruik de exposure lock niet. Dat is dat sterretje toch? Waarom zou ik dat moeten gebruiken, de camera meet het licht toch goed door?

          Op de zoom let ik ook niet. Ik gebruik de Tamron 17-50 2.8 en kwa zoom waarden zit dit altijd wel goed.
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

          Comment


          • #20
            Re: flitsen canon versus nikon!

            Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
            Kan iemand mijn verhaal verklaren?
            Geef je instellingen ook eens. Want het hangt niet alleen daarvan af.

            Comment


            • #21
              Re: flitsen canon versus nikon!

              De instelling die ik altijd gebruik is: Iso 400, diafragma 5.6 en sluiter 1/60.

              Aan de kracht van de 580 ligt het niet want als ik die op 1/1 instel heb ik op iso 100 al dik overbelichting.

              Oh, ik gebruik binnen altijd een omnibounce. Zou het aan de lens kunnen liggen? Mijn collega heeft dit probleem niet en hij gebruikt de 20D met de 17-55 lens en ook de 580ex.

              Ik gebruik de tamron 17-50
              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: flitsen canon versus nikon!

                je dient écht wel flash exposure lock te gebruiken hoor ...

                Comment


                • #23
                  Re: flitsen canon versus nikon!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                  De instelling die ik altijd gebruik is: Iso 400, diafragma 5.6 en sluiter 1/60.

                  Aan de kracht van de 580 ligt het niet want als ik die op 1/1 instel heb ik op iso 100 al dik overbelichting.

                  Oh, ik gebruik binnen altijd een omnibounce. Zou het aan de lens kunnen liggen? Mijn collega heeft dit probleem niet en hij gebruikt de 20D met de 17-55 lens en ook de 580ex.

                  Ik gebruik de tamron 17-50
                  En doe je dat in de M mode of een andere.

                  Er is sowieso een verschil dat voorkomt uit het gebruik van andere lenzen maar dat is hier niet het probleem denk ik. Die 17-55 geeft oa afstand info door en dat doet je tamron niet. E-TTL II gebruikt die info wanneer ze aanwezig is.

                  Comment


                  • #24
                    Re: flitsen canon versus nikon!

                    OKe,

                    Dat wist ik niet, wat de lenzen betreft....
                    Ik gebruik idd de M stand.

                    Waar diend de exposure lock dan voor? Wordt dit niet vanzelf gedaan als je focust? Er word dan toch al licht gemeten ?
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: flitsen canon versus nikon!

                      Ik heb net gekeken, maar de flits geeft de afstanden van de Tamron lens wel correct weer.
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #26
                        Re: flitsen canon versus nikon!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                        Nee, ik gebruik de exposure lock niet. Dat is dat sterretje toch?
                        Oei, ik dacht dat dat sterretje bij mij focus lock was? Is dat afhankelijke van de instellingen? Ik focus (via setting CF2) met mijn duim op de sterknop...
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #27
                          Re: flitsen canon versus nikon!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                          Oei, ik dacht dat dat sterretje bij mij focus lock was? Is dat afhankelijke van de instellingen? Ik focus (via setting CF2) met mijn duim op de sterknop...
                          Waarom op die manier? Daarmee creeer je toch juist meer extra beweging omdat je hand 2 apparte handelingen moet doen?
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment


                          • #28
                            Re: flitsen canon versus nikon!

                            Oei, ik dacht dat dat sterretje bij mij focus lock was? Is dat afhankelijke van de instellingen? Ik focus (via setting CF2) met mijn duim op de sterknop...
                            Hier was ik naar op zoek, meen je dat.
                            Bij mijn d200 gebruikte ik dat zeer veel.
                            Wist niet dat 5d dit ook kon?

                            Hoe kan ik die instelliingen veranderen, in CF2 zeg je.

                            Het voordeel hiervan is dat je kan blijven focussen en in buien 'schieten', maar niet iedere keer dat je je ontspanknop lostlaat terug focussen moet.
                            Hopelijk lukt dit met mijn canon beest ook.
                            Yohooooooooooo!
                            I like my day!
                            See you all on planet BD!
                            Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

                            Comment


                            • #29
                              Re: flitsen canon versus nikon!

                              OKe,

                              Niet alleen bij de 5D kan dat. Ook de 30D heeft die mogelijkheid had ik laatst ondekt. Zelf gebruik ik dan in jou situatie, AI SERVO.
                              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                              Comment


                              • #30
                                Re: flitsen canon versus nikon!

                                Hi Canon boys

                                Vermits ik nog zwaar twijfel tussen Nikon en Canon....

                                Is er echt nog een zwaar verschil in flitskwaliteit tussen Canon en Nikon?
                                Of is het meer leren werken met Canon systeem?

                                Comment

                                Working...
                                X