Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CP5700 probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CP5700 probleem

Mijn Nikon CP5700 heeft zich vandaag slecht gedragen...

Vandaag deftig foto's aan het maken geweest, voornamelijk macro en close-up. Eerste batterij leeg na een tijdje, de tweede volle batterij erin en verder plaatjes schieten. Met een volle batterij toch minder dan 30 macrofoto's (normaal??).

Na zowat een uurtje wil de lens niet meer volledig uitschuiven naar tele-stand en maakt daarbij een geluid alsof er iets doorklikt.

Der zit ook een microdrive in het toestel. Door het macro-gebeuren moet de lens continue scherpstellen en wordt het LCD-scherm gebruikt. Daardoor heeft de Nikon het warm gekregen, niets om op het eerste zicht zorgen om te maken, misschien 40 á 45° aan de rechtse handgreep.
    Met een ongerust gevoel in de buik nog snel even de foto's van de microdrive op pc gezet, en dan de zaak laten afkoelen.

Na een paar uren blijkt alles opnieuw correct te werken.
    Toch heb ik zo mijn bedenkingen. Met een gerust gemoed op fototocht vetrekken zit er niet meer in.

Heeft er iemand dergelijke problemen gehad of er van gehoord?
    Het toestel is een maand oud, der zijn een goeie 300 foto's mee gemaakt. Van slijtage mag dus nog geen sprake zijn.
    Zou ik het toestel al onder garantie moeten laten nakijken?
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

hey hombre,

Ik ben net 3 dagen eigenaar geworden van het zelfde toestel.
    Uiteraard heb ik dus nog geen ervaring i.v.m.dit toestel.
    Maar zou het niet helpen dat je de continu zoem uitschakeld naar "single zoom". Ten eerste spaar je de batterij een beetje en ten tweede staat ie niet constant te zoemen en zo te chauferen.

In ieder geval hou me op de hoogte van jou probleem, wil je!

mvg beverly

Comment

Hallo Hombre,

Ik denk dat het een "power" probleem was ...
      Het constante gebruik van de autofocus en het LCD scherm, en daarbij nog een microdrive die meer stroom verbruikt dan een CF-kaart zorgden ervoor dat de batterijen sneller uitgeput waren.
      Bij een lege batterij kan de lens dan soms idd niet meer "normaal" functioneren.
      De warmte aan de rechterkant duidt ook op intensief batterijverbruik.

Ik denk dus niet dat er wat "stuk" is, maar gewoon een samenloop van omstandigheden.

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Tja, Jaja, dat dacht ik eerst ook, maar het vervangen van de batterij door een geladen exemplaar kon op dat moment niet helpen.

Wat niet wegneemt dat er inderdaad op dat moment onvoldoende spanning kon zijn voor de zoomlens.

@ Beverly: ik denk dat je je vergist met "single focus", en die werkt wel zoals het hoort. Misschien kan ik die inderdaad beter uitschakelen bij macro-fotografie omdat die wel degelijk heel de tijd staat bijregelen. Toch zie ik geen waarschuwing hierover in de handleiding.
        De zoomknop wordt eigenlijk niet zo gek veel gebruikt, gemiddeld één maal per foto om de uitsnede te bepalen.
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Pagina 141 van de handleiding?
          "Storing photo info in a separate file: info.txt"
          Date en shuttersound heb ik gevonden maar ik zie in dat menu nergens die info.txt...
          H U L P
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

Comment

Originally posted by loloboy
            Pagina 141 van de handleiding?
            "Storing photo info in a separate file: info.txt"
            Date en shuttersound heb ik gevonden maar ik zie in dat menu nergens die info.txt...
            H U L P
            Sorry, reply in verkeerde topic!
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

Comment

Als ik naar de maximale stand uitzoom, maakt mijn lens ook een eerder storend geluid, ik hoop dat dit geen voorbode van een defect is.
              Het batterijverbruik wisselt nogal naargelang de omstandigheden (ook temperatuur) en de voorinstellingen, heb ik al gemerkt.
              Groetjes, Hugo

Comment

Originally posted by hugoke
                Als ik naar de maximale stand uitzoom, maakt mijn lens ook een eerder storend geluid, ik hoop dat dit geen voorbode van een defect is.
                Het batterijverbruik wisselt nogal naargelang de omstandigheden (ook temperatuur) en de voorinstellingen, heb ik al gemerkt.
                Groetjes, Hugo
                Beste Hugo,

Heb mijne 5700 daar net getest in full zoom. Bedoel je het tikkend geluid ? Bij mij is dit dus hetzelfde. Mijn toestel heeft dit al altijd gedaan. Volgens mij geen fout. De zoom probeert zich wel voortdurend scherp te stellen en dat geeft een geluid. Er zijn toch wel autofocus-problemen met dit toestel. Hierover is er al eerder gedebatteerd in vorige topics.
                Groeten,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hallo,

Dat "tikkend" geluid is de continue autofocus.
                  Daarbij stelt de camera voortdurend automatisch scherp en dat is dus een energievreter tot en met.
                  Je kan dat uitzetten, behalve in de "movie"-mode en macro dacht ik.
                  (ik heb het dus steeds uitgezet waar mogelijk)
                  Is dus geen storing - misschien wel een verklaring voor het hogere batterijverbruik.

Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik heb een ander probje. Af en toe (tot nu al een 3-tal keer gebeurt) crashed m'n 5700. Ik moet er dan wél bijzeggen dat het gebeurt als ik hevig aan het knopjesdrukken ben om een genomen pic terug te zien op het display. Maar dan valt het beest dood, en is de batterij effe verwijderen dé oplossing... (waarna hij vrolijk verderwerkt zonder probs...) Nog iemand?
                    Nikon CP5700

Comment

Dat probleem heb ik met mijn Nikon ook gehad. Was toen een foutief moederbordje in de camera. Zou dan gewoon contact met Nikon opnemen in Antwerpen. Zij helpen je verder en zorgen bij een defect dat alles (in mijn geval toch) snel opgelost is.

Jurgen

Originally posted by krikke
                      Ik heb een ander probje. Af en toe (tot nu al een 3-tal keer gebeurt) crashed m'n 5700. Ik moet er dan wél bijzeggen dat het gebeurt als ik hevig aan het knopjesdrukken ben om een genomen pic terug te zien op het display. Maar dan valt het beest dood, en is de batterij effe verwijderen dé oplossing... (waarna hij vrolijk verderwerkt zonder probs...) Nog iemand?
                      Greetz,

Comment

Heb ik ook al enkele keren voorgehad. Ook batterij uithalen en opnieuw aanzetten. Niets om zorgen over te maken, denk ik... een bugje in de software misshien ????

Originally posted by krikke
                        Groeten,
                        Bert

Comment

Zo lang hij niet alle 5 minuten crashed zal het wel gaan zeker...
                          Nikon CP5700

Comment

Working...
                          X