Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Je kan uw lens er perfect opdraaien zoals op een Canon.
    Maar slechts één keer per lens.
    Bedankt voor de goede tip.
    Ik laat je nog wel even weten hoe goed dit in de praktijk werkt.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Misschien een rare vraag, maar zouden er hier mensen zijn die beide systemen (Nikon en Canon) bezitten én gebruiken?
      Ik heb 2 Nikon SLR's (een analoge en een digitale), en een Canon compactje (a80) [gewoon omdat die Canon compacts toendertijd iig beter waren dan de nikons - vond ik - en omdat je er een hele rits manuele settings kunt mee doen.

Telt dat ook :P
      Fotolog -DevLog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Misschien een rare vraag, maar zouden er hier mensen zijn die beide systemen (Nikon en Canon) bezitten én gebruiken?
        Ik denk Rudy, maar dan af en aan.
        Neen serieus, afhankelijk van uw vraag kan Rudy u misschien helpen...

Comment

Ik denk Rudy, maar dan af en aan.
          Neen serieus, afhankelijk van uw vraag kan Rudy u misschien helpen...
          Ik ben een paar keer vanon Nikon naar Canon en terug gegaan. Vandaar mijn opmerkingen.
          De meeste gebruikers zijn wel tevreden van hun systeem, ook de Canon gebruikers. Ik ventileer alleen mijn bevindingen.
          Mijn ideale cam: d200 met de 5d sensor.

Comment

Ik wil iedereen die tot nu heeft gereageerd, even bedanken.

Ik ben heel tevreden dat we dit toch niet zo eenvoudige onderwerp hier kunnen bespreken.

Zelf ben ik nu iets dichter bij een oplossing voor mijn keuze probleem.

Maar ik denk dat, als er ook nog fotos zijn, dit topic nog wel even kan doorgaan.

Jan.

Comment

Toch ook even mijn gedacht zeggen.

Canon en nikon zijn in mijn ogen de enige twee systemen die de moeite om te kopen waard zijn want hun systeem is volledig en iedereen in de sector gaat er voor zorgen dat hun apparatuur met hun kan samenwerken. Anderen merken hebben hier in mijn ogen een zo belangrijk nadeel dat ze al niet meer tot de mogelijkheden behoren.

De nieuwe nikons ik heb ze nog maar oppervlakkig bekeken dus misschien zijn er dingen die ik nu ga zeggen die niet meer kloppen.
              Maar 1 van de hoofredenen om voor canon te kiezen is dat je in mijn ogen meer waarde voor je geld krijgt. Anderen hebben andere prioriteiten en gaan dit anders zien natuurlijk.
              Die vergelijking maken met de nieuwe modellen is moeilijk want specs zeggen niets over de uiteindelijke resultaten. Wie zijn AF gaat de beste zijn bijv? Wie gaat de beste beeldkwaliteit hebben? Enz allemaal zaken waar we nog niets van weten. Wat we wel weten is dat de D300 +500€ meer kost dan een 40D. Dat is veel geld. De D300 heeft wel wat extra settings, beter LCD enz maar behalve leuke en soms interessante extra's helpt dit je fotografisch niet echt vooruit. 500€ meer voor lenzen/flash enz dat geeft je daarentegen wel fotografisch meer mogelijkheden. Als je dan de extra kost in rekening brengt die je hebt bij nikon voor de lenzen wordt het verschil alleen maar groter.

Als je dan bijv een vergelijkbaar systeem bouwt maar door het extra beschikbare geld bij canon heb je een externe flits en een 50 f1.4 als extra tov de nikon. Tja dan heb je gewoon mogelijkheden om foto's te nemen met de canon die je met de andere niet kan nemen. Een beter LCD, wat extra settings enz vallen dan toch volledig in het niets voor mij. Maar iedereen moet daar zelf maar eens kijken wat voor hem belangrijk is en dan zijn oordeel maken.

Voor de rest vind ik bij canon heel wat lenzen die mij interesseren die je bij nikon gewoonweg niet kan vinden. Ook dat maakt het canon systeem voor mij heel wat interessanter. Dat de beeldkwaliteit bij canon beter is vind ik alleen nog maar een heel belangrijke bonus. Misschien zijn de nieuwe nikons beter, slechter of gelijkwaardig dat zien we nog wel. De eerste foto's van de nieuwe canon overtuigen mij alvast nog niet maar het is te vroeg om daar iets echt zinnig over te zeggen.

Zoals ik dus al vaak gezegd heb kijk naar het systeem dat je wil en hoe je dat het best kan bereiken binnen je budget, enkel naar een body kijken is kortzichtig. En zie dan welk merk het beste overeenkomt met jouw wensen. Uiteindelijk is de keuze dan niet zo moeilijk meer. Heb je echter een subjectieve voorkeur voor het een of ander merk, koop dat dan gewoon anders blijf je toch altijd verlangen naar dat merk en dat komt je fotografie niet ten goede.

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Hetgeen KEVLAR vorige week nog als onmogelijk beschouwde is door Nikon volgens de papieren althans nu gerealiseerd. Zelfde algoritmes gebruiken in de in camera JPEG conversie als de PC RAW conversie programma’s. (was tot nu toe onmogelijk door time constrains)
              Veronderstel dat Philleke Askey geen verschillen meer zal zien in zijn simplistische RAW en JPEG vergelijkingskes !!!! (natuurlijk tijdens PC conversie blijf je meer controle hebben over het process)
              Allee waar heb ik dat nu weer gezegd....... ons puerteke toch

Ik hoop dat je gedacht niet uit deze zin komt "De dag dat iemand een jpeg file ontwikkelt die perfect uit de camera komt om op alle formaten gedrukt te worden met voor de rest ook alles perfect gefinetuned naar iedereen zijn smaak....tja dan heeft jpeg in mijn ogen een tijdsvoordeel maar dat zal denk ik altijd wel een sprookje blijven."

Als je dus denkt dat ik daar beweer wat jij hier over mij zegt tja. Lees die zin nog eens 10 keer en denk dan eens goed na. Ik dacht nochtans dat je hier ooit kwam beweren dat je een profesioneel printer was of zo......dan zou dit nochtans eigenlijk simpel moeten zijn...

Wat jij hier beweert tja ik denk dat als ik mij goed herinner kon de D30 (ja een hele oude canon) dat al. Canon levert immers 2 raw convertoren bij zijn camera's. 1 die dezelfde jpegs geeft als er uit de camera komen en een andere die gewoon betere jpegs geeft. Dat is dus raw convertor gebonden en ook de interne chip in een camera is een raw convertor. Wil je bijv de minste ruis ben je bij canon bijv vaker beter met de in body jpeg conversie dan met een dpp conversie.
              En puerte koop nu eindelijk eens een camera jong dat zal al je speculaties eens goed doen denk ik........
              Last edited by Kevlar; 27 augustus 2007, 00:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Maar 1 van de hoofredenen om voor canon te kiezen is dat je in mijn ogen meer waarde voor je geld krijgt. Anderen hebben andere prioriteiten en gaan dit anders zien natuurlijk.
                ....
                De D300 heeft wel wat extra settings, beter LCD enz maar behalve leuke en soms interessante extra's helpt dit je fotografisch niet echt vooruit.
                In het algemeen kan kloppen dat Canon meer biedt voor hetzelfde geld (en zeker nr lenzen); ik heb trouwens dit ook gezegd maar ... voor deze D300 ligt dit anders vind ik. Nikon biedt hier heel veel voor het geld. Ik denk dat ze moesten omdat ze teveel marktaandeel aan Canon aan het verliezen waren.
                Met dit toestel willen ze zich terug in de markt kopen.
                Heel veel aspecten van de D3 vind je ook op dit toestel en dan heb ik het helemaal niet over een LCDke. Ik vind zelfs dat deze D300 goed gaat kunnen optorsen tegen de D3 en de 1DIII.

Anderszijds is dit ook een heel compleet toestel. We willen altijd maar meer en beter maar nu zitten we toch aan een niveau waar je kunt stellen dat er je nog heel lang mee kunt doen. Moet je ooit een betere AF dan dit, moet je ooit meer MP dan dit, moet je meer snelheid dat dit, moet je een groter lcdke (jawel) dan dit, moet je betere weathersealing dan dit, ... het is maar de vraag. In die zin kun je stellen : 500 eur extra is gewoon een investering en niet zomaar voor twee jaar.

Zoals ik dus al vaak gezegd heb kijk naar het systeem dat je wil en hoe je dat het best kan bereiken binnen je budget, enkel naar een body kijken is kortzichtig.
                Ja, maar toch eerder nee. Zet de beste lens op mijn D70. Je kan niet de resultaten halen als een goede lens op deze body. Je kan niet zomaar resolutie, dr, tonaliteit gaan bijtoveren.
                Bepaalde evoluties zijn ook geen kwestie van beeldkwaliteit maar in termen van ergonomie, ...
                Bij voorbeeld : je kan nu 5 D3's (van de D300 weet ik het niet direct) in een netwerk zetten, alle foto's die worden getrokken direct bekijken en diegene die u aanstaan, overpompen.

Zet dus als 'regisseur' 5 fotografen aan het werk en bij wijze van spreken als de event gedaan is, kun je de mensen aan de deur het krantje meegeven.

1 minuut nadat iets gebeurd is, kan de foto al doorgezonden zijn nr het hoofdkantoor, terwijl de fotografen gewoon verderwerken...enz
                Last edited by PSG; 27 augustus 2007, 00:39.

Comment

Voor de rest vind ik bij canon heel wat lenzen die mij interesseren die je bij nikon gewoonweg niet kan vinden. Ook dat maakt het canon systeem voor mij heel wat interessanter.
                  De welke bedoel je hier? De TS-E reeks? of de f4 reeks? Of de lichtsterke primes?

Nikon zou naar mijn aanvoelen hun snelle primes mogen updaten. Ze hebben zoveel pareltjes in het oude Ais glas zoals een 58mm f1.2 noct, 35mm f1.4, 50mm f1.2, 28mm f2 en ook in de AF reeks die nu niet meer gemaakt worden zoals de 28mm f1.4. Ik meen te verstaan dat sommigen van die oudjes op een speciale manier met de hand geslepen werden en dat de mensen die dat deden nu op pensioen zijn, maar is het met de modernste productiemethoden niet perfect mogelijk om deze ontwerpen te perfectioneren en nieuw leven in te blazen?

Ook mogen ze het bestaande prime gamma actualiseren. Ik zou graag een 135mm f1.8, een 85mm f1.4, 50mm f1.2 en 35mm f1.4 zien die beantwoorden aan de modernste eisen. Wijder hoeft niet, want daar zal de nieuwe AFS 14-24 f2.8 de orde wel op zaken zetten.

TS-E of PC hoeft niet zo nodig. Voor product fotografie is er al een beregoede PC 85mm f2.8 en voor wijdere foto's met tilt kan je met bv PTGui ook al een eind uit de voeten

MVG,
                  Last edited by frank207be; 27 augustus 2007, 08:43. Reden: 50mm f1.2

Comment

Toch ook even mijn gedacht zeggen.
                    En dat is nodig. Ik ga hier niet al het werk alleen doen.

Voor de rest vind ik bij canon heel wat lenzen die mij interesseren die je bij nikon gewoonweg niet kan vinden.
                    Nikon heeft in het niet tele bereik nu 1 vaste lens met VR. Canon geen enkele.
                    Canon krijgt dus 0 op 10 en Nikon 1 op 10. Dat betekent herexamen.

De belangrijkste Nikon lenzen vind ik de 105 VR en de 200 VR. En de 14 mm zoom. Maar alleen op FF.
                    Een alternatief bij Canon is er niet.

Jan.

Comment

Ja, geen punt. Nikon is hier gewoon de betere.
                      Heeft de Nikon dan ook zo'n 'C' stand op z'n A/S/M draawieltje? Dat had de 5D wel, en dat was voor mij beter.

Dave
                      Last edited by GroovBird; 27 augustus 2007, 08:05.
                      pixelpusher

Comment

Wel ik heb dat eens doorgenomen, en dat zijn gewoon de aankondigingen van de nieuwe toestellen. Ik kan daar nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
                        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                          Ik heb eens 2 minuten zo een Nikon vergeleken met mijn 5D.
                          En het eerste wat mij opviel is dat de bedieining verdeeld is over de linkerzijde en de rechterzijde van het toestel.
                          Bij de Canon 5D vind je de bediening vooral rechts.
                          Dit verschil lijkt mij toch wel belangrijk tijdens het fotograferen.

De ergonomie van een 5D is heel erg slecht.
                          Dus is de ergonomie van Nikon bijna met zekerheid veel beter.
                          Jawadde, straffe conclusie lijkt me toch.
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Heeft de Nikon dan ook zo'n 'C' stand op z'n A/S/M draawieltje? Dat had de 5D wel, en dat was voor mij beter.

Dave
                            Begrijp je niet goed, Canon, draaiwieltje??? a/s/m? c-stand? explain, misschien zit er nog meer verborgen in mijn 5d (wat dus net het probleem is)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                              Dat is dus een voordeel van Nikon. Ik heb hier een F100, een F5, een D1 en een D2x staan. Het zijn bijna identieke toestellen qua bediening. Je kan probleemloos overstappen op de verschillende toestellen en de voornaamste (fotografische) bedieningen blindelings uitvoeren.
                              Vergelijking tussen D3 en F5 ? wat wil je vergelijken ? De F5 is gelijk aan D1. de D1 verschilt weinig van de D2x (bediening ) en de D2x verschilt weinig van de D3
                              Vergelijking tussen F5 en F100 = vergelijking tussen D3 en D300
                              Is er ooit (voor de nikon fotograaf werkend met prof toestellen) enig verschil geweest tussen analoog en digitaal gebruiksgemak van de toestellen? Voor mij toch niet, al heb ik wel de neiging wanneer ik nog eens fotografeer met de F5 of F100 (zelden) om steeds naar de LCD te kijken, die er niet is.
                              Is dat dan een voordeel van Nikon? Volgens mij is dat bij Canon juist 't zelfde.
                              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                                Is dat dan een voordeel van Nikon? Volgens mij is dat bij Canon juist 't zelfde.
                                Beeldmaker kon het toch bezwaarlijk een nadeel noemen, niet?
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X