Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Canon en Nikon vergelijkings topic

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Canon heeft natuurlijk het competitief voordeel op de sensor en zal dit volgens mij ook wel houden. Het heeft al een MF camera op de markt en gaat al naar 16 bits. Behalve de D3, zie ik gewoon alle nikon toestellen slechter presteren nr ruis en DR dan de canon toestellen.
    De samples gaan duidelijkheid brengen.
    De D40 en D40x al bekeken We moeten inderdaad nog foto's zien van zowel D3 ald D300, maar ik ben er gerust in

Tov een week geleden is alles terug gestabiliseerd en worden het echt wel nuanceverschillen. Voor mij : Canon voor dat éxtra stukje beeldkwaliteit, Nikon voor gemakkelijk werken.
    Ook nu weer: we hebben nog geen foto's gezien

MVG,

Comment

De markt heeft tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen rond hoge iso's.
      Grotendeels akkoord met u standpunten, behalve deze.
      Waarom mogen we geen beter iso's waardes verwachten? omdat vroeger filmkes iso 100 etc...?
      Ik hoop dat we iso 64000 (grenzen verleggen hé) mogen gebruiken in de volgende genaratie, zodat al die mensen die NIET in 2.8 zooms geinvetseerd hebben ook in de donkere concertzalen meekunnen.

Dan vraag ik ook nog 100mpixels, zodat ik met een 24-105 kan croppen tot het een 24-800mm is ;-)
      Moeten we nog wel een lens krijgen die dat oplossend vermogen aankan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

Eerlijk, als ik op stap ga met de vrienden die Nikon gebruiken, ik mag die bodys niet vastnemen, dat is echt een andere wereld. Maar als ik dan de beelden zie, weet ik toch weer wat Canon voorstaat op dat gebied.
        Heb zelf jaren Nikon gebruikt en de ergonomie van die toestellen is inderdaad goed.Maar als ik m'n MKIII in m'n handen neem,wel,die doet daar zeker niets voor onder.Ligt zeer goed in de hand,vlot te bedienen en erg stevig gebouwd (ook geen problemen met loskomende camerabekleding)Een plezier om mee te fotograferen.In het begin is het een aanpassing maar dat is elke nieuwe camera.En de beelden die eruit komen zijn inderdaad mooi.

Persoonlijk vind ik het niet erg dat ik een half jaarke geleden overgestapt ben naar Canon.Fullframe zegt me niet zoveel dus een D3 zou ik zowiezo niet gekocht hebben en bedenk ook dat een MKIII een 1600 Euro goedkoper is.Die DX-crop,tja,ik kan ook altijd zelf croppen als ik x1.5 wil.

De MKIII is wat ik wou en ik ben er erg tevreden mee.Niet enkel met de camera maar ook met m'n lenzen zoals de 24-105/4 IS en de 70-200/4 IS.De 300/4 IS is de volgende aankoop.Nikon heeft zulke lenzen niet in z'n assortiment.Optisch goede en betaalbare alternatieven bij Canon voor de veel zwaardere en duurdere Nikon F2.8-lenzen.De 300/4 hebben ze wel (een prachtlens!) maar daar zit geen VR op.

Een MKIII met x1.3 vond ik het ideale evenwicht.Je hebt wat meer breedhoek (m'n 12mm op m'n 12-24mm wordt effektief 15,6mm) maar je blijft toch nog telebereik hebben.Het gemis aan telebereik vind ik een groot nadeel aan fullframe (voor mij persoonlijk dus).

Wat betreft de AF-problemen van de MKIII:de meeste gebruikers ondervinden dit niet.Zoals vaak met een nieuw toestel (wat was het weer met de lancering van de D2X?Frontfocus/Backfocus...???) wordt dit weer opgeklopt op het internet.

De "Nikonsfeer" mis ik wel.Nikonians vond ik altijd een fantastisch forum.Het gaat er daar heel rustig en beleefd aan toe.Dan is DPreview een kindertuin.Geweldig ook dat je bij Nikon nog steeds alle lenzen vanaf AI/AIS...kan gebruiken en daar zitten pareltjes tussen.

En ook zeer belangrijk:hun software voor beeldbewerking (Nikon Capture/ NX) is de beste die ik tot nu toe gebruikt heb.
        Last edited by roadrunner; 25 augustus 2007, 11:45.
        Danny's Photosite

Comment

Want dan word die mensen hun 2 grootste frustraties ingelost, namelijk de traagheid van een compct, en de onbruikbare binnenfotos / flits / ruis eigenschappen.
          Moet je voor snapshots een 2000 eur toestel kopen ?

Comment

Waarom niet ?

Er zijn er hier die 1dmkIII kopen om er familiefoto's mee te maken op de jubilee... alle respect, uiteraard is dit puur overkill, maar als die mensen er plezier in hebben?

Go figure.

Soms staan hier 1d series te koop met een paar duizend beelden op de teller. Tel dat maar eens uit per foto. Ik heb ooit een 1d gekocht met 200 foto's erop, originele kostprijs 7000€ .... enigste wat versleten was, was de accu...

Comment

Die kunnen op dat ogenblik naar tunnelzicht overgaan ;-)
              En, heb je de nieuwe compaktjes hun lcd al gezien? zelkfs in de volle zon in Death Valley kon ik nog goed zien!
              Amai dan zijn ze wel stukken beter geworden !!
              Op mijn D80 moet ik in de volle zon toch niet 'live' view nemen als dat al kon....
              Je moet maar eens in de schaduw gaan staan, das een immens verschil met wat je op lcd te zien krijgt.

Glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Ook nu weer: we hebben nog geen foto's gezien

MVG,
                Heb er daarnet HIER enkele gepost.

Hieronder nog eentje van het justitiepaleis te Brussel op ISO2500 genomen.

De MKIII is echt een prachtige camera.Zou niet weten waarom ik spijt zou moeten hebben dat ik die gekocht heb
                Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                  Heb er daarnet HIER enkele gepost.

De MKIII is echt een prachtige camera.Zou niet weten waarom ik spijt zou moeten hebben dat ik die gekocht heb
                  Ik bedoelde van de nieuwe nikons

Ik heb ook aan de 1DMK3 getwijfeld

MVG,
                  Last edited by Franciskine; 25 augustus 2007, 10:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Ik bedoelde van de nieuwe nikons

Ik heb ook aan de 1DMK3 getwijfeld

MVG,
                    Sorry!!!
                    Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                      Ik ook niet.
                      En je maakt nu fotos, de D3 ligt nog niet in de winkel.

En of Nikon die foto kwaliteit kan halen, en of de Nikon AF even goed werkt, weten we pas met zekerheid over enkele weken.

Jan

Comment

Waarom toch altijd deze discussie ?
                        Waarom een Porche, met een Lada kan je ook rijden
                        Als je de middelen hebt en het er wil aan besteden, waarom niet ????

Comment

Ik spreek hier enkel over het instap en mid-segment, pro-segment is een topic apart voor mij.

Een veel gehoorde uitspraak is dat alle toestellen min of meer gelijk zijn dat is de grootste onzin die er is. De huidige technologische evolutie biedt de gebruiker een resem van nieuwe mogelijkheden, die het de gebruiker gemakkelijk maken en helpen om zijn creativiteit te ontplooien, en om ook technisch tot zo'n goed mogelijke resultaten te komen.

Canon heeft een voordeel gehad , hoge ISO, alhoewel dat dit voordeel de laatste jaren al sterk aan het afzwakken was. Canon is er in geslaagd een ISO gekte te creëren, maar het zou best kunnen dat dit in de toekomst als een boemerang effect gaat werken, dit zal afhangen van hoe goed de andere gaan zijn op hoge ISO, waarschijnlijk zijn ze ook daar Canon voorbij gestreefd.
                          Qua features was Canon al achterop geraakt toz. van alle andere merken, en met de lancering van nieuwe toestellen is die gap nog vergroot, toch zekers toz. van NIkon.

Dit is voor mij hoe ik de camera's zie

instapsegment:
                          beste camera Sony A-100 en Nikon D40x
                          lager middensegment:
                          Pentax K10D
                          hoger middensegment:
                          Nikon D200, en als je voor beeldkwaliteit gaat Fuji S5.

Canon 5d weet ik niet waar ik die moet plaatsen hoger mid of lager pro ??

Met de nieuwe toestellen die Nikon aangekondigd heeft en laat ons hier maar beperken tot de D300, hebben ze een gap geslagen die moeilijk te dichten zal zijn. Natuurlijk dit kan een gevolg zijn van het feit da Nikon zich meer richt op het pro-segment en Canon op de geavanceerde amateurs.
                          Hetgeen KEVLAR vorige week nog als onmogelijk beschouwde is door Nikon volgens de papieren althans nu gerealiseerd. Zelfde algoritmes gebruiken in de in camera JPEG conversie als de PC RAW conversie programma’s. (was tot nu toe onmogelijk door time constrains)
                          Veronderstel dat Philleke Askey geen verschillen meer zal zien in zijn simplistische RAW en JPEG vergelijkingskes !!!! (natuurlijk tijdens PC conversie blijf je meer controle hebben over het process)

beter bij Nikon (op papier althans)
                          kwaliteit JPEG
                          TIFF-output
                          LCD scherm met VGA resolutie, was nog onvoorstelbaar 5 jaar terug.
                          Ongekende live-view features
                          Subliem AF-systeem
                          scene recognition feature
                          hogere ISO range
                          12,4mp
                          GPS connector

met de lancering van de nieuwe toestellen wordt mijn lijstje in het mid-segment:

lager middensegment:
                          Canon 40D
                          hoger middensegment:
                          Nikon D300.

Alhoewel dat het misschien beter is de D300 in het lage pro-segment te klasseren.

Canoniens zullen trachten de aangehaalde punten te minimaliseren en dat is hun volste recht, maar ze zullen in hun binnenste ook wel beseffen dat dit maar zelfbedrog is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

Canoniens zullen trachten de aangehaalde punten te minimaliseren en dat is hun volste recht, maar ze zullen in hun binnenste ook wel beseffen dat dit maar zelfbedrog is.
                            Als je al van jezelf vind dat je conclusies en analyses correcter zijn dan die van Thom Hogan dan vraag ik me af wie er hier aan zelfbedrog doet.

Denk niet dat Nikon technisch meer kan dan Canon maar wel dat Nikon z'n gebruikers nu geeft wat het op dit moment kan.Beide cameramerken maken erg goede produkten.Voor elk wat wils en aan de foto's zal je meestal weinig of geen verschil zien.
                            Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Ik vind dat je hier ook weer overdrijft. Enkel de onzekere individuen zullen dat doen zoals je die bij elk merk vindt. Voor de rest is iedereen blij met wat hun merk nu heeft uitgebracht. Het zijn stuk voor stuk prachttoestellen die veel meer mogelijkheden bieden dan hun voorgangers

Heb jij zelf ondertussen al een 100% zekere voorkeur kunnen maken?

MVG,

Comment

Er heeft mij trouwens nog nooit iemand een duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag waarom Nikon in ergonomie zoveel vooruit staat, wat toch regelmatig beweerd wordt.

Ik zou het kunnen toeschrijven aan 'gewoonte', of misschien zelfs 'fandom' zoals dat bij Apple gebruikers ook wel aanwezig is, maar iedereen staat vrij om te antwoorden natuurlijk.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X