Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt nikon zo speciaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat maakt nikon zo speciaal?

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
    Ik heb zelf een nikon D80, wat ik soms wel als struikelblok zie is de vele ruis vanaf 400 iso waar bv canon geen last van heeft.

Echter de meeste pro's, en de mensen uit mijn omgeving, verkiezen allen nikon.

Heb zelf geen ervaring met andere reflexcamera merken.

Wat ik mij dan afvraag, waarom kiest de meerderheid voor nikon? Is de kwaliteit dan zoveel beter voor alles onder de 400 iso? (van de kwaliteit onder de 400 iso ben ik zelf ook wel enorm tevreden)

zeker nu canon fullframe heeft op de nieuwe toestellen ... wordt het dan niet aantrekkelijk om over te stappen op canon?
    Nikon heeft een flitssysteem waar andere merken stikjaloers op zijn
    Ze maken ook de beste microscopen, slijpmachienes voor optiekers, meetvergroters, optische meetmachienes, verrekijkers, brilglazen, Ic en LCD steppers, CNC video meetsystemen, Halfgeleider controle systemen, de beste digitale landmeet systemen, enz. enz.
    Sony maakt de opnamechips voor Nikon, (zoals algemeen geweten) maar dan wel met de door Nikon ontwikkelde steppers.
    Maar weinig fabrikanten kunnen zo een uitgebreid gamma aan activiteiten en ontwikkeling voorleggen. Zie maar eens op hun internationale website, http://www.nikon.com/products.htm#industrial

Ook Philips, waar ik de helft van mijn leven heb gewerkt, heeft zo een breed scala aan activiteiten gehad, jammer genoeg hebben deze reeds een heel stuk van deze activiteiten afgestoten, of verkocht, nu ze goed kunnen leven van wat hun duizenden patenten iedere dag opbrengen, waardoor hun tewerstellingsniveau op twintig jaar tijd terugbracht van 550.000 mensen naar ik denk minder dan 100.000

Comment

Geweldig allemaal!
      En dat op z'n Bels.
      IK als Ollander heb er van genoten.

Cor
      Nikon D70S. Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED. Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G.
      Kodak C875.
      Cor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        "The D100 has Custom Function 24, which is not really MLU, but causes the the mirror to flip up half a second before the frame is taken"

"...only the film-based Nikon F5 has true MLU. The digital D1h and D1x also have it available, via Custom Setting #5"

ik vermoed dat een D2H en D2x ook wel zon soort spiegel-eerst-effe-wachten-en-dan-sluiter-openen-systeem heeft

dan blijven alleen de D70 en andere over, maar 'k heb niet echt tijd om't echt op te zoeken

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de "spiegel-eerst-effe-wachten-en-dan-sluiter-openen-systeem" die mijn Pentax K10D ook heeft, en een echte MLU?
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CorH Bekijk bericht
          ...En dat op z'n Bels...
          off topic: en wat is het verschil met op z'n hollands?
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de "spiegel-eerst-effe-wachten-en-dan-sluiter-openen-systeem" die mijn Pentax K10D ook heeft, en een echte MLU?
            De voorontspanning die de D100 al had en nu de D80 ook heeft (en de hogere reeksen ook) , zet de spiegel 0.3 of 0.4 seconden voor de eigenlijke opname omhoog. De bedoeling ervan is de sterkste klap van de spiegel in het kritische 1/30 s tot 1/5s sluitertijd bereik te reduceren zodat de scherpte van de foto minder aangetast wordt door de trillingen/resonanties. Deze spiegelklap reductie wordt meestal gebruikt voor betere resultaten vanuit de hand, maar deze veroorzaakt natuurlijk weer een vertraging in de opname die nadelig kan zijn.

De Mirror-up wordt meestal vanaf statief gebruikt en laat je toe om de spiegel eerst op te laten klappen waarna je alle trillingen en resonanties laat uitdoven bij kritische sluitertijden. Je ziet dan niks meer door je zoeker. Met een tweede druk op de knop van de draadontspanner wordt dan de eigenlijke opname gemaakt. Op deze manier haal je perfect scherpe opnamen ongeacht de lengte van het objectief en de sluitertijd Je kan ook zonder draadontspanner werken en 30 seconden wachten waarna de opname ook gemaakt wordt, maar zelf de ontspanknop indrukken op de camera is natuurlijk totaal zinloos omdat dat ook weer trillingen veroorzaakt.

Mijn kritiek is dus dat bij de Nikon digitale toestellen alleen D1/D2 en D200 (en hun opvolgers) er mee uitgerust zijn, en je met de toestellen eronder kritische macro- en avond/landschaps fotografie kan vergeten, terwijl een DSLR toch meestal gekocht wordt uit kwaliteits overwegingen Je kan natuurlijk altijd nog een betonblok op je toestel zetten zodat het gewoon geen krimp meer kan geven

MVG,
            Last edited by frank207be; 22 november 2007, 15:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              off topic: en wat is het verschil met op z'n hollands?
              Vroeger werden handleidingen in Belgie vertaald. Dat gaf onduidelijkheid en verwarring omtrent het spiegelvoorklap fenomeen
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

erikdk
                kiekvogel.

Er is toch wel veel verschil tussen bels en ollands nederlands.

Ik vind dat Nikon als een vrouw in de hand ligt.
                Heerlijk. Met al die knoppen op de juiste plaats.
                Nikon D70S. Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED. Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G.
                Kodak C875.
                Cor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  De voorontspanning die de D100 al had en nu de D80 ook heeft (en de hogere reeksen ook) , zet de spiegel 0.3 of 0.4 seconden voor de eigenlijke opname omhoog. De bedoeling ervan is de sterkste klap van de spiegel in het kritische 1/30 s tot 1/5s sluitertijd bereik te reduceren zodat de scherpte van de foto minder aangetast wordt door de trillingen/resonanties. Deze spiegelklap reductie wordt meestal gebruikt voor betere resultaten vanuit de hand, maar deze veroorzaakt natuurlijk weer een vertraging in de opname die nadelig kan zijn.

De Mirror-up wordt meestal vanaf statief gebruikt en laat je toe om de spiegel eerst op te laten klappen waarna je alle trillingen en resonanties laat uitdoven bij kritische sluitertijden. Je ziet dan niks meer door je zoeker. Met een tweede druk op de knop van de draadontspanner wordt dan de eigenlijke opname gemaakt. Op deze manier haal je perfect scherpe opnamen ongeacht de lengte van het objectief en de sluitertijd Je kan ook zonder draadontspanner werken en 30 seconden wachten waarna de opname ook gemaakt wordt, maar zelf de ontspanknop indrukken op de camera is natuurlijk totaal zinloos omdat dat ook weer trillingen veroorzaakt.

MVG,
                  Oke, dan begrijp ik geloof ik nu het verschil. Bij het systeem van bijv. de D80 zit er alleen een vertraging in, en bij bijv. de D200 moet je een tweede keer de ontspanknop indrukken om de sluiter te openen. Mijn K10D heeft dus hetzelfde als de D80, met alleen het verschil dat de K10D een vertraging van 2 seconden aanhoudt.

Maar wat is dan het voordeel van een echte MLU ten opzichte van bijv. het systeem van de K10D (dus met een vertraging van 2 seconden)
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                    @ Trebs

A Nicon is for sisi's
                    Klok, klepel?

Comment

• Re: Wat maakt nikon zo speciaal?

niet enkel mlu , maar ook een scherptedieptepreview ontbreekt op het 'amateur'gamma van nikon ,
                      terwijl ze beide op mijn canon zitten
                      groeten, Sebastiaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Oke, dan begrijp ik geloof ik nu het verschil. Bij het systeem van bijv. de D80 zit er alleen een vertraging in, en bij bijv. de D200 moet je een tweede keer de ontspanknop indrukken om de sluiter te openen. Mijn K10D heeft dus hetzelfde als de D80, met alleen het verschil dat de K10D een vertraging van 2 seconden aanhoudt.

Maar wat is dan het voordeel van een echte MLU ten opzichte van bijv. het systeem van de K10D (dus met een vertraging van 2 seconden)
                        Beide systemen zijn perfect goed volgens mij 2 seconden lijken me echt wel lang genoeg om alle trillingen te laten uitdoven. Anderzijds kan je met draadontspanner en een langere wachttijd toch nog een moment afwachten bij voorbeeld bij natuurfotografie. Stel je wil met een zeer lang teleobjectief een uil fotograferen op een tak, en dat beestje kijkt rond. Dan zou je nog het moment kunnen afwachten dat ie juist naar jou kijkt. Vuurwerk is nog zo'n toepassing die me te binnen schiet. Stel MLU in, wacht tot je de pijl hoort suizen en druk dan af.

Het perfecte systeem zou een mix tussen beide systeem zijn ,waar je in het menu een vertraging tussen 2 en 60 seconden of zelf langer zou moeten kunnen selecteren en je ook een draadontspanner kan gebruiken

MVG,
                        Last edited by frank207be; 22 november 2007, 20:40.

Comment

sebastiaan roes

Zit dus ook op de D70S he.
                          Kodak C875.
                          Cor

Comment

ja ok, maar met het amateurgamma van nikon bedoelt sebastiaan wrs de D50 en D40

ik vind het allemaal niet zo belangrijk wel merk je gebruikt, tegenwoordig maken ze geen slechte dingen meer, alleen maar dat het ene product beter is op het ene vlak, het andere op het andere vlak.
                            In school zitten er pentaxen, sony's, canons en nikons, en je kan er niet uithalen uit welke camera de beelden komen, alleen maar wanneer het aankomt op de hoge iso's natuurlijk, daar gaan de nikons de mist in

grts
                            UPDATED http://smax-photo.magix.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sebastiaan roes Bekijk bericht
                              niet enkel mlu , maar ook een scherptedieptepreview ontbreekt op het 'amateur'gamma van nikon ,
                              terwijl ze beide op mijn canon zitten
                              Oorspronkelijk geplaatst door CorH Bekijk bericht
                              sebastiaan roes

Zit dus ook op de D70S he.
                              En op de D80 ook.

Even bronnen checken Sebastiaan.
                              Mvg Tim

Comment

okay okay

just make some fraggin' pictures and use that - whatever brand - equipment
                                http://www.duister.org

Comment

Working...
                                X