Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Toch ook even mijn gedacht zeggen.

Canon en nikon zijn in mijn ogen de enige twee systemen die de moeite om te kopen waard zijn want hun systeem is volledig en iedereen in de sector gaat er voor zorgen dat hun apparatuur met hun kan samenwerken. Anderen merken hebben hier in mijn ogen een zo belangrijk nadeel dat ze al niet meer tot de mogelijkheden behoren.

De nieuwe nikons ik heb ze nog maar oppervlakkig bekeken dus misschien zijn er dingen die ik nu ga zeggen die niet meer kloppen.
    Maar 1 van de hoofredenen om voor canon te kiezen is dat je in mijn ogen meer waarde voor je geld krijgt. Anderen hebben andere prioriteiten en gaan dit anders zien natuurlijk.
    Die vergelijking maken met de nieuwe modellen is moeilijk want specs zeggen niets over de uiteindelijke resultaten. Wie zijn AF gaat de beste zijn bijv? Wie gaat de beste beeldkwaliteit hebben? Enz allemaal zaken waar we nog niets van weten. Wat we wel weten is dat de D300 +500€ meer kost dan een 40D. Dat is veel geld. De D300 heeft wel wat extra settings, beter LCD enz maar behalve leuke en soms interessante extra's helpt dit je fotografisch niet echt vooruit. 500€ meer voor lenzen/flash enz dat geeft je daarentegen wel fotografisch meer mogelijkheden. Als je dan de extra kost in rekening brengt die je hebt bij nikon voor de lenzen wordt het verschil alleen maar groter.

Als je dan bijv een vergelijkbaar systeem bouwt maar door het extra beschikbare geld bij canon heb je een externe flits en een 50 f1.4 als extra tov de nikon. Tja dan heb je gewoon mogelijkheden om foto's te nemen met de canon die je met de andere niet kan nemen. Een beter LCD, wat extra settings enz vallen dan toch volledig in het niets voor mij. Maar iedereen moet daar zelf maar eens kijken wat voor hem belangrijk is en dan zijn oordeel maken.

Voor de rest vind ik bij canon heel wat lenzen die mij interesseren die je bij nikon gewoonweg niet kan vinden. Ook dat maakt het canon systeem voor mij heel wat interessanter. Dat de beeldkwaliteit bij canon beter is vind ik alleen nog maar een heel belangrijke bonus. Misschien zijn de nieuwe nikons beter, slechter of gelijkwaardig dat zien we nog wel. De eerste foto's van de nieuwe canon overtuigen mij alvast nog niet maar het is te vroeg om daar iets echt zinnig over te zeggen.

Zoals ik dus al vaak gezegd heb kijk naar het systeem dat je wil en hoe je dat het best kan bereiken binnen je budget, enkel naar een body kijken is kortzichtig. En zie dan welk merk het beste overeenkomt met jouw wensen. Uiteindelijk is de keuze dan niet zo moeilijk meer. Heb je echter een subjectieve voorkeur voor het een of ander merk, koop dat dan gewoon anders blijf je toch altijd verlangen naar dat merk en dat komt je fotografie niet ten goede.

Allee waar heb ik dat nu weer gezegd....... ons puerteke toch

Ik hoop dat je gedacht niet uit deze zin komt "De dag dat iemand een jpeg file ontwikkelt die perfect uit de camera komt om op alle formaten gedrukt te worden met voor de rest ook alles perfect gefinetuned naar iedereen zijn smaak....tja dan heeft jpeg in mijn ogen een tijdsvoordeel maar dat zal denk ik altijd wel een sprookje blijven."

Als je dus denkt dat ik daar beweer wat jij hier over mij zegt tja. Lees die zin nog eens 10 keer en denk dan eens goed na. Ik dacht nochtans dat je hier ooit kwam beweren dat je een profesioneel printer was of zo......dan zou dit nochtans eigenlijk simpel moeten zijn...

Wat jij hier beweert tja ik denk dat als ik mij goed herinner kon de D30 (ja een hele oude canon) dat al. Canon levert immers 2 raw convertoren bij zijn camera's. 1 die dezelfde jpegs geeft als er uit de camera komen en een andere die gewoon betere jpegs geeft. Dat is dus raw convertor gebonden en ook de interne chip in een camera is een raw convertor. Wil je bijv de minste ruis ben je bij canon bijv vaker beter met de in body jpeg conversie dan met een dpp conversie.
    En puerte koop nu eindelijk eens een camera jong dat zal al je speculaties eens goed doen denk ik........
    In grote lijnen akkoord, behalve met de vergelijking van de body's, de d300 staat volgens mij toch wel weer een trap boven de 40d. Daarom ook de gerechtvaardigde prijs. Maar de rest van het systeem heb je wel gelijk, Nikon is duurder. Ook dat tikje beter maar het is maar of je het wilt spenderen.
    Ik steek niet onder stoelen of banken, dat ik een d200 liever in de hand heb dan een 5d. Ook als is de laatste van een hogere klasse.
    Eens je natuurlijk het prijskaartje ziet wat ik in mijn geval zou moeten investeren in Nikon glas om een vergelijkbaar setje te hebben, tja... daar heb ik nog wel wat moeite mee.
    En , ja, de andere merken beginnen nu wel een hopeloze achterstand op te bouwen, spijtig, heel spijtig, want je kent mijn voorkeur. En daar komt niks meer van in huis vrees ik.. Ik zie zelfs de die-hards al beginnen twijfelen, nu Nikon dit produkt neerzet, zullen ze wel de d300 kopen denk ik.
    Grootste vraagteken blijft: hoe zijn de Nikon high-iso beelden, we hebben in het verleden al wel meer beloftes gehad die niet bleken te kloppen. Een d200 moet er volgens mij minstens 3 stops op vooruit gaan om een Canon te kunnen verbeteren. En dat is veel. heel veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Grootste vraagteken blijft: hoe zijn de Nikon high-iso beelden, we hebben in het verleden al wel meer beloftes gehad die niet bleken te kloppen. Een d200 moet er volgens mij minstens 3 stops op vooruit gaan om een Canon te kunnen verbeteren. En dat is veel. heel veel.
      Ik wacht ook af met de D300, maar het is niet omdat Nikon de reputatie had hoge ISO ruisbakken te af te leveren, dat dit merk al bij voorbaat moet afgerekend worden met de introductie van een volledig nieuw sensor ontwerp

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik wacht ook af met de D300, maar het is niet omdat Nikon de reputatie had hoge ISO ruisbakken te af te leveren, dat dit merk al bij voorbaat moet afgerekend worden met de introductie van een volledig nieuw sensor ontwerp

MVG,
        Achterstand is gewoon te groot om in één sprong goed te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Wel ik heb dat eens doorgenomen, en dat zijn gewoon de aankondigingen van de nieuwe toestellen. Ik kan daar nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
          Dan zit je perfect bij Canon.
          Mankeren van een C-stand heb ik aangegeven.
          Ik zou die evenwel voor MLU gebruikt hebben en Nikon biedt die wél aan op de body. Je vindt een uitgebreide set user settings in het my menu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Met alle respect, maar dit vind ik dus klinkklare onzin, tenzij je dit bracht met een dosis humor

MVG,

Comment

Wel het is niet onmogelijk natuurlijk, maar eerdere Nikons boden ook al ISO3200 aan, terwijl ik af en toe hoor dat "alles boven ISO800 onbruikbaar is", of iets in dien aard. Ook in de compactjeswereld lijkt alles nu te draaien om 'zo hoog mogelijke ISOs' terwijl die allesbehalve bruikbaar zijn.

Maar ze verdienen ongetwijfeld het voordeel van de twijfel. Wachten op de eerste reviews dus.
              pixelpusher

Comment

Dan zit je perfect bij Canon.
                Mankeren van een C-stand heb ik aangegeven.
                Ik zou die evenwel voor MLU gebruikt hebben en Nikon biedt die wél aan op de body. Je vindt een uitgebreide set user settings in het my menu.
                Maar die 'user settings' zijn niets (NIETS!) in vergelijking met die C stand. Elke setting (ook alle custom functions) werden opgeslagen, en ik kon in de pikkedonker wisselen tussen Av en C, alsof ik twee bodies met dezelfde lens rond mijn nek had hangen.

Zelfs mijn 1DMkIII mist die functie.

Dus 'gewoon de betere' vind ik weer subjectief en getuigend van fanboy-isme.
                pixelpusher

Comment

Toch ook even mijn gedacht zeggen.

Canon en nikon zijn in mijn ogen de enige twee systemen die de moeite om te kopen waard zijn want hun systeem is volledig en iedereen in de sector gaat er voor zorgen dat hun apparatuur met hun kan samenwerken. Anderen merken hebben hier in mijn ogen een zo belangrijk nadeel dat ze al niet meer tot de mogelijkheden behoren.

De nieuwe nikons ik heb ze nog maar oppervlakkig bekeken dus misschien zijn er dingen die ik nu ga zeggen die niet meer kloppen.
                  Maar 1 van de hoofredenen om voor canon te kiezen is dat je in mijn ogen meer waarde voor je geld krijgt. Anderen hebben andere prioriteiten en gaan dit anders zien natuurlijk.
                  Die vergelijking maken met de nieuwe modellen is moeilijk want specs zeggen niets over de uiteindelijke resultaten. Wie zijn AF gaat de beste zijn bijv? Wie convertie gaat de beste beeldkwaliteit hebben? Enz allemaal zaken waar we nog niets van weten. Wat we wel weten is dat de D300 +500€ meer kost dan een 40D. Dat is veel geld. De D300 heeft wel wat extra settings, beter LCD enz maar behalve leuke en soms interessante extra's helpt dit je fotografisch niet echt vooruit. 500€ meer voor lenzen/flash enz dat geeft je daarentegen wel fotografisch meer mogelijkheden. Als je dan de extra kost in rekening brengt die je hebt bij nikon voor de lenzen wordt het verschil alleen maar groter.

Als je dan bijv een vergelijkbaar systeem bouwt maar door het extra beschikbare geld bij canon heb je een externe flits en een 50 f1.4 als extra tov de nikon. Tja dan heb je gewoon mogelijkheden om foto's te nemen met de canon die je met de andere niet kan nemen. Een beter LCD, wat extra settings enz vallen dan toch volledig in het niets voor mij. Maar iedereen moet daar zelf maar eens kijken wat voor hem belangrijk is en dan zijn oordeel maken.

Voor de rest vind ik bij canon heel wat lenzen die mij interesseren die je bij nikon gewoonweg niet kan vinden. Ook dat maakt het canon systeem voor mij heel wat interessanter. Dat de beeldkwaliteit bij canon beter is vind ik alleen nog maar een heel belangrijke bonus. Misschien zijn de nieuwe nikons beter, slechter of gelijkwaardig dat zien we nog wel. De eerste foto's van de nieuwe canon overtuigen mij alvast nog niet maar het is te vroeg om daar iets echt zinnig over te zeggen.

Zoals ik dus al vaak gezegd heb kijk naar het systeem dat je wil en hoe je dat het best kan bereiken binnen je budget, enkel naar een body kijken is kortzichtig. En zie dan welk merk het beste overeenkomt met jouw wensen. Uiteindelijk is de keuze dan niet zo moeilijk meer. Heb je echter een subjectieve voorkeur voor het een of ander merk, koop dat dan gewoon anders blijf je toch altijd verlangen naar dat merk en dat komt je fotografie niet ten goede.
                  Nikon richt zich momenteel duidelijk op de pro gebruikers zowel met de D300 als de D3.
                  Canon richt zich met de 40d meer op de geavanceerde amateur.
                  Daar valt niet over te dicussieren dat is heel duidelijk zo.

Nikon richt zich naar de top van elk segment en laat het waarschijnlijk aan de andere fabrikanten over om Canon te tackelen voor bvb opvolger 5D en de 40d.

Allee waar heb ik dat nu weer gezegd....... ons puerteke toch

Ik hoop dat je gedacht niet uit deze zin komt "De dag dat iemand een jpeg file ontwikkelt die perfect uit de camera komt om op alle formaten gedrukt te worden met voor de rest ook alles perfect gefinetuned naar iedereen zijn smaak....tja dan heeft jpeg in mijn ogen een tijdsvoordeel maar dat zal denk ik altijd wel een sprookje blijven."

Als je dus denkt dat ik daar beweer wat jij hier over mij zegt tja. Lees die zin nog eens 10 keer en denk dan eens goed na. Ik dacht nochtans dat je hier ooit kwam beweren dat je een profesioneel printer was of zo......dan zou dit nochtans eigenlijk simpel moeten zijn...

Wat jij hier beweert tja ik denk dat als ik mij goed herinner kon de D30 (ja een hele oude canon) dat al. Canon levert immers 2 raw convertoren bij zijn camera's. 1 die dezelfde jpegs geeft als er uit de camera komen en een andere die gewoon betere jpegs geeft. Dat is dus raw convertor gebonden en ook de interne chip in een camera is een raw convertor. Wil je bijv de minste ruis ben je bij canon bijv vaker beter met de in body jpeg conversie dan met een dpp conversie.
                  En puerte koop nu eindelijk eens een camera jong dat zal al je speculaties eens goed doen denk ik........

Als ik het heel goed begrijp, is Nikon erin geslaagd dezelfde algoritmes te gebruiken voor de in Camera verwerking van zijn Jpeg/Tiff beelden als deze welke gebruikt worden op de PC.
                  Tot nog toe moesten er altijd shortcuts gebruikt worden om binnen de ontzaglijk korte tijd de RAW-converties uit te voeren.
                  Dit had als gevolg dat er hier en daar wat artifacten in het beeld konden ontstaan,zeg maar onnauwkeurigheden.
                  Als ik het goed begrijp zou dit niet meer zo zijn en zal er bij een perfecte opname (qua belichting) er geen verschil meer zijn tussen JPEG/TIFF zo van de camera en deze komende van de PC.
                  Weet niet of men 14 bit RAW als bron gaat nemen en ik verwacht ook dat de TIFF files beperkt zullen zijn tot 8-bit.

Op PC heeft men nog altijd meer controle over het process maar de Camera heeft ook wel wat mogelijkheden om bij te sturen gekregen, en men kan het beeld nu ook zien op lifeview, en wel op een 3 inch VGA scherm, en kan men al dusdanig de opname ook bij sturen voor men de opname maakt.

Als mijn interpretatie juist is doe ik mijne hoed af voor Nikon, het grenst aan het ongelooflijke, heb die vraag al eens gesteld op dit forum maar met weinig reactie tot nog toe http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=176162

Zie je, heb je in het verleden al dikwijls verteld dat Canon in het slaap was gevallen, maar moet toegeven ik wist niet dat ze in zo'n diepe slaap zaten.

Nikon heeft Canon op papier niet in 1 area overrompeld maar haast in alle, en als je Nikons presentatie moogt geloven (welke wel eenzijdig gekleurd zal geweest zijn) verslaat de D3 de mkIII zelfs op hoge ISO's met glans en glorie.

Comment

Waarom ?
                    Volgens mij lag de ruis bij Nikon vooral aan het feit dat ze CCD gebruikten ipv CMOS (wat Canon gebruikt).
                    In de D3 en d300 heeft Nikon nu ook een cmos steken ipv een CCD. Wellicht zal de kwaliteit van die CMOS misschien nog niet zo goed zijn als die van Canon, maar het lijkt me wel dat Sony toch ook heel wat tijd en geld geinvesteerd heeft om hun cmos zo goed mogelijk te maken - misschien wel beter.
                    We zullen zien, maar ik heb er vertrouwen in
                    Fotolog -DevLog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Nikon richt zich momenteel duidelijk op de pro gebruikers zowel met de D300 als de D3.
                      Canon richt zich met de 40d meer op de geavanceerde amateur.
                      Daar valt niet over te dicussieren dat is heel duidelijk zo.

Nikon richt zich naar de top van elk segment en laat het waarschijnlijk aan de andere fabrikanten over om Canon te tackelen voor bvb opvolger 5D en de 40d.
                      Daar ben ik het niet mee eens; als je ziet dat Nikon (met de D40 en D40x bv) gewoon de onderkant van het marktsegment in handen heeft.
                      Fotolog -DevLog

Comment

Ik zie dat iedereen weer op het werk is.

De Nikonians op andere fora zeggen dat Canon nu een achterstand heeft van twee jaar.

De C functie van de 5D is een groot voordeel...
                        Maar waarom maar 1. Wie kan dat begrijpen.
                        Canon heeft twee jaar nodig gehad voor de andere 2.

En verder zou ik zeggen : wacht nu eerst op de fotos...

Jan.

Comment

Met alle respect, maar dit vind ik dus klinkklare onzin, tenzij je dit bracht met een dosis humor

MVG,
                          Neen, het was eigenlijk serieus bedoel.
                          Ontwikkeling van cpu's gebeurt ook in stappen en elke technologie sprong verleent weer tools en mogelijkheden voor een volgende technologiesprong maar je kan niet zomaar over een stap springen. CPUdesign en sensordesign hebben veel gemeenschappelijk.
                          Tenzij Sony vanalles heeft zitten doen, zonder evenwel die nieuwe realisaties op de markt te brengen, (en dus geen ROI) moet je realistisch zijn en kan je niet verwachten dat ze zomaar gelijk gaan komen met canon die daar al verschillende generaties over gezet heeft.
                          De D3 hoewel een full frame zou "gelijkaardige" ruis hebben als dan de 1DIII (1.3 crop). Hoe kan een 1.5 crop dan gelijkaardig komen met vb de 1.3 crop van de 40D.

Maar als ik mis ben, des te beter... Dan is de keuze heel makkelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                            Waarom ?
                            Volgens mij lag de ruis bij Nikon vooral aan het feit dat ze CCD gebruikten ipv CMOS (wat Canon gebruikt).
                            Daar heb je een punt...maar was de D2x geen cmos?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                              Wellicht zal de kwaliteit van die CMOS misschien nog niet zo goed zijn als die van Canon, maar...
                              Toch telkens weer dat Nikon ruis minderwaardigheidscomplex We zijn er de afgelopen jaren zodanig mee rond de oren geslagen dat we onderhand geloven dat Canon op elke ISO setting 100% perfect is

Er circuleert trouwens een D300 ISO 6400 foto op het internet. Echt of niet?

MVG,

Comment

Toch telkens weer dat Nikon ruis minderwaardigheidscomplex We zijn er de afgelopen jaren zodanig mee rond de oren geslagen dat we onderhand geloven dat Canon op elke ISO setting 100% perfect is

Er circuleert trouwens een D300 ISO 6400 foto op het internet. Echt of niet?

MVG,

Deal breaker.
                                I can't live with that at all.

I'm buying Canon now.

Comment

Working...
                                X