Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

antistof systeem en scotch tape?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: antistof systeem en scotch tape?

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik neem aan dat je hier de nieuwe D300 bedoeld, wel volgens mij mag je ook hier zelf je sensor gaan kuisen, en kunnen deze dingen dan ook tegen deze krachten die je er op uitoefend, anders hadden ze bij Nikon terug naar het systeem van de D2H overgeschakeld, waar je zonder speciale externe voeding je spiegel en sluiter niet kon openen, bij de D300 kan je dat terug gewoon via je menu, op voorwaarde dat je batterij meer dan 3/5 volgeladen is.
    Moest en een gevaar inzitten om zelf je sensor te kuisen, dan hadden ze deze functie ook niet voorzien, en scotch magic tape kleeft nu ook niet zo heel erg hé.
    Niet volledig mee eens.
    Deze functie is wel voorzien om de sensor te reiningen volgens de traditionele natte methode. Er is geen enkele DSLR-fabrikant die reiniging met scotch tape ondersteund of toelaat.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
      Niet volledig mee eens.
      Deze functie is wel voorzien om de sensor te reiningen volgens de traditionele natte methode. Er is geen enkele DSLR-fabrikant die reiniging met scotch tape ondersteund of toelaat.

Hubert
      Kan wel zijn, maar professionelen zoals CREO Scitex (nu Kodak) doen het beroepsmatig wel zelf, dat heb ik verschillende malen gezien, zelfs bij hun digitale ruggen van een klein fortuin, die maken daar allemaal zo geen probleem van, hier werd er reeds honderden bladzijden over gepalaverd, maar ik heb hier nog geen enkele topic gelezen van iemand die daarmee zijn toestel heeft vernield, maar ik geef je tenvolle gelijk, ik kies ook voor de zachte methode, daarom kocht ik het systeem van visible Dust , maar moest het nodig blijken dan zal ik net als vroeger tape gaan gebruiken.
      Het grote voordeel van die Visible Dust is dat het zeer snel gaat, en geen gepruts in de hoekjes van je censor, maar toch twijfel ik er aan bij hardnekkig vuil, totnochtoe nog niet voorgehad

Comment

Ik heb met de "scotch-tape methode" wel eens lijmresten gehad.

Gelukkig waren deze lijmresten te verwijderen met de "scotch tape methode".
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          V
          Misschien eens over een andere boeg dan. Als je de camera meeneemt op de fiets of auto en de weg is hobbelig. Is de kracht op dat plaatje dan kleiner dan als je er met een scotch-tape aankomt?

Ik zelf denk het niet eerlijk gezegd.
          Ik denk het wel eerlijk gezegd.

Comment

Er wordt weer heel wat af gedebatteerd voordat in gegaan werd op de simpele vraag van Edje. Ik ben ook benieuwt naar ervaring van anderen over de robuustheid van dat trilfilter of dat deze o.a. de tape-methode óók kan weerstaan.

Comment

Ik heb ook een 400D, en al meer dan 10.000 foto's gemaakt, voor mij werkt dat antistofsysteem perfect, nog totaal geen last van stof op de sensor.
              Bij mijn 300D was dat wel anders, even ter verduidelijking dat het niet enkel het antistofsysteem is dat zorgt dat de sensor proper blijft, er zijn ook andere materialen gebruikt die minder stof aantrekken.

Maar ik zou wel met scotchtape van dat systeem afblijven eerlijk gezegd !

Comment

Daar komt nog eens bij dat op een 400D sensor een tinoxide laagje zit dat je kan beschadigen wanneer je een te grote kracht uitoefent...
                Hiervoor bestaat zelfs een speciale eclipse vloeistof (E2) ipv de gewone. Ik zou scotch niet riskeren.

Toch veel succes,
                Fre

EDIT:
                doet me denken aan topic destijds waar iemand zijn sensor fel beschadigde door de coating op de lowpass filter los te trekken met DUST AID pads, nadien ook afgeraden voor tinoxide-gecoate sensoren (zie in dit topic). Die pads zijn eigenlijk hetzelfde principe als de scotchmethode, dus ik zou er echt mee oppassen...
                Last edited by fre310; 28 december 2007, 14:23. Reden: link toegevoegd
                Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                  doet me denken aan topic destijds waar iemand zijn sensor fel beschadigde door de coating op de lowpass filter los te trekken met DUST AID pads, nadien ook afgeraden voor tinoxide-gecoate sensoren (zie in dit topic). Die pads zijn eigenlijk hetzelfde principe als de scotchmethode, dus ik zou er echt mee oppassen...
                  De Dust Aid pads trek je op een andere manier los dan tape, met die methode moet je veel meer kracht zetten om het staafje weer los te krijgen dan met de tape, en dan is de kans ook veel groter dat er wat mis gaat.

Ik heb zelf ook nog geen tape gebruikt, de 20D heb ik altijd met Sensor-swabs of Pec-Pads + Eclipse reinigingsvloeistof gereinigd, bij de 40D heb ik voorlopig nog geen stof gezien op de foto's.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Hallo mensen, bedankt voor jullie reactie. Heb gelukkig nog geen stof op mijn sensor van mijn D300! Denk dat ik op deze camera toch maar geen scotch tape ga gebruiken zoals voorheen wel op mijn D70

Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Hallo mensen, bedankt voor jullie reactie. Heb gelukkig nog geen stof op mijn sensor van mijn D300! Denk dat ik op deze camera toch maar geen scotch tape ga gebruiken zoals voorheen wel op mijn D70

Ed
                      Reden?
                      Is het omdat de sensor niet meer vast gemonteerd staat in de body?
                      Ik kan mij daar idd. wat bij voorstellen als dat zo wiebelt, zou ik ook niet geneigd zijn om er Scotch op te gebruiken.

Tot (meermaals bewezen) tegenbericht, heb ik toch zo mijn twijfels over de efficiëntie van die trillende sensoren...
                      Moest ik kunnen kiezen, dan kocht ik een D300 zonder sensortrilfunctie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                        Reden?
                        Is het omdat de sensor niet meer vast gemonteerd staat in de body?
                        Ik kan mij daar idd. wat bij voorstellen als dat zo wiebelt, zou ik ook niet geneigd zijn om er Scotch op te gebruiken.

Tot (meermaals bewezen) tegenbericht, heb ik toch zo mijn twijfels over de efficiëntie van die trillende sensoren...
                        Moest ik kunnen kiezen, dan kocht ik een D300 zonder sensortrilfunctie...
                        Precies daarom ben ik wat huiverig. Maar de tril functie zit niet in de weg en een voordeel van een body zonder zie ik niet. Dus dan maar met en wie weet bevalt het! Heb er nog geen ervaring mee eerlijk gezegd.

Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Dé vraag blijft natuurlijk: is een sensor mét reinigings-systeem kwetsbaarder dan één zonder. Indien ja, dan zou ik ook een sensor zonder trilfunctie verkiezen, want vroeg of laat moeten de meer rigoureuze middelen gebruikt worden (tape, swabs...). Eigenlijk stel ik het resultaat bij een tril-sensor gelijk aan dit bij een blaaspeer, dus alleen geschikt voor niet klevend stof...
                          http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                            ... een voordeel van een body zonder zie ik niet.
                            Ik anders wél, ... en zelfs héél duidelijk!
                            Dan kan je nl. de "Scotch methode" gerust blijven gebruiken en moet je je helemaal geen zorgen maken over die "loszittende" sensor!...
                            Je had deze thread dan zelfs nooit moeten starten...

Wie kan bovendien garanderen dat - na enige tijd - de sensor steeds weer op de juiste positie terugkomt te staan na een triloperatie?...
                            De kleinste microscopische afwijking van de uitgangspositie kan in onbruikbare beelden resulteren...
                            Vroeger ook al slechte ervaringen gehad met frekwent bewegende elektrische verbindingen...
                            Tenzij bewijs van het tegendeel, geloof ik voorlopig nog steeds dat de trilsensor eerder een zoveelste marketing-gadget is dan een noodzaak.

Geef mij dus toch maar een vast gemonteerde sensor. Bij mijn D70 en D200 heb ik nog geen onoverkomelijke stof-problemen gehad...

De trilsensor moet zijn primaire efficiëntie (op langere termijn) trouwens nog bewijzen.
                            De losse stofjes zullen er wel direkt van afgeschud worden en ergens in het camerahuis verdwalen , maar de meer hardnekkige vlekjes zullen blijven zitten... en hoe ga je die dan zelf verwijderen?...
                            Was dit nu niet precies de reden van je vraag in #1?...

Ik hoop dat ik mij vergis, maar blijf alsnog bijzonder kritisch tov. "bewegende" sensoren.

Met belangstelling kijk ik uit naar gebruikservaringen op langere termijn...

Comment

Er moeten bij de ontwikkeling van een kamera toch aan ander technieken gedacht worden dan het lapwerk van een trilsensor om stof tegen te gaan.
                              Er zou bij het wisselen van een objectief een overdruk in de body gemaakt kunnen worden om stof buiten te houden. Of een element onder aan de voorzijde van de sluiter dat stof statisch afstoot en dan wordt afgezogen.
                              Ze hebben in hun chipfabrieken het voorbeeld in het groot van het stofvrij houden van die productie ruimten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                                Er moeten bij de ontwikkeling van een kamera toch aan ander technieken gedacht worden dan het lapwerk van een trilsensor om stof tegen te gaan.
                                Er zou bij het wisselen van een objectief een overdruk in de body gemaakt kunnen worden om stof buiten te houden. Of een element onder aan de voorzijde van de sluiter dat stof statisch afstoot en dan wordt afgezogen.
                                Ze hebben in hun chipfabrieken het voorbeeld in het groot van het stofvrij houden van die productie ruimten.

Het is niet zo makkelijk om in een camerabehuizing een afzuiginstallatie met HEPA filters te installeren hoor

Het enige wat nog te verbeteren valt is een vlak glas op enkel cm van de sensor plaatsen en het sensorgeheel luchtdicht verpakken. Stofjes die op het glas vallen kunnen dan onmogelijk scherp in beeld komen. Zeer goede antireflexiecoatings op dat vlak glas zijn dan natuurlijk van uiterst belang...
                                www.flickr.com/nertog/sets

Comment

Working...
                                X