Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alpha 700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Alpha 700

een paar nabewerking tips voor ruis onderdrukking:

* Minimale ruisonderdrukking in de camera gebruiken. (geen enkel toestel is tot dusver intelligent genoeg om subtiel ruis te onderdrukken. Algoritmes gebruikt tijdens in camera ruis onderdrukking kunnen ook in conflict komen met post processing programma's zoals neat image en dergelijke.

* Kanaal opzoeken waar meeste ruis zich bevindt. (nogal dikwijls het blauwe kanaal, en minst ruis meestal in gele kanaal) Ruisonderdrukking programma lopen enkel op dit kanaal. (of het moet zijn dat alle kanalen veel ruis bevatten)
    Waarom enkel op 1 kanaal, omdat de 2 andere zorgen voor behoud van detail.

* Daarbij kun je ook nog een selectie maken van de gebieden waar er zich veel ruis bevindt. (meestal donkere egale partijen, lichte partijen met veel structuur ga je minder ruis zien) En ruisprogramma's enkel op die selectie loslaten eventueel in combi met kanaal selectie.

verder:
    * Er goed opletten dat je een goede kleurbalans hebt, als het kanaal met veel ruis overweegt (licht zweemt) krijg je een indruk van meer ruis.

* Zorgen dat je belichting correct is tijdens de opname (histogram controleren tijdens opname). Hoe correcter de belichting hoe minder ruis je krijgt.
    Belichting correcties na de opname trekken meestal de ruis omhoog en dit geldt zowel voor RAW als JPEG.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      meestal in gele kanaal
      Is geel een kanaal?
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
        Is geel een kanaal?
        Dank je, goed opgemerkt, geel is het compliment van blauw en geen kanaal in RGB formaat (wel in CMYK)
        Verkeerd uitgedrukt, wat ik wil zeggen is hoe warmer je je foto maakt (door geel toe te voegen, lichte geel zweem) hoe minder ruis je ziet.
        Gewoon is uitproberen dan zie je het verschil.

Comment

bedankt voor alle tips over ruis...
          test

Comment

Amaai, 't is lang geleden dat ik nog eens ingelogd heb en ik verschoot mij nen bult ... wordt er op threads van nieuw Canons en Nikons ook zo gezeverd en negatief gedaan ... misschien voelen de Canikonners zich in hun kruis getast en krijgen ze de indruk dat Sony belangrijker gaat worden op DSLR gebied ... Ja, er zijn zo van die mensen die veel belang hechten aan een 'exclusief' merk ...

Ik heb er in ieder geval ene gekocht (A700 met de 16-105 mm voor 1130,00 Euro) ... heb hem nog niet echt kunnen testen maar de foto's die ik al gemaakt heb vallen best mee ...

En ik begrijp echt niet waarom een doorsnee amateur fotograaf zoveel belang hecht aan ruis in hoge ISO waarden (3200-6400) ... zijn dat allemaal high-ISO freaks geworden? Wat is geworden van en verkeerd aan fotograferen met 50-100-125-200-400 ISO(ASA) (18-21-27 DIN)? Oeps, zijn er nog mensen die begrijpen waar ik het over heb ASA, DIN?

De oude garde van de traditionele fotografie wist eigenlijk een mooie 400 ASA korrel te waarderen, vooral in Z/W ... tegenwoordig moet het allemaal clean zijn ... maar ja, kleur ruis is niet zo mooi ... een mooi truukje om kleurruis te onderdrukken is om meer korrel aan te brengen in goede foto's ... of de kleur te verwijderen uit je ruis en er mooi Z/W ruis van te maken ... maar ja, daar hebben sportfotografen (concertfotografen) niks aan. Dus als sportfotograaf (concertfotograaf) kun je maar beter investeren in een FF ... geen klachten meer (dus geen gezever) over ruis in hoge ISO's.

We zijn potverdorie nog maar een goede 5 jaar echt betaalbaar digitaal aan het fotograferen ... het heeft 100 jaar geduurd om een goede (aanvaardbare korrel) 800 ISO film te vervaardigen ... wat willen mensen in feite?

Ik fotografeer al meer dan 30 jaar, en ik heb gewacht to verleden jaar om mij een eesrte digitaal toestel aan te schaffen (A100) dat goed was en betaalbaar ... Ik kom van Pentax en daarna Minolta, en ben altijd in de nek gekeken door Nikon en Canon shooters ... en laten we nu eerlijk zijn, Sony is goed op weg om een waardig concurrent te worden ...

De A700 is beslist een goed, misschien zelfs een excellent toestel ... indien gebruikt met goede lensen en het is een toestel om rekening mee te houden ...

En uitendelijk komt het erop neer om mooie plaatjes te schieten ...

Momenteel zijn er geen slechte digitale toestellen meer, ze zijn allen vergelijkbaar in hun categorie ... de ene een beetje beter in dit, de ander in dat ...

Dat was mijn 5 frank waard ... euh, 10 Euro cent ... sorry, ben al te lang weg uit Belgie ...
            Last edited by belgian pie; 30 november 2007, 13:12.

Comment

ewel, ik kan je echt volgen in je gedachtengang.....
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belgian pie Bekijk bericht
                Amaai, 't is lang geleden dat ik nog eens ingelogd heb en ik verschoot mij nen bult ... wordt er op threads van nieuw Canons en Nikons ook zo gezeverd en negatief gedaan ... misschien voelen de Canikonners zich in hun kruis getast en krijgen ze de indruk dat Sony belangrijker gaat worden op DSLR gebied ... Ja, er zijn zo van die mensen die veel belang hechten aan een 'exclusief' merk ...

Ik heb er in ieder geval ene gekocht (A700 met de 16-105 mm voor 1130,00 Euro) ... heb hem nog niet echt kunnen testen maar de foto's die ik al gemaakt heb vallen best mee ...

En ik begrijp echt niet waarom een doorsnee amateur fotograaf zoveel belang hecht aan ruis in hoge ISO waarden (3200-6400) ... zijn dat allemaal high-ISO freaks geworden? Wat is geworden van en verkeerd aan fotograferen met 50-100-125-200-400 ISO(ASA) (18-21-27 DIN)? Oeps, zijn er nog mensen die begrijpen waar ik het over heb ASA, DIN?

De oude garde van de traditionele fotografie wist eigenlijk een mooie 400 ASA korrel te waarderen, vooral in Z/W ... tegenwoordig moet het allemaal clean zijn ... maar ja, kleur ruis is niet zo mooi ... een mooi truukje om kleurruis te onderdrukken is om meer korrel aan te brengen in goede foto's ... of de kleur te verwijderen uit je ruis en er mooi Z/W ruis van te maken ... maar ja, daar hebben sportfotografen (concertfotografen) niks aan. Dus als sportfotograaf (concertfotograaf) kun je maar beter investeren in een FF ... geen klachten meer (dus geen gezever) over ruis in hoge ISO's.

We zijn potverdorie nog maar een goede 5 jaar echt betaalbaar digitaal aan het fotograferen ... het heeft 100 jaar geduurd om een goede (aanvaardbare korrel) 800 ISO film te vervaardigen ... wat willen mensen in feite?

Ik fotografeer al meer dan 30 jaar, en ik heb gewacht to verleden jaar om mij een eesrte digitaal toestel aan te schaffen (A100) dat goed was en betaalbaar ... Ik kom van Pentax en daarna Minolta, en ben altijd in de nek gekeken door Nikon en Canon shooters ... en laten we nu eerlijk zijn, Sony is goed op weg om een waardig concurrent te worden ...

De A700 is beslist een goed, misschien zelfs een excellent toestel ... indien gebruikt met goede lensen en het is een toestel om rekening mee te houden ...

En uitendelijk komt het erop neer om mooie plaatjes te schieten ...

Momenteel zijn er geen slechte digitale toestellen meer, ze zijn allen vergelijkbaar in hun categorie ... de ene een beetje beter in dit, de ander in dat ...

Dat was mijn 5 frank waard ... euh, 10 Euro cent ... sorry, ben al te lang weg uit Belgie ...
                Hogere iso's laten ons toe kleinere diafragm's , hogere sluitersnelheden, minder lichtsterke lenzen te gebruiken, minder snel een statief te gebruiken, en nog wel een paar andere voordelen. Dus waarom niet? Vroeger was vroeger, en nu is nu. Van mij mag er gerust een iso 128000 ;-) camera komen, waar ik in de pikkedonker op 1/125 f8 straatbeelden mee kan maken...
                Dit heeft niks met doorsnee fotografie te maken, wel met meer mogelijkheden, en meer "slaagkans" in donkere omstandigheden. We leven per slot van rekening de helft van ons leven in het donker nietwaar.
                Over die canon en nikon shooters, er zullen er zeker bij zijn die neerkeken, wat op zich begrijpelijk is, er is nog steeds een groot verschil. Een goede body is nog geen goed en betaalbaar systeem. De lenzen, flitsers en toebehoren tellen ook mee. (alsook marketing ;-)
                Nu, ik ben de laatste om een merk af te breken, maar ik vrees dat de achterstand die opgelopen is door Minolta / Sony toch moeilijk te overbruggen gaat zijn. Tegendeel zou fantastisch zijn!

Comment

Ik heb er in ieder geval ene gekocht (A700 met de 16-105 mm voor 1130,00 Euro)
                  De prijs zal wel omgerekend zijn vanuit USD of iets dergelijks vermoed ik ?

Laat eens weten hoe die 16-105 het doet hé.
                  Ik was eerst over a700 + CZ16-80 aan het denken, maar die 16-105 heeft natuurlijk een nog interessanter bereik.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    De prijs zal wel omgerekend zijn vanuit USD of iets dergelijks vermoed ik ?

Laat eens weten hoe die 16-105 het doet hé.
                    Ik was eerst over a700 + CZ16-80 aan het denken, maar die 16-105 heeft natuurlijk een nog interessanter bereik.
                    Paul, u neme een cf kaart, ga naar Saturn in Antwerpen, monteer de 16-80 op de A700, en trekke er fotos mee. Gaat prima, lenzen en body, en ook flitsers zijn allemaal combineerbaar door uzelf.
                    Mij viel in ieder geval de CZ lens niet tegen!

Comment

Ge moogt niet vergeten dat Sony de wereldleider is in digitale beeldvorming video en ze de financiele mogelijkheden hebben en de brains van Minolta, toch gedeeltelijk. En de samenwerking met Zeis is ook niet slecht ...

Ik woon in Taiwan en hier is er maar 5% VAT (BTW) in de prijs ... dus daardoor het verschil van ongeveer 20% met Belgie ... een nieuwe A700 batterij kost hier maar 35 Euro bv. en de grip stond geprijsd aan 188 Euro momenteel ...

Wat ik wou zeggen is dat het tijd vraagt om digitale fotografie verder te ontwikkelen en dat wel bij ieder nieuw model iets kan gedaan worden aan ruis enz... we leven dan wel in een 'instant' maatschappij maar technologie kan niet van vandaag op morgen magische resultaten opleveren ... en er zijn ook grenzen aan technologieen ... zo denk ik persoonlijk dat ze in de 1.5x crop niet verder zullen gaan dan 14MP en dat ze van dan af zich zullen bezighouden met het naar beneden brengen van FF en near-FF sensor prijzen en de software ontwikkeling, processor, ergonomie en andere ditjes en datjes zullen uitgespeeld worden om klanten te bekoren ...

Ik wou eerst een body kopen met de 16-80 CZ maar de prijs was 250 Euro meer en ik had dit nu net niet op zak ...

Comment

Ge moogt niet vergeten dat Sony de wereldleider is in digitale beeldvorming video en ze de financiele mogelijkheden hebben en de brains van Minolta, toch gedeeltelijk. En de samenwerking met Zeis is ook niet slecht ....
                        Ik hoor dat allemaal graag zeggen, ik heb het ook altijd verkondigt, maar het maakt allemaal zo weinig uit, wie kent nu nog bijvoorbeeld nog CZ? vraag de jeugd maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Paul, u neme een cf kaart, ga naar Saturn in Antwerpen, monteer de 16-80 op de A700, en trekke er fotos mee. Gaat prima, lenzen en body, en ook flitsers zijn allemaal combineerbaar door uzelf.
                          Ja, dat klopt... Alleen geraak ik voor de kerstvakantie niet meer in Antwerpen vrees ik. Agenda's hé ;-)

Dat die 16-80 heel goed is, dat was me wel al duidelijk. Mocht de 16-105 dicht in de buurt komen, dan zou ik echter die misschien wel nemen... In de kerstvakantie zal ik wel eens gaan zien wat ze daar in de Saturn zoal liggen hebben.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik hoor dat allemaal graag zeggen, ik heb het ook altijd verkondigt, maar het maakt allemaal zo weinig uit, wie kent nu nog bijvoorbeeld nog CZ? vraag de jeugd maar.
                            Kan natuurlijk wel zijn dat "de jeugd" CZ niet meer kent hé Rudy, maar uiteindelijk is de samenwerking met CZ heel positief voor de Sony-gebruiker. En je kan beter een paar extra dingen hebben waar de klant tevreden over is dan een paar minder. En een individueel voordeeltje maakt op zich misschien niet veel uit, maar is wel allemaal onderdeel van een totaalplaatje dat op het einde moet gaan kloppen.
                            In elk geval, ik ben nog altijd van mening dat je de resultaten van Sony in de DSLR-markt pas kan evalueren als we een aantal jaren verder zijn. Een verloren stuk marktaandeel weer innemen is nooit iets wat op een paar jaartjes zomaar gerealiseerd wordt en dat geldt voor elk soort product.
                            Ik ben er zeker van dat men zich daar bij Sony vooraf ook wel bewust van was en dat die mensen echt wel een idee hebben van hoe ze iets gaan aanpakken vooraleer ze e.e.a. in de markt gooien.
                            Nu, ik kan er best inkomen dat er mensen zijn die graag dat kopen wat het merendeel koopt, of die echt zodanige vereisten hebben dat er slechts één merk in aanmerking komt. Ik hoor bij geen van beide ;-).

Comment

Mij viel in ieder geval de CZ lens niet tegen!
                              Mmm zou dat ook in de nieuwe winkel in Wilrijk (achter IKEA) kunnen? Deze is wat dichter voor mij. Bovendien vlotter per auto te bereiken op rustige momenten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                                Mmm zou dat ook in de nieuwe winkel in Wilrijk (achter IKEA) kunnen? Deze is wat dichter voor mij. Bovendien vlotter per auto te bereiken op rustige momenten.

Yep, kan ook daar. Deze avond net langs geweest...
                                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                                Website - 500px - Instagram

Comment

Working...
                                X