Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

antistof systeem en scotch tape?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: antistof systeem en scotch tape?

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
    Reden?
    Is het omdat de sensor niet meer vast gemonteerd staat in de body?
    Ik kan mij daar idd. wat bij voorstellen als dat zo wiebelt, zou ik ook niet geneigd zijn om er Scotch op te gebruiken.
    Denk je echt dat die sensor daar staat te wiebelen, wel dan heb je het goed mis, de sesorreiniging gebeurt door een ultrasone trilling te veroorzaken, net als bij een ultrasoon reinigingsbad, en dat kan op relatief vast gemonteerde onderdelen, de beweging is hoogstens een paar µ mm bovendien wordt deze trilling naar verluit alleen gevormd op het SSWF glaasje dat vóór de sensor zit, maak je dus maar geen zorgen bij het reinigen van deze sensor, de meeste merken raden het natuurlijk af om het zelf te doen, maar als je wat handig bent, kan en mag je het gerust zelf doen, maar heb je de eigenschap dat alles wat je in handen krijgt kapot gaat, blijf er dan maar af, want er bestaan zulke mensen.

Het systeem zal wel min of meer identiek zijn aan dat van Olympus, of nog beter onwikkeld, lees hier hoe het werkt

Het enige wat nog te verbeteren valt is een vlak glas op enkel cm van de sensor plaatsen en het sensorgeheel luchtdicht verpakken. Stofjes die op het glas vallen kunnen dan onmogelijk scherp in beeld komen. Zeer goede antireflexiecoatings op dat vlak glas zijn dan natuurlijk van uiterst belang...
    Ook aan jou werd gedacht Nertog Nr (2)

De werking van de SSWF

De SSWF wordt automatisch geactiveerd elke keer dat de camera wordt ingeschakeld, en genereert ultrasone trillingen - meer dan 35.000 keer per seconde – waardoor de stofdeeltjes van het oppervlak worden afgeschud. De SSWF kan ook handmatig worden geactiveerd via het cameramenu. Het verwijderde stof wordt vervolgens opgevangen op een speciale klevende laag onderaan de filter.
    (1) Ultrasone stofverwijdering
    Door de ultrasone trillingen worden stofdeeltjes die zich aan het oppervlak van de SSWF hebben gehecht direct afgeschud. Ze worden vervolgens opgevangen op een speciale klevende laag onderaan de filter. Het materiaal dat voor de filter is gebruikt, is zorgvuldig gekozen omdat het vrij moest zijn van elke vorm van reflectie. De SSWF bestaat uit een schijfvormige plaat en een piëzo-elektrisch element.

(2) Voorkomen dat er stof op de beeldsensor komt
    Het antistofsysteem voorkomt dat stofdeeltjes zich vasthechten op de beeldsensor door een hermetische afsluiting van de ruimte tussen de SSWF en het oppervlak van de beeldsensor. Dit wordt bereikt door het gebruik van speciale rubberen afdichtingen tussen de beeldsensor en de low-pass filter en tussen de low-pass filter en de SSWF.

(3) Voorkomen van stof op een opname
    Dankzij de ruimte tussen de sensor en de SSWF worden stofdeeltjes niet duidelijk geprojecteerd zodat ze het lichtpad niet blokkeren en dus ook niet op de opname te zien zijn. Daarnaast wordt de SSWF uitstekend beschermd door een rubberen afdichting waardoor de ultrasone trillingen geen gevolgen hebben voor andere componenten. Toepassing van een frequentievoltage van meer dan 35 kHz op het piëzo-elektrische element zorgt voor een activering van de resonante trillingen van de SSWF. Het gaat hierbij om variabele trillingen zodat het stof effectief van de SSWF wordt verwijderd. Het mechanisme van de resonante trillingen van het E-System is de meest effectieve manier om ultrasone trillingen te genereren die stofdeeltjes kunnen afschudden.
    Last edited by Guest42; 29 december 2007, 08:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht

Het is niet zo makkelijk om in een camerabehuizing een afzuiginstallatie met HEPA filters te installeren hoor

Het enige wat nog te verbeteren valt is een vlak glas op enkel cm van de sensor plaatsen en het sensorgeheel luchtdicht verpakken. Stofjes die op het glas vallen kunnen dan onmogelijk scherp in beeld komen. Zeer goede antireflexiecoatings op dat vlak glas zijn dan natuurlijk van uiterst belang...
      Het is niet alleen het stof op de sensor dat tot irritatie leidt: maar ook het vuil op de spiegel; het matglas en de prisma. Dat vuil is zonder de kans schade te veroorzaken nog moeilijker te verwijderen dan dat stof op de sensor.
      Er moet dus wel degelijk gedacht worden aan een oplossing om inkomend vuil in het camerahuis tot een minimum te beperken en of door de consument simpel te schonen. Bij mijn eerste analoge spiegelreflexen van bijna veertig jaar oud was het schoonmaken geen enkel probleem: je kon overal makkelijk bij en dat ook bij mijn veel jongere middenformaat camera's. Maar dat waren toen ook nog echte systeem camera's.

Comment

@ demeyereg,

Het binnenwerk van de D300 heb ik nog niet van nabij kunnen bekijken.
        Wél dat van één van de eerste DSLRs die dergelijk trillend anti-stof systeem hadden (Sony) en daar was de hele opstelling toch écht wiebelachtig, voor zover ik mij herinner. Het gaf me iig. een zeer slecht gevoel, alleen al op zicht.

Wschl. zal het bij Nikon nu wel anders (beter?) zijn opgelost, maar ik blijf erbij: vast is vast (én dus best).
        Zelfs trillingen van enkele µm zijn trillingen, dus het ... "µ-wiebelt" en dat geeft sowieso geen goed gevoel... (tot bewijs van het tegendeel).
        Het afgeschud stof wordt gecollecteerd op een kleverige laag in het camerahuis. OK, maar kan deze kleeflaag dan na verloop van tijd ook gemakkelijk vervangen worden of waar blijf je met het geaccumuleerde stof?...

Ik denk dat velen met mij niet bepaald zaten te wachten op dergelijke "oplossing".
        Een preventieve maatregel die het "stof-probleem" aan de basis aanpakt, zou veel zinvoller zijn dan allerhande post-factum "lapmiddelen".

Comment

Hi,

Ik sta ook heel argwanend tov. dat "trillen".
          Gaat dat de tand des tijds weerstaan ?

Als de nieuwe 5D mark II met een trilsysteem is, gaat dat een heel negatief punt voor mij zijn; hoe zit dat met de herverkoopwaarde als die technologie toch niet je dat is ?

Want hoe is dat bestand tegen het "ruw" neerzetten van de cam, (ik spreek zelfs niet van laten vallen), terwijl hij aan het "trillen" is, enz...

Als je eens de kans hebt, moet je de klassieke stofcontrole eens doen met een heel klein diafragma. Veel kleiner dan f64. Bij mij kan je f 128 of kleiner testen. Dan zie je pas of je sensor schoon is.

Iemand die zo trilding heeft mag altijd eens afspreken om de test te doen. Duurt 10 seconden. (Alleen canon mounts, andere heb ik niet zo klein)

Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

De reinings methode doet de sensor niet bewegen! Dat is altijd een filter voor de sensor.

Bij die Sony heb je ook beeldstabilizatie. Dit doet wel de sensor bewegen, want die compenseert zo jouw bewegingen.

En ik heb de scotch tape methode al op mijn 400D gebruikt met success
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Met welk systeem fotgrafeer je?
              Anders kan ik zeker Olympus aanraden.
              Is zo'n beetje de uitvinder van het trilsysteem en daarmee tevens degene die het best werkt.
              Dus als je nog moet gaan beginnen en stof (of het gebrek eraan) is een belangrijk criterium voor je dan is Olympus een heel goede optie.

Een test van de diverse anti stof systemen kun je hier vinden:
              Surfzeeuw
              Panasonic G3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
                Met welk systeem fotgrafeer je?
                Is zo'n beetje de uitvinder van het trilsysteem en daarmee tevens degene die het best werkt.
                Dus als je nog moet gaan beginnen en stof (of het gebrek eraan) is een belangrijk criterium voor je dan is Olympus een heel goede optie.

Een test van de diverse anti stof systemen kun je hier vinden:
                http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/
                Hier nog niets over Nikon.....
                ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                  Ik anders wél, ... en zelfs héél duidelijk!
                  Dan kan je nl. de "Scotch methode" gerust blijven gebruiken en moet je je helemaal geen zorgen maken over die "loszittende" sensor!...
                  Je had deze thread dan zelfs nooit moeten starten...
                  daar heb je een punt, de toekomst zal leren hoe goed het werkt!

Ed

Comment

Sinds de E1 van Olympus zit er een anti-stof functie in. Op dpreview zijn er ontzettend veel Olly gebruikers in het Olly forum en ik kan je geruststellen: de Olly gebruikers zijn er zeer tevreden over. De E1 mag nu toch wel gerekend worden tot de oudere apparaten en waar Olly gebruikers in het algemeen heel tevreden over zijn is de anti-stof functie. De meesten hebben hun sensor, ook bij veelvuldig lenzen wisselen, nooit hoeven schoonmaken. Natuurlijk is het niet de reden waarom je voor een toestel kiest, maar bij Olly werkt het in ieder geval wel. Het enige geval dat ik ooit ben tegengekomen op het forum van dpreview, waarbij de antistof functie van Olly weigerde, was een geval waarbij een fotograaf onder zeer hoge vochtigheidsgraad (in een kas) zijn lenzen had gewisseld. Er waren op dat moment daar veel pollen en helaas kon de antistof functie dit plakkerige spul ook niet verwijderen. Het toestel is toen opgestuurd om te laten reinigen. Maar goed tot dusver alleen maar tevreden gebruikers als we kijken naar de anti-stof functie. Ik hoef me nooit zorgen te maken welke methode ik gebruik, want ik hoef nooit te reinigen en da's wel heel prettig.

Groetjes,
                    Bart

(Ps ik ben dus een van die mensen die dus wel iets kapot maakt als tie zelf aan het werk gaat aan de CCD. Ik ben niet onhandig maar ik word dan zenuwachtig en tja... da's nooit handig....)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Hallo, even een simpele (?) vraag. Ik werk nu met een camera waarbij ik af en toe een Scotch tape over de sensor haal om deze schoon te maken.
                      Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe body en lees dat deze is voorzien van een antistof systeem. ik heb begrepen dat deze dan trilt om de stof eraf te krijgen. Kan ik bij zo'n sensor met antistof systeem ook nog aan de gang met de scotch tape of kan er dan schade optreden?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Ed
                      Als ik nu heel cynisch was, dan zou ik de vraag stellen waarom je die vraag stelt, gezien je je sensor al naar de kl*** helpt met scotch tape, wat maakt het dan uit of ie nog goed gealligneerd zit of niet?

Enfin, ik heb het hier al in den treure herhaald, maar toch nog eens opnieuw proberen: gezien ik in een vorig leven bij 3M werkte en zodoende weet welke lijm gebruikt wordt in scotch tape TM, zou ik nooit of te nimmer zelfs maar overwegen om scotch tape te gebruiken om een sensor te reinigen. In de limj zit IsoOctylAcrylaat en dat goedje is zo abbrasief dat je het niet wil weten...

Er zijn genoeg andere middelen om een sensor te reinigen zonder dat je je sensor om zeep wil helpen met scotch tape...

Voor de rest moei ik me niet met deze discussie...
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        In de limj zit IsoOctylAcrylaat en dat goedje is zo abbrasief dat je het niet wil weten...
                        Dat wil eigenlijk wel weten! "Abbrasief" is een term die mij niet bekent is.....
                        Maar ik begrijp uit je reactie dat het niet veel goeds betekent voor de sensor?
                        Maar is het voor glas (ook in de lage concentraties zoals die in de tape) ook al schadelijk?

Ed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht

Sorry hoor, maar het wil niet zeggen dat de uitvinder van een product hier ook het beste in is, vaak (meestal) is het zo dat de concurrentie het product optimaliseert !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boldy Bekijk bericht
                            Sorry hoor, maar het wil niet zeggen dat de uitvinder van een product hier ook het beste in is, vaak (meestal) is het zo dat de concurrentie het product optimaliseert !
                            Klopt natuurlijk maar verschillende testers spreken het toch allemaal tegen. Alleen het systeem van Olympus zou werken. Dat van Canon helpt een beetje en die van Pentax en Sony doen eigenlijk niets (volgens de testers hé). En ik heb toch 3 onafhankelijke reviewers die dingen zien vergelijken.

Nu heeft Nikon er ook eentje, maar dat is blijkbaar nog niet vergeleken met de anderen.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dat wil eigenlijk wel weten! "Abbrasief" is een term die mij niet bekent is.....
                              Maar is het voor glas (ook in de lage concentraties zoals die in de tape) ook al schadelijk?

Ed
                              Het contact met die tape op de sensor is maar enkele seconden en deze laat geen lijmresten achter op de sensor. De tape-methode wordt al jaren zonder schade toegepast, vooral door profs. Voordat ik de tape ging gebruiken voor het schone van de sensor heb ik deze op verschilde oppervlakken van glas als wel kunstof getest en dat had geen nadelige gevolgen.
                              Voor filmmontage heb ik vroeger tape gebruikt: na dertig jaar heeft de lijm van die tape de film zowel de drager als de emulsie niet aangetast.

Comment

Ed
                                Abbrasief betekend schurend (RUW)

Grote firma's zoals Kodak, Creo, Scitex enz. gebruiken scotch tape om hun hoge resolutie lijn ccd's te reinigen, deze zitten in scanners van 25.000 euro, natuurlijk is de technische kennis en het niveau hier stukken hoger dan bij deze beroepstechniekers
                                Last edited by Guest42; 31 december 2007, 10:50.

Comment

Working...
                                X