Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

richtgetal flitser ... wat wil dit zeggen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• richtgetal flitser ... wat wil dit zeggen ?

Je ziet bij een flitser (die je op de flitsschoen van je camera kan bevestigen) vaak een aanduiding van het richtgetal. Wat wil richtgetal 22 of 38 zeggen ?

Ik zag namelijk dat voor "mijn" coolpix 5700 bij nikon 2 flitsers aangeraden worden, de SB-50DX (richtgetal 22) en de SB-80DX(richtgetal 38)

Aangezien het prijsverschil tussen beiden wel groot is vroeg ik me af of je met zo'n SB-50DX in een discotheek iemand die snel aan 't dansen is op een metertje of 3 van de camera vandaan je kan scherp fotograferen. Probleem is dat het bouncen niet zal lukken omdat vaak in een discotheek het plafond redelijk verwijderd is ...en dan ook nog is zwart geschilderd is.

En ... zou er dan veel verschil zijn tussen de SB-50DX en de ingebouwde flash ?
    Volgens info is het bereik
    • Wide: 0.5 - 4.0 m (1.7 - 13.1 ft)
    • Tele: 0.5 - 2.8 m (1.7 - 9.2 ft)
    maar hier wel geen richtgetal over gevonden.

Of zijn er andere alternatieven ? als ik de info nalees ivm externe flashes lees ik hetvolgende
    • Hot-shoe (ISO 518)
    • Supports Nikon Speedlights: SB-80DX, 50DX, 30, 29*, 28DX, 28, 27*, 26, 25, 24 ,23* ,22s
    • Does not support power zoom, AF assist lamp or red-eye reduction
    * Use TTL Cord SC-17 with SB-29/27/23

Philippe,

misschien kan voglende cursus je beetje meer uitleg veschaffen ivm richtgetal van een flitser:
    http://home2.planetinternet.be/rv047...Fotocursus.htm,
    onder deel "2. Materiaal" wordt richtgetal besproken.

Veel leesgenot,
    Kodakske

Comment

Het richtgetal is een waarde die de sterkte van een lichtbron (fotolamp of elektronenflitser) uitdrukt. De formule is als volgt:

Bij een onderwerpsafstand van drie meter en een werkdiafragma (de f-waarde die we gebruiken bij de opname) van f/8 komen we uit op een richtgetal van 24 meter.

Dit richtgetal wordt overigens altijd opgegeven bij een standaard filmgevoeligheid van 100 ISO. In folders van camerafabrikanten zult u soms 200 ISO als uitgangswaarde aantreffen. Dit is echter een methode om de geringe capaciteit van ingebouwde flitsers maskeren. Deel het opgegeven richtgetal door twee en u kent de werkelijke capaciteit.

Het richtgetal is vooral een praktische waarde, omdat we ermee het werkdiafragma kunnen berekenen. Dit gaat als volgt:

Bij een elektronenflitser met een richtgetal van 24 meter bij 100 ISO en een afstand tot het onderwerp van twee meter is het werkdiafragma f/12. Vaak is het werkdiafragma waarop we uitkomen niet instelbaar, zoals bij het voorbeeld. We kiezen dan de dichtstbijzijnde f-waarde, in dit geval f/11.

Stef

Comment

thanks voor de reactie, heb ik inderdaad eindelijk is een idee wat het nu wil zeggen en waarop ik moet letten bij de aankoop ...

Comment

Working...
        X