Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D AE lock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 30D AE lock

    Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
    Je ziet dus dat stand 0 AE & AF lock geeft op shutter button half-press.
    Als je het toestel beweegt, verandert de meting niet continu.
    Alleen als je op * drukt en dat is niet echt handig.


    stand nul geeft GEEN AE-lock (alleen activatie van AE) bij half-press!
    de AE wordt alleen gelockt bij indrukken van de duim-*.
    uit jouw zin leid ik af dat de * omgekeerd werkt: * indrukken om te unlocken?
    dan zou het tabelletje zijn: 0 --- | AE lock, AF --- | --- AE unlock
    maar er staat wel degelijk: 0 --- | AE, AF ------- | --- AE lock
    of AF lockt hangt af van "ONE SHOT" of "AI SERVO"
    maar de AE lockt enkel bij indrukken van *,
    ongeacht de AF-stand of de metering-stand.

    m.a.w. zolang mijn 10D in stand 0 staat, ongeacht de stand van AF, Meting of drive, locked de AE enkel bij *.
    dat is toch wat je nu precies wil? of wil je compleet géén AE-lock?
    ik gebruik stand 1 (half-press AE-lock --- | * AF) omdat ik controle over AE wil hebben, los van de reframe.

    De AF lockt indien de gemiddelde lichtmeting opstaat,
    als je de spot- of centerlichtmeting gebruikt kan je enkel nog (AF)locken door de * te gebruiken.
    als Maarten T exact de kwestie begrijpt, heb ik toch een probleem.
    bij gemiddelde meting lockt de AF met half-press, ja?
    maar bij spot/centerweight lock je AF door * ??
    halen jullie AF en AE niet door elkaar ??

    bij mijn 10D hebben de vesrchillende AF-standen, de DRIVE-mode en
    de metings-methode geen effect op de juiste werking van C.Fn 4.
    bij de 30D hebben deze zaken daar dus wel effect op? bizar

    mm

    PS: bij mijn analoge eos100 lockt AF én AE bij half-press.
    wens ik een andere AE, dan dien ik eerst AE te locken via *
    en nadien kan ik AF locken, herframen en schieten.
    Last edited by mm; 1 november 2007, 11:28.
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #17
      Re: 30D AE lock

      Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
      Inderdaad Maarten T, jij begrijpt de kwestie exact.

      Dat is precies wat mij irriteert, want ik wil graag met gewogen lichtmeting werken. Ik fotografeer vaak in het bos, waar lichte open plekken goed gecompenseerd worden door gewogen meting. Ook kies ik vaker een andere plek om te focussen dan waar ik op mik als ik afdruk. Dan is continu meten handig.

      Wellicht is er ergens een hack te krijgen van de firmware. Erg moeilijk moet het niet zijn want bij andere lichtmetingen werkt het wel...
      Ik heb welliswaar een 20D, maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde is. Fotograferen in de omstandigheden die jij beschrijft vind ik een Cfn4 - 2 een heerlijke methode. Ontspanknop fixeert de belichting en de FEL knop fixeert de autofocus. Dat geeft de vrijheid die jij ook zoekt. Focussen kan je op elk gewenst punt, los van de belichting: onderwerp in beeld - FEL indrukken en loslaten. Beelduitsnede kiezen en belichting meten.
      Op deze manier kun je zowel focus, belichting als beelduitsnede afzonderlijk van elkaar instellen zonder noemenswaardige problemen.

      Maar dan praat ik over gefixeerde onderwerpen.
      Als je bewegende voorwerpen fotografeert en je wilt de belichting met de beweging mee uitvoeren, dan werkt deze methode niet. Maar dan kun je toch gewoon met de AF functie onder de ontspanknop meebewegen? De belichting blijft zich zover ik weet continu aanpassen, die fixeert niet tenzij je de FEL knop gebruikt. En zover ik weet ook niet als je servo focus gebruikt. Dan zou onlogisch zijn - of is de 30D dat?
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

      Comment


      • #18
        Re: 30D AE lock

        Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
        Ik heb welliswaar een 20D, maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde is. Fotograferen in de omstandigheden die jij beschrijft vind ik een Cfn4 - 2 een heerlijke methode.
        Dat is hetzelfde en ik denk ook dat de meeste mensen (die het weten) die methode gebruiken, dat werkt perfect.

        ps: proficiat aan degene die dit in woorden kunnen neerschrijven, iemand dit uitleggen is niet moeilijk, maar op een forum wel.
        Last edited by Maarten_T; 1 november 2007, 11:33.

        Comment


        • #19
          Re: 30D AE lock

          Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
          Dat is hetzelfde en ik denk ook dat de meeste mensen (die het weten) die methode gebruiken, dat werkt perfect.
          Sorry Cfn4-1 is het. De tweede stand op de camera.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

          Comment


          • #20
            Re: 30D AE lock

            Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
            Sorry Cfn4-1 is het. De tweede stand op de camera.
            Zo goed vanbuiten ken ik het niet... ik weet enkel dat het goed werkt

            Comment


            • #21
              Re: 30D AE lock

              in stand 2 heb je geen AE-lock, enkel activatie toch?
              wat jij beschrijft is toch setting "1"? halfpress = AE-lock, * = AF.

              ik kan me inbeelden dat bij algehele meting het niet belangrijk is,
              of de AE al dan niet gelockt wordt (zal bij erframen nauwelijks wijzigen)
              maar ik verkies toch controle daarover, vandaar mijn voorkeur voor
              AE-lock boven AF-lock ...

              mm

              edit: nando heeft zelf vergissing gezien ...
              dus C.Fn 4 = 1 is ook wat ik verkies, maar daarmee
              is het probleem van figuurzaagje nog niet opgelost ...
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #22
                Re: 30D AE lock

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                edit: nando heeft zelf vergissing gezien ...
                dus C.Fn 4 = 1 is ook wat ik verkies, maar daarmee
                is het probleem van figuurzaagje nog niet opgelost ...
                Zo is het.
                En toch, mogelijkheden genoeg. Zeker met die Cfn4-2 waarbij de AE niet gelocked wordt.
                Maar, wij praten er maar over, een 10D en een 20D bezitter. Misschien dat de 30D bezitters er meer duidelijkheid over kunnen geven (alhoewel het sterk lijkt dat er wat dit betreft verschil tussen de 3 modellen zou zitten)
                Ik ga vanavond eens rustig ervoor zitten en een kijken wat die Cfn4 allemaal te bieden heeft. Ik ben wel nieuwsgierig geworden - ik heb 'm al zo lang op 1 staan dat ik niet eens meer weet wat die anderen allemaal precies doen. Op papier ziet het er toch altijd anders uit.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #23
                  Re: 30D AE lock

                  Beste MM,

                  Stand nul geeft WEL AE-lock (niet alleen activatie van AE) bij half-press!

                  Tenminste, bij mijn 30D wel.


                  Let op:

                  Ik focus op een boomtop met veel lucht.
                  Nu draai ik mijn camera naar een wat donkerder gebied. De meterstanden in mijn zoeker blijven bevroren, passen niet meer aan.
                  Belichting mislukt. Ik kon dit met * corrigeren, maar het zou zo moeten zijn dat dit meteen & continu bijgeregeld wordt. Dat ben ik zo gewend.

                  Focus ik nu direct op het donkerder gebied, dan is de belichting wel meteen goed, maar heb ik de focus niet liggen waar ik dat wil.

                  Andere lichtmeet methoden doen het wel in stand 0, alsmede Servo AF, die doet het ook. Helaas gebeurt het niet bij one shot en gewogen meting.

                  * zou alleen ingedrukt moeten worden, dus locken, als je geen continue aanpassing van de meting wilt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 30D AE lock

                    Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
                    Let op:

                    Ik focus op een boomtop met veel lucht.
                    Nu draai ik mijn camera naar een wat donkerder gebied. De meterstanden in mijn zoeker blijven bevroren, passen niet meer aan.
                    Belichting mislukt. Ik kon dit met * corrigeren, maar het zou zo moeten zijn dat dit meteen & continu bijgeregeld wordt. Dat ben ik zo gewend.

                    Focus ik nu direct op het donkerder gebied, dan is de belichting wel meteen goed, maar heb ik de focus niet liggen waar ik dat wil.

                    Andere lichtmeet methoden doen het wel in stand 0, alsmede Servo AF, die doet het ook. Helaas gebeurt het niet bij one shot en gewogen meting.

                    * zou alleen ingedrukt moeten worden, dus locken, als je geen continue aanpassing van de meting wilt.
                    Dat is wel n vreemde manier van werken vind ik, zelden moet je zo scherpstellen aangezien je toch de helft van de tijd om oneindige focus werkt.

                    Nuja, als je het zo wil doen moet je eerst meter op het donkere gebied, locken , en dan scherpstellen waar je scherp wil. En het is net dit wat gemakkelijk gaat in de methode die Nando uitlegt, dan kan je met de * scherpstellen

                    Comment


                    • #25
                      Re: 30D AE lock

                      Stand nul geeft WEL AE-lock (niet alleen activatie van AE) bij half-press! Tenminste, bij mijn 30D wel.
                      De meterstanden in mijn zoeker blijven bevroren, passen niet meer aan.
                      * zou alleen ingedrukt moeten worden, dus locken, als je geen continue aanpassing van de meting wilt.
                      da's inderdaad bizar, en zou zo niet mogen ...
                      iemand anders die hetzelfde heeft met z'n 30D?

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #26
                        Re: 30D AE lock

                        Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
                        Beste MM,

                        Stand nul geeft WEL AE-lock (niet alleen activatie van AE) bij half-press!

                        Tenminste, bij mijn 30D wel.
                        Inderdaad een aparte ongewone manier van werken. Maar zo zie je maar, ieder heeft zijn of haar eigen manier om tot een eindresultaat te komen. Ik zou het niet de meest logische noemen, maar wie ben ik?

                        Echter, als het echt zo is, dan moet jij een afwijkend model 30D hebben, want er staat in de handleiding(en) toch echt: shutter: AE, AF / FEL: AE lock
                        Dit staat loodrecht op jouw bewering. Waar of niet?

                        Misschien je firmware updaten, als het software matig niet overeenkomt met de bovengenoemde gegevens?
                        Of misschien eens naar een ervaren, goed onderlegde fotoboer stappen, of de dichtsbijzijnste kenner op camera/hardware gebied.
                        meer over mijn fotografie is te vinden op
                        http://www.nandoonline.com

                        Comment

                        Working...
                        X