Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoe groter het diafragma hoe lichtsterker de lens, een 1.4 lens is lichtsterker dan een 1.8, een 1.8 meer dan een 2.0, een 2.0 meer dan een 2.8 en ga zo maar verder . . .
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Graag wil ik je wat ?nuttig advies geven omtrent je keuze tussen de 18-135mm en de 18-200mm.
Ik werk zelf met een Nikon D80 met oa de kitlens 18-135mm/3.5-5.6 en mijn bevinding is :
Prima allround-lensje indien je niet struikelt over de toch wel 'aanwezige' vervorming
(volgens de tests van: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests) zijnde :
3.36% op 18mm, 2.26% op 35mm, 2.04% op 70mm en 1.66% op 135mm, dit is vrij veel over de hele lijn.
Onderstaande afbeeldingen getuigen niet van goed vakmanschap maar je kan wél goed de vervorming waarnemen.
Niet onbelangrijk bij het nemen van architectuurfoto's ed.!
Sorry, weet niet hoe het komt maar de foto komt er niet helemaal op ... beide foto's werden genomen op 50 mm
(2de foto genomen met prime waardoor de vergelijking misschien niet helemaal opgaat). Keer op keer stoor ik mij eraan
indien ik foto's bekijk waarin rechte lijnen van dichtbij genomen werden, dus niet bij landschapsfotografie.
Hopelijk heb je met deze tip weer een vraagteken minder ...
Dat is handige info.
De sigma doet het in dat geval beter.
Ik wist niet dat veel lenzen daar last van hebben.
Dit kan mogelijk mijn aankoop beïnvloeden.
Een beeld leg je het liefst onvervormd vast.
Wat betreft de lichtsterke lens:
de meeste lenzen zijn gekenmerkt met 2 cijfers.
Zoals de nikkor 18-135 3.5-5.6
Welk staat dan voor de lichtsterkte?3.5 of 5.6?
Dat is handige info.
De sigma doet het in dat geval beter.
Ik wist niet dat veel lenzen daar last van hebben.
Dit kan mogelijk mijn aankoop beïnvloeden.
Een beeld leg je het liefst onvervormd vast.
Wat betreft de lichtsterke lens:
de meeste lenzen zijn gekenmerkt met 2 cijfers.
Zoals de nikkor 18-135 3.5-5.6
Welk staat dan voor de lichtsterkte?3.5 of 5.6?
weer iets bijgeleerd. Het gaat vlotjes.
Wat zijn goede waardes? voor bijvoorbeeld binnen in een zwak verlichte feestzaal?
Ik zoek gewoon een goede scherpe lichtsterke lens om mee te beginnen met een degelijke zoom. Een lens die ik het liefst wil houden. ik bedoel hiermee dat ik binnen een jaar deze niet verkopen moet om me een goede lens te kopen.
Bestaat er nergens geen lijst met de rangschikking van soorten lenzen in zijn categorie?
wat ik persoonlijk een voordeel vind van de 18-200 vr is dat dit een lens is die je gaat behouden ookal koop je later beter glas.
een handige reislens heeft iedereen nodig. plus nu, in het begin, geeft ze je een all in one oplossing. je weet nog niet 100 % zeker wat je wil gaan doen, groothoek of tele... met een 18-200 kan je alles doen.
met deze lens samen met een 50mm f 1.8 kom je al een heel eind hoor. (kost een 115 euro)
tuurlijk bestaat er beter maar beter = duurder. maar is duurder daarom beter voor jou???
er zijn al heel veel mooie foto's met een lens van 150 euro en al heel veel lelijke foto's met een lens van 1650 euro.
De 18-200 was de lens die ik in eerste instantie in gedachten had.
omdat die een felle zoom heeft natuurlijk.
Mss is de scherpte wat minder maar financieel heb ik geen zin om nu al meer aan een lens uit te geven dan aan een body.
Dus mss is een kitlens op dit moment wel de beste oplossing. En kan ik me rustig verdiepen in mijn fototoestel en meer leren over lenzen. Want nu kom ik er echt niet uit en ik heb geen zin om overhaast beslissingen te nemen betreffende lenzen waar ik niets van afweet. Ik zal hier wel het een en het ander bijleren. En mss staat er binnenkort wel de ideale lens voor mij te koop op dit forum.
Het zal dus waarschijnlijk een nikkorlens worden maar dan speciaal genoeg om te houden. 18-200 of 18-135.
Beste Bart
Ik heb de aankoop gisteren gedaan.. D80 en de nikkor 18-200
Zoals eerder geschreven 1205 €
Nog geen echte foto's genomen..
Maar het voelt goed aan. Had vroeger ook zo'n kombinatie maar dan analoog natuurlijk.Na dit Weekend hoop ik al wat verder te staan.
Heb ook het boekje Nikkon D80 van easy computing gekocht 14.50€
Ga nu beginnen lezen se...Grts iyo.
Comment