Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
heb een aantal van je foto's van je mooie kind(eren) bekeken en vroeger ook eens van een veldkoers dacht ik.
Ik denk niet dat er iets mis is met de lens. Zie wel beelden die onscherp zijn door beweging's onscherpte (te lage sluiter snelheid in combi met beweging) en door foutieve focus.
Verder zijn de beelden regelmatig onderbelicht en vind ik ze iets onder gesatureerd. Je histogram nakijken tijdens opname kan hier helpen, en ook de saturatie iets verhogen. (kan zijn dat je met meer zon deze moet terugdraaien).
Een beetje werken in PS (of ander programma) met niveaus en kleurtoon/verzadiging geven totaal andere beelden, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je dit zoveel mogelijk onder controle houdt tijdens de opname om de meest optimale resultaten te verkrijgen.
Een toestel dat in alle omstandigheden op automatisch goed presteert, wel daar zijn ze nog met bezig maar dat komt nog wel.
Voorlopig histogram bekijken en bijsturen indien nodig via onder/over belichting.
Zijn deze beelden gemaakt in RAW of in JPEG
Hoop dat je er iets aan hebt en vraag maar, anderen kunnen waarschijnlijk meer gebruikservaring met dit toestel delen
Die heb je genomen met 1/15 sluitertijd ,is nog knap dat hij zo geworden is
Als je die neemt met 400 iso inplaats van 100 iso is de sluitertijd korter en zal hij ook wat scherper worden denk ik
Je moet heel zeker op je sluitertijd letten zoals men hier al aangeeft. En je settings wat aanpassen zal ook betere resultaten geven.
Maar ik begrijp perfect waarom je ontevreden bent want er zitten toch wat foto's tussen waar er echt iets mee mis is. En ik zou niet kunnen zeggen wat juist maar dit resultaat is onaanvaardbaar. En je foto's zijn dan nog verkleind ook wat meestal de foto's ten goede komt bij het bekijken op pc.
Ik zou toch je camera eens binnendoen om hem te laten checken want het is niet dat Olympus camera's slechte beelden maken.
Anderzijds mag je niet zomaar beelden vgl die je op internet vindt want deze zijn heel vaak bewerkt en zodoende niet repliceerbaar zonder hetzelfde te doen.
Ik zie verschillende dingen aan je foto's, maar 1 element komt steeds terug: te lage sluitertijden om beweging te bevriezen: je statische shots zijn immers voldoende scherp, maar alles waar beweging in zit gaat de mist in. Je zou hier afhankelijk van de brandpuntsafstand minstens 1/60s tot 1/500s kunnen gebruiken. Verder zie ik bij sommige foto's een neiging tot overbelichting wat resulteert in uitgebrande kanalen waardoor de huidtinten onnatuurlijk overkomen en de donkere partijen te licht worden. Deze kunnen dan wel achteraf met curves verdonkerd worden, maar de hoge lichten zijn dan toch meestal onherstelbaar beschadigd. Ook varieert de witbalans zeer sterk en zou je missschien beter deze op een bepaalde waarde voorinstellen, dus effectief zonnetje bij zonnig weer, etc... op den duur herken je die situaties en ga je bv bij zonnig weer in sterke schaduw vanzelf je WB iets warmer bijstellen.
In dit topic worden... ....nogal wat halve waarheden de lucht in gegooid... Ok, ik kan me voorstellen dat je ff adept bent (iedereen heeft tenslotte zijn zwakheden ), maar om het nu als religie te gaan voorstellen?
Enkel ter informatie en niet bedoeld om een merk af te breken
Ik heb gisteren voor mezelf een testreeks uitgevoerd, en diffractie bestaat wel degelijk. Op een 12MP D2x 1.5x crop zie je een superscherpe 85mm f1.4 minder excellent worden vanaf f8 en onaanvaardbaar soft worden tussen f13-f16. Op een 6MP D40 1.5x crop zie je ook wel een terugval, maar die is veel minder drastisch. Daar is f16 inderdaad ook slechter dan f8, maar nog wel bruikbaar.
Natuurlijk moet je deze eigenschappen in het juiste perspectief plaatsen. De meeste gebruikers zullen amper of nooit over f8 gaan en zullen deze limieten op hun toestellen niet ervaren. Ook zal je het effect enkel waar kunnen nemen met de allerbeste objectieven die redelijk vroeg in het diafragmabereik pieken qua scherpte Verder geloof ik dat Olympus met de nieuwe E-3 de gebruikers van het 4/3 systeem een zeer goed presterend en goed uitgeruste camera biedt
Ik heb net mijn 50mm 2.0 macro binnen gekregen en dan heb je wat
Had hem gekocht in zwitserland en rekende op invoerrechten maar die waren er deze keer niet
Maar wat is deze scherp zeg
@Belgiumman :
Heb je toevallig ook de 40-150 lens, en zo ja geeft deze betere resultaten ?
Ikzelf heb ook de 14-45, waarvan de resultaten veel slechter zijn dan de 40-150. Het is zelfs zo dat de 14-45 niet wil focussen wanneer ik deze op mijn E-500 monteer met de de instelling gewone autofocus. Dit probleem los ik op door AF+MF te kiezen, even aan de MF ring te draaien en dan werkt alles perfect, ook wanneer ik terug AF selecteer. Na het uit en inschakelen komt het probleem terug, maar niet altijd. Mogelijk focust uw lens wel nog, maar niet juist. Er is een instelling in het menu waar je kunt kiezen of er wel of niet een foto genomen wordt wanneer de focus niet juist is, kun je best eens nakijken.
Het is in ieder geval een feit dat deze lens minder presteert.
Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)
Enkel ter informatie en niet bedoeld om een merk af te breken
Ik heb gisteren voor mezelf een testreeks uitgevoerd, en diffractie bestaat wel degelijk. Op een 12MP D2x 1.5x crop zie je een superscherpe 85mm f1.4 minder excellent worden vanaf f8 en onaanvaardbaar soft worden tussen f13-f16. Op een 6MP D40 1.5x crop zie je ook wel een terugval, maar die is veel minder drastisch. Daar is f16 inderdaad ook slechter dan f8, maar nog wel bruikbaar.
Natuurlijk moet je deze eigenschappen in het juiste perspectief plaatsen. De meeste gebruikers zullen amper of nooit over f8 gaan en zullen deze limieten op hun toestellen niet ervaren. Ook zal je het effect enkel waar kunnen nemen met de allerbeste objectieven die redelijk vroeg in het diafragmabereik pieken qua scherpte Verder geloof ik dat Olympus met de nieuwe E-3 de gebruikers van het 4/3 systeem een zeer goed presterend en goed uitgeruste camera biedt
MVG,
Moet zeggen dat uw observaties vrij juist zijn, scherpte van de Nikon 85mm f1,4 lens piekt op F 5,8 om daarna terug af te nemen met toch al een verschil op F8
The AF 85mm f/1.4D didn't totally convince regarding its resolution characteristic. The center performance is exceptionally high throughout the tested aperture range but the border quality isn't quite on that level at large apertures due to a pronounced degree of astigmatism or in other words: a different resolution characteristics of sagitally (center to edge) and tangentially (around the center) lines - At f/1.4 the images also suffer from reduced contrast. Stopping down does gradually improve the border quality but the peak isn't reached till f/5.6. Very good borders are present from f/2.8 and up which is still quite "early" in the aperture range.
Men mag aannemen dat deze lens ZEER GOED presteert tussen F4 en F8 met piek op 5,6.
Dus zoals ik vermoede registreer je in je test voornamelijk de optische kwaliteit van deze lens, wat je niet mag verwarren met diffractie.
Een 6mp sensor gaat die optische verschillen veel minder of niet registreren (te lage resolutie) dan een 12mp sensor.
De softness welke je krijgt rond f13 zal waarschijnlijk wel een gevolg van diffractie zijn en dit dan in combi met de optische degradatie van de lens geeft het resultaat dat je ziet.
Laat ons nu een olympus zoom nemen bvb de 11-22mm. Wel die lens die presteert qua scherpte nog "EXCELLENT" op F8, met een klein marginaal verschil toz van F5,6 en dit despijt alle diffractie theorieën.
Als je verder wilt discussiëren over diffractie daar is ooit een topic gestart door PSG in het onderdeel lenzen een 4a6 weken terug. Het is mooi dat je, je ervaring deelt met olympus geïnteresseerde, en diffractie zou het mogelijk probleem van Belgiumman kunnen zijn maar ik denk van niet.
Misschien tijd puerte dat je die post van PSG zelf eens gaat lezen want je snapt dus nog altijd niet hoe diffractie werkt. En je engels is blijkbaar ook niet je sterkste kant maar die post is in het nederlands en zal dus misschien duidelijker zijn.
Wel leuk om te zien hoe je rond je fouten probeert te praten. Spijtig voor diegene die hierdoor verkeerde info krijgen.
Moet zeggen dat uw observaties vrij juist zijn, scherpte van de Nikon 85mm f1,4 lens piekt op F 5,8 om daarna terug af te nemen met toch al een verschil op F8
The AF 85mm f/1.4D didn't totally convince regarding its resolution characteristic. The center performance is exceptionally high throughout the tested aperture range but the border quality isn't quite on that level at large apertures due to a pronounced degree of astigmatism or in other words: a different resolution characteristics of sagitally (center to edge) and tangentially (around the center) lines - At f/1.4 the images also suffer from reduced contrast. Stopping down does gradually improve the border quality but the peak isn't reached till f/5.6. Very good borders are present from f/2.8 and up which is still quite "early" in the aperture range.
Men mag aannemen dat deze lens ZEER GOED presteert tussen F4 en F8 met piek op 5,6.
Dus zoals ik vermoede registreer je in je test voornamelijk de optische kwaliteit van deze lens, wat je niet mag verwarren met diffractie.
Een 6mp sensor gaat die optische verschillen veel minder of niet registreren (te lage resolutie) dan een 12mp sensor.
De softness welke je krijgt rond f13 zal waarschijnlijk wel een gevolg van diffractie zijn en dit dan in combi met de optische degradatie van de lens geeft het resultaat dat je ziet.
Laat ons nu een olympus zoom nemen bvb de 11-22mm. Wel die lens die presteert qua scherpte nog "EXCELLENT" op F8, met een klein marginaal verschil toz van F5,6 en dit despijt alle diffractie theorieën.
Als je verder wilt discussiëren over diffractie daar is ooit een topic gestart door PSG in het onderdeel lenzen een 4a6 weken terug. Het is mooi dat je, je ervaring deelt met olympus geïnteresseerde, en diffractie zou het mogelijk probleem van Belgiumman kunnen zijn maar ik denk van niet.
Ik heb in mijn eigen topic gereageerd en wens er hier niet verder op in te gaan
De foto's die Belgiumman laat zien hebben geen van allen te maken met de camera, de lenzen of wat dan ook. De camera moet gewoon van de automaat af en dan zullen de resultaten beter zijn. Kennis van sluitertijd, diafragma en lichtgevoeligheid heb je echt nodig om ook goede plaatjes te schieten binnen omstandigheden die niet optimaal zijn. Dit heeft niks te maken met de lens of de camera.
Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat een lens goed dient te werken. Zijn de contactpunten misschien wat vies geworden. Probeer ze eens schoon te maken.
Dus... camera van de automatische stand af, begin bij de A stand en kijk wat er gebeurd, als je verschillende instellingen gebruikt.
Succes en veel plezier met fotografie,
het kost wat tijd,
maar dan krijg je ook wat.
Comment