Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k10 en canon 40d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: pentax k10 en canon 40d

    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Waar haalt iedereen dat toch???
    Op DPreview halen ze maar 1 stop winst met een 50mm lens op K10D!

    Sony schrijft het zelf over zijn nieuwe A700. 2 tot 3 stops in het algemeen en tot een halve stop voor 300mm.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #17
      Re: pentax k10 en canon 40d

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Op DPreview halen ze maar 1 stop winst met een 50mm lens op K10D!
      Ze schrijven zelf dan het maar de tweede keer was dat ze die test uitvoerden... niet echt een test met bewezen resultaten dus... Ik ken de details niet, maar de testmethode is intss tot op het bot afgebroken. Volgde de discussie echter niet, want ik weet intss uit ervaring dat SR werkt... als je het de kans geeft. Je moet immers visuele confirmatie krijgen in de zoeker dat het mechanisme geactiveerd is! Iedereen die op fora beweerde dat SR niet werkte op z'n K10D bleek daar niet op gewacht te hebben ('t is maar een fractie van een seconde, maar je moet er wel ff op wachten).

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Sony schrijft het zelf over zijn nieuwe A700. 2 tot 3 stops in het algemeen en tot een halve stop voor 300mm.
      Buiten het feit dat Sony ook in-body stabilisatie gebruikt, is er geen enkele overeenkomst met Pentax in de gebruikte technologie. Vergelijken is dus niet mogelijk...

      Ik kan natuurlijk alleen maar m'n ervaring aanhalen hé... Da's allicht niks waard?
      Op Sfinks trok ik consistent haarscherpe beelden aan 1/30s met m'n FA77. Da's 2 stops winst (tov 1/125 volgens de "regel"). Uitzonderlijke beelden aan 1/10s waren evenmin een probleem (da's meer dan 3 stops!), tenzij dan dat het bewegende onderwerp wel wat lokale onscherpte gaf... En zoals ik al zei haal ik die 3 stops ook op m'n FA*300/4.5... Het loopt echt wel gelijk hoor, behalve dat 3 stops bij langere tele sluitertijden geeft die niet te lang zijn om van onderwerpbeweging een probleem te maken. In die zin is SR nuttiger bij tele dan bij breedhoek...

      I rest my case... Laat de poster z'n gedacht maar opmaken... ik heb m'n kruit verschoten...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #18
        Re: pentax k10 en canon 40d

        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Op DPreview halen ze maar 1 stop winst met een 50mm lens op K10D!
        Hoeveel stops winst men kan halen met SR of een ander stabilisatiesysteem is natuurlijk moeilijk te testen.
        Dit is de eerste foto die ik met de K10D gemaakt heb met mijn Sigma 50-500 Bigma (vooralleer de centen op de toonbank te leggen in de winkel, zonder statief of een of andere steun, volledig vrijstaand gemaakt). Exif zit nog in het beeld ter controle. Voor diegenen die de exif niet kunnen zien: 1/25 sec, 190 mm., 640 ISO, F 5.6 (diafragma volledig open).




        Is dit een winst van 1, 2 of 3 stops, wie zal het zeggen.
        Voor mij voldoet dit echter wel
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #19
          Re: pentax k10 en canon 40d

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Op DPreview halen ze maar 1 stop winst met een 50mm lens op K10D!
          Op dpreview wordt veel larie en apekool verkocht: het softe jpg verhaal van ist D en K10D is ook al lang ontkracht, maar toch steekt het nog regelmatig zijne kop op.

          De SR test van de K10D is uitgevoerd in strijd met wat er in de handleiding staat (namelijk: afgeraden bij dichtbij fotografie.) Vergelijk het met iemand die een DVD-recorder koopt die enkel het DVD- formaat ondersteund. Als die persoon dan DVD+ gebruikt en het 'marcheert' niet, ligt het dan aan het manneke of aan het machien?
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #20
            Re: pentax k10 en canon 40d

            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            K10D:
            - Kan JPGs blijven trekken tot de kaart vol is. De buffer loopt nooit vol.
            - Kan 9 RAWs na elkaar trekken voordat de buffer volloopt.
            - Geen details over RAW+JPG

            40D:
            - Kan 75 JPGs na elkaar trekken voordat de buffer volloopt.
            - Kan 17 RAWs na elkaar trekken voordat de buffer volloopt.
            - Kan 14 RAW+JPGs na elkaar trekken voordat de buffer volloopt.

            De K10D is dus beter als je JPGs in reeks trekt, maar wie gaat er nu meer dan 75 JPGs in een burst trekken???
            Het is omdat de 40D veel meer foto's per seconde maakt dan een K10D dat de buffer vol loopt na 75 jpeg's.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: pentax k10 en canon 40d

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Sony schrijft het zelf over zijn nieuwe A700. 2 tot 3 stops in het algemeen en tot een halve stop voor 300mm.
              Dan is beeldstabilisatie die in de lens ingebouwd is heel wat beter bij langere brandpuntsafstanden, bij Sony toch (en ze geven het zelf ook toe).

              Ik had al eerder ergens gelezen dat dat de reden was waarom Canon liever beeldstabilisatie in de lenzen inbouwt in plaats van in de camerabody.
              Het is net op die lange brandpuntsafstanden dat beeldstabilisatie over het algemeen nog eerder voordeel biedt dan bij de kortere lenzen (maar bij korte lenzen kan IS ook heel handig zijn).

              Bij beeldstabilisatie in de body zou de beeldchip (of het nu een CCD of CMOS is, dat maakt niet uit) volgens Canon veel te ver moeten kunnen bewegen bij een lange lens, om nog voldoende beeldstabilisatie te geven. Als die sensor té ver heen en weer moet, dan gaat de sensor met de hoeken buiten het beeld komen dat door de lens op de sensor valt. Dat zou dus de reden zijn waarom beeldstabilisatie in de body minder goed is dan in de lens (bij langere brandpuntsafstanden).
              Je hebt wel bij alle lenzen beeldstabilisatie, maar er zitten dus ook nadelen aan dat systeem.


              Of Pentax een andere oplossing bedacht heeft voor hun beeldstabilisatie, dat weet ik niet, zoveel ken ik er niet van...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: pentax k10 en canon 40d

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Het is omdat de 40D veel meer foto's per seconde maakt dan een K10D dat de buffer vol loopt na 75 jpeg's.
                Ah, dus stopt de 40D nog sneller met op regelmatige tsspozen een foto te maken in een burst?

                Je hebt gelijk, maar 't ging hier niet over snelheid, enkel over het vollopen van de buffer.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #23
                  Re: pentax k10 en canon 40d

                  Awel hier ook de eerste foto maar met een nieuwe canon IS lens die ik maakte ook op 200 mm uit de hand maar hier wel met een sluitertijd van 1 sec.(tja als ge in uw excitement uw settings niet bekijkt )



                  Dat is toch nog heel wat straffer hoor.

                  Nu is dit allemaal puur geluk natuurlijk. Zonder IS zou het natuurlijk nooit lukken maar je kan er echt niet van uitgaan dat dit altijd wel lukt. Dat zal natuurlijk vaker niet het geval zijn dan wel. Het geeft ook aan dat dergelijke vgl moeilijk zijn.

                  Comment

                  Working...
                  X