Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Kan iemand me vertellen waarom Nikon een beter flitssysteem heeft, als ik links en rechts een techniek "dragging the shutter" hoor voorgesteld terwijl dat op een Canon gewoon in Av priority de normaalste zaak is?
    Ik heb geen ervaring met andere merken, maar Nikon flits geeft ongelooflijk consistente resultaten in alle omstandigheden Ik sta ook nog steeds versteld van de accuraatheid van de belichting

MVG,

Comment

Kan iemand me vertellen waarom Nikon een beter flitssysteem heeft
      1 reden is dat Nikon een systeem heeft waarbij een groot aantal flitsers draadloos kunnen aangestuurd worden samen met de hoofdflits.

Dat dit systeem een bijna 100 % kopie is van wat Canon heeft wordt er wel nooit bijgezegd. Andere merken bieden deze mogelijkheid ook.

Iedereen die zegt hoe goed dit bij Nikon wel werkt, heeft de Canon versie waarschijnlijk nooit getest. De Canon versie werkt ook goed.

Nikon heeft, zoals altijd, wel 1 en ander verbeterd.

Zo kan de ingebouwde flits gebruikt worden om draadloos andere flitsers aan te sturen.
      Bij Canon is een externe flits nodig, of een ST-E2 die niet oplaadbare batterijen nodig heeft.

Blijft over: De Nikon flits licht meting.

Deze lichtmeting zou veel beter zijn dan deze van Canon.
      De Canon flits lichtmeting is niet super goed, ook niet na E-TTL2.

Maar de Nikon flits lichtmeting gebruikt dezelfde techniek als die van Canon, en tot vandaag heb ik nog geen echt bewijs gezien dat Nikon beter is dan Canon.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik heb geen ervaring met andere merken, maar Nikon flits geeft ongelooflijk consistente resultaten in alle omstandigheden Ik sta ook nog steeds versteld van de accuraatheid van de belichting

MVG,
        Dat is dus exact het omgekeerde wat ik zou zeggen over Canon.

Ik heb geen ervaring met andere merken, maar Canon flits geeft ongelooflijk afwijkende resultaten in dezelfde omstandigheden Ik sta ook nog steeds versteld van de variatie van de belichting.

Maar het kan dat ik gewoon teveel verwacht en dat dit bij Nikon nauwelijks beter is.

Jan.
        Last edited by Jan_10D; 26 augustus 2007, 09:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          1 reden is dat Nikon een systeem heeft waarbij een groot aantal flitsers draadloos kunnen aangestuurd worden samen met de hoofdflits.

Dat dit systeem een bijna 100 % kopie is van wat Canon heeft wordt er wel nooit bijgezegd. Andere merken bieden deze mogelijkheid ook.

Iedereen die zegt hoe goed dit bij Nikon wel werkt, heeft de Canon versie waarschijnlijk nooit getest. De Canon versie werkt ook goed.

Nikon heeft, zoals altijd, wel 1 en ander verbeterd.

Zo kan de ingebouwde flits gebruikt worden om draadloos andere flitsers aan te sturen.
          Bij Canon is een externe flits nodig, of een ST-E2 die niet oplaadbare batterijen nodig heeft.

Blijft over: De Nikon flits licht meting.

Deze lichtmeting zou veel beter zijn dan deze van Canon.
          De Canon flits lichtmeting is niet super goed, ook niet na E-TTL2.

Maar de Nikon flits lichtmeting gebruikt dezelfde techniek als die van Canon, en tot vandaag heb ik nog geen echt bewijs gezien dat Nikon beter is dan Canon.

Jan.
          Ik kan je zeggen, dat het komplete Nikon flitssyteem, beter is dan wat canon bied.
          Je hebt nog steeds meer kans om te winnen aan de goktafel in Las Vegas winnen dan een consistente flitsbelichting (of moet ik zeggen flutbelichting) met Canon te krijgen, zelfs nu ze de zoveelste 550, 580, 580II maken. Ik heb van armoede een Metz 58 gekocht, die doet het op auto mode beter dan wat de dure 580ex II kan!
          De nikons die ik gebruikt heb, met de sd600 en 800 zijn echt van een andere wereld. Spot on flitsbelichting!
          Ps, draadloos aansturen zonder commander kan zelfs een d80 al een meer dan een jaar. Geen echte verschillen daar.
          Nog een klein detail waar je het verschil in engineering merkt, het pokkedraaiwieltje bij Canon, wat ze pas bij de laatste versie 580 vervangen hebben door een snelkoppelsysteem. Hoelang heeft nikon al een klikkertje (en zelfs de stokoude minolta uit 1980?)
          Ik vind op flitsgebied Canon de mindere van Nikon. Maar ik denk dat dit een punt is wat door jan modaal niet zo ervaren word, puur door gebrek aan kennis. die moeten een flitsertje hebben dat erop staat en flitst, vraag geen compensatie of dergelijks, dan gaat het zwaar mis ;-)
          Last edited by Rudy; 26 augustus 2007, 09:50.

Comment

Ja, maar waarom lees ik dank hier in dit topic dat het flitssysteem van Nikon beter is dan van Canon?

Het woord 'beter' op zich wijst al op subjectiviteit.

Dave
            pixelpusher

Comment

Ja, maar waarom lees ik dank hier in dit topic dat het flitssysteem van Nikon beter is dan van Canon?

Het woord 'beter' op zich wijst al op subjectiviteit.

Dave
              Als de belichting niet klopt, is dat niet subjectief. Maar een primaire en fundamentele tekortkoming.
              Al de extra's zijn van een andere rangorde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Als de belichting niet klopt, is dat niet subjectief. Maar een primaire en fundamentele tekortkoming.
                Al de extra's zijn van een andere rangorde.
                Maar dat is dan de ervaring van de individuele gebruiker. Misschien, mocht ik ooit naast mijn Canon materieel ook Nikon gebruiken, zal ik hetzelfde ondervinden, maar ik vind alles wat ik tot hiertoe lees nogal vatbaar voor subjectiviteit en minder geloofwaardig dan bv. een vergelijkende test of specificaties.
                pixelpusher

Comment

Maar dat is dan de ervaring van de individuele gebruiker. Misschien, mocht ik ooit naast mijn Canon materieel ook Nikon gebruiken, zal ik hetzelfde ondervinden, maar ik vind alles wat ik tot hiertoe lees nogal vatbaar voor subjectiviteit en minder geloofwaardig dan bv. een vergelijkende test of specificaties.
                  Canon en Nikon vergelijken is altijd subjectief.
                  Ik heb nog nooit een objectieve vergelijking van het flits systeem gezien.
                  Maar dat er een verschil is tussen de flits systemen hoor je toch wel heel erg veel. Waar rook is is vuur.

Hetzelfde kan gezegd worden over het verschil in ruis op hoge ISO waarden.
                  Dat er een (te) groot verschil zou zijn wordt meestal ontkend.

Maar nu er een D3 en een D300 is, zijn de hoge ISO van de D2H, de D2X en de D200 blijkbaar toch niet echt goed genoeg.

Of wil iedereen nu een D300 omdat die 1 beeld per seconde meer haalt en iets meer AF punten heeft.
                  Of wil iedereen nu een D3 omdat de sensor iets groter is.

Jan.

Comment

Ik denk toch dat de nieuwe modellen tussen de Canon modellen vallen.
                    De D200 staat nu exact naast de 40D.
                    De D300 staat onder de 1DIII. Canon heeft hier niets. Een 50D is nodig.
                    En de D3 staat boven de 1DIII.
                    Voor de 5D en de 1DsIII heeft Nikon nog niets. Maar dat kan vlug veranderen.

Jan.
                    Het enige wat ik kan zien is dat de D300 een heel pak duurder is en dat die 12Mp heeft i.p.v. 10Mp. Maar voor de rest zie ik persoonlijk geen wereldschokkende dingen die 500 euro verschil kunnen verklaren. Of wat heb ik dan gemist?
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Het enige wat ik kan zien is dat de D300 een heel pak duurder is en dat die 12Mp heeft i.p.v. 10Mp. Maar voor de rest zie ik persoonlijk geen wereldschokkende dingen die 500 euro verschil kunnen verklaren. Of wat heb ik dan gemist?
                      De D200 blijft dus bestaan en is een 10 MP naast de Canon 40D.

De D300 is een 12 MP, even veel dus als de D2X, en heeft hetzelfde AF systeem als de D3, veel beter dan de D2X.
                      Voor een pro heeft de D300 dus minimum dezelfde waarde als de D2X nu, ook met grip nog altijd voor een lagere prijs.

De prijs van de D300 is dus nog te laag.

En Canon heeft geen enkele DSLR in die prijsklasse met de AF van de 1D reeks.

Jan.

Comment

De D300 is een 12 MP, even veel dus als de D2X, en heeft hetzelfde AF systeem als de D3, veel beter dan de D2X.
                        Ja, gaat de D2xs nu nog verkocht geraken. Staat meer dan 2 keer zo duur als de D300.

Comment

En hoe zit het met Olympus eigenlijk.
                          Ik stel gewoon vast dat sommigen daar heel schone foto's uit kunnen toveren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Ja, gaat de D2xs nu nog verkocht geraken. Staat meer dan 2 keer zo duur als de D300.
                            Je zou verrast zijn hoeveel er niet op de hoogte zijn van de laatste stand van de techniek.

Als het twee keer zo duur is dan moet het wel twee keer zo goed zijn ook. En iemand die het tegendeel zegt krijgt ongelijk.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              En hoe zit het met Olympus eigenlijk.
                              Ik stel gewoon vast dat sommigen daar heel schone foto's uit kunnen toveren.
                              Ik denk dat iemand die talent heeft met gelijk welk fototoestel ´schone´ fotos kan maken.

Ik weet nog weinig over Olympus, en als iemand met een Olympus het aandurft om hier te komen zeggen hoeveel beter Olympus is...
                              Altijd welkom.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                                De instelling "Lichte Tonen Prioriteit" op de MKIII werkt prima.Scheelt ongeveer 1 stop. Ik heb het continu op staan.Fuji is zeker niet de enige die hier goed in scoort.

Al opgevallen dat ISO 100 dan niet meer te kiezen is en de camera minimaal op 200 staat. Scheelt volgens mij die stop

Comment

Working...
                                X