Wat ik mij nu afvraag, in hoever zijn de voorinstellingen, zoals verscherping, contrast, levendig en noem maar op, van tel op je NEF files, welke hebben invloed, en welke niet, veel van die instellingen hebben alleen invloed op de JPG files, en sommige zoals belichtingsinstellingen ook op je NEF files, bestaat daar een soort schema, welke nu wel, en welke niet invloed hebben op de NEF files, normaal gebruik ik persoonlijk nooit de JPG files, mischien hoef ik dan ook veel instellingen nooit te veranderen, ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, maar het zou wel handig zijn dat zeker te weten, want als je dat zelf allemaal moet uitproberen, is dat ten eerste niet zo gemakkelijk qua beoordeling, maar je moet er ook een lijst bij aanmaken, wat je nu juist wel, en wat niet hebt gewijzigd, maar heeft het voor de personen die hoofdzakelijk in NEF (RAW) fotograferen wel zin om veel van deze instellingen te wijzigen In Capture NX kan je immers veel van deze dingen achteraf nog wijzigen
Het ware dan ook heel intressant om een paar van deze instellingen in de geheugenbanken op te slaan, zo kan je gemakkelijker overschakelen tussen bepaalde vooringestelde banken, zoals Bv. binnenfotografie, buitenfotografie, en noem maar op, volgens je eigen behoefte
Eerlijk gezegd heb ik die banken nog nooit gebruikt, en zal het mischien tijd worden dat ik deze eens ga gaan instellen, bijzonder daar er bij de Nikon D300 terug een en ander is bijgekomen, waardoor je niet meer zomaar op een twee drie uit je hoofd het menu gaat induiken om een paar dingen te gaan veranderen.
Mischien zijn er hier mensen die dit onderwerp volledig beheersen, en hun kennis en ervaringen willen delen
Het ware dan ook heel intressant om een paar van deze instellingen in de geheugenbanken op te slaan, zo kan je gemakkelijker overschakelen tussen bepaalde vooringestelde banken, zoals Bv. binnenfotografie, buitenfotografie, en noem maar op, volgens je eigen behoefte
Eerlijk gezegd heb ik die banken nog nooit gebruikt, en zal het mischien tijd worden dat ik deze eens ga gaan instellen, bijzonder daar er bij de Nikon D300 terug een en ander is bijgekomen, waardoor je niet meer zomaar op een twee drie uit je hoofd het menu gaat induiken om een paar dingen te gaan veranderen.
Mischien zijn er hier mensen die dit onderwerp volledig beheersen, en hun kennis en ervaringen willen delen
Comment