Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

persfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: persfotografie

    Hangt van het onderwerp af: ik heb een journalist van het NRC (toch niet de eerste de beste krant) met een compactje aan de slag gezien.

    Comment


    • #17
      Re: persfotografie

      Ik ben gewoon even aan het rondvragen en informeren hoor! Ik heb nog geen camera en ook nog geen concrete plannen!

      Dus voorlopig blijf ik hobbyfoto's nemen met mijn pentax!

      Want 5000 euro is een serieuze investering als je die ineens moet ophoesten!
      Afschrijven is natuurlijk wel een must, maar je moet het toch eerst zelf financieren hé!

      Hoe gaat dat dan met mensen die voor een persbureau ofzo werken, moeten die hun eigen materiaal betalen?

      Maar toch bedankt voor alle tips! Ze zijn zeker welkom!

      Comment


      • #18
        Re: persfotografie

        @ Jantjen, je hebt natuurlijk gelijk in principe, maar omdat iedereen al met voor de hand liggende "optimale" oplossingen kwam (de topmodellen en profzooms) dacht ik om te suggereren hoe het kan met minder geld.
        Niet iedereen wil of kan direkt een kleine auto uitgeven om wat persfoto's te maken . En jaj zelfs een prosumer compact heeft zijn voordelen en wordt gebruikt door (echte goeie) persfotografen .
        Kris

        Comment


        • #19
          Re: persfotografie

          Alles hangt een beetje af van welk genre pers fotografie je nastreeft. Op sportevenementen zal je best het betere materiaal hebben. Ik zie echter veel evenementen waar de journalist in kwestie zelf een compactje meeheeft en zelf de foto's maakt.

          Een tijdje geleden waren wij op een evenement in het buitenland, waar ook een 15 pers gerelateerde mensen meewaren voor een verslag te maken, en er was van gans die hoop eentje met een D70, de rest waren allemaal compactjes.

          Ook een bepaalde oorlogsfotograaf zweert bij compactjes, de naam ontglipt me even. De fotograaf "maakt" de foto, het toestel is maar een hulpmiddel.

          Comment


          • #20
            Re: persfotografie

            Maar als je met het toestel een hele trucendoos opent kunt trekken, dan kun je als fotograaf je talent laten zien.

            Steeds vaker zie je dat een journalist een compact meekrijgt en ook even een foto moet maken. Wanneer krijgt een fotograaf een blocnote mee om ook even een verslagje te maken? Ieder zijn vak. Wanneer een journalist betere foto's maakt met een compact dan de fotograaf; ontsla de fotograaf.

            De drempel voor fatsoenlijke foto's gaat omlaag, ook bij het NRC. Believe me, er zijn kranten die kiezen voor gratis foto's van amateurs die niet om aan te zien zijn, maar wel gratis. Maar dat is niet waar het in dit topic om gaat.

            Comment


            • #21
              Re: persfotografie

              Bij zo'n vraag krijg ik altijd zo'n beetje eng gevoel, net als een rallyrijder die net voor het vertrek vraagt met welke auto hij het beste zou rijden...
              Of iemand die morgen een trouw gaat fotograferen en zich afvraagt welke lens daar voor kan gebruikt worden... brrr.
              En straks klagen we weer dat het niveau van de foto's in de kranten achteruit gaat .. vreemd hé.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

              Comment


              • #22
                Re: persfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door exes Bekijk bericht
                Welke slr en vooral welke lenzen zouden jullie aanraden voor persfotografie en fotografie op evenementen?

                (Dus om vanop verschillende afstanden en in donkere en lichte ruimtes heel snel te kunnen switchen en scherpe foto's te kunnen maken.)

                2x D3
                14-24mm
                24-70mm
                70-200mm
                300mm

                Anything less and you'll fail and be laughed at.

                Comment


                • #23
                  Re: persfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
                  Maar als je met het toestel een hele trucendoos opent kunt trekken, dan kun je als fotograaf je talent laten zien.

                  Steeds vaker zie je dat een journalist een compact meekrijgt en ook even een foto moet maken. Wanneer krijgt een fotograaf een blocnote mee om ook even een verslagje te maken? Ieder zijn vak. Wanneer een journalist betere foto's maakt met een compact dan de fotograaf; ontsla de fotograaf.

                  De drempel voor fatsoenlijke foto's gaat omlaag, ook bij het NRC. Believe me, er zijn kranten die kiezen voor gratis foto's van amateurs die niet om aan te zien zijn, maar wel gratis. Maar dat is niet waar het in dit topic om gaat.
                  Als de foto's slecht zijn ligt dat niet aan de soort camera, maar dat de journalist beter kan schrijven dan fotograferen; maar ook beide is niet uitgesloten. Hoeveel loodgieters of barjuffen zijn er niet die goed kunnen fotograferen, zelfs met een simpele camera.

                  Comment


                  • #24
                    Re: persfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
                    Wanneer krijgt een fotograaf een blocnote mee om ook even een verslagje te maken?
                    Dat gebeurt vaker dan je denkt... ik fotografeer veel plaatselijke evenementen en schrijf daar vervolgens ook de tekst bij voor een lokaal suffertje

                    Comment


                    • #25
                      Re: persfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                      Dat gebeurt vaker dan je denkt... ik fotografeer veel plaatselijke evenementen en schrijf daar vervolgens ook de tekst bij voor een lokaal suffertje
                      Dit gebeurt zelfs op georganiseerde basis en op grote schaal. Bij de Roularta Media Group, uitgever van veel gratis bladen (Streekkrant, de Zondag, Steps City Magazine,...) wordt de free-lance journalisten (die ook dikwijls amateurs zijn) gevraagd zelf hun foto's te maken. De kwaliteit is navenant. Het beroep van persfotograaf wordt op die manier naar de kl... geholpen, maar geen hond die daar van wakker ligt. Ik mag hopen dat de topic starter ook beroeps is en een vestigingsattest heeft- of van plan is dat te worden en te verkrijgen? Anders is hij zinnens mee te doen aan die broodroof en dan moeten we 'm daarbij niet te veel helpen, vind ik. Als journaliste zie ik al genoeg knoeiwerk, zowel op fotografisch als op journalistiek gebied.

                      Comment


                      • #26
                        Re: persfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Canonist Bekijk bericht
                        Bij de Roularta Media Group, uitgever van veel gratis bladen (Streekkrant, de Zondag, Steps City Magazine,...) wordt de free-lance journalisten (die ook dikwijls amateurs zijn) gevraagd zelf hun foto's te maken. De kwaliteit is navenant.
                        Ik doe het andersom... fotografie is prioriteit #1, het stukkie doe ik er bij (alleen voor het lokale oud-papier, voor de wat grotere bladen sturen ze meestal een andere schrijvert). Zo moeilijk is het allemaal nou ook weer niet hoor...

                        Comment

                        Working...
                        X