Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
    Al opgevallen dat ISO 100 dan niet meer te kiezen is en de camera minimaal op 200 staat. Scheelt volgens mij die stop
    Highlight priority gaat bij iso 200 intern trekken aan iso 50 (dus 2 stops verschil) en dan achteraf de boel weer optrekken (allemaal in de camera). De 14 bits geven de ruimte om dit redelijkerwijs te kunnen doen.
    Vandaar dat je niet lager kunt dan 200 wanneer dit op staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Highlight priority gaat bij iso 200 intern trekken aan iso 50 (dus 2 stops verschil) en dan achteraf de boel weer optrekken (allemaal in de camera). De 14 bits geven de ruimte om dit redelijkerwijs te kunnen doen.
      Vandaar dat je niet lager kunt dan 200 wanneer dit op staat.
      Waar staat dat ergens, van die ISO 50? Volgens mij is het ISO 100, want ISO 50 is eigenlijk ISO 100 en een stop overbelicht, en dan gecompenseerd.

Dave
      pixelpusher

Comment

Ik begin meer en meer aan de D300 te denken, als een tijdelijke oplossing.
        De beste vergelijking kan iedereen het best voor zichzelf maken.
        Kan nog leuk worden ook.

Als het Nikon systeem dan toch zwaar tegenvalt, zou het verlies zo beperkt blijven.
        En ik weet zeker dat ik een gloednieuwe D300, bijvoorbeeld na 1 maand, tweedehands vlot zou kunnen doorverkopen.

De voordelen van de D300 tegenover de D3 zijn er toch wel:

- Antistof functie.
        - Geen beeldfouten in de lens hoeken.
        - AF punten meer verdeeld over de volledige zoeker.
        (als ik het belangrijkste nadeel van mijn 5D moet aanduiden dan is dat de AF)
        - Veel lichter, grip is niet nodig.
        - Veel goedkoper.

Zijn er nog voordelen ?

Het enige nadeel is geen FF en een kleinere zoeker. De lage ruis op hoge ISO is niet echt een voorwaarde.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Ik begin meer en meer aan de D300 te denken, als een tijdelijke oplossing.
          De beste vergelijking kan iedereen het best voor zichzelf maken.
          Kan nog leuk worden ook.

Als het Nikon systeem dan toch zwaar tegenvalt, zou het verlies zo beperkt blijven.
          En ik weet zeker dat ik een gloednieuwe D300, bijvoorbeeld na 1 maand, tweedehands vlot zou kunnen doorverkopen.

De voordelen van de D300 tegenover de D3 zijn er toch wel:

- Antistof functie.
          - Geen beeldfouten in de lens hoeken.
          - AF punten meer verdeeld over de volledige zoeker.
          (als ik het belangrijkste nadeel van mijn 5D moet aanduiden dan is dat de AF)
          - Veel lichter, grip is niet nodig.
          - Veel goedkoper.

Zijn er nog voordelen ?

Het enige nadeel is geen FF en een kleinere zoeker. De lage ruis op hoge ISO is niet echt een voorwaarde.

Jan.
          Als je op een 5D een grip gebruikt, waarom dan op een D300 niet?

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Als je op een 5D een grip gebruikt, waarom dan op een D300 niet?
            Ik gebruik de grip alleen als dat nodig is.
            En de D300 is een tijdelijke investering. Ik wil de kostprijs zo laag mogelijk houden.
            Een 50 mm is voldoende, zoals een 85 op de D3 zou zijn.
            Lenzen en accessoires kan ik eventueel lenen van de Nikonians die ik ken.

Maar niets is reeds definitief beslist.

Jan.

Comment

Ik weet niet of ie aan de beeldkwaliteit aan uw 5D gaat geraken.
              Met beeldkwaliteit bedoel ik DR, ruis in de schaduwen aan courante iso, tonaliteit ? , bokeh?. Bokeh kan misschien zelfs beter zijn in die zin dat 14 bit de transities daar smoother kan maken.

Noot : het is me ook niet duidelijk of de 12 bit optie bij de D300 een 14bit a/d is waar achteraf 2 bit worden weggesmeten of een 12 bit A/D conversie.
              Ik heb al van twee kanten horen waaien.
              Ivm met uw test ....

Comment

Ik weet niet of ie aan de beeldkwaliteit aan uw 5D gaat geraken.
                Dat wil ik ook weten.

Maar het is vooral de bedoeling om te bepalen of ik Nikon kan gewoon worden.
                Ik wil zeker een verkeerde beslissing vermijden met de D3 (of zelfs een D3X).
                Dus is de beeldkwaliteit niet de eerste prioriteit. Beter mag maar moet zeker niet.
                Ik heb tenslotte nog altijd een 5D.
                Ik overweeg geen D200 omdat ik ook de nieuwe AF wil testen.

Jan.

Comment

Ik gebruik de grip alleen als dat nodig is.
                  En de D300 is een tijdelijke investering. Ik wil de kostprijs zo laag mogelijk houden.
                  Een 50 mm is voldoende, zoals een 85 op de D3 zou zijn.
                  Lenzen en accessoires kan ik eventueel lenen van de Nikonians die ik ken.

Maar niets is reeds definitief beslist.

Jan.
                  Ik loop met identiek hetzelfde idee rond. En, als de Nikon lenzen wat meer in mijn "range" (f4.0 + IS / VR) lagen, was de beslissing al snel gemaakt.

Comment

Ik vind het wel een goed idee. Ik denk dat uw verlies wel beperkt zou blijven.

I am also tempted want los van de IQ is deze Nikon gewoon een beest.
                    Ik heb al nikon lenzen en kan gemakkelijk vergelijken met mijn D70. Die doe ik toch niet weg.

Zelfs de live view begin ik wat voor te vallen.
                    Vb gemakkelijker om wat stealthy foto's te nemen.

Maar ik wil zowiezo eerst wat sample foto's zien.

Comment

• Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Maar het is vooral de bedoeling om te bepalen of ik Nikon kan gewoon worden.
                      Lijkt me geen punt. Ik weet zeker dat ik Canon ook makkelijk gewoon zou kunnen worden, maar geef me voor ergonomie maar een Nikon.
                      Alleen lenzen wat aanpassen want daar moet je 'afleren'. Alles draait omgekeerd (lens opzetten, focus en zoom).

Comment

Lijkt me geen punt. Ik weet zeker dat ik Canon ook makkelijk gewoon zou kunnen worden, maar geef me voor ergonomie maar een Nikon.
                        Ben je zeker? op een 5d zie je zelfs je iso niet in de zoeker, zonder eerst op een knopje te drukken, waarvan er 4 naast mekaar staan, zonder enig verschil merkbaar. en zo zijn er nog massa's dingen waar je je aan zult moeten aanpassen. je kan geen richting in de wiletjes aanpassen, of voorste met achterste omwisselen. zelf voor de focusmode moet je de camera van je ook wegnemen, want enkel via de toplcd te doen. idem voor de drivemode.
                        En, canon heeft GEEN focuslock in af-c, waardeloze modus dus.
                        Let dus toch maar op met dergelijke uitspraken. Je zult het wel kunnen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat je de bediening van Canon niet zomaar zult verteren als je van Nikon komt.
                        Ik blijf erbij, Canon has the IQ, but Nikon has the rest..;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ben je zeker? op een 5d zie je zelfs je iso niet in de zoeker, zonder eerst op een knopje te drukken, waarvan er 4 naast mekaar staan, zonder enig verschil merkbaar. en zo zijn er nog massa's dingen waar je je aan zult moeten aanpassen. je kan geen richting in de wiletjes aanpassen, of voorste met achterste omwisselen. zelf voor de focusmode moet je de camera van je ook wegnemen, want enkel via de toplcd te doen. idem voor de drivemode.
                          En, canon heeft GEEN focuslock in af-c, waardeloze modus dus.
                          Let dus toch maar op met dergelijke uitspraken. Je zult het wel kunnen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat je de bediening van Canon niet zomaar zult verteren als je van Nikon komt.
                          Ja, geen punt. Nikon is hier gewoon de betere.

Comment

Alleen lenzen wat aanpassen want daar moet je 'afleren'. Alles draait omgekeerd (lens opzetten, focus en zoom).
                            Heeft Nikon dan geen menu instelling om die draai richting om te keren.
                            Toch wel minder goed dan ik zou denken.

Ben je zeker? op een 5d zie je zelfs je iso niet in de zoeker, zonder eerst op een knopje te drukken, waarvan er 4 naast mekaar staan, zonder enig verschil merkbaar.
                            De 4 volledig identieke knopjes zijn het grootste probleem.
                            Tijdens het fotograferen zijn dit de knopjes die je nodig hebt om instellingen te wijzigen.
                            En zelfs na 4 jaar kan ik nog altijd niet onthouden welk knopje wat doet.

Jan.

Comment

Heeft Nikon dan geen menu instelling om die draai richting om te keren.
                              Je kan uw lens er perfect opdraaien zoals op een Canon.
                              Maar slechts één keer per lens.

Comment

Misschien een rare vraag, maar zouden er hier mensen zijn die beide systemen (Nikon en Canon) bezitten én gebruiken?
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X