Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ben nieuw / nikon d80 info??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik ben nieuw / nikon d80 info??

ok, hier ben ik weer. De aankoop zal een van dees gebeuren.
    Nog steeds de D80 maar de lens ben ik nog niet uit. Ofwel de kitlens 18-135. of de 18-55.
    Ik las hier ook over lichtsterke lens.
    Deze vangt meer licht op in donkere plaatsen? (binnen)
    Maar deze zijn niet van nikkor zelf? Hoe zit het dan met de autofocus? Werkt die dan nog steeds?
    En wat is een leuke lens voor mee te beginnen. (liefst met een mooie zoom)

Greetzz bart

Comment

Bart,

ik heb dus de D80 met 18-200 VR gekocht welke een leuke allround combinatie is met een heel goede [redelijk dure lens]

vorige week heb ik de 50mm 1.4 gekocht van Nikkor, lichtsterk, enorm snel en handig van formaat

ook heb ik erbij de Sigma 10-20 gekocht voor de landschappen en gebouwen...WOOOOOWWW...da's een leuke lens

samen zorgen de 3 lenzen voor een goede combinatie van dicht, ver, wijd en lichtsterk!

deze namiddag 1ste fotos met de 10-20 genomen
      LET OP: ik ben nog steeds een beginneling:

Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
      http://kodefoto.webs.com/
      http://flandriens.webs.com/

Comment

Als je dan toch de keuze maakt tussen de 18-55 en de 18-135 zou ik wel de 18-135 nemen. Kwalitatief zal er weinig verschil zijn tussen de 2, maar met de 18-135 heb je toch veel meer bereik in tele.

Ivm lichtsterke lenzen: Deze bestaan zeker en vast van nikon zelf, maar deze kosten zeer veel geld tov lenzen van bv tamron, sigma, ...
        Kwalitatief zijn deze nikon lenzen veel beter dan lenzen van andere merken.
        Hier wil ik natuurlijk niet zeggen dat lenzen van bv tamron en sigma en dergerlijke geen goede lenzen zijn, maar de nikon lenzen toch nog een stukje beter kwa kwaliteit en afwerking en bouw.
        Het voordeel van een lichtsterke lens is, dat je op plaatsen waar je bv niet mag(in musea) flitsen toch nog foto´s kan maken op donkere plaatsen. Deze lichtsterke lenzen worden veel gebruikt voor bv concertfotografie en dergerlijke.
        De autofocus blijft perfect werken, of is dit nu tamron, sigma, nikon, lichtsterk of niet.

Als je budget het toe laat ga naar de 18-200vr anders ga voor de 18-135.

Succes met je keuze.

Oorspronkelijk geplaatst door Bart 147 Bekijk bericht
        ok, hier ben ik weer. De aankoop zal een van dees gebeuren.
        Nog steeds de D80 maar de lens ben ik nog niet uit. Ofwel de kitlens 18-135. of de 18-55.
        Ik las hier ook over lichtsterke lens.
        Deze vangt meer licht op in donkere plaatsen? (binnen)
        Maar deze zijn niet van nikkor zelf? Hoe zit het dan met de autofocus? Werkt die dan nog steeds?
        En wat is een leuke lens voor mee te beginnen. (liefst met een mooie zoom)

Greetzz bart
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Hey hier is reeds iemand in het bezit van een D80. Mooi Uw lens 18-200 vr Is dat een nikkor of sigma?
          Ben ook kandidaat om deze kombinatie aan te schaffen..D80 met Nikkor 18-200
          Gebruiken jullie ook nog een filter? zo ja welke?
          Thx Iyo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
            Ivm lichtsterke lenzen: Deze bestaan zeker en vast van nikon zelf, maar deze kosten zeer veel geld tov lenzen van bv tamron, sigma, ...
            Kwalitatief zijn deze nikon lenzen veel beter dan lenzen van andere merken.
            Hier wil ik natuurlijk niet zeggen dat lenzen van bv tamron en sigma en dergerlijke geen goede lenzen zijn, maar de nikon lenzen toch nog een stukje beter kwa kwaliteit en afwerking en bouw.
            Toch weer grappig hoe nikon-lenzen bijna per definitie als beter dan niet-merk lenzen bestempeld worden.
            in een ander draadje, http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=205672 , met name reacties 23 tot 27, wordt de "superioriteit" van de nikonlens toch wel zeer sterk genuanceerd. (zeker reactie 27 eens doornemen)

Mijn devies.
            beperk je tot een lens met een niet al te groot zoombereik, bijvoorbeeld een 17-55 en waarom dan niet een tamron of sigma f2.8 lens als die binnen het budget past.
            maak het jezelf wat "moeilijker" en je gaat veel inventiever zoeken naar een geschikte compositie, .... en op die manier dus ook actiever foto's nemen.
            Het is niet voor niets dat je in vele fotografieopleidingen begint met een vaste brandpuntsafstand van 50mm, zonder zoom dus.

Comment

Ook ik ben nu een paar weken onderweg met de D80 en de 18-200 vr lens, tot volle tevredenheid.

toyotacorolla.

Comment

Toch weer grappig hoe nikon-lenzen bijna per definitie als beter dan niet-merk lenzen bestempeld worden.
                in een ander draadje, http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=205672 , met name reacties 23 tot 27, wordt de "superioriteit" van de nikonlens toch wel zeer sterk genuanceerd. (zeker reactie 27 eens doornemen)
                dat heb ik zeker niet gedaan..het gaat altijd over budget en kwaliteit

de Nikkor 50 1.4 heb ik gekocht omdat ze lichtsterk is, prijsgunstig, handig en nu blijkt ook heel snel gefocust. zo'n vaste lens zorgt inderdaad ook voor een zoeken naar een compositie. De prijs vind ik ok voor een goede lens van Nikkor, 265€

de 18-200 VR heb ik gekocht na meerdere aanbevelingen en omdat ik het geld er wou aan geven. het is een schitterende allround lens

de sigma 10-20 omwille van de toepassing, de prijs en de aanbevelingen.

ik vind dat sigma een goede oplossing biedt voor mensen die een lens willen aan aanvaardbare prijs

laat ons ook eerlijk zijn, voor de meesten blijft het een hobby.
                en die mensen gaan niet met een loep de fotos vergelijken.

Bart en andere geinteresseerden, bekijk je budget en beslis wat je wil doen met je lens en beslis erna wat je gaat kopen.

Voor zover ik weet is een Sigma lens voor de meeste onder ons méér dan voldoende.

Besteed ook meer dan gemiddelde aandacht aan de lichtsterkte, véél belangrijker dan bijv. het bereik van een lens..

Ik ben geen ervaren fotograaf maar zoek wel altijd voldoende info alvorens te kopen.
                Doe hetzelfde, lees posts, stel vragen, pm fotografen waarvan je de fotos ok vind..enz enz

K

Comment

Nu heb ik wel interesse in een nikon d80. Ik zie overal dat er een 18-55 lens bij zit. Is dit standaard of kan je ook een kit kopen met de 18-135 lens?
                  Ik zou dolgraag de 18-200 hebben maar de prijs van deze laatste is me als beginner een beetje te veel.
                  Wat kost de d80 als body en wat kost de 18-135 lens?
                  Of mss nog beter Wat kost de d80 kit met 18-55 en eventueel de d80 kit met 18-135 (moest deze laatste bestaan)
                  Ik heb begrepen dat je voor de 18-200 een dikke 800€ mag neerleggen.

Hoe zien de prijzen in de toekomst eruit? Gaan deze binnenkort erg dalen zodat ik mss beter nog even wacht?

Ik heb nu 2 dagen dit forum doorsnuffelt en ik kom steeds het woord batterygrip tegen? Is dit een extra batterij of wat moet ik me hierbij voorstellen?
                  En kan ik ergens foto's bekijken die met een d80 en zijn verschillende lenzen gemaakt zijn?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt.

Bart
                  Hallo Bart,

Zoek je de beste prijs, dan hoef je niet verder te gaan dan Hasselt. Bartok heeft dezelfde prijzen als Konijn met het voordeel dat je je nooit ver moet verplaatsen bij eventuele problemen. Enig nadeel is dat ze weinig in voorraad hebben en bestellen bij Nikon. We leven nu eenmaal in een klein landje en dus niet interessant als afzetgebied. D80 mag normaal geen probleem zijn en vind je ook al redelijk veel op de tweedehands markt. Het verschijnen van de D300, fantastisch toestel en de natte droom van (bijna) elke Nikon adept, net zoals voor ondergetekende, maakt dat je misschien wel beter uitkijkt naar een jonge tweedehands.

Groetjes,
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

probeer een kit D80/18-200 VR te vinden ipv D80 met 2 mindere lenzen...

Comment

ook al gezocht... naar die bepaalde kit.... niet gevonden...
                      mijn goedkoopste prijs is nog steeds 1205 euo...
                      Onder de boeretoren in Antw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen70 Bekijk bericht
                        probeer een kit D80/18-200 VR te vinden ipv D80 met 2 mindere lenzen...
                        Hier staat deze combinatie met de Nikkor 18-200 VR
                        En hier staat de combinatie met de gelijkaardige Sigma 18-200 OS
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Hiermee bedoel ik wel niet dat lenzen van andere merken slecht zijn.
                          bv tamron 17-50 f2.8 is een zeer scherpe lens, maar bouwkwaliteit voelt niet zo goed aan als nikon lens voor een zelfde f2.8. Bij andere lens is er dan wel ergens een ander minpunt.
                          Ik zelf heb een 70-200 van sigma, en als ik deze gebruik op f2.8 is deze veel te soft. Als je dan testen doet met de 70-200 van nikon, dan zie je direct het verschil. Heb die test onlangs gedaan, en was verbaasd van het resultaat.
                          Hiermee wil ik niet zeggen dan mijn sigma slecht is. Toen ook voor het prijsverschil ben ik naar de sigma gegaan. Maar ik overweeg om toch nog wel eens de overstap te maken naar 70-200 van nikon.
                          Je kan je natuurlijk afvragen of dit het prijsverschil waard is, dit moet ieder voor zich bepalen.

Het is natuurlijk ook de vraag in welke toestand (weersomstandigheden, ...) men deze lens gebruikt.
                          De meeste mensen hier op het forum hebben voldoende met deze lenzen van bv sigma en tamron en dergerlijke.
                          Heb zelf ook verschillende lenzen van sigma. Dus ik breek zeker en vast deze lenzen van sigma en temron en dergerlijke niet af.

Oorspronkelijk geplaatst door lukkefluk Bekijk bericht

Mijn devies.
                          beperk je tot een lens met een niet al te groot zoombereik, bijvoorbeeld een 17-55 en waarom dan niet een tamron of sigma f2.8 lens als die binnen het budget past.
                          maak het jezelf wat "moeilijker" en je gaat veel inventiever zoeken naar een geschikte compositie, .... en op die manier dus ook actiever foto's nemen.
                          Het is niet voor niets dat je in vele fotografieopleidingen begint met een vaste brandpuntsafstand van 50mm, zonder zoom dus.
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Hallo Bart,

Zoek je de beste prijs, dan hoef je niet verder te gaan dan Hasselt. Bartok heeft dezelfde prijzen als Konijn met het voordeel dat je je nooit ver moet verplaatsen bij eventuele problemen. Enig nadeel is dat ze weinig in voorraad hebben en bestellen bij Nikon. We leven nu eenmaal in een klein landje en dus niet interessant als afzetgebied. D80 mag normaal geen probleem zijn en vind je ook al redelijk veel op de tweedehands markt. Het verschijnen van de D300, fantastisch toestel en de natte droom van (bijna) elke Nikon adept, net zoals voor ondergetekende, maakt dat je misschien wel beter uitkijkt naar een jonge tweedehands.

Groetjes,
                            Robert
                            Waarschijnlijk gaat hij ook van daar komen. Een collega van me is goed bevriend met de eigenaar en gaat me proberen aan een mooi prijsje te helpen.

Ik ga voor de D80 omdat ik dus nog maar een beginner ben. De D200 en zeker de 300 is veel te hoog gegrepen voor me. De D40 of de D60 was mss ook al goed voor me maar ze is me te licht. Met een degelijke lens lag ze niet goed in de hand. Ook omdat het motortje niet in de body zit met deze kleinere modellen heeft me doen overwegen naar de D80. Vorige week heb ik me een boek gekocht over de D80. Dat ben ik nu rustig aan het doorlezen zodat ik me iets meer vertrouwd ga voelen met mijn nieuwe camera. Dus om nu een andere body te gaan kopen lijkt me erg lullig.

Wat is mijn doel van 'fotograferen'.
                            Ik trek graag mooie foto's. Probeer steeds het te trekken object mooi in beeld te krijgen. Goed scherp te stellen. Ik probeer er werk van te maken om een geslaagde foto te nemen.
                            Ik fotografeer graag wagens. Ons huis wat we gaan verbouwen is ook een leuk projectje voor een fotoalbum. Verder ben ik ook van plan wat sportfoto's te trekken. (baseball, rugby) (dus een redelijk goede zoom is ook een must.
                            Maar natuurlijk een van de belangrijkste redenen zijn de familiefoto's. Binnen een jaar zijn er mogelijk kinderen en mooie foto's daarvan bijhouden is altijd leuk.
                            Mss wil ik daarna wel verder gaan in de richting van landschappen en macro lijkt me ook wel heel erg leuk. Maar dat lijkt me iets waar je je niet als beginnende 'fotografeerder' zomaar opstort.

mss kunnen jullie me iets meer vertellen over lichtsterke lenzen van nikon en andere merken.
                            Wat is het voordeel, wat het nadeel, en de prijs.
                            Is het waar dat de nikkor lenzen op een nikon sneller zijn dan andere merken?

greetzz bart

Comment

Wat is mijn doel van 'fotograferen'.
                              Ik trek graag mooie foto's. Probeer steeds het te trekken object mooi in beeld te krijgen. Goed scherp te stellen. Ik probeer er werk van te maken om een geslaagde foto te nemen.
                              Ik fotografeer graag wagens. Ons huis wat we gaan verbouwen is ook een leuk projectje voor een fotoalbum. Verder ben ik ook van plan wat sportfoto's te trekken. (baseball, rugby) (dus een redelijk goede zoom is ook een must.
                              Maar natuurlijk een van de belangrijkste redenen zijn de familiefoto's. Binnen een jaar zijn er mogelijk kinderen en mooie foto's daarvan bijhouden is altijd leuk.
                              Mss wil ik daarna wel verder gaan in de richting van landschappen en macro lijkt me ook wel heel erg leuk. Maar dat lijkt me iets waar je je niet als beginnende 'fotografeerder' zomaar opstort.

mss kunnen jullie me iets meer vertellen over lichtsterke lenzen van nikon en andere merken.
                              Wat is het voordeel, wat het nadeel, en de prijs.
                              Is het waar dat de nikkor lenzen op een nikon sneller zijn dan andere merken?

greetzz bart

In het begin is het altijd wat zoeken wat je bevalt ivm fotografie.
                              Daarmee is het niet onverstandig om in het begin u een alround lens aan te schaffen. Zoals een 18-135 , 18-200 of dergerlijke.
                              En deze lens is altijd handig als je later op reis gaat, dat je geen kilo´s glas moet meenemen.
                              Met een 18-200 kan je ook landschapsfoto´s maken.
                              Daarna kan je nog altijd zien of het landschapfoto´s je bevallen en kan je nog altijd investeren in bv een 10-20, 12-24 of dergerlijke.

Snelheid van lenzen op camera.
                              Heeft vooral te maken ivm scherpstelmotor die in de lens is ingebouwd.
                              dit noemt bij nikon Af-s, maar andere merken hebben dit ook.
                              Bij sigma is dit HSM. Dit werkt behoorlijk snel. Denk niet dat er veel verschil tussen zit tussen nikon en sigma kwa snelheid.

Indien deze motor er niet is ingebouwd, stelt de camera deze lens scherp.
                              Dit is dan meer afhankelijk van body voor snelheid scherpstelling. Scherpstelling gebeurd dan met schroefwieltje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Hier staat deze combinatie met de Nikkor 18-200 VR
                                En hier staat de combinatie met de gelijkaardige Sigma 18-200 OS
                                HIER ben je onmiddelijk op de correcte pagina

Comment

Working...
                                X